Arts and Crafts Movement Londýnská světová výstava – 1. 5. 1851 • symbolicky rozdělila 19. století – dobudována základna průmyslové výroby (ve druhé pol. diskuse o povaze strojově vyráběných ý ý výroby (ve druhé pol. diskuse o povaze strojově vyráběných produktů) • výstavu navštívilo přes 6 milionů návštěvníků • kontrast mezi moderní architekturou Křišťálového paláce od Josepha• kontrast mezi moderní architekturou Křišťálového paláce od Josepha Paxtona a přezdobeností exponátů v duchu druhého rokoka a novorenesance Kritika výrobků: architekt Owen Jones v časopise Journal of Design and Manufactures: „Nemáme žádné principy, žádnou jednotu, každý si jde svým směrem, neplodně se boří, produkují se umělecké novinky bez krásy nebo krása bez inteligence.“ • rostoucí nespokojenost s industrializací a jejími důsledkyp j j j y • Bratrstvo založené Williamem Morrisem a Edwardem BurneJonesem 1848 (duchovní záležitosti, boj s industrializací uměleckými prostředky) x Karel Marx a Bedřich Engels (třídní boj směřující kprostředky) x Karel Marx a Bedřich Engels (třídní boj směřující k revoluci) Arts and Crafts MovementArts and Crafts Movement • hnutí od 60. let 19. století: prerafaelité a proud neogotiky (výtvarníci, i lé hi k i h číři k ih ři)spisovatelé, architekti, hrnčíři, knihaři) • August Welby N. Pugin (1812 – 1852) – architekt, katolík; středověké řemeslo bylo příčinou ideálních společenských podmínek • John Ruskin (1819 – 1900) – ideový otec hnutí , oxfordský profesor, umělecký kritik, protestant; důraz na hodnotu tvůrčí práce - Seven Lamps of Architecture (Sedm lamp architektury), 1849 –p ( p y), kritika civilizace určované stroji a industrializace - Stones of Venice (Kamenné Benátky), 1851 – 1853 – kritika světové výstavy v Londýně 1851výstavy v Londýně 1851 - O povaze gotiky, 1854 – manifest hnutí Arts and Crafts, kultu gotiky, cechovní organizace výroby; bojoval proti imitaci , usiloval o vstup umění do životaumění do života • William Morris (1834 – 1896) a C. R. Ashbee (1863 – 1942) – vyznávali rukodělnou produkci, odmítali výrobu sériovou F k Ll d Ri ht (1867 1959) ě í ýh d t j é ý b• Frank Lloyd Right (1867 – 1959) – ocenění výhod strojové výroby Arts and Crafts MovementArts and Crafts Movement • styky W. Morrise s prerafaelity od 1856 (Morris, BurneJones ovlivněni Rossetim – jedině malířstvím lze vyjádřit protest proti industrializaci; Morrisův zájem o malířství všakprotest proti industrializaci; Morrisův zájem o malířství však neměl dlouhého trvání) • společný ateliér na Red Lion Square v Londýněspolečný ateliér na Red Lion Square v Londýně • první nábytek inspirovaný středověkem začal W. Morris vyrábět 1856 při zařizování společného ateliéru s E. Burne-y p p Jonesem • interiér domu Red House William Morris, dekor Edward Burne-Jones a Dante Gabriel Rossetti židle pro Red Lion Square 1856; Philip WebbRossetti, židle pro Red Lion Square, 1856; Philip Webb, příborník pro Red House Red House interiéryRed House – interiéry • návaznost na hnutí prerafaelitů spolupráce na vybavenínávaznost na hnutí prerafaelitů, spolupráce na vybavení (odmítnutí strojově vyráběného nábytku) • některé kusy jednoduché (lavice do haly Červeného domu,některé kusy jednoduché (lavice do haly Červeného domu, P. Webb), jiné velmi zdobené: E. Burne-Jones – sklo, J. a W. Morrisovi – výzdoba stropu, D. G. Rossetti – malby, výjevy z Božské komedie na nábytku, podíl na stropní fresce • vyznění romantické – odpor proti konvencím a estetickým á š l jádř í ř dě ěl k ř l ý h b ůnormám našel vyjádření v řadě uměleckořemeslných oborů • Red House – uzavřené společenství; přezíravý postoj k politickému dění pozornost k vybudování imaginárníhopolitickému dění, pozornost k vybudování imaginárního „středověkého“ světa založeného na „rytířských hodnotách“ • později snaha postavit se hrůzám industrializace“• později snaha postavit se „hrůzám industrializace Kelmscott Manor, krb v Zeleném pokoji a ložnice Williama M iMorrise Morris Marshall Faulkner and CompanyMorris, Marshall, Faulkner and Company • firma založena 1861, vytvořila vzory, které byly napodobovány podobnými komunitami v Evropě i v zámoří kl d t lé W M i D G R tti F M d B• zakladatelé – W. Morris, D. G. Rossetti, F. Madox Brown, E. Burne-Jones, P. Webb, P. P. Marshall, C. J. Faulkner (diskuse o podobě malířství a sochařství ve středověku)(diskuse o podobě malířství a sochařství ve středověku) • zaměření na produkci nábytku, stolního skla, prací z kovu, vitráží, dlaždic, textilu a tapet, , p • W. Morris – obhajoba „nižšího“ dekorativního umění; posláním uměleckých řemeslníků je vytříbit vkus veřejnostip ý j y j • zpočátku realizace pro církev, později i světské zakázky – (vitráže v kostele sv. Michala v Brightonu i jinde) • nábytek, tapety, návrhy kachlů, ubrusy Edward Burne-Jones a Morris & Co., Útěk do Egypta (část),Edward Burne Jones a Morris & Co., Útěk do Egypta (část), kostel sv. Michala v Brightonu John Pollard Seddon, malby F. Madox Brown, E. Burne-Jones, W. Morris a D. G. Rossetti, skříňka, 1862; P. Webb, truhla, 1862 Morris & Co., židle Sussex, 60. léta 19. stol.; Philip Webb, kř l 1866křeslo, cca 1866 William Morris, tapeta s granátovým jablkem a potisk látky s ptáčky 1866 a 1883; J H Dearle tapeta s motivem artyčokůptáčky, 1866 a 1883; J. H. Dearle, tapeta s motivem artyčoků a tkaná textilie, 1898 – 1899 a cca 1900 Standen – salon s výrobky firmy Morris & Co., P. Webba a W. A Bensona; P Webb E Burne Jones J a W Morrisovi KA. Bensona; P. Webb, E. Burne-Jones, J. a W. Morrisovi, K. Faulknerová, Zelená jídelna, South Kensington Museum, 1866 – 1867 J. H. Dearle, závěs, cca 1890 ; Edward Burne-Jones, tapisérie Kl ě í tří k álů 1906Klanění tří králů, 1906 Morris and CompanyMorris and Company • finanční situace firmy se zlepšila po výstavě v roce 1862 – zakázka i na výzdobu jídelny v South Kensington Museuzakázka i na výzdobu jídelny v South Kensington Museu • 1874 první Morrisův experiment s barvením hedvábných a vlněných přízí na výšivky, současně experimenty s tkanýmivlněných přízí na výšivky, současně experimenty s tkanými textiliemi a koberci • 1874 – firma reorganizována, Morris jediným ředitelemg , j ý (Morris and Company), prosperita • 1881 – pokus o nalezení prostornějšího sídla, zahájena výroba v Merton Abbey v Surrey; počátek nejlepšího období • výroba potahových látek, tapisérií – řada autorů; výroba kachlů, skla (sklo pouze pro nově postavené kostely) • knihy napodobujících pozdně gotické iluminované rukopisy – l d í bd bí fi d G J kposlední období; firma vedena Georgem Jackem Morris and CompanyMorris and Company • nedosaženo změn, napodobování Morrisových děl strojovou, p ý j výrobou • Morris hodnotí své snažení jako neúspěšné, připouští jen omezené možnosti změnit industriální společnost uměním • od 1883 – účast v radikální politice, člen marxistické organizace tzv. Demokratické federace, poznání Marxova učení, uznání správnosti politických akcí d l í K l P l ž k i 80 l• vydavatelství Kelmscott Press – založeno na konci 80. let • koncem 80. let zakládání cechů a společenství po Morrisově vzoru: Century Guild 1882 Arthur H Mackmurd; Guild ofvzoru: Century Guild, 1882 – Arthur H. Mackmurd; Guild of Handicraft (Cech uměleckého řemesla) se školou, 1888 – Charles Robert Ashbee; stříbrné předměty, šperky, nábytek –Charles Robert Ashbee; stříbrné předměty, šperky, nábytek inspiroval vídeňské architekty k založení Wiener Werkstätte