Český kubismus 1909–19251909 1925 Český kubismus – fenomén v architektuře a  uměleckém řemesle h k ká b ěl bý b d ýArchitektonická tvorba měla být svobodným nezávislým uměním nového obsahu, které je podřízeno diktátu tvaru a umělecké myšlenky, nikoliv praktickému účelu – v duchu Rieglovy teorie opraktickému účelu  v duchu Rieglovy teorie o vítězství ducha nad hmotou (Pavel Janák) „ Proti konstrukci postavila /skupina architektů/ ideu tvaru, postavila se k hmotě v poměr činný, uvedla je   v pohyb“ (V. V. Štech)v pohyb (V. V. Štech) VlivyVlivy • Francie (Picasso, Braque) – zprostředkovány v dopisech,  analýzách, časopisech, na výstavách  ě ké k i Di B ü k• německé skupiny Die Brücke • teorie vcítění Th. Lippse, W. Worringera a prací A. Hildebranda d ě i ká di á“ kl b b k í ik (S i i)• pozdně gotická „diamantová“ klenba, barokní gotika (Santini) • v českém prostředí snaha o emancipaci, respekt k domácím  historickým tradicím touha navázat na slavnou českou minulosthistorickým tradicím, touha navázat na slavnou českou minulost • hledání duchovního výrazu moderní doby ž í hé t h l é“ k itik ti kéh h á• zavržení „nahé soustavy hranolové“, kritika antického chrámu;   zdůraznění dramatičnosti, dynamičnosti • základní formy – šikmá linie pyramida jehlan krystal• základní formy – šikmá linie, pyramida, jehlan, krystal Sklípková klenba, konec 15. stol. Vila v Praze – Podolí, Josef Chochol, 1913 Důležitá dataDůležitá data • 1908  počátky nesouhlasu s tehdejší architekturou  reprezentovanou J. Kotěrou (nové pojetí účelu,  konstrukce a materiálu) – generace osmdesátýchkonstrukce a materiálu) – generace osmdesátých  let (Kotěrovi žáci Gočár, Chochol, Janák) • 1908 ustaveno SVU Mánes; časopis pro architekturu,1908  ustaveno SVU Mánes; časopis pro architekturu,  umělecké řemeslo a úpravu měst Styl  • 1908 založeno družstvo Artěl • 1909  vystoupení architektů – vyústění vývoje nábytku  a interiérové tvorby počátku 20. století • 1911 založení Skupiny výtvarných umělců • 1912 založení Pražských uměleckých dílený ý „Krása spočívá ve zdramatizované rovnováze hmot“„ ása spoč á e d a at o a é o o á e ot (Pavel Janák) • zdůraznění dynamičnosti oproti statičnosti a materiálnosti • zavržení hranolové sestavy a prosazení návratu kzavržení hranolové sestavy a prosazení návratu k  pyramidálním tvarům • překonání materiálnosti hmoty hranolu mělo být dosaženopřekonání materiálnosti hmoty hranolu mělo být dosaženo  šikmými plochami; „vrcholný tvar duchovně abstrahované  hmoty“= pyramida Nejvýznamnější architekti: Pavel Janák (teoretický vůdce) Josef Gočár (dynamický aPavel Janák (teoretický vůdce), Josef Gočár (dynamický a živelný tvůrce) , Vlastislav Hofman (radikální experimentátor a  aktivní teoretik) a Josef Chochol (vyznavač dobové estetiky)aktivní teoretik) a Josef Chochol (vyznavač dobové estetiky) Články a studie architektůČlánky a studie architektů • Pavel Janák: ‐ Od moderní architektury k architektuře, Styl, 1910 ‐ O nábytku a jiném, Umělecký měsíčník, 1910y j , ý , ‐ Užitečnost uměleckého průmyslu, Umělecký měsíčník, 1911/1912 ‐ Hranol a pyramida, Umělecký měsíčník, 1912 ‐ Obnova průčelí Umělecký měsíčník 1913Obnova průčelí, Umělecký měsíčník, 1913 • Vlastislav Hofman: P á k k áb k U ěl ký ě íč ík 1911/1912‐ Poznámky k nábytku, Umělecký měsíčník, 1911/1912 ‐ Duch moderní tvorby v architektuře, Umělecký měsíčník, 1912 ‐ Nový princip v architektuře, Styl, 1913 • Josef Chochol: ‐ K funkci architektonického článku, Styl, 1913K funkci architektonického článku, Styl, 1913 Pavel Janák 12. 3. 1882 – 1. 8. 1956 d Č ké ké č í h ké ( f h l ) ě káStudia:  České vysoké učení technické (prof. J. Schultz), německá  technika (prof. J. Zítek), Akademie výtvarných umění ve  Vídni (prof. O. Wagner) Člen:  SVU Mánes, Artěl, iniciátor založení PUD, Svaz čs. díla 1908–1909 práce v atelieru J. Kotěry 1921–1925 redaktor časopisu Výtvarná prácep ý p 1921–1942 profesor architektury na VŠUP v Praze od 1936 hlavní architekt Pražského hradu 1909  soutěže: dostavba Staroměstské radnice, Hlávkův most  1911–1915 nejvíce kubistických staveb, pro východní Čechy (Jičín, Pelhřimov Havlíčkův Brod)Pelhřimov, Havlíčkův Brod) 1912 problematika vnitřního prostoru – instalace pro Skupinu  výtvarných umělců 1914 1918 k bi i ké f jí íš á d í“ b l ký1914–1918 kubistické formy ustupují, spíše „národní“ nebo slovanský  ráz; návrhy náhrobků  Návrh radnice v Havlíčkově Brodě Pavel Janák, 1913 Přestavba domu v Pelhřimově Pavel Janák, 1913 Josef Gočár  13. 