Secese -pokus o komplexní umělecké dílo Art nouveau, Jugendstil, Secession počátek v 80. letech 19. století - kresby Aubreyho Berdsleye, architektura Victora Horty a manifest Henryho van de Velde Déblaiement ďArt (Čisté umění) • 1895 založení galerie L'Art Nouveau v Paříži (obchod a ateliér Siegfrieda Binga); po 1895 rozšíření do Evropy a Severní Ameriky • 1898 výstava skupiny le Six v Paříži: ^je nutné začlenit umění do současného života, přetvářet obyčejné věci, které nás obklopují, v umělecká díla" • 1900 Světová výstava v Paříži - vrchol, po 1900 celosvětový rozmach; konec s příchodem 1. světové války • všechny oblasti: architektura, malířství, sochařství, umělecké řemeslo, grafika pokus o reformaci vizuální kultury podle modernistických myšlenek - reakce na technologické, ekonomické, politické změny, na industrializaci, růst měst; hledání moderního tvarosloví Art nouveau, Jugendstil, Secession • centra: Paříž, Brusel, Darmstadt, Drážďany, Mnichov, Vídeň • typické znaky: organické formy, úponky, tvary inspirované přírodou, křivka, asymetrie; exotické materiály, zlacené kování, bohaté barvy • různé inspirační zdroje a jejich kombinace: lidové umění, Anglie, japonské dřevoryty, umění severoafrické a z Blízkého východu přírodní motivy (rostliny i zvířata, princip růstu, metamorfóza, ženské tělo), historické a symbolické odkazy; motiv „rozpletenéhc biče" • záměr vytvořit kompletní umělecké dílo Gesamtkunstwerk, návrhy exteriérů i interiérů, koncipování celých interiérů • nové obchody: Liberty's v Londýně, La Maison Moderně a ĽArt Nouveau v Paříži, Louis Comfort Tiffany prodával své zboží v Paříži Emile Gallé a Louis Majorelle zakládali obchody v mnoha evropských městech • rostoucí význam muzeí: Hamburk, Budapešť, Kodaň, Oslo, Paříž, Eugene Vallin, jídelna, 1903 (Musóe de I Ecole de Nancy) Lampa Vistarie, Louis Comfort Tiffany, kolem 1899-1925 Synchron, elektricke hodiny pro AEG, Peter Behrens, kolem 1900 Vídeňská secese • 1897 Wiener Sezession - Gustav Klinut, Koloman Moser, Otto Wagner (proti historismu a akademismu) • 1898 budova secese od Josefa Marii Olbricha • Gesamtkunstwerk = komplexní umělecké dílo, stavby navrhovány včetně kompletního vybavení • snaha o reformu řemesel po vzoru Arts and Crafts • základní znaky: nahrazení florální linie a ornamentu vzory geometrickými, redukce tvarů na základní geometrické formy • 1903 Wiener Werkstätte (Vídeňská dílna) - zakladatelé Josef Hoffmann, Koloman Moser a průmyslník Fritz Waerndorfer, dále Dagobert Peche, Eduard Josef Wimmer-Wisgrill ad. • orientace na umělecké řemeslo: předměty ze dřeva, z kovu, keramiky, skla, kůže a textilu, grafika • zakázky na výrobu nábytku, tapet, šperků i oděvu i sériová výroba vysoký standard uměleckořemeslné produkce • 1905 vybavení sanatoria v Purkersdorfu, 1911 vybavení paláce Stoclet v Bruselu Proměna ohýbaného nábytku na přelomu počátek spolupráce s architekty • firma Jacob & Josef Kohnové - průkopník nového tvarosloví ohýbaného nábytku na přelomu 19. a 20. století - spolupráce s architekty Otto Wagnerem, Josefem Hoffmannem, Kolomanem Moserem - židle pro vídeňskou kavárnu Museum od Adolfa Loose - návrh Otto Wagnera pro vídeňskou Postsparkasse • Gebrüder Thonet - nábytek navržený architekty poprvé v katalogu 1905; Otto Prutscher, Marcel Kammerer, Gustav Siegel • doklad proměn - nábytek pro kabaret Fledermaus, polohovací křeslo Sitzmaschine (Stroj na sezení) ad. Josef Hoffmann • jeden z nejslavnějších architektů 20. století, rodák z Brtnice vybrané modely Hoffmannova nábytku vyrábí od 1969 