Cíl výuky Cíl výuky Cíl pro učitele? Co budu v hodině dělat? Cíl výuky Cíl pro žáky? Co budeme v hodině dělat? Cíl výuky Dělení podle míry obecnosti  obecné (vzdělávací cíle)  specifické (výukové cíle)  konkrétní učební cíle Dělení podle obsahového zaměření  kognitivní výukové cíle  afektivní výukové cíle  psychomotorické výukové cíle Obecné x Specifické cíle Obecné cíle  Umožnit žákům rozvinout si porozumění umění v dvacátém století.  Představit žákům koncept energie.  Vzdělávat a vychovávat celého jedince. Specifické cíle • Vysvětlit žákům základní principy parního stroje. • Přezkoumat hlavní události, které vedly ke druhé světové válce. • Rozvinout u žáků pochopení básně Prométheova játra od Jiřího Koláře. Cíle vzdělávání podle RVP G Vzděláváním na čtyřletých gymnáziích a na vyšším stupni víceletých gymnázií se usiluje o naplnění těchto cílů:  vybavit žáky klíčovými kompetencemi na úrovni, kterou předpokládá RVP G  vybavit žáky širokým vzdělanostním základem na úrovni, kterou popisuje RVP G  připravit žáky k celoživotnímu učení, profesnímu, občanskému i osobnímu uplatnění Hierarchie cílů podle míry obecnosti 1. Vzdělávací cíl obecné (vzdělávací) cíle 2. Cíle jednotlivých typů a druhů škol 3. Cíle vzdělávacích oblastí specifické (výukové) cíle 4. Cíle tematických celků (předmětů) 5. Cíle vyučovacích jednotek (např. hodiny) konkrétní cíle 6. Cíle jednotlivých částí vyučovacích jednotek 7. Učební požadavky (cíle učebních situací, učební úlohy) Obecné x Specifické cíle Obecné cíle  Umožnit žákům rozvinout si porozumění umění v dvacátém století.  Představit žákům koncept energie.  Vzdělávat a vychovávat celého jedince. Specifické cíle  Vysvětlit žákům základní principy parního stroje.  Přezkoumat hlavní události, které vedly ke druhé světové válce.  Rozvinout u žáků pochopení básně Prométheova játra od Jiřího Koláře. Specifické cíle Dělení podle úrovně dosažení  Plánované  Žádoucí Dělení podle způsobu měření  Výkonové  Nevýkonové Metoda SMART Specifičnost vztah k určité konkrétní činnosti Měřitelnost stanovení požadované kvality i kvantity Akceptovatelnost soulad se zjištěnými potřebami Realističnost musí existovat reálná šance pro žáky, aby dosáhli cíle Termínovanost splnění cílů v daném čase Výkonové cíle Vědět Napsat Porozumět Vysvětlit Být si jistý Demonstrovat Ocenit Vyhodnotit Být seznámen s něčím Vyjmenovat Pochopit Vytvořit Výkonové cíle Vágní Výkonové Vědět Napsat Porozumět Vysvětlit Být si jistý Demonstrovat Ocenit Vyhodnotit Být seznámen s něčím Vyjmenovat Pochopit Vytvořit Obecný cíl 1. Obecný cíl Zlepšit žákovské porozumění významu propagandy v 20. stol. 2. Nevýkonový cíl Rozvinout povědomí žáků o autorově předpojatosti ve vybraných článcích 3. Výkonový cíl Žák vyjmenuje šest vět z pasáže o propagandě, které ukazují předpojatost a vyjadřují úhel pohledu autora textu Obecný cíl – Nevýkonový 1. Obecný cíl Zlepšit žákovské porozumění významu propagandy v 20. stol. 2. Nevýkonový cíl Rozvinout povědomí žáků o autorově předpojatosti ve vybraných článcích 3. Výkonový cíl Žák vyjmenuje šest vět z pasáže o propagandě, které ukazují předpojatost a vyjadřují úhel pohledu autora textu Obecný cíl – Nevýkonový -Výkonový 1. Obecný cíl Zlepšit žákovské porozumění významu propagandy v 20. stol. 2. Nevýkonový cíl Rozvinout povědomí žáků o autorově předpojatosti ve vybraných článcích 3. Výkonový cíl Žák vyjmenuje šest vět z pasáže o propagandě, které ukazují předpojatost a vyjadřují úhel pohledu autora textu F. L. Wright: Kaufmann House Falling Water (1935-9) F. L. Wright: Kaufmann House Falling Water (YouTube) Nevýkonové a výkonové cíle Nevýkonový Rozvinout u žáků pochopení budovy F. L. Wrighta Kaufmann House – Failling Water Výkonový Na konci hodiny bude třída schopná: 1. Rozpoznat základní vizuální a prostorové kvality budovy 2. Popsat Wrightovo přesvědčení o vztahu architektury a krajiny 3. Vysvětlit, co Wright myslel organickou architekturou a jak to souvisí s domem Kaufmanna 4. Analyzovat prostorovou strukturu domu a jednotu spojenou z několika částí 5. Vyjmenovat materiály použité při stavbě a jejich