HUDBA STŘEDOVÝCHODNÍ EVROPY DM S VELKOU STŘECHOU Vydavatelé nejrozšířenějšího průvodce World Musit - Rottgh Guide v předmluvě k prvnímu vydání z roku 1994 uvedli, ž.e termín world nuisic zavedla v 80. letech malá britská vydavatelství především jako obchodní značku, která měla prodejcům a distributorům vymezit etnicky zaměřenou produkci titulů s africkou, ibero-americkou a další hudbou, pro niž neexistovala žádná jasná škatulka. Na obchodníky to zapůsobilo, termín sc rychle ujal. Brzy se však začaly objevovat námitky, že rento pojem je příliš vágní a vlastně nesmyslný. Co si má Člověk představit pod pojmem „světová hudba"? Navrhované alternativy: root (vycházející z kořenů), ethnic (etnická), international (mezinárodní) se však neujaly. Termín world music však i přes svou neurčitost existuje a má svůj obsah, jenž je náplni festivalů či samostatných koncertů a mnoha hudebních nosičů. My si jej pro účely naší knížky vymezíme takto: Je to hudba, jež vychází zvíce či méně starobylých hudebních tradic, které charakterizují jednotlivá etnika (národy a národnosti) a mají původ především v selském (vesnickém) prostředí. Zahrnuje jak tradiční hudební projev (hudební folklor), tak i nejrúznčjší současné spontánně se rozvíjející směsné styly, dnes označované jako fúze (s folkem, rockem, jazzem apod.), které jsou lidovou hudbou inspirovány. Zmíníme se i o hudebním folklorismu, což jsou vědomě pěstované iolklorní projevy vycházející z poznatků a studií etnografických a muzikologických (např. značná část moravských folklorních souborů pracuje na tomto základě). Tomuto směru však chybí charakteristické rysy spojující skutečně lidové hudce minulosti a současnou world music -silný prvek osobní spontaneity a do jisté míry hudebně národopisný SVĚTEM LIDOVĚ HUDBY A WORLD MUSIC » 11 713533 „diletantismus", který je často příčinou nových a nečekaných prvků v tvorbě. Nebudeme zacházet příliš ďaleko do oblasti čistého folku, jazzu či vážné hudby, ty mají v jádru nadetnický charakter a patří jím samostatná pojednání. Totéž platí i o různých druzích alternativní hudby, které přesahují do širších sociálně-politických dimenzí. Existují hudební směry, které patří do kategorie relativně mladého městského folkloru a mají také etnický charakter par excellence -třeba trampská hudba (v Cechách i na Moravě). Ta je ryze českým fenoménem a bylo by na místě ji zmínit v publikaci určené cizincům, pro které je kuriozitou, s níž se u nás mohou bezprostředně setkat. My se zde trampské hudbě věnovat nebudeme, protože byla popsána jinde (vznik trampingu, včetně trampské písně, zachycuje například kniha Boba Hurikána Dejiny trampingu, Praha 1990). Naší výchozí pozicí bude původní vesnická lidová hudba - ta, které se u nás někdy říká oním poněkud nelibozvučným slůvkem folklor (v zahraničí lépe: traditional (folk) music, tradiční (lidová) hudba, jindy etnická hudba), a podíváme se, kam až sahá její inspirační síla. Právě to je dnes zahrnuto pod pojem world music. Kromě jediné výjimky - a tou je „inspirovaná" hudba vážná. 12 « SVĚTEM LIDOVÉ HUDBY A WOHLD NfUSIC