titl CZ OPVK_MU_vlevo_2 1 VIKBA32 Informační vzdělávání Organizace předmětu Mgr. Jan Zikuška 22.2.2013 zahlavi CZ A co teď? * Tužka + papír (volné psaní) * Individuální * 3 minuty * Očekávání –--- * Tužka + papír (volné psaní) * Individuální * 3 minuty * Co je informační vzdělávání, vzdělávání v knihovnách 2 zahlavi CZ Témata 3 Harmonogram výuky §Co je informační vzdělávání / informační gramotnost §Nové druhy gramotností - vymezení §Klíčové kompetence, Funkční kompetence §Kritika konceptu IG §Standardy a modely informační gramotnosti. §Výzkumy v oblasti IG §Pracovní skupiny, významné instituce §Strategické dokumenty §Didaktika informačního vzdělávání §Minimum lektorských dovedností §Technologie ve službách informačního vzdělávání §IV ve školních, veřejných a akademických knihovnách. §Příklady dobré praxe. §Zahraniční trendy §Plánování, tvorba vzdělávacího programu zahlavi CZ Zakončení * Práce s literaturou - sepsání abstraktu a v bodech “co mě nejvíc zaujalo” k 1 zahraničnímu článku • (1 strana A4, do konce března) * Praktický úkol ve dvou – zpracování vybraného pojmu z tématu předmětu (bude sloužit jako podklad pro ústní zkoušku) • (5 stran A4, do konce dubna) * Praktický úkol individuální - vypracování karty semináře • (dle metodické šablony, do konce zkouškového) • * Ústní zkouška • 4 zahlavi CZ Praktický úkol ve dvou * wiki.knihovna.cz – tvorba společných „wikiskrip“ * z materiálů bude ústní zkouška * * Témata –Klíčové kompetence, Historie informační gramotnosti, Mediální gramotnost, Funkční gramotnost, IVIG AKVŠ, IVU SDRUK, SCONUL, BIG6, The Seven Pillars of Information Literacy, Bloomova taxonomie, LMS, Didaktika, Pedagogika, Metody kritického myšlení, Pedagogická komunikace, E-learning, 5 zahlavi CZ Praktický úkol individuální –CEINVE karta semináře – * Anotace semináře (informace o lekci) * Cíle semináře * Konkretizace oblasti modelu IG, kterou seminář obsahově pokrývá * Cílová skupina semináře * Získané výstupy neboli způsobilosti (kompetence) cílové skupiny * Postoje, znalosti a dovednosti lektora potřebné pro vedení semináře * Časová dostace určená pro konkrétní seminář * Materiální zabezpečení náležitého průběhu semináře * Studijní materiály * PRŮBĚH semináře 6 zahlavi CZ 7 http://pixabay.com/get/39a70df4ac5059e43d35/1361523522/creativity-74591_1920.jpg zahlavi CZ Informační vzdělávání 8 * Cesta k informační gramotnosti. * Není jednorázová akce, ale spektrum aktivit. • •Význam pojmu * Vzdělávání * Výchova * Příprava • * Změna ve společnosti → Změna také ve vzdělávacím systému = Implementace do všech stupňů vzdělávání * Informační přetížení * zahlavi CZ Gramotnost (literacy) 9 •Schopnost čtení a psaní (resp.použití jazyka pro komunikaci, poslech, čtení, psaní). • •IG vychází z obecného principu gramotnosti §negramotný je člověk, jehož úroveň ve čtení a psaní je nižší než u devítiletého dítěte (Velká Británie), §negramotný je každý člověk, který není schopen přečíst, napsat a pochopit krátký a jednoduchý text týkající se jeho každodenního života §negramotný je každý, kdo dosáhl čtrnácti let a nedokončil 5. třídu základní školy (američtí statistikové) §negramotný je každý, kdo nesplnil požadavek osmi let formální školní docházky (USA, Severní Karolína) • * zahlavi CZ Informační gramotnost 10 První použití termínu - Paul Zurkowski (1974) Spousta možností jak definovat „je přesahem tradičního pojetí gramotnosti a je odezvou na revoluční dobu, ve které žijeme“(Behrens, 1994) „Informační gramotnost je schopnost efektivně vyhledávat a hodnotit informace vztahující se k určité potřebě“(Behrens, 1994) §Gramotnost pro 21. století §Vývoj pojmu není ustálený §Často zaměňováno s počítačovou gramotností §Příbuzné termíny (user education, information skills, library orientation, user training) zahlavi CZ Definice informační gramotnosti 11 „Informačně gramotní lidé se naučili, jak se učit. Vědí, jak se učit, protože vědí, jak jsou znalosti pořádány, jak je možné informace vyhledat a využít je tak, aby se z nich mohli učit i ostatní. Jsou to lidé připravení pro celoživotní vzdělávání, protože mohou vždy najít informace potřebné k určitému rozhodnutí či k vyřešení daného úkolu.“ (ALA, 1989) zahlavi CZ Definice informační gramotnosti 12 §the ability to solve information problems (ALA, 2000) § §is knowing when and why one needs information, where to find it, and how to evaluate, use and communicate it in an ethical manner (CLIP) § §a mean to “empower people in all walks of life to seek, evaluate, use and create information effectively to achieve their personal, social, occupational and educational goals” (Alexandria Proclamation, 2005) § § zahlavi CZ Kritika konceptu 13 * I úplné odmítnutí celé koncepce a pojmu jako takového. * Termín nebyl nikdy přesně definován => neexistuje. * Existenci řady standardů IG * Neměřitelnost IG * zahlavi CZ Role knihoven * Školní, vysokoškolské, veřejné, městské * Pozice v rámci školy + podíl na chodu školy * Změny v souvislosti s IV * * Dlouhá tradice – je na čem stavět (bibliographic instruction, library instruction, informatická příprava) * Nelze jen změnit obsah kurzů * Odpoutat se od původního pojetí * Prvky IV napříč osnovami a studijními * Samostatné programy * 14 zahlavi CZ Změna v postavení knihovny 15 * Víc než jen dostupný fond, mění se celková role knihovny * Výchozí bod k informacím * Jiný vztah k uživatelům – od pasivního nabízení informací k aktivnímu předávání * Referenční a rešeršní služby – rozšiřuje se pole působnosti, nové služby * I profesní růst knihovníků – třeba nových kompetencí (lektorské, pedagogické, didiaktické, sofskills atd) * Je toto místo pro konkurenci Google ? zahlavi CZ OPVK_MU_stred_2 16 Těším se na příště Hezký víkend Inovace předmětu byla podpořena z projektu: Centrum informačního vzdělávání: rozvoj informační gramotnosti na MU. Registrační číslo projektu CZ.1.07/2.2.00/28.0241.