Uživatelské testování Minimalistická varianta - 1 tester – kolega, kamarád - 1 testovací úkol Optimální varianta - Specifikace cílových skupin - Příprava scénářů - 6 – 10 testerů Průběh testování - Přenos a záznam audio, video. Kolegové v místnosti hodně vzdálené, nebo odhlučněné - Přijít vyzvednout ke dveřím, uvítat, svačinka, toaleta, uvítací otázka nad titulkou – nechat prohlédnout, lehké otázky, ať neodradíme, pak úkoly na kartičkách, card sorting, Doprovodit ke dveřím, lidem odpadne stres a řeknou vám spoustu věcí. Tipy pro vymýšlení úkolů - První úkol jednoduchý - Myslete na to, že se tester může vydat jinými cestami. Vy je musíte všechny prozkoumat - Mějte záložní plán, pokud se mu něco nepodaří zjistit - Vycházejte z potřeb konkrétního testera o Zjistěte jeho záliby o Zeptejte se, co od webu očekává o Postupně se ptejte, zda web jeho očekávání splnil - Otázky: o Vy jste v dotazníku uvedla, že studujete prvním rokem na FF MU. Můžu se zeptat jaký obor? Jste zaregistrovaná v - Chystáte se do knihovny poprvé. Potřebujete si vypůjčit knihu a zaregistrovat se. - Najděte, kdy se do knihovny můžete zastavit a registraci provést. - Zkuste najít knihu, kterou vám vyučující zadal jako povinnou četbu. - Knihu jste našli, ale je pouze prezenčně. Můžete si ji nechat oskenovat? Jak to zjistíte? - Knihu máte oskenovanou a na večer nemáte program. Chcete zajít do knihovny a začít psát seminárku. Jak zjistíte, zda je aktuálně volné místo na PC? - Všechny jsou obsazeny, vezmete si sebou tedy notebook, ale jak se připojit na wifi? Na co se neptat během uživatelského testování 1) Neptejte se na budoucnost – ptejte se na to, co mohli zažít, nebo zažili – pomůže vám to odhalit úvodní rozhovor a dotazník. Lidé se při dotazech na budoucnost snaží chovat naprosto racionálně a neodpovídají pravdivě. V minulosti se mohli chovat úplně jinak. 2) Neptejte se, jak by si představovali, že to bude fungovat. Nejsou odborníci, oni to neví. Oni vám jen pomohli ukázat, že současné řešení nefunguje 3) Neptejte se na důvody – sami neví, proč to udělali. Neví, co chtějí, neví, proč se rozhodují. Lidé jsou iracionální – mozek – pokud působí příliš mnoho informací na neokortex, dostáme se do stavu, kdy nejsme schopni se rozhodnout. Snažíme se působit, že děláme racionální vysvětlení. Důležité je nenapovídat a zachovat poker face Vyvádět ze slepých uliček Klást doplňující otázky Poslouchat, ale především pozorovat – lidi dělají něco jiného, Proč testujeme? • Všechny weby mají chyby • Všichni designéři mají chyby • Nikdo není neomylný • Chybu lze snadno přehlédnout a těžko se nám přiznávají • Funguje ego Co testujeme? • Ideu – pochopení účelu webu – rozhovor cca 5 minut • Skicu – pochopení základních prvků a funkcí – rozhovor 10 minut • Wireframe – papírový, elektronický – otestování struktury, pochopení textů, otestování funkčnosti – uživatelské testování 30 – 60 minut • Interaktivní wireframe –Interakce, uživatelské testování 30 – 60 minut • Grafiku – co zaujme pozornost jako první, zda grafika nepřebíjí použitelnost. Oční kamery, Fivesecondtest.com, cardsorting • Web – funkčnost a celý web, přirozené chování uživatele na webu, uživatelské testování – zadat úkol a pozorovat, mouseflow.com. Složitější úpravy, nelze odhalit všechno. • IA – pochopení jednotlivých položek ve struktuře, cardsorting Parettovo pravidlo, 20% testerů vám odhalí 80% problémů Co chcete zjistit? - Kvalitativní vs kvantitativní data - Konkrétní věc, nebo celková použitelnost - Co testování zjistí o Odhalí chyby o Ověří teorie a nová řešení - Co testování nezjistí o Jak problémy řešit Způsoby testování • Laboratorní o Příprava techniky (nový profil na PC). Nepoužívat notebook, pokud ho máte, připojit klávesnici a myš. Klidná místnost, odhlučněná. Testovací místnosti se dělají jako obýváky, zjistilo se, že uživatel se zde cítí nejlépe a pociťuje nejnižší level stresu. o Přenost audio, video, občerstvení, které stejně nikdo nejí • Hallway method • Vzdálené Metody Cardsorting - Metoda, která pomáhá pochopit a správně uspořádat strukturu celého webu. - K čemu to? o Budování struktury o Rozhodnout se, co dát na HP – to co dávají nahoře ve sloupečcích, jim přijde nejvíce důležité o Smysluplně roztřídit a pojmenovat hlavní kategorie - Druhy o Otevřené - Testera požádáme o uspořádání jednotlivých položek do struktury a pojmenování každé vytvořené kategorie o Uzavřené – Máme předdefinované kategorie a pouze do nich roztřídí nabízený obsah. - Techniky o Face to face – tester třídí a u toho si vykládáte. Nejde o to, vědět co, ale také proč. Můžete se ptát, co si představují, že bude na této stránce a na této …. o Zadám úkol a nechám ho splnit – můžete mít hodně po sobě jdoucích sezení, úspora času, ale nemusít se dozvědět řadu zajímavých informací. o Vzdálené testování – řada free i placených nástrojů. Úspora času. Dostanete se k testerovi z druhého konce světa, pokud máte úzkou cílovku. Vidít až výsledek úkolu. - Jak si připravit cardsorting o Připravte si seznam položek (struktura, nebo třeba emoční karty)  Projděte web a sepište si, co tam je. Dále se rozhodněte, co by tam mělo být a to přidejte taky.  Rozhodněte se, zda budete dělat osobní nebo vzdálené testování  Připravte místnost, pokud děláte osobní – musí být dost prostoru. Pozvěte si kolegu na dělání poznámek.  DOPSAT http://www.usability.gov/methods/design_site/cardsort.html o http://measuringuserexperience.com/CardSorting/index.htm o http://websort.net/ Fivesecondtest.com Mouseflow.com A/B testování Google analytics Výhody nástrojů – hodně rychle relevantní výsledky. Nevýhody, víme co, ale nevíme proč. Opravovat málo, protože můžeme vygenerovat nové chyby. Testovat pořád dokola, čím dřív začnete, tím bude oprava chyb levnější a můžete odhalit zásadní chyby v designu.