Datum a téma Název referátu Literatura REKLAMA persvazivní vizuální rétorika a enthymemata A: Kampaň fy Bernard: Svět se zbláznil. B: Toscaniho tvorba pro Benetton (politická aktualita nebo karikatura v reklamě), politický/ideologický billboard, angažované billboardy Aristotelés: Rétorika Oliviero Toscani: Reklama je navoněná zdechlina Philip Kotler: Marketing. Vysekalová, J. a kol.: Psychologie reklamy. KARIKATURA A COMICS hyperbola zkratka vyprávění A: Vybrané spoty v kulturních časopisech (Reflex, Respekt, A2, Art & Antique, artalk.cz,...) B: Lucie Lomová / Renáta Fučíková, aj. (rozbor vybrané komiksové knihy) Umberto Eco: Skeptikové a těšitelé časopisy Aargh!!!, Zooom... McCloud, Scott: Jak rozumět komiksu Thierry Groensteen: Stavba komiksu Materiály k výstavám v Domě umění 2012-2013 a v Domě pánů z Kunštátu 2004: Reflex a komiks www.komiks.cz 12. 3. ILUSTRACE vizualizace konkretizace interpretace A: naučné ilustrace (interpretace vybraného příkladu z odborné knihy nebo učebnice) – pátrání po nechtěných významech B: ilustrace v krásné literatuře (srovnání dvou různě ilustrovaných vydání stejné knihy – pohádky, poezie, novely....např. nakladatelství BAOBAB) - usměrňované významy Gunter Kress – Theo van Leuween: Reading Images – kpt. 1. Dušan Šindelář: Vědecká ilustrace v Čechách, 1973 Jan Mukařovský: Studie II (oddíl 1-Obecné věci básnictví) M. Reissner: Česká kniha pro děti a mládež 2010 / 2011... 26. 3. ARCHITEKTURA A REKONSTRUKCE symboly a ideje materiálu a prostoru A: sklo jako „demokratický materiál“? (Butik Prada v New Yorku od Rema Koolhaase) B: idea „organické“ architektury (návrh budovy knihovny v Praze od Jana Kaplického) Prada OMA Building, dostupné z: http://www.youtube.com/watch?v=lmsudUaaXDM Jana Beránková: Cesta za novým materialismem. A2 – 1/2013 2. 4. OBRAZ VE VEŘEJNÉM PROSTORU místo jako kontext „návrat“ konceptuálních obrazů A: státní zakázky výzdoby veřejných prostor (nádraží, knihovny, úřady, náměstí...) NEBO A: street art B: Galerie Myšina v Brně David Summers: Reálná metafora. In: Kesner: Vizuální teorie. galeriemysina.cz Jan Zálešák: Umění spolupráce (2011), kpt. 2.2.3 9. 4. KONCEPTUÁLNÍ UMĚNÍ platformy a reinterpretace A: Francesco Bonami-Zone of Urgency,Utopia Station B: Damien Hirst a trh s uměním Umění po roce 1900 Jak prodat vycpaného žraloka za 12 milionů liber 16. 4. KONCEPTUÁLNÍ UMĚNÍ „od umění k sociálnosti“ A: Kateřina Šedá a foucaultovský pastorační princip B: skupina Ztohoven Jan Zálešák: Umění spolupráce M. Foucault: Myšlení vnějšku ztohoven.com Sebastian Peiter: Guerilla Art (2009) 23. 4. KONCEPTUÁLNÍ UMĚNÍ voyerství a šumy vyprávění A: Zuzana Novotná Ištvánová: Zuzana v lázni B: Ján Mančuška: povinnost dekonstrukce C: Václav Magid: (Souřadnice) marnost i kouzlo vyprávění 1966 – Marcel Duchamp: Entant Donnés...In: Umění po roce 1900 Archivní impulz (Ibidem) STUCKISTÉ aneb Nesnesitelná nevěrohodnost angažovanosti Interpretace dvou vybraných děl spadajících do kategorií „malba, hyperrealismus, lyrická abstrakce, expresionismus“ A: B: Robert Janás: Stuckism International Robert Janás: Uvízli v listopadu I, II UMĚLECKÉ „STÁJE“ Instituční (?) kritéria pro hodnocení tvorby A: Cena Jindřicha Chalupeckého B: charakterizace vybraného okruhu výtvarníků, ateliéru či galerie (např. Galerie MxM, ateliér Martina Mainera či Petra Kvíčaly) 30. 4., 7. 5., 14. 5. (?) VÝSTAVY JAKO RE-INTERPRETACE pojmy obrazy A: Moravská galerie: Obrazy mysli, mysl v obrazech (2012) B: Slovenská národní galerie: Krv (2012-2013) C: Moravská galerie: Tichá revoluce,… (2012-2013) Příslušné katalogy výstav, recenze, zprávy Anděla Horová: Kurátorské umění. In: Dějiny českého výtvarného umění VI/2.