Jak si vybrat školu Jak si vybrat školu  Webové stránky(článek Mareše a Lukase)  Priority školy (kodex školy)  Inspekční zprávy  Ne vždy na stránkách školy  Viz Česká školní inspekce - v registru inspekčních zpráv  Seznam všech škol Ústav pro informace ve vzdělávání  ŠVP na webu: ZŠ Táborská, Gymnázium Rumburk, Gymnázium Slovanské náměstí Brno, Moravské gymnázium  Granty  Hierarchie důvěryhodnosti  Teorie pískoviště Jak si vybrat školu  Alternativní školské koncepty  Waldorf  Montessori  Dalton  Inovativní školy  Zdravá škola  OSV  Kritické myšlení Alternativní x Inovativní škola Co je didaktika? Různé náhledy na didaktiku  teorii vyučování a umění vyučovat  teorii vzdělávání (19. stol.)  teorii učení, která napomáhá rozvoji člověka  teorie vyučování a vzdělávání (Skalková)  věda, která po teoretické i praktické stránce studuje procesy vzdělávání (Kalhous, Obst, 1998) ÚZKÉ VYMEZENÍ Výchova mravní, ke správnému chování, k dobrým mravům (formování postojů, vztahů k hodnotám). ŠIROKÉ VYMEZENÍ Výchova je záměrné působení na člověka. V pojmu „výchova“ se spojuje vzdělávání i výchova. Výchova ÚZKÉ VYMEZENÍ Učení poznatkům, znalostem, dovednostem. ŠIROKÉ VYMEZENÍ Vzdělávání jako celkové kultivování člověka. Vzdělávání  Formální vzdělávání  Neformální vzdělávání  Informální učení Celoživotní učení  Neill: cílem výchovy je učinit jedince šťastnější, více sebejisté, méně neurotické a méně předpojaté  Locke: cílem výchovy je naučit jedince popřít svoje touhy a chutě a naučit se sledovat rozum  Hutchinson: cíle výchovy je kultivace intelektu  Whitehead: cílem výchovy je získání kulturního vědění a expertního vědění v určitém specifickém směru Cíle výchovy Jaká je správná teorie vyučování? Vyučování jako ... 1. Umění 2. Aktivita zdravého rozumu 3. Nezasahování 4. Předávání klasického obsahu 5. Vyučování jako zprostředkování 6. Řemeslo / aplikovaná věda 7. Konstruování významu 8. Kooperace 9. Zábava 10. Příprava na praxi 1. Vyučování jako umění  Komenský (Didaktika velká) označuje didaktiku za „všeobecné umění, jak naučit všechny všemu“  Ježíš, Sokrates, Gándhí  John Dewey: vyučování je plné intuice, lásky, estetického prožitku 2. Vyučování jako aktivita zdravého rozumu  Každý má zkušenost z výuky  Vyučování se nijak neodlišuje od běžného života  Není nutné se tomu učit 3. Vyučování jako nezasahování  Jean Jacques Rousseau  „člověk je od přírody dobrý“  přírodní růst jedince  nezasahování, negativní výchova, romantismus  ideje pro pedocentrismus, alternativní školy  radikální škola  antiautoritativní výchova  nepovinná výuka  absence disciplinárního opatření  princip samosprávy  cílem výchovy je štěstí jedince 3. Neill: Summerhill web video protesty 4. Vyučování jako předávání klasického obsahu  Škola selhala, místo učení nabízí trénink a z učitelů se stali trenéři  Kultivovanost a obecné vzdělání se ztratilo  Tradice, která byla dobrá, se vytratila a z lidí se stali barbaři  Obsahem výuky má být tradiční a klasické kurikulum  Konzervativní tendence  Základem kultury je text  Udržování běhu společnosti a rozvoj dítěte  Základní vzdělávání je ze své podstaty formováním těla, myšlení, komunikace a chování jedinců 4. Vyučování jako předávání klasického obsahu Cíl základního vzdělávání  základní vzdělávání zabezpečuje sekundární socializaci  předává kulturní gramotnost, učí myslet a jednat  zachování dialogu a kontinuity s myšlenkovou tradicí 4. Vyučování jako předávání klasického obsahu Kultura a kulturní gramotnost je postavena na těchto základech  literární gramotnost (jazyková, informační)  sociální gramotnost (hodnoty, ideje)  přírodovědecká a matematická gramotnost (věda a technika)  umělecká a estetická sféra  kultura těla a tělesnosti 4. Vyučování jako předávání klasického obsahu 5. Vyučování jako zprostředkování  Thorndike (beh.), Skinner (neobeh.)  