SPECIFIČTÍ UŽIVATELÉ – DĚTI (VČ. KYBERGROOMINGU A KYBERŠIKANY) INFORMAČNÍ BEZPEČNOST 3. 4. 2013 KISK FF MU SPECIFIČTÍ UŽIVATELÉ •Každý na internetu ohrožen •Většina problémů ohrožuje každého, ale někoho víc a někoho míň •Lze najít mnoho skupin, na které se zaměřují různé útoky •Pro účely předmětu tři významné: •Děti: kybergrooming a kyberšikana •Firmy: bezpečnostní politika •Stát: informační válka DĚTI PROČ DĚTI? •Od počátku 20. století zvláštní zacházení i legislativní úpravy •Vzhledem k psychice, ale např. i menší fyzické síle (obvykle) snadněji obětí útoku •Různé psychologické aspekty typické pro děti a dospívající vzhledem k času zde neřeším (některé v přednáškách o NNO) •Pro děti typická nebo zvláštně upravená ohrožení mnoha druhů (část jsme již řešili) •Ohrožení s jedněmi z nejvážnějších důsledků typické pro děti kybergrooming a kyberšikana EU KIDS ONLINE A UŽITÍ INTERNETU DĚTMI •60/75 (ČR) % online denně, dalších 33/22 % min. týdně •Přístup k internetu: 49/63 % ve své ložnici, 33/39 % přes mobilní zařízení => privatizace •Oznámení problému: 60 % sexuální zprávy, 77 % šikana, 53 % sexuální obrázky; 36 % rodičům, 28 % kamarádům a 24 % učiteli •ČR „vyšší užití, vyšší risk“, resp. „nové užití, nový risk“ • NĚKTERÁ NARUŠENÍ SOUKROMÍ DLE EU KIDS ONLINE •12/17 % se cítilo něčím na internetu poškozeno •15/21 % obdrželo sexuální zprávy •6/8 % kyberšikana (19/26 % šikana online i offline dohromady) •30/46 % kontakt online s cizincem, jen 9/15 % následně setkání online, 11 % z nich (1 % z všech dotázaných) se špatnou zkušeností GROOMING •Typickými oběťmi děti, někdy ženy, zcela výjimečně muži •Neexistuje výstižný český ekvivalent •„Chování, které má v dítěti vyvolat falešnou důvěru a připravit ho na schůzku, jejímž cílem je oběť pohlavně zneužít.“ (ÚOOÚ - Slovníček nejdůležitějších pojmů) POHLAVNÍ ZNEUŽITÍ •Sexuální zneužití dítěte definovala Zdravotní komise Rady Evropy v roce 1992 jako „nepatřičné vystavení dítěte pohlavnímu kontaktu, činnosti či chování“ (Sexuální násilí na dětech, str. 33) •Cílem může být i komerční sexuální zneužívání: •Dětská pornografie •Dětská prostituce •Obchod s dětmi za jakýmkoli využitím •Dítě může být obětí zneužití kdykoli, nejčastěji okolo 8. roku (Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě, str. 81) PACHATELÉ GROOMINGU •Poruchy sexuální preference (parafilie) – internet poskytuje nové možnosti pro uvolnění nutkání: •Exhibicionismus – veřejné obnažování heterosexuálních mužů, nutná větší vzdálenost, což internet splňuje •Voyerství – neohrožující, voyer nechce, aby o tom někdo věděl •Pedofilie – sexuální orientace dospělého na děti; pachatelem nemusí být jen preferenční, ale i tzv. situační pedofil •Další, méně zmiňované, např. obscénní telefonní hovory a podobné jednání s jiným typem komunikace •Výše uvedené nejsou nemoci, ale povahové odchylky (nelze léčit) •Ženy pachatelé v 1/5 případů sexuálního zneužití dítěte FAKTORY NA STRANĚ PACHATELE •Anonymita proti reálnému prostředí •Možnost pozměnění identity (jméno, věk, pohlaví…) •Vysledování způsobů komunikace možných obětí •Znalost toho, co děti v daném věku chtějí slyšet (sdílení zájmů, smysl pro humor, romantika/vášeň…) FAKTORY NA STRANĚ OBĚTI •Děti a dospívající chtějí na internetu komunikovat, seznamovat se, hledat partnera… - problém se zjištěním skutečné identity druhého •V médiích oblíbené reality show – děti napodobují (vystavování se) •Psychologické aspekty (vedení k poslušnosti, méně zkušeností…) •Rizikovým faktorem citová deprivace JAK NA TO? •Klíčové získávání osobních informací, toto specifické nejčastější metodou – dlouhodobé získávání přímo od oběti získáním jeho důvěry •Další získávání klasicky – sociální sítě (přes věkové omezení využívá 38 % dětí ve věku 9-12 let - EU Kids Online: Final report), blogy, veřejná komunikace… •Cílem získání informací k nalezení v reálném prostředí (i foto, video), pokud má vést k nejhoršímu možnému zneužití •Druhy sexuálního zneužití a co s tím zde neřešíme (jen Child Darling 23:50) JAK NA TO? PŘES INZERÁT (ČERNÉ ZBOŽÍ NA INTERNETU) •„Nabízím na prodej svoje skoro nové děťátko, protože je příliš hlasité. Jde o chlapečka skoro 70 cm vysokého, lze jej vozit v kočárku nebo nosit v nosítku.