3. 1880 – 10. 9. 1945 d šší á í ěl k ů l á šk lStudia:  Vyšší státní uměleckoprůmyslová škola,  Uměleckoprůmyslová škola (prof. J. Kotěra) Člen:  SVU Mánes, Skupina výtvarných umělců, Svazu čs. Díla,  iniciátor založení PUD 1906–1908  ateliér J. Kotěry 1922–1939 profesor na Akademii výtvarných umění v Prazep ý ý 1925 Velká cena za návrh čs. Státního pavilonu na Mezinárodní výstavě dekorativních umění v Paříži  1910 – 1911 obrat ke kubismu1910  1911 obrat ke kubismu  1912 Dům U černé Matky Boží 1912– 1913 lázeňský dům v Bohdanči 1912 1913 Bauerův dům v Libodřicích u Kolína1912–1913 Bauerův dům v Libodřicích u Kolína 1912 soutěž na Žižkův památník na hoře Vítkov 1920–1921 výstavní pavilon pro SVU Mánes ve Vodičkově ulici 1921 1923 j k b k Č L ií P N říčí1921–1923 projekt banky Čs. Legií v Praze Na poříčí Rodinné domy, lázeňský dům v Bohdanči,  Josef Gočár, 1911–1913 Banka československých legií Josef Gočár, 1922–1923 Charakteristické znaky kubistického nábytkuCharakteristické znaky kubistického nábytku • abstrakce proti naturalismu, ornamentu, zavržení dekoru á h i ič i dů ň á h b• práce s hmotou – oproti statičnosti zdůrazňován pohyb • vyloučeny kubické formy, oblíbeny šikmé linie • jednobarevnost, tlumené barvyjednobarevnost, tlumené barvy • jednolitost, nezáleží na konstrukci ani tektonice, vyloučení zdobných  článků • nábytek navrhován pro intelektuály a pro přátele • nebyly vytvořeny nové typy nábytku ani nový interiér Pavel JanákPavel Janák ‐ odvážné, expresivní návrhy, deformace ‐ zkosené hrany, šikmé linie, ostré úhly, trojúhelníkové a pyramidální  t čá ti h d d l ě d l židlítvary v části noh, sedadel a opěradel židlí Josef Gočár ‐ nábytek tvarován jako skulptura, je monumentální ‐ označován za nábytek „teoretický“ Vývojové etapyVývojové etapy • 1910–1911 ‐ zavržení historických forem ‐ zdůraznění dynamičnosti oproti statičnosti ‐ opuštění hranolové soustavy, zešikmení stěn, zkosení hranopuštění hranolové soustavy, zešikmení stěn, zkosení hran ‐ černá a tmavě hnědá barva, na povrchu nábytku hrubá struktura • 1913–1914 ‐ nábytkové kusy tvarovány jako skulptury ‐ inspirace obdobím baroka, historismu a secese ‐ nábytek jako architekturay j • období před 1. světovou válkou  ‐ opuštění výrazných lomených tvarů, plošnost á t í i ý áb t k‐ návaznost na secesní a empirový nábytek • po roce 1918 – dekorativní styl ‐ obloučkové motivy, barevnostobloučkové motivy, barevnost Židle a návrh čalouněné židle  Pavel Janák, 1911 a 1912 Návrhy nábytku a kování, skříň  Pavel Janák, 1912; 1912–1913, výroba PUD Zklidnění“ období kolem 1915„Zklidnění  – období kolem 1915 • zalamované tvary se narovnaly trojúhelník a kosočtvereczalamované tvary se narovnaly, trojúhelník a kosočtverec  vystřídaly čtverce, konkávní lomy ustoupily pravoúhlým  liniím • hlavní kompoziční prvek – horizontály a vertikály, kontrasty  velkých různobarevných ploch • nová harmonie kombinací obdélníků, čtverců a kontrastních  barev – předchůdce holandského neoplasticismu  • nic nerealizováno, kresby se staly podnětem pro práce  dalších desetiletí Skleník a příborník z jídelny pro vlastní byt Josef Gočár, 1912–1913, výrobce PUD Část ložnice a pracovny pro Otto Bolešku Josef Gočár, 1913 Lustr a hodiny pro Otto Boleškuy p Josef Gočár, 1913 Toaletní stolek pro Helenu Johnovou; návrh  Josef Gočár, 1915 a 1919 pro Helenu Johnovou Knihovna a křeslo Josef Gočár, 1922 Vlastislav Hofman 1909–1910 projekt nástavby Braunova domu ve Vodičkově ulici 1912 projekt pro hřbitov v Ďáblicích 1913 projekt Žižkova pomníku, společně se sochařem  Ladislavem Benešem 1915 projekt zastavění citadely Vyšehrad1915 projekt zastavění citadely Vyšehrad 1920 návrh krematoria v Ostravě – Fifejdách Židle a křeslo pro sochaře Josefa MařatkuŽidle a křeslo pro sochaře Josefa Mařatku Vlastislav Hofman, 1911–1912; A. a P. Suman, 1988 Skica vázy, křeslo A í P há k 1916 1919 (?)Antonín Procházka, 1916 a 1919 (?) Dózy s víkem, kávový soubor, dóza s víkem  Pavel Janák, 1911 Vázy (dobová fotografie a návrhy) a podnos Pavel Janák, 1911 Popelník a vázyp y Vlastislav Hofman, kolem 1912 a 1919 Inspirace kubismem ‐ křeslo Janák a sofa Kandissi Jiří Pelcl, 1987 a Alessandro Mendini, 1979