Měření a testování žáků  Učivo se systematicky rozdělí na malé celky, které jsou předány žákům  Zapamatování jednotek se zpevňuje opakováním, procvičováním a zkoušením  Daltonský učební plán Paradigmata učení  Behaviorismus  Kognitivismus, informační psychologie  Kognitivní konstruktivismus  Sociální konstruktivismus Behaviorismus Kognitivismus, informační psychologie Kognitivní konstruktivismus Sociální konstruktivismus Pojetí poznání univerzální, objektivní, nezávislé na poznávajícím univerzální, objektivní, ale ovlivněné předchozí znalostí poznávajícího individuálně konstruované, „objektivní", ale závislé na úrovni vývoje inteligence sociálně konstruované, „subjektivní", distribuované mezi různé jedince Metafora žáka velké nádraží s mnoha výhybkami počítač naivní vědec učeň u mistra Definice učení změna projevů chování osvojení nových způsobů zpracování informace osobní nalézání smyslu vnikání do kultury určitých společenství Behaviorismus Kognitivismus, informační psychologie Kognitivní konstruktivismus Sociální konstruktivismus Průběh učení vytváření spojení mezi podněty a reakcemi přenášení informace z krátkodobé do dlouhodobé paměti řešení problémů, asimilace, akomodace poznatkových struktur dialog s experty a vrstevníky, konfrontace názorů, stanovisek Učitel je zdroj informací manažer facilitátor spolupracovník Metoda a strategie vyučování rozčleň učivo, vylož, předveď, zpevni žádoucí návyky procvičením, poskytni ihned zpětnou vazbu vytvoř informačně bohaté prostředí; předveď, jak expert s informacemi pracuje vyvolej pocit rozporu mezi stávajícím pojetím žáka a novou zkušeností a pomoz mu obnovit novou, lepší rovnováhu podílej se spolu s žáky na konstruování reality prostřednictvím diskuse o dosavadních pojetích Činnost žáka co nejpřesněji opakuje poznání předávané autoritou; naslouchá a sleduje provádí mentální operace s informacemi, rozvíjí reprezentace a automatizuje scénáře získává zkušenost s realitou prostřednictvím činnosti; asimiluje informaci vytváří realitu sociální i fyzickou činností; se spolužáky a učiteli tvoří autentické produkty 6. Vyučování jako konstruování významu  Proti transmisi  Jedinec sám konstruuje význam a smysl, když aktivně pracuje  Soubor teorií, které se dnes nejvíce vyvíjí Jean Piaget (1896-1980)  Biolog, psycholog Otázky  Jak se poznání vyvíjí?  Jak se učí dítě?  Organismus usiluje o rovnovážný vztah Lymnaea stagnalis Jean Piaget  Rovnováhy je dosaženo skrze  Asimilaci  Akomodaci  Příklad: nestálost objektů  Konstrukce poznání Vývoj kognitivních operací Přibližný věk Stadium Charakteristika 0-2 Senzomotorické Dítě si rozvíjí koncept stálosti objektů a schopnost učit se z mentální reprezentací. Dítě je tedy zprvu egoistické a konkrétní. Objekt nezmizí, když se na něho přestanou dívat (9 měsíců). 2 - 7 Předoperační Myšlení dětí je egocentrické, postrádají pojetí konverzace. Centrace. 