Obraz a slovo Emblematika, ikonologie interier_3 DSC_0012 Emblematika a ikonologie •V umění 16.-19. století byl kladen důraz na symbo-lickou funkci výtvarného díla: obraz reprezentuje objekt viditelného světa a současně symbolizuje nějakou ideu. Byla oceňována invence (inventio) při nalezení vhodné alegorie nebo symbolu. •Základem emblematiky se stalo studium hieroglyfů: •Horapollo, Hieroglyphica, 1517, překlad řeckého textu s komentářem pořídil Filippo Fasanini •Hieroglyfy byly na podkladě starověkých textů chá-pány jako obrazy posvátných a božských věcí. Horapollo, Hieroglyphica Horapollo obálka ouroboros26 Základní pojmy emblematiky •Emblém: znamení, v němž je zobrazení spojeno s nápisem v znakový celek. •Části emblému: 1)lemma či motto, tj. krátké heslo, případně devíza – nejčastěji latinské heslo či přísloví, které má nanejvýš pět slov 2)alegorický obraz 3)epigram: vysvětlující nebo rozluštění emblému usnadňující nápis, který spojuje obraz a motto 4) 4) Základní pojmy emblematiky /dokončení/ •Impresa: 1) italské označení pro lemmu, motto nebo devízu, 2) spojení jednoduchého obrazu s osobním heslem, 3) osobní heslo, motto, napsa-né na dekorativní stuze •Devíza: též emblematický obraz užívaný zejména v heraldice •Symbol: znázornění ideje, zejména personifikací •Atribut: přidaný předmět sloužící k identifikaci námětu •Decorum: vytvoření každého uměleckého díla a jeho umístění musí být v souladu s jeho funkcí • • Bargagli, Imprese, 1589 Fig Camilli, Imprese Illustri, 1586 Fig Emblém (devíza) J. A. Komenského Omnia sponte Ikonologické příručky •Andrea Alciato, Emblematum liber, 1531 •Cesare Ripa, Iconologia, 1593 • podle titulu z r. 1645 obsahovala „obrazy ctností, neřestí, lidských vášní a umění“ •Christophoro Giarda, Bibliotheca Alexandrinae Icones Symbolicae, 1626 • autor popisuje zobrazení svobodných umění v knihovně barnabitského semináře S. Alessandro v Miláně a chválí využití symboliky v umění Cesare Ripa, Iconologia ripa arte ripa ragione Fig Ilustrace z Icones symbolicae E. H. Gombricha: dokládají souvislost Ripovy ikonologie se středo-věkým didakticismem Giarda, Bibliotheca… Fig Výklad: E. H. Gomrich, Icones sym-bolicae, in: Symbolic Images, 1972 •Ripa a aristotelská tradice: jeho Iconolo-gia vyrůstá ze středověkého didakticismu; z Aristotelovy Logiky odvozuje techniku definice, z Rétoriky teorii metafory •Giarda a neoplatónství: symboly mají charakter neoplatónské ideje, autor navazuje na křesťanskou interpretaci n. (Pseudodionysius Aeropagita) Emblematická architektura Osobní emblém císaře Karla VI. (kresba 1714) Kostel sv. Karla Boromejského ve Vídni DSC_0002 DSC_0003a Emblematická architektura Zámek Vranov nad Dyjí, sál předků a kaple DSC_0005a Zámek Vranov nad Dyjí, sál předků DSC_0008 DSC_0009 Stavebník sálu předků Michal Jan II. Althan Emblematický motiv předkové jako sloupy rodového domu DSC_0010 DSC_0012 DSC_0011 Emblematický motiv chrám ctnosti a cti na skále DSC_0013 DSC_0015 DSC_0014 Použitá literatura •E. H. Gombrich, Symbolic Images. Studies in the Art of the Renaissance, sv. II. London 1972. •Lubomír Konečný, Mezi textem a obrazem. Miscellanea z historie emblematiky. Praha 2002. •Sál předků na zámku ve Vranově nad Dyjí. Ed. Bohumil Samek. Brno 2003. •Jiří Kroupa, Školy dějin umění. Metodologie dějin umění, díl 1. 2. vyd. Brno 2007.