Čeho si při čtení a interpretaci všímat: 1. paratexty a žánrová klasifikace – zda je dílo označeno jako román, intimní lyrika, novela, balada… - sledovat jak danou žánrovou charakteristiku naplňuje, v něm jí naopak neodpovídá… + důležitost předmluv a doslovů, anotací 2. kompozice a grafická podoba – členění na kapitoly, uspořádání básní ve sbírce, vizuální podoba textu, začátky a konce kapitol či básní, jejich názvy 3. hlavní a vedlejší témata a motivy – co je zdůrazňováno, řetězení motivů, jejich vzájemná souvislost nebo kontrastnost, je v díle například důležitý prvek komiky nebo tragiky 4. vypravěč nebo lyrický subjekt – zde hodně záleží i na zvolené metodologii, ale pokud bychom to chtěli brát velmi jednoduše, tak je-li vypravěč autorský nebo ztotožnitelný s některou postav, vypráví ve 3. nebo 1. osobě. Jak se v básni projevuje lyrický subjekt, jak se zmocňuje literárního světa + speciální kategorii tvoří scénické poznámky 5. postavy – propracovanost jejich psychologie, jejich vzájemné vztahy (kdo s kým a proti komu), jsou-li některé postavy literárními typy, jakou funkci má jejich vzhled nebo jméno, jaké jsou jejich axiologické a hodnotové charakteristiky („kladné“ vs. „záporné“ postavy) 6. čas a prostor – jak je děj uspořádán (chronologicky, retrospektivně, chaoticky bez vtahu k časové posloupnosti…), jak čas v díle tematizován a nahlížen postavami nebo vypravěčem/ lyrickým subjektem. Kde se děj odehrává, jak je prostor popisován, jaké má funkce a symboliku, je nějak spojený například s psychologií postav 7. jazyk a styl – autorská pojmenování, metafory, odkazy např. k odbornému nebo novinářskému stylu – jakou mají funkci, celkový styl díla – upovídanost nebo naopak strohost 8. intertextuální a intermediální vazby – odkazy na jiná díla a autory – jakou mají fci, jsou nezbytné pro interpretaci nebo jsou jen intelektuální hrou, vztah knihy a její divadelní, filmové, muzikálové či jiné adaptace 9. společenskohistorické a literárněhistorické souvislosti – vztahy k dobové realitě, dominantním uměleckým tendencím a tématům – např. romány s tématem první světové války, básně a sbírky reagující na Mnichov + recepce – co už o díle napsali jiní badatelé Pro samotnou interpretaci je také velmi důležitá je i metodologie, ze které vychází konkrétní termíny a vůbec celá perspektiva, z níž je literární dílo nahlíženo. Např.: Genette (homodiegetický a heterodiegetický výpravěč, fokalizace) X Stanzel (autorská vyprávěcí situace, vyprávěcí situace 1. os., personální vyprávěcí situace) -