Learning Libraries • v posledních letech vzniká na univerzitách nové paradigma výuky • posun od vyučování(teaching) k učení se (learning) • v této přeměně hrají nezastupitelnou roli akademické knihovny → tvoří předvoj novým koncepčním uchopením vyššího vzdělání • koncepce nepřerušeného vzdělávání se (seamless learning) – tvorba takové kultury v kampusu, která uznává, že studenti se také učí mimo třídy - poskytuje strukturu organizace, která plně využívá toho kde a jak se studenti učí nejlépe → vytváří akademické knihovny „bez zdí“ Learning Communities • jsou navrženy tak, aby posílily jak spolupráci mezi studenty vzájemně, tak i s pracovníky fakult a vytvořily prostor pro více promyšlené kurikulum • nabývají různých struktur: - učící se komunity vztahující se k učebnímu plánu - třídní učící se komunity - místní učící se komunity - virtuální učící se komunity – zapojují studenty absolvující on-line studijní programy do vzájemné spolupráce Learning organizations • univerzity se pokoušejí stát se na učení zaměřenými pomocí zavedení konceptu učící se organizace • cílem je vytvořit komunitu univerzitních členů zodpovědných za podporu vzdělávacích cílů univerzity • členové učící se organizace neustále rozšiřují svoji schopnost učit se a poskytovat příležitost učit se i ostatním • učící se organizace je projektována pro zaměstnance univerzit, na učení zaměřená instituce je projektována pro studenty • v rámci učících se organizací vzniká hierarchie podporující vznik různorodých pracovních týmů Learning college • učící se univerzity mají více holistický design než učící se komunity a učící se organizace • mohou zahrnovat učící se komunity a být zbudovány jako učící se organizace • učící se univerzity jsou takové, které přistupují k učení se mnohem komplexnějším způsobem • příležitost získat zkušenosti ve vzdělávání se může objevit jakkoliv, kdekoliv a kdykoliv • mění se tradiční strukturální a byrokratická omezení • studenti a sbor fakulty jsou koproducenti výuky Seamless Learning Cultures • kultura institucí vyššího vzdělání • na tradičně pojímaných institucích jsou akademičtí pracovníci a další zaměstnanci vzájemně izolováni specializací • oproti nim existují instituce fungující v kolaborativním prostředí, v němž akademičtí pracovníci i další zaměstnanci vzájemně spolupracují za účelem holistického rozvoje studentů • snaha vytvořit takové podmínky, které vychovávají k učení sebe sama, studenti přijímají aktivní odpovědnou roli za své vlastní vzdělávání se Learning Libraries • situační učení – znalost je situována do praxe • zaměstnanci vykonávající jakoukoliv práci jsou zapojeni do výuky každého studenta • využívají situační učení – tj. učení, kdy je znalost získána skrze praxi • instruktoři v knihovnách vytvářejí praktické situace, které povzbuzují studenty, aby porozuměli, proč se učí vědeckým postupům a tomu, jak se o nich mohou sami naučit více • implementace informační gramotnosti jako klíčové komponenty vzdělání do běžné výuky → uznání významu role knihovny v celém vzdělávacím procesu a výzkumu Learning Libraries • začleňování informačních kompetencí do jednotlivých kurikul • kurzy informační gramotnosti jsou připravovány pro různé stupně • v závislosti na pokročilosti se musí knihovníci měnit svoji roli a zaměřovat na zcela odlišné kompetence: od výuky začátečnických informačních kompetencí přes složitější techniky vyhledávání a hodnocení informací až po službu ve výzkumných týmech, v nichž knihovníci působí jako členové • podporuje se schopnost psát a kriticky myslet • knihovník výchovných služeb - „Instructional Services Librarian“ Modely výuky informační gramotnosti - příklady • knihovník jako instruktor – nejtradičnější model, knihovník v rámci jiného kurzu přednáší úvod do metodologie výzkumu v knihovně, studenti musejí na konci kurzu odevzdat esej na téma, které vyžaduje orientaci a schopnost práce s knihovními informačními zdroji, kompetence: orientace v knihovně • vyučující asistent jako knihovní instruktor – knihovník učí vyučujícího asistenta (jeden či dva roky starý absolvent) a ten potom dále v rámci kurzu učí studenty požívat index periodik k nalezení odkazu na časopisový článek k hledanému tématu a jeho nalezení v knihovně, kompetence: vyhledávací dovednosti Modely výuky informační gramotnosti - příklady • student jako instruktor – knihovník připraví sylabus, podle něho student magisterského stupně učí své vrstevníky - knihovní el. zdroje přístupné přes univerzitní síť, případně práci s informačním systémem. Studenti dostávají za tuto práci plat. Kompetence: vyhledávání v elektronických zdrojích • návod pro studenty samouky – metodologie pro vyhledávání v knihovních a elektronických zdrojích, knihovník na začátku kurzu zadá studentům úkoly, studenti musí v průběhu semestru splnit – potvrzení zvládnutí vyhledávacích dovedností. Splnění zadaných úkolů předpokladem k ukončení kurzu zaměřeného na studentův vlastní obor