14. Doplňte vhodnou předponu: a) hath/xo,íiiíti> T. Komá a ... měn ýnniry, ä yBHAen nojiHKJiHHHKy. 2. TaMápa ein;ě snecb? - Hct, OHá y>Ké ... mna. 3. AjieKcáonp CepréeBHq, bh ... fläTe k HaM ceró^hh BéiepoM? 4. CocéftH ... xoahjih m AÓMa páHo ýrpoM. 5. ä nýMaio, ohh He ... ft^ýT 30 6H6jiHOTéi 1. Báujias ... éxan b npáry b 7 qacÓB. 2. K poAÉTejuíM h ... éfly nócne o6éaa. 3. KaK HaM ... éxaTb ao Boioána? 4. CKÓpo rána ... é^er b GnoBáiauo. 5. HýacHO 6hjio ... éxaTB Ha cto MéTpoB. 6. Koraá ™ k HaM ... éneiin. 3a KHiíraMH? 7. Ohh ... éxajiH AepeBÁHHBiH moct lépe-s péKy. 8. 3waKÓMbie ... e3acáioT b KOMaHflHpÓBfcy. 9. Máma yacé b Mocicbó? - fla, oná yacé ... éxana. 10. Ha tom bw ... éxann ao My3éa? 11. MauiHHa ... e3>icáeT H3 rapaacá. 12. HeM flánbnie ohh ... e3HcájiH ot AepéBHH, těm MéHtme 6bin mane BcrpéiHTt Koró-HH6ym>. Ta m m ji h iyvlá? Pamatujte si, že v ruštině na otázku rae? (ptáme se na místo, kde se něco nalézá, nachází) odpovídáme Ta m a na otázku Kyflá? (ptáme se na směr) odpovídáme TVflá: Tam je kino. Tam jede autobus. Khhó Tan. Tyaá haět aBTÓ6yc. ÍIVBi V ruštině jsou velice frekventované tzv. infinitivní věty, které mají nejčastěji podobu zjišťovací otázky a odpovídají českým tázacím větám se slovesem mít (Mám se zeptat? Má napsat dopis? Mají tam zavolat?). Infinitivní věty se tvoří pomocí infinitivu plnovýznamového slovesa. V případě, že chceme sdělit (popř. zdůraznit), kdo má něco udělat, přidáváme osobní zájmeno nebo podstatné jméno ve 3. pádu. Srovnejte: Kate AoGpáTbCH ao BOK3ájia? Kaicýro ianíry iwne núíípaľb? Kyna lYlllIÍCHMV H/JTH? m10 eň iciíépB ,ačjiaTi»? 1'a.e Haní noifýiuan.? Jak se dostanu/dostaneme na nádraží? (Jak se mám/máme dostat na nádraží?) : Jakou; kru Kam má Maxim jít? Co má teď dělal? Kde se máme najíst? 16. Tvořte infinitivní otázky podle vzoru: '■■On xÓHem nepeéxamb Mocm. (kok) —+ Bu He nodcKáoK.eme, kok euý nepeéxamb Mocm? 1. rionpýra xóneT KynÓTb cýMKy. (me) 2. yqeHHKH xotít BbiywHTb cnosá. (icaK) 3. BpaT xóieT 3aftTH k Apýry ánH k CTápoMy 3iiaKÓM0My. (k KOMý) 4. Si xoqý HanHcáTb 3JieicrpÓHHoe nucbMÓ. (Ha KaKÓM joHKé) 5. Uhahh HBánoBHa xóner floôpáTbca ao JléHMHCiíoro npocnéfcra. (na h&m) 6. Mbi xothm cAénaTt nonápoK námeň y'iiÍTejn>HHn;e. (Kaicóň) 7. Ohh xotát xyná 3aéxaTb. .(icorflá) 8. Si xoný nTÓ-HH6ynB ctécTt. (hto) 9. fléBymica xótot AoéxaTb ao ToprÓBoro uémpa. :(icaK) 10. Mbi xothm noiMTáTi. )KypHán. (KaKóň) •TAM TAM rut! KVflá? Ty^A 15. TaM HjiH Tyjiá? 1. GryzieHTbi noéflyr ......... Ha nóe3«e. 2.......... mhóto HHTepécnbix khht. 3. Si xoný- no3BOHHTb ......... ceróflHS, 3áBTpa ......... 3aKpMTo, 4. noqeMý ......... HHKTÓ He XÓAHT? 5. Bbi AaBHÓ.........Hé 6nnH? — fla, b nocnéAHHH pa3 mbi 6biiih .........b AHBapé. 6. KaKHM : aBTÓôycoM Tbi ......... noéAeiHb? 7.......... aónro AoSnpaTtcii? - HeT, MHiiýT 10 e3flB'- 8- Kto .....? - ^to a, IláBeji. 9.......... HaxÓAHTca Gnmicáfímas ocTanÓBKa. 10. Móikho HanHcáTb......... riHCtMÓ. ■■Pamatujte: B(O) mto (4. pád) = do ,11,0 qeró (2. pád) = k, až k Pozorujte: Oh HAěT b iwara3HH. Jde do obchodu. Oná éfler b Mockbý. Jede do Moskvy. Oh HAěT ao Mara3ÚHa. On jde k obchodu, (ale dovnitř nevstoupí) OHá éaeT ao MocicBhi. Ona jede až k Moskvě, (ale ne přímo do Moskvy). 