NEVHODNÝ A NELEGÁLNÍ OBSAH – EXTREMISTICKÁ HNUTÍ A NÁBOŽENSKÉ SEKTY INFORMAČNÍ BEZPEČNOST 27. 3. 2013 KISK FF MU K PŘIPOMENUTÍ Z MINULÉ PŘEDNÁŠKY •4 základní typy NNO: nelegálně šířená autorská díla a pornografie (minule), extremistická hnutí a náboženské sekty •Filtrování obsahu – možnost zamezení nechtěného setkání EXTREMISTICKÁ HNUTÍ A NÁBOŽENSKÉ SEKTY •Skupiny lidí jasně daných názorů •Často nelegální obsah, jen výjimečně pouze nevhodný •Podobné projevy, metody, důsledky... •Materiály ve velmi různorodých formách, podstatný nesený obsah PSYCHICKÉ RIZIKOVÉ VLIVY – PROBLEMATICKÉ DOSPÍVÁNÍ •Jedinec hledá: •odpoutání od rodiny i místo v komunitě, •jistotu i prostor pro vlastní projev, •samostatnost i někoho, kdo navede „správným směrem“, •vzpouru proti rodičům a „překonaným“ pravidlům, •radikalismus, pevný řád a autoritu, jednoznačná a srozumitelná pravidla •Přesvědčení o správnosti vlastních názorů a jejich jasnosti, opačný názor = neochota a omezenost – cesta k dospívajícímu pro „chápavé“ osoby PSYCHICKÉ RIZIKOVÉ VLIVY – PROBLEMATICKÉ DOSPÍVÁNÍ (2) •Násilí může být únikovou strategií před vlastní nejistotou •Při dlouhodobém vlivu dochází k interiorizaci skupinových norem •Kvůli zvýšení vlastního statutu přeceňování kladů vlastní skupiny a zveličování nedostatků ostatních – formování předsudků PSYCHOLOGICKÉ RIZIKOVÉ ASPEKTY •Pocit anonymity •Fyzická vzdálenost •Nezávislost na reálné síle jedince •Komunikační disinhibice: „odložení zábran a skrupulí, ztrátu nebo překonání nesmělosti, plachosti a ostychu, v krajních podobách může jít o obcházení tabu a zákazů, tedy o jistou odkázanost či nevázanost na normy, která může být anomální“ (Vybíral IN Děti, mládež a rodiny v období transformace, s. 227) •Banalizace zla (Arendtová) – snižování citlivosti vlivem častého setkávání (v médiích, hrách…) AGRESIVITA A NÁSILÍ KYBERŠIKANA •Úzké propojení – kyberšikana = agresivita a násilí v komunikaci a jednání •Hraniční oblast – vyhrožování fyzickým násilím či zveřejněním citlivých materiálů •Happy Slapping – zvláštní druh, reálný agresivní projev zaznamenán a zveřejněn •Bumfights – především rvačky žebráků nebo útoky na ně a vandalismus •Snuff movie – záznam reálné vraždy FLAMING •Úmyslné vyprovokování hádky, často agresivní a urážlivé •Možné podoby: nadávky, klení, vyhrožování, nepřátelské komentáře… •Agresivita se zvyšuje s přesahem jedince (politika, náboženství…) •Na internetu v kontaktu jedinci z velmi rozdílných prostředí – větší riziko sporu •Nejčastěji v diskuzích, chatech, blozích… – možné předcházení moderováním (usměrňování projevů, mazání příspěvků, vyloučení uživatele…) VYOBRAZENÁ AGRESIVITA A NÁSILÍ •Často spojováno s filmy a počítačovými a internetovými hrami – ne úplně oprávněně •Někdy drastičtější i zpravodajství •Na internetu obsah téměř vždy nutné vyhledat X jiná média ho také obsahují •TV obvykle předem varuje (díky regulaci obsahu) X na internetu zatím příliš nezavedeno (YouTube někdy varuje před obsahem označeným komunitou za nevhodný pro určité skupiny) NABÍDNUTÁ AGRESIVITA A NÁSILÍ •I děti někdy vyhledávají, opět hl. chlapci pro zvýšení statutu ve skupině •Přibližně 31 % dětí ve věku 9-19 let stránky s agresivním obsahem prohlíželo (Livingstone IN Halliburton, s.13) •Existují zdroje specializované na brutální obsah AGRESIVITA A NÁSILÍ V HRÁCH – NEGATIVNÍ •Jeden z hodnocených faktorů PEGI •Akční hry učí jednat agresivně (i výcvik vojáků) •V předškolním a mladším školním věku nerozlišuje reálný a fiktivní svět •U mladších dětí častější ztotožnění s hrdinou (i negativním) •Mohou způsobit vnímání smrti jako něčeho ovladatelného, vratného (výzkumy nepotvrdily, ani nevyvrátily – nelze oddělit další faktory) •Výjimečně může poškození v online hře způsobit reakci v tradičním světě