7 - 11 Konkrétní operace Získávají pojetí konverzace, nemají schopnost abstraktního myšlení, nedokáží testovat hypotézy. Zachování množství. Začátek kolem 11, 12 Formální operace Dítě začíná mít schopnost abstraktního myšlení. Ale k tomu, aby ji získalo, potřebovalo konkrétní zkušenosti. zdroj: Piaget & Inhelder (1968). Přechod od jednoho stadia k druhému  zrání  učení, poznávání  interakce s prostředím  rovnovážný vztah Vygotskij: Zvnitřnění sociálních interakcí „každá psychická funkce se v kulturním vývoji dítěte objevuje na scéně dvakrát, ve dvou plánech – nejprve v sociálním, potom v psychologickém, nejprve mezi lidmi jako kategorie interpsychická, potom uvnitř dítěte jako kategorie intrapsychická“ (1978, s. 121) Vygotskij: Zóna nejbližšího vývoje Co dítě umí Co dítě nebude umět ZNV Co se dítě naučí Definice ZNV vzdálenost mezi aktuálním stupněm rozvoje (založeném na samostatném vývoji) a potenciálním stupněm rozvoje, který je podmíněn vedením dospělého nebo spoluprací se schopnějšími vrstevníky Koncepce lešení (Bruner) Lešení (scaffolding): Proces, který umožní dítěti nebo začátečníkovi řešit problém, splnit úlohu nebo dosáhnout konkrétního cíle, který přesahuje hranice neasistovaného úsilí. V hodině dějepisu se učitelka ptá, jaká byla poslední věta chodského vůdce Koziny před popravou. U: Jak řekl tu větu, když ho věšeli? Ž: LoU: No? (hledí jen na vyvolaného žáka) Lomikare… Ž: Lomikare, do roka a do dne… U: …se spolu se… (2s) sejdeme na božím? Ž: Soudě. U: Soudě, ano. U: Takže umělci, herci necháme tady pod tím. Ještě něco vás napadá? Ž: Výstava. U: Výstava. To tam ještě nemáme? (píše na tabuli „výstava“) Ž: Sportovci. U: Tak já ty umělci plus sportovci. (ke slovu „umělci“ připisuje znamínko plus a slovo „sportovci“) Ještě něco? Ž: MTV. U: MTV, ták. (nepíše) Já to ukončím. Něco mně tam chybělo. Ž: Škola. U: Něco mně tam chybělo. Škola, no. (krčí rameny) Ž: Posilovna. ŽŽ: (šum, učitelka se směje) U: No. U: A teď, ještě než začneme psát, budete ho vypracovávat dvakrát. Jednou … chci, aby byl použit pro dospělé, to bude poprvé, to bude ten jednodušší, (pomalu) no možná, možná jednodušší, protože při tom tam budete muset používat naprosté odborné výrazy, které znají jenom dospělí. Gabčo, prosím, abys to vnímala. (Ukáže na žákyni.) Ž Gabča: Vždyť já to vnímám. U: A druhý, (2 s) druhý tento výklad abyste mi popsali pro děti. To znamená, budete muset zjednodušit jazyk tak, aby tomu každý rozuměl. Ž Petr: Ale já myslím, že pro ty děti to bude snazší. Ž Katka: Polopaticky. U: Jo, tak dobře, jestli myslíte. První, který vytvoříte, bude pro dospělé. Pohyb planet ve vesmíru. Jakým způsobem to funguje. Mělo by to mít, mělo by to mít svůj řád, udělejte si pořádek, to znamená, jakým způsobem si to připravíte, jestli formou osnovy, Gabčo, dej mi žákovskou knížku na stůl, jo? Ž Katka: A musíme tam mít osnovu? U: Jestli tam musí být napsaná ta osnova? Nemusí, nemusí. Jestli si to připravíte v hlavě, je mi to docela jedno, ale chci, aby to mělo ucelené myšlenky, podívejte se zpátky, znovu na, na to, co jsme si napsali o výkladu. (2 s) Nezapomeňte, že ty odborné texty, že ty odborné výrazy, které jsme si sepsali, bychom měli použít. (Ukazuje na termíny vypsané na tabuli.) Ž Filip: Můžeme… U: Nemusíte všechny, ale zkuste co nejvíce z nich. Ž Michal: Pane učiteli, ví ty děti, co je to plyn? U: Prosím? (Jde k žákovi.) Ž Michal: Plyn, jestli ví, co je to plyn. U: Aha, tak to si myslím, že neví. Ž Petr: Pane učiteli, kolik je