BEZBARIÉROVÉ KNIHOVNY VIKBB48 Jaro 2012/2013 Kdo? —Mgr. Helena Selucká — ◦SKIP Sekce služeb osobám se specifickými potřebami ◦SKIP Klub dětských knihoven JM ◦Knihovna Jiřího Mahena v Brně, Kobližná 4, Brno – Dětská knihovna ◦ ◦Kontakt: 110829@mail.muni.cz ◦Konzultace – kdykoliv po předchozí domluvě — ◦ Kdy? —Každé úterý, 14.10-15.50 (14.20-15.40) —19. 2. – 14. 5. (13 týdnů výuky) ◦75% účast pro prezenční studenty: 10 výuk ◦Varianta náhradou za výuku: –Účast na některé z aktivit pro osoby se specifickými potřebami (zaměstnání, volnočasové aktivity…) a odevzdání osobního zhodnocení programu – rozsah A4, zaslat e-mailem 110829@mail.muni.cz –Možno nahradit 1-2 chybějící výuky – ◦ Kde? —14:10 - 15:50 seminární učebna KISK —14.?? – 15.?? dle domluvy — —Změna konání výuky bude oznámena vždy 14 dní dopředu všem studentům předmětu. — —První změna: výuka 5.3. v KJM (14.30-16.00) Obsah předmětu —Organizace předmětu, úvod do problematiky —Základní rozdělení lidí se specifickými potřebami (SP) —Legislativa a knihovny —Handicap Friendly a jeho metodiky —Služby knihoven pro lidi se SP —Čtenářství v kontextu života lidí se SP (ukázka literatury) —Bariéry v knihovnách — Obsah předmětu —Důležitost knihoven pro lidi s mentálním postižením —Problematika čtenářství lidí se sluchovým postižením —Asistenti v knihovnách a ve školách —Sociokulturně znevýhodnění občané v knihovnách —Přístupné webové stránky knihoven —Rozhovory… —Exkurze… — — Požadavky na ukončení —Prezenční studenti ◦Účast na výuce 75% nebo varianta náhrady výuky (1-2 za semestr, viz. výše) —Kombinovaní studenti ◦Bez povinné účasti na výuce, v průběhu semestru odevzdání seminární práce —Prezenční i kombinovaní studenti ◦Závěrečná samostatná práce (praktická nebo teoretická) ◦ Seminární práce – kombinovaní studenti —Teoretická příprava. —Vyberte si knihovnu (v místě vašeho bydliště, vaši vlastní) v regionu (region dle SKIP). —Zmapujte, jaké organizace zaměřující se na lidi (děti i dospělé) se SP, působí v daném regionu a zda spolupracují s knihovnami (jakéhokoliv typu). —V případě, že ano, napište jak; v případě, že ne, navrhněte možné způsoby spolupráce. —Rozsah práce minimálně 7 000 znaků +titulní list. Závěrečná samostatná práce —Praktická •Teoretická příprava. •Příprava a realizace (spolurealizace) programu pro děti (dospělé) se SP v Knihovně Jiřího Mahena v Brně, pod mým vedením. –Březen: integrační program pro žáky z majority a žáky se zrakovým postižením (druhý stupeň). –Květen: integrační program pro žáky z majority a žáky se zrakovým postižením (první stupeň). –Březen – červen: programy pro lidi s tělesným a mentálním postižením (dospělé). •Písemné zhodnocení spolupráce v rozsahu minimálně 5 000 znaků + titulní list. •Individuální domluva v průběhu semestru. Závěrečná samostatná práce —Teoretická – varianta A —Teoretická příprava. —Zhodnocení vybrané knihovny podle standardu Handicap Friendly a příslušných metodik. —Každý si volně vybere 2 ze 4 základních postižení: —Lidé se zrakovým postižením —Lidé s tělesným postižením —Lidé s mentálním postižením —Lidé se sluchovým postižením —Písemné zhodnocení přístupnosti knihovny formou písemné práce v rozsahu minimálně 7 000 znaků +titulní list. —Zvolený výběr druhu metodik a vybranou knihovnu mi, prosím, nahlaste e-mailem do 30.3.2013. — Závěrečná samostatná práce —Teoretická – varianta B —Teoretická příprava. —Výběr z předem stanovených témat (viz. IS) —Zpracování daného typu postižení s ohledem na: —Charakteristiku dané cílové skupiny. —Vztah k četbě, literatuře, čtenářství. —Organizace zaměřené na lidi s tímto druhem postižení. —Nabídka činnosti knihoven pro tuto skupinu osob (v ČR, případně i v zahraničí) —Použitá literatura. —Rozsah práce 15 000 znaků + titulní list. — — Důležité termíny —Výběr závěrečné samostatné práce do 10. března (přihlášení přes IS – balík témat, zveřejněno bude od 4. 3.) —Odevzdání seminární práce pro kombinované studenty do 19.5. —Odevzdání závěrečné samostatné práce do 15.6. —20.6. Zadání závěrečného hodnocení. Dotazy? Mgr. Helena Selucká VIKBB48 110829@mail.muni.cz Mýty o lidech s postižením —Handicap vs. postižení —Člověk s…… (ne mentálně postižený člověk) —Existuje velký rozdíl mez postižením od narození a postižením získaným v průběhu života (v různých etapách). —Mentální retardace = mentální postižení. —Každý má právo na vzdělání. —Integrace vs. Inkluze. —Neexistují „hluchoněmí“. — — Mýty o lidech s postižením —Vyskytují se v hojné míře lidé s kombinovaným postižením. —Lidé s kombinovaným postižením jsou i senioři. —Neslyšící a neslyšící. —Dospělí lidé s mentálním postižením nejsou „jen velké děti“. —Sexualita lidí s mentálním postižením. —Neexistuje „blázinec“. — Mýty o lidech s postižením. —Každému vyhovuje jiný komunikační systém. —Na kvalitě života se podílí: rodina, škola, přátelé, učitelé, knihovníci… —Existuje také problematika osob pečujících. —Pořizování fotografických materiálů není samozřejmostí. —Biblioterapie v knihovnách. — Mýty o lidech s postižením —A jak to vidíte vy?