AGRESIVITA A NÁSILÍ V HRÁCH – POZITIVNÍ •Mohou sloužit jako ventil násilí, zlepšovat reflexy a sebevědomí •Hry atraktivní – vytváří pozitivní vztah k IT •Děti si hrají pro zábavu, i když se učí – to nevnímají •Pro hry mluví i rozvoj game-based learningu • •Vliv her na agresivitu a násilí ambivalentní – výzkumy nejasné (často odpovídají postoji tvůrce) INFORMACE O TRADIČNÍ AGRESIVITĚ A NÁSILÍ •Na internetu lze najít návody na sestrojení pyrotechniky, bomb… •Návody již byly použity pro sestrojení nebezpečného zařízení •Varování před bombami přestávají být vázány na důvod, jako např. zkouška (Ko - Bombing out in exams) • •Uvolnění agrese může mít podobu sebepoškozování – na internetu návody (poruchy příjmu potravy i jiné) PSYCHICKÉ DŮSLEDKY AGRESE A NÁSILÍ •Agrese může být únikem ze stresových situací •Agresi lze rozvíjet učením, hl. pokud za agresi bylo něco získáno či nenásledoval trest •Častým důsledkem úzkosti, až posttraumatická stresová porucha EXTREMISTICKÁ HNUTÍ A NÁBOŽENSKÉ SEKTY EXTREMISMUS A SEKTY •Agresivita a násilí = častý projev extremistických skupin •Extremisté a sekty mnoho společných rysů •Společné (s internetem) hl.: lákání nových členů, šíření informací, sdružování stejně smýšlejících bez ohledu na geografickou vzdálenost, skrytá komunikace, prostředí pro nelegální činnost a dopady na jedince •Ohroženi především dospívající (viz dříve) PSYCHICKÉ DŮSLEDKY ZAPOJENÍ •Odtržení od rodiny •Odmítání státních institucí (vláda, ale i škola) •Tvorba předsudků a generalizovaných názorů na jiné skupiny •Násilí k dosažení „vyšších cílů“ nutné zdůvodnit – oběť chápána jako příslušník nižšího druhu, který musí být usměrňován „lepšími, vyššími jedinci“ •Antisociální až nelegální jednání EXTREMISTICKÉ ORGANIZACE •Často zmiňované, hl. rasisticky orientované •Nejznámější u nás neonacistická hnutí •Combat 18 – původně z UK, stále přesouvá webové stránky (nelegální obsah), které „v otázce útoků na národnostní menšiny, proevropsky a liberálně orientované intelektuály, nebo církevní směry, radí konkrétní metody vytipování cíle, jeho zničení, a jak na místě činu nezanechat žádné stopy.“ (Janáč – Extremismus s českou tváří) •Aktuálně i v televizním zpravodajství •Internetový jazyk lze použít pro šifrovaná sdělení i ve veřejné komunikaci (silnější zabezpečení = větší podezření), např. v online hrách TERORISTÉ •V USA hl. teroristé; podle Kohlmanna Al-Káida využívá k náboru nových členů diskuzní fóra a sociální sítě a online jsou domlouvány i útoky (Šoltys, Montalbano – Sociální sítě jsou zneužívány k náboru teroristů) •Prohlášení americké rozvědky, že „jejich nejlepší programátoři pracují na vývoji speciálního počítačového programu, jehož úkolem bude vyhledávat všechny projevy 'extrémizmu' a 'teroristické agrese' v online hrách“ (Kencki – Pentagon: jak lze využít World of Warcraft k teroristickému útoku) INFORMAČNÍ ZDROJE EXTREMISTŮ •Na internetu hl. šíření nelegálního obsahu využitím zahraničních serverů; často jednoduché formy, aby byla snadná migrace po smazání •Materiály šířeny i pomocí P2P sítí, nejen v textové podobě, ale i jako hudba •Český příklad – Hudebníci bez talentu a jejich „reklama“ ve zprávách •Obsah snadno k nalezení – dobře indexován díky vzájemným odkazům •Některé na první pohled nevinné, po bližším zkoumání problémy, např. Martin Luther King Jr.: A Historical Examination EXTREMISMUS NA MÍRU DOSPÍVAJÍCÍM •Časté hledání nových členů skrz atraktivní obsah či formu •Zneužití hudby a internetu (výše), ale i her: •Vedení koncentračního tábora: hl. úkolem nákup plynu a „čištění“ okolí •Upravené známé hry, např. Doom či Castle Wolfenstein: úkolem likvidace příslušníků jiné rasy či národa •Často odkazováno na „zdroje dalších informací“ •Problém kampaní proti extremismu –mohou