Wittmann Möbelwerkstätte - přední rakouský výrobce nábytku vyrábí Židle pro kavárnu Museum ve Vídni, Adolf Loos, 1898-1899; Křeslo, Otto Wagner, 1900; Josef Hoffmann, křeslo pro kabaret Fledermaus ve Vídni, 1905, výroba J. & J. Kohnovó Sanatorium v Purkersdorfu u Vidné, Josef Hoffmann, 1903, realizace 1904-1906 Palais Stoclet, Brusel Josef Hoffmann, 1905-1911 Josef Hoffmann, reedice (Wittmann Möbelwerkstätten) Fledermaus, 1905-1907; Klub, 1904; Haus Koller, 1911, Villa Galia, 1913, Club a Kubus, 1910 Nápojový servis, Josef Hoffmann, kolem 1910, J. & J Lobmeyr 91 Vázy, Josef Hoffmann, 1906 „Křídlový pohár", Josef Hoffmann, kolem 1925 Lžíce, Pouzdro na cigarety, „Flaches Modell", Josef Hoffmann, 1905, 1912, 1903-1904 Kubismus -snaha o „duchovní výraz moderní doby" Český kubismus • Architektonická tvorba měla být svobodným nezávislým uměním nového obsahu, které je podřízeno diktátu tvaru a umělecké myšlenky, nikoliv praktickému účelu - v duchu Rieglovy teorie o vítězství ducha nad hmotou (Pavel Janák) „Krása spočívá ve zdramatizované rovnováze hmot* (Pavel Janák) • základem architektury a designu je idea, nikoliv účel a funkce „mužský" sloh • abstrakce proti naturalismu, ornamentu, zavržení dekoru práce s hmotou: oproti statičnosti zdůrazňován pohyb vyloučeny kubické formy, oblíbené šikmé linie • 1910-1911: zdůraznění dynamičnosti oproti statičnosti, opuštění hranolové soustavy, zešikmení stěn, zkosení hran • 1913-1914: inspirace obdobím historismu a secese, nábytek jako malá architektura • období před 1. světovou válkou: opuštění výrazných lomených tvarů, plošnost, po roce 1918: dekorativní styl, obloučkové motivy, barevnost Dózy, skříň, Pavel Janák, 1911, 1912-1913 Funkcionalismus -forma následuje funkci Proměna bytové kultury v souvislosti s počátky průmyslové výroby • 20. - 30. léta 20. století - zdůraznění funkce první polovina 20. let 20. století - dekorativní tendence, art deco (vrchol na Světové výstavě v Paříži 1925); Eileen Gray • změna pohledu na bytové vybavení v souvislosti s všeobecnou bytovou krizí, ve vazbě na architekturu, typ a dispozici bytu • nutnost změn, koncepce moderní bytové kultury - požadavek účelného, hygienického, levného, komfortního bytu a funkčního bytového zařízení • nábytek - funkčnost, jednoduchost, dokonalost provedení a kvalita materiálu; měl být praktický, pohodlný, hygienický, skladný, levný • sériová výroba a strojově vyráběné, typové produkty, shodné v rozměrech a konstrukci; typizace předznamenala pozdější průmyslovou výrobu po 1925 - jednoduché formy, typový nábytek, počátky funkcionalismu • snaha o zjednodušení formy, zlevnění výroby, sériová produkce počátky sestavovacího, pozd. sektorového skříňového nábytku • sedací nábytek - nové typy; organické formy • tzv. morrisovské polohovací křeslo - řada variant od různých autorů (Hana Kučerová - Záveská, Jan Vaněk, Jindřich Halabala) Bauhaus prosazování nových myšlenek, 1919 - 1932 • Walter Gropius, Marcel Breuer, Ludwig Mies van der Rohe ad. • orientace od uměleckořemeslné tvorby k průmyslové, ke konstruktivismu, prosazování funkcionalistických zásad • Nový materiál - ohýbaná ocelová trubka, nové estetické, hygienické požadavky • trubkový nábytek poprvé 1927 na výstavě Die Wohnung ve Weissenhof u Stuttgartu • Marcel Breuer - vývoj trubkového nábytku na Bauhausu od 1925, MartStam Pružící trubkové židle: Mart Stam, 1927; Mies van der Rohe, 1928; katalogový list firmy Thonet, 1931 Český přínos vývoji trubkového nábytku - Jindřich Halabala, pružicí židle, 1931; Ladislav Žák, křeslo, po 1930