“ •Němečtí rodiče nabízeli své dítě v aukci s vyvolávací cenou jedno euro a policii, která je zadržela, řekli, že šlo o žert. SOUVISEJÍCÍ HROZBY - SEXTING •Dobrovolné zasílání obsahu se sexuálním podtextem •2 % dětí 9-16 let se v posledním roce setkalo s požadavkem zaslání fotografie či videa intimních partií (Livingstone et al, 2010), někteří souhlasí, např. s protislužbou •Dospívající si podobné materiály posílají často (viz psychologické aspekty) •Problém při změně vztahu či (opravdové) neznalosti adresáta •V podstatě šíření dětské pornografie •Také může skončit sebevraždou – viz Jessica Logan NÁSLEDKY A OCHRANA •Různé v závislosti na věku dítěte, vztahu k pachateli, formě a frekvenci zneužití, vždy se ale dítě cítí pošpiněno •Velmi častá PTSP •Poškození aktem, příp. sekundární viktimizací, vč. sociálního stigmatu •Vzhledem k následkům klíčová prevence – rodiče by měli vědět o chování a známých dítěte na internetu a měli by ho poučit o těchto problémech a nutnosti a způsobu se chránit (osobní informace, komunikace); důvěra KYBERŠIKANA CO TO JE KYBERŠIKANA? •Zneužití osobních informací, jehož důsledky mohou být fatální •Účelem cíleně poškodit jinou osobu pomocí ICT •Nemusí jít o prospěch, ale vždy o poškození •Lze rozlišovat: ponižování, pomluvu, pronásledování, sexuální harašení… - vše odpovídá širší definici, spojuje se, stejné účinky •Zesměšnění oběti, narušení soukromí, záznam šikany či násilí… + kontakt nebo jiné osobní informace •Pro aktivní obranu nutné záznamy FAKTORY ZESILUJÍCÍ AGRESI •Anonymita na internetu •Neznámé reakce oběti •Jedinec - iniciátor, kyberšikanující – miliony •Dlouhodobé působení na oběť • VÝZKUMY KYBERŠIKANY •Výzkumy (Dehue, Bolman, Völlink: Cyberbullying; Juvonen, Gross: Extending the School Grounds?): •Nejednoznačné chápání, výzkumy většinou operují s tím, co sám respondent za kyberšikanu považuje •Zaznamenána u 23-72 % dětí, statisticky častěji oběti dívky, iniciátoři chlapci •Všechny komunikační prostředky, nejčastěji IM •Důsledky: strach, agorafobie, úzkost, podráždění, hněv, sebevražedné myšlenky atd. (Sheridan, Grant: Is cyberstalking different?, p. 633, řazeno od nejběžnějšího) • PŘÍKLADY KYBERŠIKANY •Třináctiletý Ryan Patrick Halligan (po dlouhé šikaně dívka předstírala zájem o vztah, pak zveřejnila jeho korespondenci a nazvala ho „loser“) a čtrnáctiletá Anna Halman (nahrávka sexuální šikany spolužáky) spáchali sebevraždu •Nejznámější Star War Kid – Ghyslain Raza jako Darth Maul zveřejněno spolužáky na internetu, během několika týdnů miliony diváků, upravené verze; Raza se zhroutil, důsledky trvalé, soudní případ OCHRANA OI •Pozornost a zdravá nedůvěra (SI) •Nic neochrání, pokud uživatel rozhazuje OI, kde může •Bezpečnostní aplikace •Ochrana proti již popsaným ohrožením AKTIVNÍ OCHRANA •Aktivní boj proti zneužití OÚ – Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů + pomoc ÚOOÚ •Trestní zákoník: § 352 Násilí proti skupině obyvatelů a proti jednotlivci, § 353 Nebezpečné vyhrožování, § 354 Nebezpečné pronásledování •Velmi zajímavé stránky o zneužívání OI POUŽITÁ LITERATURA •ADAM, Alison. Cyberstalking and Internet pornography: Gender and the gaze. Ethics and Information Technology. 2002, roč. 4, č. 2, s. 133-142. •ATKINS, Lucy. Can u speak teenager? Today's teenagers live and breathe the wired world of the Internet, using it for sex, rebellion and creativity. Lucy Atkins offers a parental guide to Bebo, MoSoSo and more ;-). The Daily Telegraph. March 24, 2007, s. 001. •BARRETT, Daniel J. Bandité na informační dálnici. