Organizační formy výuky A B Umět Řídit auto Rozebrat karburátor Orientovat se podle hvězd Doporučuje se přihlížet zejména k následujícím kritériím:  výchovně vzdělávací cíl hodiny  obsah učiva  věkové a individuální zvláštnosti studentů (včetně složení třídy)  osobnost učitele  materiální vybavení a organizační podmínky Jak si vybrat metodu výuky? Trvání hodiny „Prime-time“ Pasivní epizoda Celkem minut Počet % z celkové délky času Celkem minut Počet % z celkové délky času 45 min 33 75 % 12 25 % Průměrné aktivní a pasivní epizody v procesu učení Trvání hodiny „Prime-time“ Pasivní epizoda Celkem minut Počet % z celkové délky času Celkem minut Počet % z celkové délky času 45 min 33 75 % 12 25 % Průměrné aktivní a pasivní epizody v procesu učení Rozložení Prime time Pasivní Prime time 45 min 1. – 21. 22. – 33. 34. – 45. Trvání hodiny „Prime-time“ Pasivní epizoda Celkem minut Počet % z celkové délky času Celkem minut Počet % z celkové délky času 90 min 56 62 % 34 38 % Průměrné aktivní a pasivní epizody v procesu učení Rozložení Prime time Pasivní Prime time 90 min 1. – 28. 29. – 62. 63. – 90. Denní rytmus 90 % 75 % Činnost 50 % 30 % Demonstrace 20 % Audio-visuální 10 % Čtení 5 %Pyramida učení Přednáška Skupinová diskuse Učení druhých 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Jak se toho nejvíce naučíme? 0 200 400 600 800 1000 1200 Čas Učení A za jak dlouho?  Redukovat pasivní učení (učení je výsledkem přemýšlení)  Redukovat čtení bez interpretace  Více učení pomocí několika smyslů  Více spolupracující, kooperativní a skupinové učení  Více aktivit, které vyžadují aplikaci poznatků  Více prostoru pro dialog studentů Důsledky pro výuku Základní principy (1)  Učení faktů, termínů a konceptů  Zodpovědnost učícího se  Učit se o učení se (metakognice)  Aplikace naučeného  Studenti musí být oceňováni za riskování Základní principy (2)  Motivace, zájem, zapojení, radost a efektivní učení jsou spojené  Učení spočívá v řešení problémů  Pokus a omyl jsou významné součásti učení se  Pozitivní a negativní zpětná vazba  Studenti by měli zažívat úspěch během učení Organizační formy výuky Organizační formy výuky 1. Individuální výuka 2. Hromadná a frontální výuka 3. Individualizovaná výuka 4. Projektová výuka 5. Skupinová a kooperativní výuka 6. Otevřené vyučování Individuální výuka  Nejstarší forma výuky  Jeden učitel a jeden žák  Jazyky, umělecké předměty, TV  Chybí spolupráce mezi žáky  Nákladná metoda Hromadná a frontální výuka  16. a 17. století  Snaha o ekonomizaci učení  Výrazná role učitele  Foucault Dohlížet a trestat  Dodnes nejpoužívanější organizační forma Individualizovaná výuka  Daltonský plán  Smlouva s učitelem  Škola jako laboratoř  „Daltonské hodiny”  „Daltonský metr“  Tři principy: zodpovědnost, samostatnost, spolupráce Projektová výuka Projektová výuka není  Referát  Seminární práce  Vypracujte heslo Karel Čapek  Domácí úloha  Jednoduchý úkol  Křížovka Projektová výuka Čtyři základní kroky projektové výuky 1. Zpracování záměru projektu 2. Sepsat plán projektu 3. Provedení projektu 4. Vyhodnocení projektu PŘÍKLAD Soutěžní debata  Výměna názorů na předem dané téma  Přesná pravidla  Upoutání pozornosti žáků  Pasivita žáka  Neochota se na debatu připravit  Jak ji hodnotit? Kooperativní a skupinové učení Vhodné typy úloh  Problémové úlohy  Divergentní otázky  Analýza, srovnání, syntéza, zkoušení, rozhodování, hodnocení, tvořivá práce  Od strukturovaných zadání k méně strukturovaným Kooperativní a skupinové učení Kooperativní výuka je efektivní, když ■ odměna za práci navíc ■ každý žák má svoji zodpovědnost ■ interakce tváří v tvář ■ pozitivní vzájemná závislost ■ úkoly mají více než jedno řešení ■ reflexe skupinové činnosti Příklady kooperativního učení  Student Team: Achievement Divisions, STAD (Slavin 1994)  Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) (Stevens, Slavin, 1995)  Jigsaw (Aronson, Blaney, Stephen, Silces, & Snapp 1978)  Group Investigation (Sharan, Sharan 1992)  Learning Together (Johnson, Johnson 1999)