Sluchové postižení. Knihovny. Mají vůbec něco společného? sourd-muet hluchoněmý znaková řeč hluchý deaf & dumb dummy Postoj společnosti „Neslyšící nejsou schopni osovjit si mluvenou řeč.“ Aristoteles „Neslyšící nemohou být spaseni,protože nemohou dospět k víře v Boha, jelikož se k víře dochází prostřednictvím kázání, tj. mluveného slova.“ sv. Augustin jazyk=mluva=intelekt 24 April 2013 Mgr. MgA. Mariana Koutská 3 Čísla a klasifikace o  0,1 % o  300 000 v ČR o  72 000 000 na světě o  osoba se sluchovým postižením o  nedoslýchaví o  neslyšící o  CODA 24 April 2013 Mgr. MgA. Mariana Koutská 5 Komunikace o  90 % neslyšících dětí se rodí slyšícím rodičům n  prelingvální a postlingvální sluchové postižení n  odlišná komunikace o  dopady n  opožděný vývoj řeči n  podnětová a citová deprivace n  zátěž vztahu rodič-dítě n  bezjazyčí 24 April 2013 Mgr. MgA. Mariana Koutská 7 Komunikace o  verbální vs. neverbální komunikace o  mluvená řeč o  psaná forma řeči o  mimika o  gestika o  pantomima o  znakový jazyk n  http://www.youtube.com/watch?v=_ZwcXYZenX0&feature=fvsr 24 April 2013 Mgr. MgA. Mariana Koutská 8 Jak byste se domluvili s neslyšícím? Komunikace o  znakový jazyk n  samostatný živý jazyk, se všemi znaky přirozeného jazyka n  mateřský jazyk dítěte neslyšícího dítěte neslyšících rodičů n  vlastní gramatika n  odlišnosti: regionální, genderové, generační, sociální o  znakovaná čeština n  uměle vytvořený soubor znaků n  použití znaků podle gramatiky ČJ o  prstová abeceda o  odezírání o  písmo 24 April 2013 Mgr. MgA. Mariana Koutská 10 Znaková řeč? Je znakový jazyk mezinárodní? http://www.spreadthesign.com/ Hledání cesty k efektivnímu vzdělávání exkluze asimilace segregace integrace inkluze Systém vzdělávání o  orální vs. bilingvální přístup o  školy pro sluchově postižené o  obory pro neslyšící n  Výchovná dramatika pro neslyšící JAMU n  Čeština v komunikaci neslyšících FF UK n  integrace MU, Středisko Teiresiás n  Gallaudetova univerzita, Washington, D. C. o  neslyšící pedagog 24 April 2013 Mgr. MgA. Mariana Koutská 13 Tlumočení o  komunikativní trojúhelník o  Česká komora tlumočníků znakového jazyka o  Etický kodex tlumočníka 24 April 2013 Mgr. MgA. Mariana Koutská 14 Tlumočení hudby o  Traband: Tichý muž n  http://www.youtube.com/watch?v=4QzpTg0nQVg&feature=related o  Çava: Mé ruce n  http://www.youtube.com/watch?v=22edD2kh4_o o  Miley Cyrus: Party in the USA n  http://www.youtube.com/watch?v=YVciDbBaNlE o  Hapka, Horáček: Vidoucí, ale neviděná n  http://www.youtube.com/watch?v=Wc4zb8Pcpis 24 April 2013 Mgr. MgA. Mariana Koutská 18 Neslyšící jsou kulturní menšina.A proč jako? Odlišné přístupy ke postižení o  medicínský přístup k postižení n  hluchota jako choroba nebo defekt n  sluch je třeba nahradit, kompenzovat n  neslyšící, sluchově postižený o  kulturní přístup ve vnímání postižení n  vnímá komunitu neslyšících jako jazykovou a kulturní menšinu n  Neslyšící n  http://www.youtube.com/watch?v=I0PQAtko8Cc 24 April 2013 Mgr. MgA. Mariana Koutská 20 Komunita Neslyšících o  znakový jazyk jako zdroj identifikace o  znakový jazyk jako kulturní bohatství o  vlastní zvyky, hodnoty n  jazyk, společenské vztahy, příběhy, literatura 24 April 2013 Mgr. MgA. Mariana Koutská 21 Who‘s world is it? http://www.youtube.com/watch?v=yzTT7fKjexY Sluchové postižení. Knihovny. Co mají společného?