tomu dítěti, kterýmu to píšu? U: Prosím? (Opře se u okna.) Ž Petr: Kolik je tomu děcku, kterýmu to píšu? U: Tak dejme tomu, dejme tomu, že tomu dítěti může být tak … osm let. Ž Nikola: Ježiš, to je jako moje sestra. U: Sedm, osm let mu může být. Ž Petr: A umí to tvoje sestra? Ž Katka: Ví už tvoje sestra, co je to Slunce? Ž Nikola: Jo, tak co to je Slunce, ví. Ž Michal: A ví, co to jsou planety tam nahoře? Ž Nikola: Planety, to ví. Ž Petr: A jak jdou za sebou? Ž Nikola: No to neví, ale ví jejich názvy, ale neví, jak jsou za sebou. Znaky konstruktivistické výuky Murphyová (1997) 1. Učivo je předkládáno z různých hledisek, učitel využívá různých metod pro prezentaci učiva. 2. Cíle a plány pochází přímo od žáků nebo jsou stanoveny ve spolupráci s učitelem. 3. Učitel je v roli mentora, průvodce, facilitátora a tutora, tedy toho, kdo vyučuje, pomáhá překonat obtíže, připravuje, naznačuje, poskytuje fakta. Učitel uplatňuje takový styl řízení, který je protipólem přikazování a kontroly. Znaky konstruktivistické výuky (2) 4. Žáci aktivně sledují a řídí vlastní kognitivní činnost – vědí co umí, jak se to učí a proč. 5. Učení je orientované na žáka, který je ve výuce hlavním činitelem. 6. Učební situace, techniky, obsah, a úkoly reprezentují přirozenou komplexnost reality světa – autentické činnosti odrážejí skutečné životní situace. Znaky konstruktivistické výuky (3) 7. Zdůrazňuje se konstrukce znalostí a ne reprodukce. 8. Individuální poznání žáka se proměňuje díky vyjednávání, spolupráci a sociální zkušenosti – díky kooperativnímu učení. 9. Žákovy předchozí znalosti, domněnky, názory a stanoviska jsou zahrnuty do (re)konstrukčního procesu. Znaky konstruktivistické výuky (4) 10. Klade se důraz na řešení problémů jako na didaktickou metodu, při které se zapojuje myšlení vyššího řádu a dochází k hlubokému porozumění. 11. Chyba je respektována, zprostředkuje příležitost pro vhled do žákových předchozích znalostí – s chybou se pracuje. 12. Zkoumání je využíváno jako nejlepší přístup k povzbuzení studentů k nezávislému získávání znalostí a dosahování cílů. Znaky konstruktivistické výuky (5) 13. Žáci mají příležitost k „učňovskému učení“ (jednota praktických úkolů a rozvoje schopností a znalostí za pomoci učitele). 14. Jednota znalostí je reflektována v zaměření na vztahy mezi známými pojmy a na mezipředmětové vztahy v souvislosti s novým učivem. 15. Učitel upřednostňuje kooperativní učení, aby žáci měli možnost vnímat alternativní názory – úkoly musí být takové, aby umožňovaly kooperativní činnosti. Znaky konstruktivistické výuky (6) 16. Žákům je poskytována pomoc při překonávání limitů svých schopností – podpůrná rozvíjející výuka. 17. Hodnocení je komplexní, předmětem je široké spektrum žákovských produktů. 18. Primární data zprostředkovávají odkaz na reálný svět a jeho souvislost s učivem. Konstruktivistické učení Dělej Přezkoumej Nauč se Aplikuj Kritika konstruktivismu  kritika vývojové a stupňovité lidské inteligence  tvrzení, že učení je aktivní, není tak radikální, jak by se mohlo zdát, protože jakékoliv učení je aktivní  kritika Glasersfeldova skepticismu: některé formy poznatků jsou opravdu jen dočasné a omezené, ale to ještě neznamená, že nejsou zjišťovány objektivními metodami 7. Kritické myšlení  Vzdělávat znamená učit děti myslet  Kritické myšlení by mělo být formální povahy, to znamená nevázat se na obsahy, jde pouze o rozvoj