2. TEMATICKÝ OKRUH (6) Píseň jako hudební a literární druh I Charakteristika písně jako hudebního a literárního druhu Krystalizace písňového projevu Liturgické útvary s písňovými rysy (hymnus, sekvence) Versus Conductus Cantio – středověká latinská duchovní píseň Duchovní píseň v národních jazycích Literatura: Bednáriková, Janka: Gregoriánský chorál v kontexte dejín európskej liturgickej hudby, Katolická univerzita v Ružomberoku, Ružomberok 2011 Gennrich , Friedrich: Formlehre des mittelalterlichen Liedes als Grundlage einer musikalischen Formlehre des Liedes, Max Niemeyer Verlag, Halle/Saale 1932 Janota, Johannes: Studien zu Funktion und Typus des deutschen geistlichen Liedes im Mittelalter, Verlag C.H.Beck, München, 1968 Johner, Dominicus:Wort und Ton im Choral. Ein Beitrag zur Aesthetik des gregorianischen Gesanges, Breitkopf &Härtel, Leipzig 1953 Nechutová, Jana: Česko-latinská literatura středověku do roku 1300, FF MU, Brno 1997 Wagner, Peter: Einführung in die gregorianischen Melodien I, Ursprung und Entwicklung der liturgischen Gesangsformen bis zum Ausgange des Mittelalters, Breitkopf &Härtel, Leipzig 1911 (zde X.kapitola: Die Entwicklung der Offiziumshymnen, s. 160 – 187; XIII. kapitola: Die Sequenzen, s. 221-247) Příslušná hesla v hlavních muzikologických encyklopediích Terminologie: verš, próza, versus, lyrika, epika, asonance, rým, strofa, metrum, rytmus, conductus, sylabičnost, syrrytmičnost, cantus prius factus, bistrofičnost, cantio, píseň, symetrická výstavba písně, asymetrická výstavba písně, barová forma, štóla, protištóla, ouvert, clos, repetitio, Vilém IX. akvitánský, Peter Abelard,