1880/1890 -1915 Art nouveau, Jugendstil, Secession * počátek v 80. letech 19. století - kresby Aubreyho Berdsleye, architektura Victora Horty a manifest Henryho van de Velde Déblaiement ďArt (Čisté umění) * 1895 založení galerie Ľ Art Nouveau v Paříži (obchod a ateliér Siegfrieda Binga); po 1895 rozšíření do Evropy a Severní Ameriky * 1897 výstava v Bruselu * 1898 výstava skupiny le Six v Paříži: Je nutné začlenit umění do současného života, přetvářet obyčejné věci, které nás obklopují, v umělecká díla" * 1900 Světová výstava v Paříži - vrchol, po 1900 celosvětový rozmach; konec s příchodem 1. světové války * všechny oblasti: architektura, malířství, sochařství, umělecké řemeslo, grafika * pokus o reformaci vizuální kultury podle modernistických myšlenek -reakce na technologické, ekonomické, politické změny, na industrializaci, růst měst; hledání moderního tvarosloví Inspirace * typické znaky: reakce na historizující slohy, organické formy, úponky, tvary inspirované přírodou, křivka, asymetrie; exotické materiály, zlacené kování, bohaté barvy * různé inspirační zdroje a jejich kombinace: lidové umění, Anglie, Japonsko (japonské dřevoryty), umění severoafrické a z Blízkého východu * přírodní, historické a symbolické odkazy; motiv „rozpleteného biče" * přírodní motivy: rostliny i zvířata, princip růstu, metamorfóza, ženské tělo * záměr vytvořit kompletní umělecké dílo Gesamtkunstwerk, návrhy exteriérů i interiérů, koncipování celých interiérů * nové obchody: Liberty's v Londýně, La Maison Moderně a ĽArt Nouveau v Paříži, Louis Comfort Tiffany prodával své zboží v Paříži, Emile Gallé a Louis Majorelle zakládali obchody v mnoha evropských městech * rostoucí význam muzeí: Hamburk, Budapešť, Kodaň, Oslo, Paříž, Londýn ^Francie Nancy 1901 založení Alliance Provinciale des Industries d'Art (později École de Nancy) středisko výroby secesního nábytku: Emil Gallé (vyřezávané intarzie, marketerie) a Louise Majorelle vliv francouzského nábytku 18. století: dýha, marketerie, zlacené reliéfy proklamovaný cíl -„ sloučení logiky a podstaty života"; hlavní motivy -květiny, hmyz (vážky) Eugéne Vallin (1856 -1922) a Emile André (1871 -1933): nábytek z jednoduchého dřeva, vliv organické abstraktní belgické secese Paříž obnova francouzské řemeslné tradice - rokokem inspirovaný nábytek 1895 Siegfried Bing, zvaný Samuel - nový obchod, především výroba nábytku; zakázky řadě návrhářů: Georges de Feure, Edward Collona, Eugéne Gaillard Eugéne Gaillard navrhl ložnici a jídelnu pro Bingův pavilon - dřevo vytvaroval do forem napodobujících stvoly; exotická dřeva - mahagon, amarant, růžové dřevo, tmavý ořech Hector Guimard -metro, podle linií název Le Style Metro, impozantní, architektonický nábytek Eugene Valiin Jídelna, 1903 Emil Gallé (1846 - 1904) Postel, 1904 palisandr, ebenové dřevo, perleť * tvarosloví nábytku 18. století • nádherná marketerie - leštěné dřevo v kombinaci s exotickými druhy dřeva NÁBYTEK FRANCOUZŠTI VÝROBCI NÁBYTKU SU CHTĚLI OSVOBODIT OD TRADIČNÍCH OMEZENI A NANCY A PARIZ SE STAI.Y PŘEDNÍMI STŘEDISKY INOVACE. FRANCOUZSKÁ REVOLUCE Místo Nancy ve východní I um n v devadesátých letech iH. století prekypovalo tvorivosti a f.mile Gallé a jeho chránenec Umis Majorelle byli jejími hvězdami Mnoho aspektů stylu přiiatých tkolou. kterou Gallé založil, můžeme videi v jeho máme vitríne (wr vpravo). Patri k nim použili lešteného dreva i exotickými tlruhy dřevin pro markeleni (velmi )emnou intarzii aplikovanou i drobných dřevených tvarů), která pokrývá vkchny rovné povrchy. Motivem byly vzory (aponských třešňových kvétů a asymetrické prvky. NANCY A PftlRODA Gallé jako botanik a symbolista promenoval přírodu v nábytek nejen v dekoraci, ale i ve formé, v příčkami vc tvaru pampeliiky. rely postele připomínajícími můry. žabími nohami u stolu a drtadly ve tvaru motýlů. Hodné se objevovaly vážky * vypoulenýma otima zářícíma ze tmy a přepychové druhy dřeva na ro/ich malých stolů. Tradiční technikou byla marketerie. ale jen málokterá byla lak dokonalá lako ta. kterou vytvářel (uillc. jenž ji krásné začlenil do svých kusů a vytvářel jemné rostlinné a zvířecí vzory z různých druhů dřeva pro vitríny, stolní desky, židle a cela posteli. Majorclle byl také představitelem marketerie. ale pokládal jeji složitost za Ofldil i markíle'ie VITRIMA I Ol .i-.li.i.i . -.1 r.,-,.- i, iwkttm U nrtřiny « v^tltonf l prtmi ny Mrtw i h* t stfW itDf na dtouhýtí- f/lt Louis Majorelle (1859 -1926) Stůl, 1903 mahagon, bronz, měď • místo marketerie zlacené ozdoby, složité dekorativní formy zlacených ozdob - rostliny a květiny z oblasti Lorraine • kombinace kovu s exotickými dřevy přepychové materiály STIH S MMKETIMI lároínou na éas. Když seobeznámil s rozšířeným lacenim na reprodukcích nábytku z osmnáctého devalenáclího století, zaéal dával před nosí Ijicnym bronzovým o/dobam před markelerii. >■..:-■ Lorraine, jejímž hlavním mediem ic Nancy. iyla místem la ví r en železa a Majorelle pouiival . dekoraci také lepané železo. Aby prilákal kupce M vzdálenéjsfch misi nci Jancy, založil atrltrrt (dílny nebo studia), v nichž lil nic i vyráběli na montážní lince mnoho steiných usů nábytku, kterŕ w prodávaly v cele Francii, ívalita a ceny byiy vysoké a používaný materiál byl ámírní luxusní, aby prilákal bohaté zákazníky. |ako nateriál se často používala tmavá tvrdá dreva jako nahagon. :OMPLRTNl INTERIÉRY 'ato nová generace návrhářů se lespokojila jen i navrhováním ■ábytku. Přáli si vytvářet celé i teriéry a vzhledem k tomu. e mnozí z nich byli architekti, ni eiteriéry budov. Vrtili. že itchno by melo spolu ladit jako itiamtkuníturrh neboli celkové méleckŕ dílo. Mnoho z trchto rsigncrů bylo vyškoleno v dalíich mílcckvch disciplinách, a proto rchjvjli irjiličm sudia designu rancouzského nábyiku, aby je n plemeni oval éběnisia, mistr rmeslník, který kontroloval H TÉMA U KRBU 5 B AU f M l RUÍOVÉH0 !•■■-■■ i 1 nWiUvuff ;írIMu **n VftU Km lyrohu kusu. Tato predsúva jednotného tvůrčího obra/u n/encho icdinym tvůrcem dozrála u parížskych secesních návrhářů. ELEGANTNÍ A STYLIZOVANÁ PAftlZ Touha po autonomii zc strany návrhářů byla v souladu s m/i podnikatele Siegfrieda (také zvaného Yimiiťl) l