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 1999, 235 s. ISBN 80-722-6167-3. •BUDAI, David. Cyberbullying: nový rozměr šikany. Živě [online]. 2008 [cit. 2012-03-21]. Dostupné z: http://www.zive.cz/Internet/Cyberbullying-novy-rozmer-sikany/sc-32-sr-1-a-139822/default.aspx •CONHAIM, Wallys W. Getting to Know You Online. Information Today. 2005, vol. 22, is. 7, s. 31-32. •DEHUE, Francine, Catherine BOLMAN a Trijntje VÖLLINK. Cyberbullying : Youngsters' Experiences and Parental Perception. Cyberpsychology & Behavior. 2008, roč. 11, č. 2, s. 217-223. •DUNOVSKÝ, Jiří., DYTRYCH, Zdeněk., MATĚJČEK, Zdeněk. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Jiří Dunovský, Zdeněk Dytrych, Zdeněk Matějček a kolektiv. Vyd. 1. Praha : Grada, 1995. 245 s., [8] s. obr. příloh. ISBN 8071691925. •FEIRING, Candice. Concepts of Romance in 15-Year-Old Adolescents. Journal of Research on Adolescence. 1996, vol. 6, is. 2, s. 181-200. POUŽITÁ LITERATURA (2) •JOHNSON, Dough. Staying Safe on the Read-Write Web. Library Media Connection. 2008, roč.. 26, č. 6, s. 48-52. •JUVONEN, Jaana a Elisheva F. GROSS. Extending the School Grounds? Bullying Experiences in Cyberspace. The Journal of School Health. 2008, roč. 78, č. 9, s. 496-506. •HYRMAN, Miroslav. Černé zboží na Internetu. Computer. 2008, č. 12, s. 20-21. ISSN 1210-8790. •LIVINGSTONE, Sonia, et al. LSE [online]. Sept 2011 [cit. 2011-11-22]. EU Kids Online: Final report. Dostupné z WWW: . ISSN 2045-256X. •MOBILE COMMUNITIES: Social call. New Media Age. 2006, s. 24. •PETERKA, Jiří. SID 2009 : do boje proti kybernetické šikaně!. Lupa [online]. 2009 [cit. 2012-03-21]. Dostupné z: http://www.lupa.cz/clanky/sid-2009-do-boje-proti-kyberneticke-sikane/ •PÖTHE, Peter. Dítě v ohrožení. Peter Pöthe. 2., rozš. vyd. Praha : G plus G, 1999. 186 s. (Zde a nyní) ISBN 8086103218. •RYAN, Sandy Fertman. Mouse Trap. Girls' Life. 2006, vol. 13, is. 1, s. 68-71. •ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995. 95 s. ISBN 80-7178-049-9. POUŽITÁ LITERATURA (3) •SHARIFF, Shaheen a Leanne JOHNNY. Cyber-Libel and Cyber-Bullying : Can Schools Protect Student Reputations and Free-Expression in Virtual Environments?. Education Law Journal. 2007, roč. 16, č. 3, s. 307-343. •SHERIDAN, L. P., GRANT , T. Is cyberstalking different?. Psychology, Crime & Law. 2007, vol. 13, is. 6, s. 627-640. •SEDLÁK, Jan. Od internetové šikany k sebevraždě. Computer. 2008, č. 17, s. 10-12. ISSN 1210-8790. •SINCLAIR, Ruth. Child Protection. Research Matters. 2005, is. 18, s. 19-25. •ŠMAHEL, David. Specifika komunikace prostřednictvím elektronické pošty. [s.l.], 2000. 48 s. Masarykova universita, Fakulta sociálních studií. Bakalářská práce. •VANÍČKOVÁ, Eva. Dětská prostituce. Eva Vaníčková. Vyd. 1. Praha : Grada, 2005. 135 s. (Psyché) ISBN 8024711389. •VANÍČKOVÁ, Eva. Sexuální násilí na dětech : výskyt, podoby, diagnostika, terapie, prevence. Eva Vaníčková ... [et al.]. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. 118 s. ISBN 8071782866. •VANÍČKOVÁ, Eva., PROVAZNÍK, Kamil., HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana. Sexuální zneužívání dětí. I. díl. Eva Vaníčková, Kamil Provazník, Zuzana Hadj-Moussová. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1997. 82 s., il. ISBN 8071844799. •Velký sociologický slovník. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1996. 2 sv. (1627 s.). ISBN 80-7184-164-1. •WEISS, Petr., ZVĚŘINA, Jaroslav. Sexuální chování v ČR - situace a trendy. Petr Weiss, Jaroslav Zvěřina. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. 159 s. ISBN 807178558X. •YOUNG, Kimberly S. Profiling Cybersex Addiction and True Online Pedophilia among Virtual Sex Offenders [online]. 2000 [cit. 2009-03-28]. Dostupný z: www.netaddiction.com/articles/eia_pedophilia_profile.pdf • Děkuji za pozornost. OPVK_MU_rgb