Neoklasicismus a Nová věcnost Dějiny hudby 20. století Neoklasicismus n  označení přejímáno z francouzštiny, posuny významů mezi originálem a němčinou (Neoklassik) n  Literatura n  Miloš Schnierer: Proměny hudebního neoklasicismu. Praha 2005. n  Josef Bek: Hudební neoklasicismus. Praha 1982. Institucionální proměna hudebního života „nové hudby“ n  Vereinigung schaffender Tonkünstler Wien 1904-5 n  Nová maďarská hudební společnost Bartók 1911 Budapest n  Société Musicale Indépendante 1909 Paris předseda G. Fauré n  Wien – Verein für musikalische Privataufführungen – listopad 1918 ISCM n  Mezinárodní společnost pro soudobou hudbu n  International Society for Contemporary Music n  Internationale Gesellschaft für neue Musik n  1922 festival komorní hudby v Salcburku n  založena 1923 – předseda Edward J. Dent n  Festivaly 1924 a 1925 v Praze Berlín jako centrum „nové hudby“ n  1. berlínská písňová škola Friedrich Wilhelm Marpurg Berlinische Oden und Lieder (3. díly, 1756-1763) n  2. berlínská písňová škola Johann Friedrich Reichard a Carl Friedrich Zelter n  přelom 19. a 20. století - berlínská opereta (Paul Lincke, Walter Kollo) a kabaret (Überbrettl 1901). Melos n  1. číslo 1.2.1920 n  Hermann Scherchen – článek o pracovních oblastech časopisu: n  Problém prolomení tonality n  Vztah hudby a slova – zejména v opeře n  Vztahy k jiným uměním n  Sociologická základna hudby Opera n  Unter den Linden n  Krolloper Hudební školství n  Meisterklasse für Komposition der Preußischen Akademie der Künste n  dříve Meyerbeer, Bruch, Humperdinck, Strauss n  Ferruccio Busoni 1920-24, žáci Philipp Jarnach, Kurt Weill n  Arnold Schönberg 1925-1933 n  Hochschule für Musik n  Franz Schreker (1878-1934) učitelem skladby 1920-1933 n  Paul Hindemith v letech 1927-38 Ferruccio Busoni (1866-1924) n  Entwurf einer neuen Ästhetik der Tonkunst, Terst 1907, Leipzig 1916 n  Junge Klassizität 1920 publikovaný dopis Paulu Bekkerovi n  Fantasia contrappuntistica pro kl., 1910, 1922 n  Toccata 1921 n  opery: n  Arlecchino 1913-17 n  Turandot 1916-17 n  Doktor Faust 1916-24, dok. Jarnach, prem. 1925 Dresden Neue Sachlichkeit n  „nová věcnost“ – označení používané od 20. let původně pro postexresionistické malířství, v okruhu Melosu přeneseno na hudbu (Hindemith) Gebrauchsmusik n  ve 20. letech se označení objevuje nejprve mezi muzikology, pak proniká do hudební kritiky. n  Paul Nettl – 1921-22 Gebrauchsmusik a Vortragsmusik, Leo Kestenberg Gebrauchsmusik proti „Konzertmusik“ n  Heinrich Besseler 1925, inspirován Heideggerem (das Vor- und Zuhandene, Ding a Zeug) n  nejprve Gebrauchsmusik a eigenständige Musik, později nahradil párem Umgangsmusik a Darbietungsmusik Jazz v Německu n  Paul Bernhard: Jazz. Eine musikalische Zeitfrage (1927) n  Alfred Baresel: Das neue Jazzbuch (1929) n  U nás E. F. Burian: Jazz (1928) Paul Hindemith (1895-1963) n  expresionistické jednoaktovky: n  Mörder, Hoffnung der Frauen 1919 n  Das Nusch-Nuschi (1920) n  Sancta Susanna (1921) n  Další opery: n  Cardillac (1926) n  Zeitoper: n  Hin und zurück (1927) n  Neues vom Tage (1928-29) n  Lehrstück (1929) – Brecht n  Mathis der Maler (1933-35) n  Die Harmonie der Welt (1956-57) Konzertmusik op. 41 n  pro festival v Donaueschingen 1926 – úkolem bylo vytvořit „Gebrauchsmusik unterhaltenden Charakters“ pro vojenskou dechovku n  části: n  Konzertante Ouvertüre n  Variationen über das Lied „Prinz Eugen“ n  Marsch Ernst Křenek (1900-1991) n  Zwingburg (1922) n  Der Sprung über den Schatten (1923) n  Orpheus und Euridike (1923) n  Jonny spielt auf (1926), premiéra Lipsko 1927 n  Das Leben des Orest (1930) n  Karl V. (1933) premiéra 1938 Praha Kurt Weill (1900-1950) n  Der Zar läßt sich photographieren (1927) n  Dreigroschenoper (1928) n  Mahagony 1927 (Lotte Lenya v hlavní roli) n  Aufstieg und Fall der Stadt Mahagony (1929) n  Der Lindenbergflug (1929) n  Der Jasager (1930) n  muzikály: n  Lady in the Dark (1941) n  One Touch of Venus (1943) Epické divadlo Bertolda Brechta n  Anmerkungen zur Oper Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny 1931 n  dramatická proti epické formě n  scéna „ztělesňuje“ děj oproti vyprávění n  vciťování diváka proti pozorovateli n  pocity proti rozhodnutím