Příprava na výuku Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2013 korcova@phil.muni.cz 2 Činnosti učitele při výuce oVytváří podmínky pro učení žáků oSeznamuje žáky s novým učivem oreguluje učební činnosti žáků ozajišťuje zpětnou vazbu (diagnostikuje) pro žáky a pro sebe korcova@phil.muni.cz 3 Typy hodiny podle převládající činnosti učitele oHodiny přípravy žáků na osvojování nových vědomostí a dovedností. oHodiny osvojování nových vědomostí. oHodiny opakování a upevňování vědomostí. oHodiny vytváření a upevňování nových dovedností. oHodiny použití vědomostí a dovedností v praktických činnostech. oHodiny ověřování a hodnocení – diagnostické. oHodiny kombinované (smíšené). korcova@phil.muni.cz 4 Hodiny kombinované (smíšené) oÚvodní část. oOpakování dříve probraného učiva, kontrola domácí práce žáků. oVýklad nového učiva. oOpakování a procvičování probraného učiva, aplikace. oShrnutí a utřídění nových poznatků. oZadání a vysvětlení domácího úkolu. korcova@phil.muni.cz 5 Hodiny kombinované (smíšené) oÚvodní část. oOpakování dříve probraného učiva, kontrola domácí práce žáků. oVýklad nového učiva. oOpakování a procvičování probraného učiva, aplikace. oShrnutí a utřídění nových poznatků. oZadání a vysvětlení domácího úkolu. oE o o oU o oR korcova@phil.muni.cz 6 Hodiny kombinované (smíšené) oÚvodní část. oOpakování dříve probraného učiva, kontrola domácí práce žáků. oVýklad nového učiva. oOpakování a procvičování probraného učiva, aplikace. oShrnutí a utřídění nových poznatků. oZadání a vysvětlení domácího úkolu. oEvokace o o oUvědomění si významu o oReflexe korcova@phil.muni.cz 7 Hlavní typy přípravy na vyučování o„Blesková“ příprava oPřiměřeně dlouhá oPodrobná příprava korcova@phil.muni.cz 8 „Blesková“ příprava oodpovídá na otázky: Co? Jak? oVětšinou kopíruje učebnici korcova@phil.muni.cz 9 Přiměřeně dlouhá oodpovídá na otázky: Co již bylo? Čeho chci dosáhnout? Jak a čím toho dosáhnout? Jaké bude mít tato hodina pokračování? oNejčastější typ korcova@phil.muni.cz 10 Podrobná příprava oCíle – co chci, čeho zamýšlím dosáhnou? nformulace cílového chování žáka. nJakými prostředky chci těchto cílů dosáhnout? nObsah učiva – stručný nástin. nVolba vyučovacích metod, didaktických pomůcek a technik, metodický postup. oZvláštní didaktická hlediska: nJaké mají žáci o tématu předběžné znalosti, možná nesprávná pojetí? nCo z učiva bude pro žáky nejobtížnější? nJak budu žáky aktivizovat? nJak zajistím časovou a obsahovou kontinuitu obsahu učiva? nJak zajistím diferencovaný a individuální přístup k žákům? nJaké učební úlohy je potřeba připravit k procvičování a k upevňování učiva? nJaká jiná hlediska (např. hygienická) je třeba respektovat? oVýchovné možnosti: nJak mohu učiva i v průběhu vyučování výchovně využít? oOrganizace vyučovací jednotky: nKteré pracovní podmínky si musím zabezpečit? nJaký organizační typ vyučovací jednotky bude mé metodické koncepci nejlépe odpovídat? oČasový projekt vyučovací jednotky: nKolik času mohu věnovat jednotlivým fázím vyučovací jednotky? nKolik času si vyžádá domácí příprava žáků na další vyučovací jednotku? oK realizaci přípravy: nJak budu zajišťovat pracovní součinnost žáků? nJak budu zajišťovat pracovní výsledky žáků? korcova@phil.muni.cz 11 Literatura oFIALOVÁ, Hana a kol. Vybrané kapitoly z Obecné didaktiky. Brno: MU Brno, 1996. s. 32-34. nISBN 80-210-1308-7. o oKALHOUS, Zdeněk - OBST, Otto. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. s. 357-359. ISBN 80-7178-253-X. o