význam ve struktuře 6. Podat vlastní reakci na budovu Výhody a nevýhody výkonových cílů Výhody  Jsou pozorovatelné, měřitelné  Jsou snadno srozumitelné pro žáky  Usnadňují organizaci výuky specifickými cíly a výsledky  Vyjasňují myšlení a plánování  Jsou jasné učitelům  Jsou vysoce preskriptivní  Usnadňují evaluaci a hodnocení  Specifikují chování a výkon žáků  Umožňují logické plánování Výhody a nevýhody výkonových cílů Nevýhody  Činí z učení technickou disciplínu  Zdůrazňují pouze pozorovatelné aspekty edukačních procesů  Popírají neměřitelné, nepozorovatelné a dlouhodobé  Edukace je příliš zaměřena na dosahování výsledků  Atomizují učivo na malé celky  Z pochopení dělají výkon, předvedení  Nepodporují otevřenost, neuzavřenost, náhodu a tvořivost Jak vytvářet výkonové cíle? 1. rozhodněte, jestli je výkonový cíl vhodný pro danou učební situaci, kterou plánujete 2. zvažte všechny relevantní kontextové vlivy 3. specifikujte, kdo bude předvádět daný výkon 4. specifikujte výkon v patřičných infinitivech 5. stanovte výsledek úkolu 6. upřesněte podmínky, za kterých mají žáci úkol vykonávat 7. stanovte minimální míru, kterou musí žáci splnit, aby uspěli Cíl výuky Dělení podle míry obecnosti  obecné (vzdělávací cíle)  specifické (výukové cíle)  konkrétní učební cíle Dělení podle obsahového zaměření  kognitivní výukové cíle  afektivní výukové cíle  psychomotorické výukové cíle Dělení podle obsahového zaměření: Taxonomie Taxonomie vzdělávacích cílů  Kognitivní (vzdělávací, poznávací) cíle Benjamin S. Bloom  Afektivní (postojové, hodnotové, výchovné v užším smyslu) cíle - David R. Kratwohl  Psychomotorické (výcvikové) cíle - R. H. Davea Anderson, Krathwohl, Bloom, 2001 Tvořit Hodnotit Analyzovat Aplikovat Porozumět Zapamatovat Bloomova taxonomie Vyšší kognitivní procesy Nižší kognitivní procesy TVOŘIT HODNOTIT ANALYZOVAT APLIKOVAT POROZUMĚT ZAPAMATOVAT Učitelka: Katolíci. Ale v Čechách převažovalo jiné náboženství. ((ukáže na žáka)) Žák: Protestanti. Učitelka: Ano. A jak se těm přesně protestantům říkalo? ((ukáže na žákyni)) Žákyně: Kališníci. Učitelka: Kališníci. A pak vznikla ještě jedna skupina. ((ukáže na žáka)) Učitelka: Katolíci. Ale v Čechách převažovalo jiné náboženství. ((ukáže na žáka)) Žák: Protestanti. Učitelka: Ano. A jak se těm přesně protestantům říkalo? ((ukáže na žákyni)) Žákyně: Kališníci. Učitelka: Kališníci. A pak vznikla ještě jedna skupina. ((ukáže na žáka)) Nižší kognitivní procesy U: Dobře, tak, vaším úkolem dneska bude, nahradit některé výrazy z toho textu synonymními výrazy. Takže máte tady nadpis, celodenní výprava, nahraď to synonymem, stejným nebo podobným slovem, tak celodenní, třeba, Dominiko … Ž: výlet U: Výlet, dobře. Další, v první větě máte, bylo velice chladno, Ž+ Ž: Bylo zima U: Zima, ještě jinak? Chladno. (2) Nemáte jiný výraz? Ž: Mrazivo. U: Mrazivo, no vidíš, no. U: Dobře, tak, vaším úkolem dneska bude, nahradit některé výrazy z toho textu synonymními výrazy. Takže máte tady nadpis, celodenní výprava, nahraď to synonymem, stejným nebo podobným slovem, tak celodenní, třeba, Dominiko … Ž: výlet U: Výlet, dobře. Další, v první větě máte, bylo velice chladno, Ž+ Ž: Bylo zima U: Zima, ještě jinak? Chladno. (2) Nemáte jiný výraz? Ž: Mrazivo. U: Mrazivo, no vidíš, no. Vyšší kognitivní procesy Postojové, hodnotové 5. Internalizace hodnot v charakteru 4. Integrování hodnot 3. Oceňování hodnoty 2. Reagování 1. Přijímání (vnímavost) Afektivní cíle (Kratwohl) Psychomotorické cíle (Davea)  Automatizace  Koordinace  Zpřesnění  Manipulace  Imitace Shrnutí: Cíl  Explicitní stanovení cíle výuky  pro učitele  pro žáky Příklady  Seznámit studenty s fenoménem (moderní) imigrace v USA (AJ)  Naučit student tvoření a pravidla použití passé composé s pomocným slovesem être (FRJ) Shrnutí: Cíl  Explicitní stanovení cíle výuky  pro učitele  pro žáky  Cíl rozdělit na primární a sekundární  Cíl je možné rozdělit dle obsahu (kognitivní, afektivní)  Pomáhejte si stanovením výkonových cílů  Adekvátní schopnostem studentů  Spojit cíl vyučované hodiny s kurikulem ročníku  Shrnout splnění cíle na konci výuky