VIKMA06 Rešeršní a studijně rozborová činnost 8. 3. 2012: Přednáška P3: Objekty procesu vyhledávání informací (informační zdroje) + praktické cvičení FF MU, jaro 2013 Mgr. Josef Schwarz 126172@mail.muni.cz Osnova FIntelektuální rozcvička FObjekty procesu vyhledávání informací FVýsledky úkolu č. 1 FPraktické cvičení l Intelektuální rozcvička ¢„Rád bych se něco dozvěděl o jaru“ • Intelektuální rozcvička: jaro ¢Navazuje na problematiku přednášky 1. 3. (subjekty procesu vyhledávání informací) a představuje modelového uživatele, který se chce dozvědět „něco o jaru“. Úkolem přítomných studentů bylo v rámci skupinového kvazireferenčního rozhovoru upřesnit, o co uživateli jde. Následující výsledky ovšem byly získány v roce 2006 v jiném předmětu a jsou zde pro ilustraci, jak široká problematika „jara“ je (nebo může být) – což je potřeba zohlednit při komunikaci s uživatelem: lJaké jaro má na mysli? •Jaro jako roční období nebo jiný pojem? •Pokud jako roční období: o které jaro konkrétně jde? (viz následující stránka) a na jaké polokouli (na jakém místě)? Podle kterého kalendáře? •Jaro jako kulturní nebo sportovní událost (viz další stránky) lJak přesně potřebuje začátek jara zjistit (den, hodina, minuta, sekunda) • Jaro jako roční období údaje s vztahují k roku 2006 1.keltské jaro (svátek imbolc - 1. února) 2.akademické / univerzitní jaro (na MU letos začalo 20. února) 3.meteorologické / kalendářní (začíná 1. března - ve starořímském kalendáři zároveň první den roku) 4.astronomické / hvězdářské (letos na severní polokouli začalo 20. března, 19:25 hod.) 5.klimatické / vegetační / fyzikální (začíná tehdy, když průměrná denní teplota za 24 hodin neklesne pod 5 °C) 6.fenologické / rostlinné (začíná rašením srstky obecné neboli angreštu; podle jiných pramenů začíná setím ovsa, kolem 25. března) 7.jaro příznivců přírody (druhý víkend v dubnu - Hledání jara) 8.plné jaro - začíná počátkem květu jabloní (konec dubna) 9. 9.biologické jaro - "Je jaro. Ptáčci to dělají, motýlci to dělají, včelky to dělají...." 10.Středozemské jaro (tuilë - J. R. R. Tolkien - Pán prstenů) 11."vlaštovčí" jaro - začíná příletem alespoň dvou vlaštovek (Jedna vlaštovka jaro nedělá) ¢ Jaro kulturních festivalů a akcí ¢Československé jaro ¢Egyptologické jaro ¢Hulínské pohádkové jaro ¢Jaro s koňmi ¢Jaro ve Chvalské tvrzi ¢Jičínské poetické jaro ¢Knihovnické jaro ¢Lomnické hudební jaro ¢Miss Jaro ¢Olomoucké hudební jaro ¢Pardubické hudební jaro ¢Pražské jaro ¢ ¢Slovanské jaro ¢Šlitrovo jaro ¢Tanvaldské hudební jaro ¢Těškovické jaro ¢Třebíčské loutkařské jaro ¢Třešťské divadelní jaro ¢Ústecké hudební jaro ¢ Jaro sportovních a dalších akcí ¢Fotbalové jaro ¢Hokejbalové jaro ¢Pražské duhové jaro ¢Pražské motoristické jaro ¢ Jaro historických a dalších událostí •"jaro národů" •Pražské jaro (začalo 4. ledna 1968 pádem A. Novotného) •Jaro v Evropě ¢Objekty ¢procesu vyhledávání informací Informační objekty ¢informace ¢dokumenty ¢informační zdroje Data, informace, znalost ¢data lzáznam ¢ ¢informace lsdělení •àurčení významu, smyslu údajů • ¢znalost lkontexty, interpretace •àzasazením do širších souvislostí vzniká znalost a jsou generovány nové poznatky Dokument ¢informační objekt ¢typy (podle typu informace) lprimární dokument •výzkumná zpráva, norma, disertace, článek, monografie, encyklopedie, výroční zpráva lsekundární dokument •bibliografie, rešerše •àodkazuje na primární dokument lterciární dokument •bibliografie bibliografií, databáze databází •àodkazuje na sekundární dokument Dokument (pokr.) ¢typy (podle informačního cyklu) lprimární dokument •příklady: výzkumná zpráva, disertace, článek, výroční zpráva •àdokumenty, ve kterých jsou zveřejňovány nové informace vzešlé z vědeckého výzkumu, archivního bádání, činnosti organizací aj. lsekundární dokument •příklady: kompendia, patentová literatura, referátová literatura •àpřejímá informace z primárního dokumentu lterciární dokument •příklady: monografie, učebnice, příručky, slovníky, encyklopedie •à přejímá informace ze sekundárního, resp. primárního dokumentu Dokument (pokr.) ¢typy (podle typu inf.) ltextové lnetextové •obraz •zvuk •video lsmíšené Informační zdroje ¢charakteristika ltyp •bibliografické IZ •plnotextové IZ •faktografické IZ •adresářové IZ lobsah •oborové (polytematické) •podle typu dokumentů • ¢ l Informační zdroje (pokr.) ¢charakteristika lproducent, poskytovatel •cena ldostupnost •veřejné IZ •nekomerční IZ •komerční IZ •neveřejné IZ l l l Informační zdroje (pokr.) ¢kvalita lrozsah lúplnost lretrospektiva laktuálnost •stárnutí informace ldůvěryhodnost l l Informační okruhy ¢masmédia ¢veřejná správa ¢ekonomika a finance ¢věda a technika ¢kultura a umění ¢archivní fondy ¢ ¢a co internet? lhluboký web deep (Zdroj: About: internet for begginers) Informační metazdroje ¢referenční příručky (příklad) ¢databáze databází (příklad) ¢bibliografie bibliografií (příklad: International Bibliography of Bibliographies in Library and Information Science and Related Fields) ¢portály (JIB) Informační instituce ¢paměťové instituce lknihovny •národní knihovny •veřejné knihovny •odborné knihovny •akademické a univerzitní knihovny lgalerie lmuzea larchivy ¢informační střediska ¢zpravodajské agentury ¢databázová centra •Příklady: Dialog, STN International Identifikace IZ ¢zjištění existence IZ lpomocí sekundárních a terciárních zdrojů ¢zjištění charakteristik IZ lvč. možností vyhledávání ¢volba IZ lobsahové aspekty ¢zjištění (a zajištění) dostupnosti IZ Úkol č. 1 ¢Analýza požadavku (zadání) ¢Orientace v problematice ¢Volba internetových zdrojů lActaPublica, MyHeritage, Genea, FamilySearch, stránky konkrétních archivů (MZA aj.) ¢Jiné zdroje lprarodiče, rodiče, jiní příbuzní, rodinné dokumenty, rodokmen, matriky, kroniky, hroby ¢Dokument o genealogii ¢Popis postupu a hodnocení ¢ ¢ Praktické cvičení 1 ¢V časopisu U & LC, č. 2, 1975 by měl být na s. 1-20 článek od Oldřicha Hlavsy. Můžete mi sehnat jeho plný text? Praktické cvičení 2 ¢Zjistěte, ve které brněnské knihovně je dostupný časopis Život (podnázev Sborník nové krásy) z roku 1922