PSANÍ ODBORNÝCH TEXTŮ VIKBA30 JARO 2013 ZAJIŠTĚNÍ PŘEDMĚTU Vyučující: PhDr. Iva Zadražilová (KISK, CEINVE) Kontaktní e-mail: zadrazilova@phil.muni.cz Konzultační hodiny: dle domluvy, kancelář vedle učebny C14 VÝUKA •každý týden přednáška •pátek 9:10 – 10:45 •učebna C14 •prezenční studenti max. 2 absence bez omluvy •kombinovaní studenti musí absolvovat min. 5 libovolných přednášek •povinný e-learningový kurz – každý týden nový modul E-LEARNINGOVÝ KURZ •přes e-portál MU – ELF (elf.phil.muni.cz) •přístup: https://elf.phil.muni.cz/elf2/course/view.php?id=377 •přihlášení: UČO a sekundární heslo •heslo: kritickemysleni •předmět: VIKBA30 Psaní odborných textů KURZ METODY KRITICKÉHO MYŠLENÍ •výstup projektu studentů 4. ročníku v rámci předmětu Aplikační seminář •Akreditovaný celouniverzitní předmět MKM11 •projektový tým: •Bc. Lucie Dvořáková •Bc. Kateřina Štruncová •Mgr. Adéla Ťažká •kontakt: kurzmkm@gmail.com • • UKONČENÍ PŘEDMĚTU •vypracování seminární práce •absolvování e-kurzu MKM včetně splnění všech povinných úkolů a testů •povinná účast na přednáškách POSTUPOVÁ ZKOUŠKA •Ověření znalostí po roce studia •Skládá se ze tří částí: •1. Okruh Informační věda (zkoušející PhDr. Michal Lorenz, Ph.D. •2. Okruh Nástroje a možnosti internetu (zkoušející PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.) •3. Obhajoba seminární práce (zkoušející PhDr. Iva Zadražilová) SEMINÁRNÍ PRÁCE •témata jsou vypsána v ISu, přihlašování od 22.2. 2013, 16:00h •balík Témata pro seminární práci k postupové zkoušce •93 různých témat •1 téma = 1 student •seminární práce bude prezentována i v rámci postupové zkoušky ROZSAH PRÁCE: minimálně 18 000 znaků ODEVZDÁNÍ PRÁCE •Termín odevzdání: 17. KVĚTNA 2013 •Způsob odevzdání: •tištěná forma •1 kopie •nutná formální úprava! •Možnosti odevzdání: •osobně vyučujícímu •osobně na sekretariát KISK •(do schránky na dveřích kanceláře – krajní možnost) • • OSNOVA PŘEDNÁŠEK 1.Proč psát, co psát, kde to zveřejnit 2.Struktura a výstavba textu, druhy odborných textů 3.Fáze tvorby textu, výběr tématu 4.Obsah, formální požadavky, techniky psaní, stylistika 5.Vyhledávání informací, EIZ, hodnocení IZ 6.Český jazyk – gramatika 7.Typy a užití redukovaného textu 8.Citace 9.Plagiátorství, etické aspekty tvorby textu 10.Kritické čtení – metody 11.Kritické psaní – metody 12.Shrnutí, závěrečná přednáška, odevzdání práce CÍLE PŘEDMĚTU VIKBA30 Bloom digitalni Bloomova taxonomie výukových cílů PODSTATA TÉMATU ODBORNÉHO PSANÍ •Zařazení tématu do kurikula •Smysl tvorby odborných textů •Motivace – je psaní důležité? •Kritické myšlení – Reading&Writing for Critical Thinking (RWCT) •Tvorba textu v průběhu vzdělávacího procesu – na ZŠ, SŠ a VŠ ODBORNÝ TEXT •Musí splňovat obsahové i formální náležitosti •Obsahuje odbornou terminologii •Autor se snaží čtenáři něco vysvětlit nebo popsat •Logika výstavby textu postupuje od známého k neznámému •Autor píše pro určitého čtenáře, ne pro sebe, ale také ne pro všechno lidstvo •Odborný text má vždy specifické zaměření •Snaží se o objektivitu 10 ZÁSAD JAK NAPSAT NUDNÝ ODBORNÝ TEXT 1.Nesoustřeďte se na téma 2.Vyvarujte se originality a osobního zaujetí 3.Pište co n e j d e l š í články 4.Odstraňte z textu všechny výsledky a závěry 5.Vynechte ilustrace, zejména ty dobré 6.Opomeňte logické uvažování 7.Používejte mnoho zkratek a technických termínů 8.Zapomeňte na veškeré náznaky humoru 9.Degradujte zajímavé údaje na statistická data 10.Citujte obecně známá data a autocitujte ODBORNÝ TEXT NENÍ •Umělecký text •Většinou obsahuje zápletku •Jeho účelem je čtenáře pobavit nebo jim poskytnout umělecký zážitek •Je epický, vytváří postupné dějové linie •Publicistický text •Je aktuální, přesvědčivý, poučný, ironický, vtipný… •Klade důraz na rozmanité jazykové prostředky •Obsahuje hovorové výrazy, metaforické a expresivní věty, přímou řeč •Snaží se maximálně zaujmout čtenáře •Bývá subjektivní NEODKAZUJÍ SE NA POUŽITÉ ZDROJE! NENÍ TO JEN O PSANÍ •Pochopení tématu •Vyhledání relevantních zdrojů •Důkladné zpracování materiálů •Stručné a výstižné vyjadřování myšlenek •Kritický přístup ke čtenému i psanému textu •Rozlišení podstatného od nepodstatného POZITIVNÍ MOTIVACE K PSANÍ •Psaní mě nadevše baví, jsem grafoman •Těším se, že si někdo konečně bude muset přečíst můj výtvor •Musím všem svěřit své geniální myšlenky •Nudím se a tak píšu •Neumím nic jiného než psát •Mám potřebu vyjádřit se jinak než orálně •Chci, aby po mě něco zbylo •Chci změnit svět! 12 KNIH, KTERÉ ZMĚNILY SVĚT Dvanáct knih, které změnily svět O původu druhů (Charles Darwin 1859) Ale taky: Pravidla fotbalové asociace (1863) NEZAPOMEŇTE •KDO PÍŠE DOBŘE, OBVYKLE PÍŠE I RÁD •KDO PÍŠE RÁD, VĚTŠINOU PÍŠE I DOBŘE • a naopak... •