18. Přeložte pomocí infinitivních otázek: 1. Jak se tam mají dostat? 2. Kde si mám odpočinout? 3. Co mu máme koupit? 4. Kam má Ivan jet na dovolenou? 5. Jaký slovník si máme vybrat? 6. Co má Lenka psát? 7. Do jakého fitness centra mám jít? 8. Jakým dopravním prostředkem mají jet? 9. Kdy se má syn stavit? 10. "Na ■jakou otázku má Marie odpovídat? MacTb B paôóxa c tókciom 1. Poslechněte si text na nahrávce, poté si ho přečtěte: 1186 L09 Ap6áT - o/má H3 cáMbix n3Béc™tix CTapáMiibix ýnHii Mockbĺi. O^HáKo 3TO h e npócTO ýjiwua b uémpe CTOJiHUbi. 3to ocó6oe mccto, CBá3aHnoe c náMiin.io o Tex, kto npocjiáBHJi pýccKyso KyjibTýpy, iiíi'iiiHáíi c AjieKcátyroa CepréeBHMa nýniicima n Miixaňua K)pbeBiiiia JlépMOHTOBa h (aicáH'iimaíi ByjiáraM OicynscáBoií, KOTÓpLití nocBHTHJi apôaxcKHM nepeýjiKaM HeMájryío iiacTb cBoeró TBÓp'iecTBa. 3 K3 oth h e CKO G Ha3BáHHe ýjTHIIH IipOHCXÓAHT OT apá6cicoro cnÓBa „ap6á#", 03HaHáiomero „npÉropo^". Korflá-to Ha ApSáxe jkhjih peMécjieHHMKH h Kynrrbi, ho k KOHiiý 18 BéKa hx BtrrecHHJiH ^Bopáiie. B to BpéMH acwxb na 3TOH ýnime 6hjk> mó^ho h npecTÓacHo. fláxíe He BépHTca, hto Toroá áxo 6ímo xáxoe „flOMáiimee" Mecxéw). Ceró/ms Bce Haoôopóx: 3flect nciucxóaHaii sÓHa, mhóto Kacpé, pecropáHOB, Mara3mnHiíOB. IIomhmo ixoro Tyr BbicxyriáioT ýjiHHHfaie nesuw, paôÓTaioT xyuťbKHHKH, npoaafoxca pýecKiie cyseHMpbi. EjiaroAapá CBoéň Mapýromeň aTMOcépe ApôáT #0 chx nóp ocTaerca jno6iÍMbiM MécxoM p,m nporýjiOK. Hto iHáMHľ 3TO cj1óbo? ÔJiaroflapn KOMý, neuý díky komu, čemu ABOpHHHH, -hhhh8 m nm. flBOpHHe, ÄBOpHH šlechtic m cux nóp dosud iaicáfiiHituíi konče onmi.iii, -aa, -oe, -we neobyčejný, mimořádný náMHTb, -tu Z památka, vzpomínka zde nemexófliiaH 3Óna z pěší zóna nOCBSITHTb, -mý, -THUIb, -TSÍT věnovat, zasvětit npoHcxoAHTb, -acý, -jmnb, -^ht pocházet cTapÚHHbiií, -m, -oe, -bie starobylý TBOpiecTBO, -a s dílo, tvorba xyuóíKHHK, -a m malíř, umělec HapyKiwHii, -aa, -ee, -He čarovný, okouzlující 2. Rusky převyprávějte text. 3. Odpovídejte na otázky: 1. Ot Kaiíóro cjiÓBa npoHcxó/raT Ha3BáHwe ýmmbi? Hto ohó 03HaHáex? 2. KaKÚe 3HaMeHHTbie jiróflH cBH3am>i c Ap6áTOM? 3. Karate jirym paHtme hchjih Ha 3toíí ýnHue? 4. Kto h KorAá BHTecHHn oTcró^a ýrax jitofléň? 5. KaK Bbi flýMaeTe, noneiwy 6mjio mó^ho acmb Ha Ap6áTe? 6. Kaic BwrjiaflHT coBpcMéHHbra Ap6áx? 4. Přečtěte krátký úryvek z písně Bulata Okudžavy. ť) ryvek přeložte, neznámá slova vyhledejte pomocí slovníku: Tej TeiěniL, KaK peKá. CTpánHoe Ha3Bámie! H np03páneH accpájibx, KaK b peicé bom. Ax, Ap6áT, moh Ap6áx, tli - Moe npH3BáHHe, Tbi - h páflocxt Moá, h moh 6e,a,á... Byjiám Ovydoicátia (,, TlécenKa 06 Apůáme ") 2 000 3 000 4 000 5 000 10 000 100 000 Základní číslovky 2000 až miliarda v 1. pádu TpH XMCfllih qeTbipe xucnqH nSTB XblCHH flecíiTb xbica1! CTO THCH1 1 000 000 2 000 000 S 000 000 1 000 000 000 2 000 000 000 5 000 000 000 MHJUĽHOH fl,Ba MHJIJIHOHa IIHTb MHJ1JIHOHOB MHHJlHapfl Asa MHJuiwapfla HJITb MHHJIHápflOB Pamatujte: 1. Číslovky MiiJjJiHÓH (mjih) a MHJuiiiápA (Mnpfl) jsou mužského rodu. Číslovka TÚcnia je ženského rodu. 2. Víceslovné číslovky se píší zvlášť (62 732 - uiecTtAecáT aBe rácmH ceMbcÓT TpófflíaTb ABa).