mít opačný vliv, přitáhnou váhající děti k extremismu, např. kontroverzní kampaň o Lidicích NÁBOŽENSKÉ SEKTY A DĚTI •Děti mezi sektami a církvemi moc nerozlišují •Klasické církve nedůvěryhodné – ve zpravodajství často informace o jejich problémech X nová náboženství budí důvěru hlásáním návratu k tradičním hodnotám •Dospívající přitahován tam, kde jsou na něj všichni hodní •Přijme i nesmyslné argumenty – předchozí názory potlačeny jako smyšlenky nebo ze strachu před vyloučením ze skupiny, kde má jistotu a zázemí •Netypické, ale možné i rituální zneužití dětí – problém nedůvěry a sekundární viktimizace TYPICKÉ RYSY NÁBOŽENSKÝCH SEKT •Omezování kontaktů členů s vnějším světem, vč. rodiny, pokud není součástí •Skupinové názory jako jediná pravda •Nečlenové = nepřátelé •Poměrně časté spojení s nenávistí (až extremismem) – s odkazem na Bibli tvrzení ve smyslu „pouze árijská rasa je dílem božím, ostatní představují následovníky satana“; jiné náboženství s obdobnými argumenty HEAVEN'S GATE •Jedna z nejznámějších sekt spojených s internetem, přestože internet byl jen pro komunikaci a výdělek •1997 v Rancho Santa Fe v Kalifornii došlo k hromadné sebevraždě 39 příslušníků •Poté nějaké články, co sektu označily za „computer cult“ a důvod hledání nových členů na internetu, protože technicky založení jsou důvěřivější •Pak na internetu jména z kontaktních a zákaznických údajů webové stránky této sekty •Následně silný odpor veřejnosti i odborníků ČESKÉ PŘÍKLADY •Guru Jára a jeho léčení sexuálním stykem •Vesmírní lidé - společenství založené Ivem A. Bendou - diskuze OCHRANA PREVENTIVNÍ OCHRANA •Opět vzdělávání, osvěta •Zájem blízkých lidí, všímání si chování •Omezování setkání dětí s NNO – zájem a aktivita rodičů i jiných (učitelka nechala děti dívat se na agresivní video, protože „budou hodné“) •Není vhodné úplné zamezení přístupu – tím větší šok při nevyhnutelném setkání •Vysvětlit neoprávněnost argumentů extremistických a náboženských skupin LEGISLATIVNÍ POSTIŽENÍ •Evropské X americké právo X státní právo •Problém především ve svobodě projevu •V ČR oproti anglosaskému pojetí trestné i verbální delikty •Spor spor Yahoo a LICRA (Ligue Internationale Contre le Racisme et l'Antisémitisme) •I v Evropě pozornost spíše jen extremismu MEZINÁRODNÍ DOKUMENTY •Listina základních práv a svobod, hl. čl. 1 a 3 (rovnost lidí) •Dodatkový protokol o kriminalizaci činů rasistické a xenofobní povahy, spáchaným prostřednictvím počítačového systému (Additional Protocol Concerning the Criminalisation of Acts of a Racist and Xenophobic Nature Commited through Computer Systems, ETS 189) – pro ČR zatím neplatí ČESKÉ ZÁKONY – TRESTNÍ ZÁKONÍK •§ 355 Hanobení národa, rasy, etnické nebo jiné skupiny osob •§ 356 Podněcování k nenávisti vůči skupině osob nebo k omezování jejich práv a svobod - lze použít při jednání proti jakékoliv skupině osob •§ 403 Založení, podpora a propagace hnutí směřujícího k potlačení práv a svobod člověka •§ 404 Projev sympatií k hnutí směřujícímu k potlačení práv a svobod člověka •§ 405 Popírání, zpochybňování, schvalování a ospravedlňování genocidia POUŽITÁ LITERATURA •DOWNEY, Maureen. SAN DIEGO SUICIDES: THE AFTERMATH. Troubling sites lurk on Internet, luring kids In wake of cult deaths, concern about weirdness in cyberspace is growing. The Atlanta Journal the Atlanta Constitution. March 30, 1997, s. A.13. •DUNOVSKÝ, Jiří, Zdeněk DYTRYCH a Zdeněk MATĚJČEK. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Vyd. 1. Praha: Grada Pub., 1995, 245 p. ISBN 80-716-9192-5. •DUŠEK, Karel., Karel CHROMÝ a Eva MALÁ. Psychiatria. Martin : Osveta, 1983. (Učebnice pre stredné zdravotnícke školy) •FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi: Příručka pro učitele. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-717-8063-4. •GELERNTER, David. A Religion of Special Effects. New York Times. March 30, 1997, s. 11. •HALLIBURTON, Rachel. Blood and gore on the web. New Statesman. 2005, vol. 18, is. 852, s. 13. •Is exposure to media violence a public-health risk. The Lancet. 2008, vol. 371, is. 9619, s. 1137. •JOHNSON, Georgie. Old View of Internet: Nerds. New View: Nuts. New York Times. March 30, 1997, s. 4.1. •KENCKI, Adam. Pentagon: jak lze využít World of Warcraft k teroristickému útoku. PC World [online]. 2008 [cit. 2013-03-25]. Dostupný z: http://pcworld.cz/software/pentagon-jak-lze-vyuzit-world-of-warcraft-k-teroristickemu-utoku-3723. ISSN 1210-1079. POUŽITÁ LITERATURA (2) •KO, Marnie. Bombing out in exams: students now routinely close their schools with the threat of blowing them up. Report Newsmagazine. 2001, vol. 28, is. 6, s. 50. •LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006, 368 s. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9. •LEE, Hangwoo. Behavioral Strategies for Dealing with Flaming in an Online Forum. Sociological Quarterly. 2005, vol. 46, is. 2, s. 385. •Listina základních práv a svobod •MALÁ, Eva. Dítě a stres. 1. vyd. Praha: Tigis, 2007, 143 s. ISBN 978-809-0375-017. •MARRIOTT, Michel. Rising Tide: Sites Born of Hate. New York Times. March 18, 1999, s. G.1. •MATĚJKA, Michal. Počítačová kriminalita. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 2002, x, 106 s. ISBN 80-722-6419-2. •MCLUHAN, Herbert Marshall. Člověk, média a elektronická kultura: výbor z díla. Vyd. 1. Brno: Jota, 2000, 415 s. ISBN 80-721-7128-3. •MILLAROVÁ, Suzanna. Psychologie hry. 1. vyd. Praha: Panorama, 1978, 353 s. ISBN 11-039-78. •Násilí. Vyd. 1. Editor Fedor Gál. Praha: Egem, 1994, 143 s. Zde a nyní (Egem). ISBN 80-853-9541-X. •NYKODÝMOVÁ, Helena. Kde končí legrace a začíná kyberšikana. Lupa [online]. 2007 [cit. 2013-03-25]. Dostupný z: http://www.lupa.cz/clanky/kde-konci-legrace-a-zacina-kybersikana/ POUŽITÁ LITERATURA (3) •PLAŇAVA, Ivo a Milan PILÁT. Děti, mládež a rodiny v období transformace: sborník prezentací na sympoziu pořádaném ve dnech 19.-21. září 2002 Fakultou sociálních studií Masarykovy univerzity, Brno. Vyd. 1. Brno: Barrister, 2002, 290 p. ISBN 80-865-9836-5. •ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-717-8049-9. •SEDLÁK, Jan. Štve vás svět? Známe lepší. Computer. 2007, č. 23, s. 26. ISSN 1210-8790. •SCHWARTZ, John. Characterization of Cult Strikes an Online Nerve. The Washington Post. March 29, 1997, s. A.09. •SIEBER, Ulrich. Fighting hate on the Internet. OECD Observer. 2001, is. 224, s. 64-66. •ŠISLER, Vít. Počítačový nábor teroristů a rasistů. Computer. 2004, č. 10, s. 8-10. ISSN 1210-8790. •ŠMAHEL, David. Specifika komunikace prostřednictvím elektronické pošty. 2000. 48 s. Masarykova universita, Fakulta sociálních studií. Bakalářská práce. •ŠOLTYS, Adam a Elizabeth MONTALBANO. Sociální sítě jsou zneužívány k náboru teroristů. PC World [online]. 2009 [cit. 2013-03-25]. Dostupný z: http://pcworld.cz/internet/Socialni-site-teroriste-6406. ISSN 1210-1079. •Trestní zákoník, v platném znění •VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Variabilita a patologie lidské psychiky. 1.vyd. Praha: Portál, 1999, 444 s. ISBN 80-717-8214-9. •WAIC, Vlastimil. Diskuze je zablokována. Computer. 2008, č. 10, s. 6. ISSN 1210-8790. •WAIC, Vlastimil. Pravé kouzlo Internetu. Computer. 2008, č. 8, s. 6. ISSN 1210-8790. •VAN HORN, Royal. Violence and video games. Phi Delta Kappan. 1999, vol. 81, is. 2, s. 173-174. •WAIC, Vlastimil. Diskuze je zablokována. Computer. 2008, č. 10, s. 6. ISSN 1210-8790. •WEITZMAN, Mark. Technology And Terror : Extremism On The Internet. NCJW Journal. 1999, vol. 21, is. 4, s. 24. Děkuji za pozornost. OPVK_MU_rgb