Drama 1948-1958 · důraz na výchovnou funkci divadla→ Ø vznikají divadelní scény v regionech (Tábor, Písek, Trutnov,…) Ø zanikají scény se zábavnou dramatikou (Divadlo satiry, Divadlo V+ W,…) · hrají se hlavně současní domácí a sovětští autoři, případně aktualizace domácí i zahraniční klasiky · divadla řídí Divadelní a dramaturgická rada při ministerstvu osvěty, od r. 1953 ministerstvo kultury · nejčastější žánr – budovatelské drama, prostředí: § továrny, doly, stavby – výrobní drama, E. F. Burian, Vašek Káňa (Parta brusiče Karhana); počáteční chaos se přerodí v ideální stav; typičtí hrdinové – mladý svazák, který nadšením strhne ostatní, starší váhající dělník se přidá na stranu ostatních budovatelů, moudrý komunistický předák, špion, vědomý zrádce § vesnice – zakládání družstev; postavy kulaků škodící družstvům, sedláci, co nich odmítají vstoupit § kapitalistické země (kritika nerovnosti, bídy, rasismu, kolonialismu, téma emigrace na Západ, emigrace ze Západu na Východ) § historie - 1948, 1848, Slovenské národní povstání, historie dělnického hnutí · proměny budovatelského dramatu § snaha posílit zábavnost § částečný návrat k realistickému dramatu 19. století § znovuobjevení satiry, estrády § příklon k verši (Pavel Kohout, Josef Topol, V. Nezval) § upozornění na mravní nevyhraněnost člověka § v centru pozornosti opět jedinec, nikoli velký ideál · počátky divadel malých forem § Rokoko - vedeno Darkem Vostřelem, oživil žánr politického kabaretu; další významní autoři: Vratislav Blažek, Jaroslav Žák, Ivan Vyskočil, Vladimír Škutina,….) § vinárna Reduta – vystoupení Jiřího Suchého a Ivana Vyskočila s přitažlivými texty – tzv. text – appealy (hra se slovy, absurdita; jazzová hudba) · dramata psaná „do šuplíku“ – autoři Vratislav Effenberger, Karel Hynek · dramatika v exilu (František Kovárna, Jaroslav Strnad – redaktor Svobodné Evropy, Milada Součková)