struktury myšlení  Žádná kritika společnosti Kritické myšlení  zkoumání a ověřování všech tvrzení, která jsou předkládána k přijetí  Nezávislé myšlení  Produktivní myšlení  Nestačí se naučit číst a psát 7. Kritické myšlení Třífázový cyklus učení (EUR)  Evokace: studenti vyjadřují svoje znalosti a neznalosti tématu  Uvědomění si významu: konfrontace studentova původního konceptu daného tématu se zdrojem nových informací  Reflexe: studenti přeformulují své chápání tématu pod vlivem nových informací 7. Kritické myšlení  Tomková, Anna. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: UK, 2007. 98 s.  Fisher, Robert. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2004. 172 s. www.kritickemysleni.cz/ 7. Kritické myšlení 8. Kooperativní učení Je založeno na principu spolupráce při dosahování cílů. Výsledky jedince jsou podporovány činností celé skupiny a celá skupina má prospěch z činnosti jednotlivce. Základní pojmy kooperativního vyučování jsou sdílení, spolupráce a podpora Kasíková 1997  sociální učení ve skupinách  volný text  školní tiskárny  korespondence  kritika zúžení dítěte na racionální bytost 8. Freinetova moderní škola 8. Výzkumy kooperativního učení Kooperativní výuka je efektivní, když ■ odměna za práci navíc ■ každý žák má svoji zodpovědnost ■ interakce tváří v tvář ■ pozitivní vzájemná závislost ■ úkoly mají více než jedno řešení 8. Teorie kooperativního učení ■ Kasíková, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. ■ Kasíková, Hana. Učíme se spolupráci spoluprací. Kladno: AISIS, 2005. 9. Vyučování jako zábava  Neil Postman: Ubavit se k smrti (1985, česky 1999)  Z výchovy a vzdělávání se stává zábava  seriál Sezame, otevři se (1969)  TV neučí, baví  Mizení dětství  Ne Orwellovo 1984, ale Huxleyho Konec civilizace 10. Vyučování jako příprava na praxi  „Co je soukromé, je dobré, co je veřejné, je špatné“ (neoliberalismus)  Orientace na konkurenceschopnost  Efektivita, evaluace, akontabilita  Vzdělání je zboží  Redukce hodnot  Rozmanitost a tvořivost x kognitivním operacím Povaha didaktiky  Preskriptivní teorie (návod)  Racionalistické teorie (plán)  Reflektivní teorie (reflexe učitele) Deskriptivně-korelačně-experimentální cyklus atributy kontext proces produkt Povaha didaktiky  Preskriptivní teorie (návod)  Racionalistické teorie (plán)  Reflektivní teorie (reflexe učitele) Tylerův princip Ve 40. letech 20. století Ralph Tyler položil 4 otázky, které se vztahují na cíle vzdělávání a jsou dodnes používány: 1. Jaké pedagogické cíle by měla škola naplňovat? (účel) 2. Prostřednictvím jakých výukových aktivit by měly být tyto cíle realizovány? (výběr výukových aktivit) 3. Jak mohou být tyto výukové aktivity co nejlépe provedeny, organizovány? (organizace) 4. Jak můžeme zjistit, zda-li a v jakém rozsahu jsou cíle naplněny? (evaluace) Povaha didaktiky  Preskriptivní teorie (návod)  Racionalistické teorie (plán)  Reflektivní teorie (reflexe učitele) Reflektivní teorie Reflektivní cyklus, někdy též označován jako akční cyklus (action cycle), se skládá z následujících kroků 1. začíná otázkou Jak zlepšit tento edukační proces? 2. setkávám se s obtížemi, když moje edukační hodnoty nejsou v praxi naplňovány a zažívám jejich opak 3. představuji si způsoby překonání těchto obtíží 4. jednám na základě vybraného řešení 5. hodnotím výsledek svého jednání 6. měním obtíže, myšlenky a jednání ve světle svého hodnocení