ESSENTIAL ENGLISH – ESSENTIAL CHOMSKY Jaro 2014 Mgr. Linda Doleží, Ph.D. Ústav českého jazyka FF MU A REVIEW OF B. F. SKINNER´S VERBAL BEHAVIOUR (1959)   B. F. Skinner (1957): Verbal Behaviour. The Century Psychology Series, New York.   Animal behaviour   Chomsky: „…the goal of the book is to provide a way to predict and control verbal behaviour by observing and manipulating the physical environment of the speaker “(p. 2) VERBAL BEHAVIOUR   Verbal behaviour involves only specification of the few external factors   Contribution of the speaker is quite trivial and elementary   Chomsky: „…these astonishing claims are far from justified…“ LANGUAGE ACQUISITION   It is simply not true that children can learn language only through „ meticulous care“ on the part of adults who shape their verbal repertoire through careful differential reinforcement, though it may be that such care is often the custom in academic families (p. 15) GRAMMAR   Skinner considers a sentence to be a set of key responses (nouns, verbs, adjectives) on a skeletal frame.   Grammar and syntax are for Skinner autoclitic processes (autoclitcs=operants including those involved in negation, assertion, quantification, qualification of responses, construction of sentences and the „highly complex manipulations of verbal thinking“ (p. 25) CRITICISM - VOCABULARY   Illusional   Inadequate   Superficial   Pointless   Empty   Far from justified SGALL (2001): OHLÉDNUTÍ   Přes velký význam toho, čemu se pak říkalo Chomského revoluce, jsem přesvědčen, že de Saussurův program dosud plníme. To znamená, že N. Chomsky může být charakterizován jako největší lingvista Saussurovy éry, největší lingvista druhé půlky století.   K podstatným rozdílům mezi oběma půlkami století patří to, že de Saussurovi se věta ještě jevila spíš jako záležitost jeho ‘parole’, sdělovacího procesu, a syntax tehdy byla na okraji zájmu lingvistiky, ale naproti tomu Chomsky už problematiku větné struktury našel na stole. PEREGRIN (2012): KOGNITIVNÍ KONTRAREVOLUCE?   Ve standardních výkladech moderních dějin studia mysli ve dvacátém století se dočteme, že zatímco kolem poloviny tohoto století ovládl studium mysli zpozdilý behaviorismus, v šedesátých letech nastoupila „kognitivní revoluce“, která nadvládu behaviorismu smetla a otevřela cestu ke skutečně nepředpojatému a adekvátnímu studiu mysli. PEREGRIN (2012): KOGNITIVNÍ KONTRAREVOLUCE?   V tomto textu se chci nad tímto standardním výkladem zamyslet a zpochybnit ho: konkrétně chci poukázat na to, že behaviorismus nebyl ve všech ohledech tak zpozdilý, jak by se z tohoto pohledu mohl jevit; a že „kognitivní revoluce“ neznamenala jenom vymanění se z nepřiměřených metodologických okovů, ale i otevření prostoru pro to, čemu budu říkat „magická teorie mysli“ a co podle mého názoru nepatří ani do vědy, ani do rozumné filosofie.