OSNOVA PRÁCE 1. vytyčení problému (propositio) 2. zasazení problému do kontextu, v němž je zkoumán (narratio) 3. jaké stanovisko zaujímá literatura k problému? Pokouším se objektivně hodnotit klady a zápory těchto teorií 4. argumenty, metody, jimiž svá stanoviska k problému podpírám (argumentatio, confutatio) 5. cíle, k nimž docházím já nebo autoři, které kompiluji (peroratio) Osnova práce vzniká v průběhu výběru literatury a při její četbě - nejprve tvoříme průběžně tezovitý text, jednotlivé teze přímo odkazujeme k literatuře, z níž je vycházíme. - doplňujeme citáty, parafráze a průběžné závěry, které pak budou pro náš text důležité - postupně vše doplňujeme a přeskupujeme o nové poznatky - při práci na osnově často zjistíme, že je třeba se k některým textům vrátit, nebo že některou z tezí nejsme schopni zpracovat a bude lepší ji vypustit (vyhneme se zbytečným odbočkám v samotném odborném textu, které mnohdy mohou pokazit jinak dobrou práci. Velmi špatně se proškrtává vlastní text a je mnohem lepší toto podstoupit již při tvoření osnovy). - v ideálním případě osnova zahrnuje také nástin přehledu literatury, která je podstatná pro závěry, jež předkládáme, základní zjištění a argumenty, o něž je opíráme, a stručný náčrt (v bodech) závěru textu. · databanka citátů, vlastních komentářů · po soupisu citátů, zásadních pro problematiku, kterých bývá na začátku velké množství, je potřeba přistoupit k parafrázi – vlastní formulace, nutnost – ujasnit si, které myšlenky budete citovat a které přeformulujete vlastními slovy (ovšem také s odkazem na zdroj). · s citovanými a parafrázovanými pasážemi pracujeme v confutatiu a argumentatiu (buď souhlasím s argumenty autora, nebo s nimi polemizuji). · Osnova: v Deweyově systému - rozvržená koncepce a utřídění důležitosti probraných témat vzhledem k Vašemu stanovenému propositiu - u jednotlivých bodů s odkazy, o čem chceme v jednotlivých kapitolách psát – v ideálním případě i se stěžejními myšlenkami vybraných publikací - soupis literatury s odůvodněním výběru, komentářem, proč jste si ji vybrali a co od ní očekáváte, lze uvést na konci osnovy (je možná také zmínka o jiné literatuře, kterou záměrně opominete, protože neodpovídá Vašemu propositiu) · při volbě tématu je nutné zvolit si cíl práce (zavržení popisnosti) · většinou si vybíráme témata, k nimž máme emotivní vztah - pokud mě zaujal nějaký autor, je potřeba si uvědomit, co mě v jeho tvorbě zaujalo · neklaďte si v proseminární práci velké cíle Osnova: 1. Významy pojmu „génius“ 1.1. Pojem génia v 18. století 2. Pojem génia u Immanuela Kanta 2.1. Teorie génia v Kritice soudnosti 2.2. Teorie génia v Antropologii 2.3. Shrnutí Kantovy teorie génia 3. Schopenhauerův génius 4. Srovnání Kantova a Schopenhauerova pojetí PhDr. D. Koudelková (s využitím podkladů PhDr. K. Celhofferové)