Literatura  KROPÁČEK, L.: Súfismus. Dějin islámské mystiky. Praha 2008.  KROPÁČEK, L.: Duchovní cesty islámu. Praha 2006.  MCGREAL, P.: Velké postavy východního myšlení. Praha 1998.  OSTŘANSKÝ, B.: Dokonalý člověk a jeho svět v zrcadle islámské mystiky. Praha 2004.  OSTŘANSKÝ, B.: Hledání skrytého pokladu. Antologie komentovaných překladů ze středověkého arabského súfijského písemnictví. Praha 2008.  WITTEVEEN, H. J.: Univerzální súfismus. Praha 1997. Původ názvu  objevuje se v 2. pol. 8. stol. u Džábira ibn Hajjána  z arabského „súf“ (ovčí vlna)  chirqa (oděv)  saff (řada)  suffa (lavička)  safá (být čistý)  z řeckého sofia (moudrost)  a další Zdroje súfismu  Korán  hadísy  křesťanství  novoplatonismus  staroperské vlivy  indická spiritualita (buddhistická i hinduistická)  staroarabské vlivy  staroturecký šamanismus  africké vlivy Počátky súfismu  pietistický proud už v době proroka  Muhammad stavěn súfiji na počátek súfismu  chirqu měl předat Alimu  řada společníků silně asketická  Salmán al-Fárisí  faqírové  derviši Ummajovská říše  odpor proti Ummajovcům  proti bohatství  silná askeze  žádná složitá filozofie  al-Hasan al-Basrí (z. 728)  žít v chudobě  zpytovat svědomí  špatný vládce je božím trestem Ummajovská říše  Rábi'a al-'Adawíja (z. 801)  k askezi přidává hlubokou lásku k Bohu 9.-10. století  vláda Abbasovců  krátké období rozkvětu mutazily  k oddané asketické lásce přidáno přímé poznání očištěným srdcem  otázka opojení a střízlivosti  většina se přiklání k návratu ke střízlivosti po stavu opojení  střízlivost přirozený výchozí i cílový terén cesty Abú Jazíd al-Bistámí  z. 874-877  známý jako Bajazíd  představitel raného iránského súfismu  splynutí s Bohem  vyvanutí (faná')  pohoršlivé výroky al-Halládž  Abú l-Mughíth alHusajn bin Mansúr  858-922  vrchol mystiky opojení  řada učitelů  získával žáky  budil pohoršení  výrok „Já jsem pravda“ al-Džunajd  z. 910  umírněný  možná jeden z Halládžových učitelů  podepsal jeho rozsudek 10.-11. století  jistá systematizace  poučení osudem Halládže  súfijové více specifikují cestu poznání a učení  významná role encyklopedií  práce Ibn Siny a Ghazzalího přispívají k upevnění súfismu Ibn 'Arabí  z Murcie  1165-1240  jednota bytí (wahdat al-wudžúd)  dokonalý člověk (insán al-kámil) Suhrawardí • kombinace dvojí moudrosti • teoretická a zkušenostní • různé stupně moudrosti • poznat sám sebe • Světlo světel Vznik taríq  taríqa (cesta)  různé taríqy (řády) různé „cesty“ mystické zbožnosti  10. stol. udílení chirqy učitelem žákovi  Džunajdova škola  Bistámího škola První vlna  12.-13. století  qádiríja  rifá'ija  suhrawardíja  kubrawíja  jasavíja Druhá vlna  13.-15. století  šádhilíja  bektášíja  mawláwíja  chalwatíja  naqšbandíja  šattáríja  společenství ještě nejsou pevně uspořádána Třetí vlna  16.-18. století  velký rozmach  rozšíření ve městech i na venkově  řada nových řádů  16. st.: dvacet  17. st.: šest  18. st.: devět  drtivá většina mužské řády Společné rysy  jméno podle zakladatele  světec (walí)  úmrtí chápano jako den zrození (mawlid)  poutě k hrobům  řetěz osobností (silsila)  důraz na roli učitele  předávání řádové moudrosti Šejch  šejch  pír  baba  vzdělává žáky  přiděluje jim role  spravuje majetek  pohostinnost  má bezvýhradnou poslušnost a úctu  nadpřirozené schopnosti  baraka Přijetí do řádu  Novic žádající o přijetí (muríd) se musí naučit silsilu  noviciát různě dlouhý  naučí se dhikr a wird  řada symbolických úkonů při obřadu Život v řádu  obvykle žijí i běžný život  žení se (vdávají se)  vedle povinných modliteb (salát, namaz) ještě wird  do tekke 1x týdně na dhikr  1x ročně 40 dní odloučení  podle dhikru umírněné x extaticky výstřední taríqy Světci  nadpřirozená moc  prostředníci mezi člověkem a Bohem  léčitelé  divotvůrci  bojovníci za víru  význam amuletů  požehnaná moc (baraka) se udržuje i po smrti  poutě k hrobům  při výročí úmrtí u hrobů oslava zrození Mystická poezie • velký význam • recituje se při obřadech • symbolika čísel • „opojení vínem“ • vzniká i dnes • Rúmí • Yunus Emre • Háfiz • Fuzulí • Omar Chajjám • Naim Frashëri • Zyba Hysen Hysa • Hysni Shehu • Muhammad Tahir-ul- Qadri