titl CZ OPVK_MU_vlevo_2 1 VIKBA32 Informační vzdělávání Nástroje ve službách informačního vzdělávání Mgr. Jan Zikuška 22.3. 2013 zahlavi CZ 2 zahlavi CZ 1995 2012 16 milionů 2,4 miliardy http://www.internetworldstats.com/emarketing.htm Počet uživatelů internetu zahlavi CZ 1996 2011 1,9 PB 27 483 PB http://evolutionofweb.appspot.com/#/growth/day 1PB = 1024 TB Přenos dat po internetu za měsíc zahlavi CZ http://www.mediabistro.com/alltwitter/data-never-sleeps_b24551 http://www.mediabistro.com/alltwitter/twitter-stats_b32050 http://www.statisticbrain.com/google-searches/ Počet zaslaných tweetu Počet vyhledávání na Google Videa nahraného na Youtube (v hod) Nových mobilních uživatelů „Utraceno“ na e-shopech (v dolarech) Nových Tumblr (blog) příspěvků 121 500 3 276 000 48 hodin 217 272 070 $ 27 778 Každou minutu na internetu zahlavi CZ Měsíčně aktivních uživatelů Mobilních uživatelů Každý den nahraných fotek Každý den „lajků“ Průměrný čas měsíčně 955 milionů 425 milionů 250 milionů 2,7 miliardy 6:35 http://thesocialskinny.com/216-social-media-and-internet-statistics-september-2012/ http://infographiclabs.com/infographic/facebook-2012/ Sociální sítě - Facebook zahlavi CZ Podíl uživatelů Facebooku v % Podíl uživatelů Twitteru v % Denně přehrání videa na YouTube Lidé s přístupem k internetu Času týdně s tabletem 33% 50% (asi 140 mil. aktivních) 200 milionů 1,2 miliardy 13,9 hodin http://thesocialskinny.com/216-social-media-and-internet-statistics-september-2012/ http://www.digitalbuzzblog.com/infographic-2012-mobile-growth-statistics/ Mobilní data zahlavi CZ Počet vydavatelů e-knih (poměr) E-knih na 100 tišt. knih (na Amazonu) Nej. důvod ke čtení e-booků (USA) Kolik přečte Američan za rok? - nečtenář e-knih / čtenář e-knih 4/5 (asi 80%) 114 výuka 15 / 24 http://infographiclabs.com/news/e-reading-trends/ Čtení a čtečky zahlavi CZ •Pracujte individuálně nebo diskutujte s kolegou (5 min) •Pozorně si prohlédněte následující seznam nástrojů •Sestavovaný on-line na základě hlasování více než 500 odborníků na vzdělávání z celého světa. •Čísla za každým nástrojem udávají umístění v žebříčku v předcházejících letech (2011, 2010, 2009, 2008) •Co Vás zaujalo? Překvapilo? Co jste očekávali? Aktivita zahlavi CZ 1.Twitter 1 | 1 | 1 | 11 2.YouTube 2 | 2 | 3 | 18 3.Google Docs 3 | 3 | 5 | 7 4.Google Search 15| 11| 8 | 6 5.WordPress 5 | 8 | 6 | 5 6.Dropbox 6 | 13| 71= | – 7.Skype 4 | 6 | 11= | 4 8.PowerPoint 19| 21| 13 | 8 | 9.Facebook 14| 9 | 31= | 24 | 10.Wikipedia 11| 16| 17 | 13 11.Moodle 8 |10 | 14= | 9 | Centre for Learning & Performance Technologies Top 11 Tools from C4LPT (Jane Hart) Learning Management System •Integrují široké spektrum nástrojů •Nejen výuka, ale i komunikace a administrace •Synchronní i asynchronní komunikace •Komerční i open source •Vhodné pro ucelené e-kurzy! •Jaké jsou výhody a jaké nevýhody (znáte IS, ELF)? • Sociální sítě a nástroje pro komunity •Jednoduchá komunikace. •Zároveň plní propagační funkcí. •Vhodné pro všechny možné aktivity. • •Na co si dávat pozor? •Jaká je největší síla, na co především použít? • http://blog.cammpus.com/wp-content/uploads/2012/02/edmodo_splainer.png Tvorba a sdílení – audio, video, animace •Výhody X nevýhody multimediálního obsahu? •Publikování bez omezení •Podcast – ipod a mobil v každé ruce •Streaming – za málo peněz hodně muziky Tvorba a sdílení – text a prezentace •Jak lze využít blog ve vysokoškolské knihovně? •Sdílená tvorba textu – podpora spolupráce •Prezentace studijního obsahu •Jednoduchost X efektivita •Široké spektrum využití Komunikace •Jednoduchá forma X roztříštěnost •Webináře ›Náročnost na přípravu, technologie ›Sdíleni pracovní plochy, dokumentů ›Audio a Video, Chat, Ankety Mobilní aplikace a rozšířená realita •Atraktivita a trend •Náročnost na přípravu X efektivita •Spíše doplňkové – rozšířenost zařízení • •3 důvody proč využívat. •3 argumenty proč nemá smysl používat. •1 nápad pro využití kdekoliv ve výuce. • Virtuální světy a hry •„all American teens play computer ... games ... the gaming experience is rich and varied, with a significant amount of social interaction“ (Pew Research Center, 2008) •„certain types of video games can have beneficial effects, improving gamers’s dexterity as well as their ability to problem-solve“ (American Psychological Association, 2008) Má to cenu řešit? KLADY X ZÁPORY zahlavi CZ •Bariéra v učiteli (ICT a pedagogické kompetence) •Motivace studujícího – učit se? •ICT gramotnost studujícího? •Sociální a psychologická vzdálenost? •Nevhodnost obsahu? •Finanční a časová náročnost na přípravu? C:\Users\user\Downloads\1353488584_128 (35).png Zápory technologií ve vzdělávání zahlavi CZ •Snadná aktualizace obsahu a jeho transfer •Komunikace a interakce mezi studenty •Individuální studijní potřeby •Motivace k procesu učení •Neformální učení •Sebevzdělávání a rozvoj učitelů C:\Users\user\Downloads\1353488538_128 (20).png Přínos technologií ve vzdělávání MANUÁL! JAK NA TO? zahlavi CZ •Je vždy individuální – podle potřeb/možností … •PROČ? •Co vlastně chceme dělat? ›Komplexní on-line kurz ›Kurz bez zásahu učitele (tutora) ›Webové řešení pro inspiraci ›Kombinaci tradiční a on-line výuky ›Neformální vzdělávání ›Drobnosti a zábavu ›Spoustu dalších cílů C:\Users\user\Downloads\1353488660_start-here-gnome-skyblue.png Jak na to? zahlavi CZ Stripy na UPOL v Olomouci Portál IVU na UTB ve Zlíně Blog studuj kreativně – MU a UTB Skupina na FB pro e-kurz KPI22 na KISK Ostrov v Secondlife (Sheilla Webber) PRO INSPIRACI TŘEBA zahlavi CZ OPVK_MU_stred_2 24 Těším se na příště Hezký víkend Inovace předmětu byla podpořena z projektu: Centrum informačního vzdělávání: rozvoj informační gramotnosti na MU. Registrační číslo projektu CZ.1.07/2.2.00/28.0241.