titl CZ OPVK_MU_vlevo_2 1 VIKBA32 Informační vzdělávání Knihovník – učitel/tutor? Mgr. Jan Zikuška 5.4. 2013 zahlavi CZ Kdo je učitel Název prezentace v zápatí 2 •§2 (Pedagogický pracovník) zákona č. 563/2004Sb. •Pedagogickým pracovníkem je ten, kdo koná přímou vyučovací, přímou výchovnou, přímou speciálně pedagogickou nebo přímou pedagogicko-psychologickou činnost přímým působením na vzdělávaného, kterým uskutečňuje výchovu a vzdělávání na základě zvláštního právního předpisu • •Průcha, 2002, s. 17 •je profesionál, jenž „provádí edukaci (někoho vyučuje, vychovává, školí, zacvičuje, trénuje, instruuje aj.)“ zahlavi CZ Klasický x moderní výukový styl Autoritativní Předávání hotového Závazný program Lektor = expert Účastník = objekt Výklad Hotové poznatky Participativní Objevování nového Pružnost programu Trenér = facilitátor Účastník = subjekt Facilitace Učí se učit 3 zahlavi CZ Role učitele •Jaké vlastnosti a dovednosti by měl mít knihovník- učitel? • •Samostatně - 5 minut •Ve skupince (okolo vás) – 5 minut 4 zahlavi CZ Obecné kompetence učitele * Kompetence oborově předmětová * Kompetence didaktická/psychodidaktická * Kompetence pedagogická * Kompetence manažerská * Kompetence diagnostická, hodnotící * Kompetence sociální * Kompetence komunikativní a intervenční * Kompetence osobnostní * •http://wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogicky_lexikon • 5 zahlavi CZ What the Millenium Teacher Must Know and Be Able to Do. * Millennium teachers must know the learner: •Žáka vnímá jako individuum i jako člena jisté skupiny a tyto prvky používá pro plánování a realizaci výuky. * Millennium teachers must know the curriculum: •Sledovat novinky (nejenom) ve svém oboru a vědět, jak pomoci žákům, aby dosáhli určitých výsledků, které jsou v souladu s jejich potřebami. * Millennium teachers must know the tools: •Musí být schopen využít ICT pro různé typy či potřeby studentů. http://www.igi-global.com zahlavi CZ Znalostí výbava e-učitele (dle Černochové 2003) 1.odborné znalosti a dovednosti související s vyučovaným předmětem 2.pedagogické, didakticko-psychologické a manažerské dovednosti a znalosti pro přípravu, řízení a hodnocení e-výuky 3.informačně a komunikačně technologické dovednosti nezbytné pro aplikování ICT do e-výuky a pro její realizaci 4.jazykové kompetence (znalost cizích jazyků) 5.sociálně komunikativní kompetence 7 zahlavi CZ Klíčové dovednosti (KYRIACOU, CH.) * Plánování a příprava * Realizace vyučovací jednotky * Řízení vyučovací jednotky * Klima třídy * Kázeň * Hodnocení prospěchu žáků (diagnostika) * Reflexe vlastní práce a evaluace (autodiagnostika) 8 zahlavi CZ Plánování a příprava * výběr výukových cílů * výběr činností a rozvržení hodiny * příprava všech pomůcek * způsob sledování a hodnocení postupu práce 9 zahlavi CZ Realizace vyučovací jednotky * užívání různých vyučovacích metod * vystupování učitele * kladení otázek * řízení diskuse * učební úkoly * kooperativní činnost * aktivní učení * využití pomůcek 10 zahlavi CZ Řízení vyučovací jednotky * začátek hodiny * vytvoření pozitivního očekávání * hladké a plynulé přechody * ukončení hodiny * tempo a plynulost hodiny 11 zahlavi CZ Klima třídy * napomáhá procesu učení tím, že udržuje kladné postoje žáků k výuce * vnitřní motivace * vnější motivace * očekávání úspěchu * * vzájemná úcta a kontakt * jít příkladem * humor 12 zahlavi CZ Kázeň * Příčiny nevhodného chování * Budování autority * Předcházení nežádoucímu chování žáků * Užívaní trestu 13 zahlavi CZ Hodnocení prospěchu žáků (diagnostika) * formativní - zaměřené na podporu dalšího učení, zpětná vazba * normativní - hodnocení relativního výkonu, ve vztahu k ostatním * kriteriální - všichni, kdo dosáhli určité úrovně * diagnostické - zaměřené na odhalení učebních obtíží * interní * externí * neformální * průběžné * objektivní 14 zahlavi CZ Role tutora * Řídicí - organizační a administrativní schopnosti * Pedagogická - komunikační dovednosti, schopnost motivovat , znalost metodiky distančního vzdělávání, odborné znalosti * Sociální - vytvořit "přátelskou" atmosféru, sociální komunikace * Technická - znalost používaných studijních opor, znalost práce s používanými technickými prostředky a schopnost řešit jednoduché technické problémy 15 zahlavi CZ Empatie 1.ČÍSLO 2.BARVA 3.DEN V TÝDNU 4.SPORTOVEC 5.PŘEDMĚT VYUČOVANÝ NA KISK 6.TELEVIZNÍ SERIÁL 7.KNIHA 8. 16 zahlavi CZ Standard lektora a knowledge mentora IV Název prezentace v zápatí 17 •LEKTOR •Této úrovně by měl dosáhnout každý, kdo se jakýmkoliv způsobem věnuje vzdělávacím aktivitám v oblasti informačního vzdělávání. • •KNOWLEDGE MENTOR •Úroveň přesahující základní úroveň Lektora navýšenou o znalosti a dovednosti v oblasti řízení, práce s lidskými zdroji, aktivní publicity a schopnosti participace v rámci profesní komunity. • • zahlavi CZ Standard lektora a knowledge mentora IV 18 C:\Users\Honza Zikuška\Desktop\standard.png C:\Users\Honza Zikuška\Desktop\panáčci.png C:\Users\Honza Zikuška\Desktop\kolečka.png Více informací v dokumentu: Standard lektora a knowledge mentora IV – dostupný na www.digitalni.knihovna.cz zahlavi CZ Role učitele •Jaké vlastnosti a dovednosti by měl mít knihovník- učitel? • •Samostatně - 5 minut •Ve skupince (okolo vás) – 5 minut •Jak se změnil pohled? 19 zahlavi CZ OPVK_MU_stred_2 20 Těším se na příště Hezký víkend Inovace předmětu byla podpořena z projektu: Centrum informačního vzdělávání: rozvoj informační gramotnosti na MU. Registrační číslo projektu CZ.1.07/2.2.00/28.0241.