RUŠTINA PRO POKROČILÉ LEKCE 8 OTJMX. nyTEIPÉCTBHfl OAHOMÝ ÉXATb, k aopórA nonrÁ Ha nHTH KOHTHHéHTaX TypHCTHHecicafl cpúpMa ... cTáBHT népen coôóž ôojitniiíe ^aflá^H b pa3BHXHH TypiÍ3Ma Ha TepirrópHH Héxra flJiH rpáxAaH Pocchh h CoapýjicecTBa He3aBá-chmbix TocynápcTB. <řiípMa nanajiá cbokj paôóxy c co3jjáHira cóôcxBeHHoro KaxaJióra Jiené6- HMX, 03flOpOBHTeJIbHtIX ik)é3ř(OK H npOrpáMM ÓTflMXa - HCflápOM Héxiw CláBHTCK CBOHMH KypÓpXHbIMH 3ÓHaMH H 3ejlělD>imh perHÓHaMH. KoHéHHO, He 3a6b'uia cpápMa h Ilpáry - opraHroýroxca Hexhipěx-rwTHflHéBHwe noceméHHH áxoro npeKpácHoro rópo^a, pa3JiHHHbie noé3f(kb, KOHrpéccbi, BcxpéHH hcjio- BblX JÍÍOfléH1. B Hacroámee BpéMa BáxHO HoroBápHBaxbca Ha ýpOBHe Me^KrocyflápcTBeH-Htix OTHoméHHH o BIÍ30BMX noflflépxKax opraHH3ÓBaHHMM TyptícraM, 06 ynpoméHHH2 (popMáJibHOCTeň, o coicpaméiuai cpÓKa BH^a^H bh3 h t. n. Pa3BHTne nojiyqáiOT TaKiíe bhrw xypróMa, Kaic cnen;Haji03HpoBaHHMe no- é3AKH, KOHrpécCHblH TVpiÍ3M, aBXÓ6yCHbie nporpáMMM, aBXOMOÔHJIbHbie h BejiocanéAHue Typu. Ceró^Ha cpéncrBa nepeflBHJfcéHHa3, ýpoBeHb ycjiýr4 no3BOJiáiOT ocyiqecTBnáTb noé3^KH JH&ttas, neHCHOHépaM, miBanHnaM, mojio- HHM JTOJJHM. OMHá H3 B03MÓJKHOCTeS 3aHHTepeCOBáTb JIIOfléÍT B noé3nKaX - 3T0 xaK Ha3biBáeMue mon-xýpM5. HéCKOJIbKO CJIOB O P33BHTHH XypH3M3 B HéllICKOit PeCIXyÔJIHKe: HMési HacejiéHHe 10 mjih. HejioBéK, OHá npHHHMáeT cBb'inie 20 mjih. xypHCTOB b roj. k ocHOBHMM napTHepaM othóchtch cocéjjHHe rocyjjápcxBa TepMáHHa h Abct-paa. flnHa\iihiHoe pa3BÓxHe nojiynáex xypráM H3 IlTáJiMH, páHu,nn, Poji-JiáHnfra, CIIIA. Ho hjih poccáŘCKHx uyTemécTBeHHHKOB b ôojibniEHCTBé cjrý-naeB MéxRH ocraěTCH ôéjibiM iihthóm. A usxay xéM oná MÓ»ceT uejíHKÓM 124 B_ g ce6é HCKÓHHQ7 ?ýccme BÓflH Typá3m_ 0t KÓmiix MaprnpýxoB ' P°dnikatel- ^^^"ä^T^S^^^T^^ : (TIo zo3. „ Héxím cezóňun") cesty za účelem nákupů,6ztělesnit, 'vpravdě Mm ocpopMJweM Bbie3nu 3a rpaHÓny (noé3HKH no CTpaffé), 3arpaHnac- HOpTá H BlÍ3bl! Mm 6poHÓpyeM MecTá b caMoaěTax h otpopMJiČHHe aBHaômiéxoB pa3Jiá4HHX aBHaKOMnánHH äjm nojieia 3a py6é»d Bac HHxepecýeT xpáHcnopxHoe oÔc.iýjKHBaHHe 3apy6éacHbix 6H3Hec-MéHOB? ÓnbixHwe BojnŕrenH flocTáBHT Bac b jnoôóe Mécxo b HP, b CxoBáií-koh PecnýôJHKe, b Pocchůckoíí <í>eflepáirHH, Ha ykpaHHe, b KpbiMý, b Co jrpýjKecTBe He3aBiícMMbix PocynápCTB. ----— 1. IlodzomÓRhme uttýwpMÓiQtío o mypqpúpMax. Ynompeoúme ehipajtcémix: cxáBHTb népeg cooóň 3afláMH, npHHHMáxf. bo BHHMáHHe, yiHXbiBaxb B03MÓXHOCXH, HMČXb B BMJíý. 2. Hcxodá u3 méKcmoe, nodzomóebme peKjiÓMy. (HeoSxoaÉMO y3HáTb: H33BáHHe cpópMbi, áflpec, HÓMep xeJictpÓHa, (páKca, HMéexca m aBxooxBéTiHK, iieHá). 3. Haůdúme e za3émax u Mypnájiax, u máKMe e Kamanózax mypcpúpM peKJiáMbi na noé3ÔKU u peazúpyůmc na hux, ynompeôJiÁH oôopúm „A h h He 3Haji,..." Tematická slovní zásoba 1. Dovolená, cesty, zájezdy. ÓxnycK, noé3í(KH. ÓxflbK, m, iipcókiKáHiie. s rekreace, pobyt: b flÓMe ÓT^wxa v rekreačním stredisku, v zotavovně, Ha KypópTe v lázních, b TypHCTHiecKOM Jiárepe v turistickém táboře, Ha Typ6á3c v turistické chatě, b KéMimHre v kempinku, y n.io i uhm na přehradě, Ha B3MÓpbe u moře, b jepcBHe na venkově, ve vesnici; 125 L8 RUŠTINA PRO P O K R O Č 1 L É OTflblX. nyTELUECTBMfl óxnycK, m dovolená: oqepeirHÓH o. řádná d., BHeoiípMa cestovní kancelář; ôiopó neskl. s of)c.iý>Kni>aniiM (xypácTOB) kancelář zařizující služby; SKCKypcHÓmoe 6. kancelář organizující výlety, prohlídky, exkurze...; 3KCKypcoBÓjj vedoucí exkurze, zájezdu, průvodce po výstavě, muzeu; xnjx, průvodce; nyTěBKa, ž (b caHaTÓpHií h t. n.) poukaz: CTÓHMOCTb n-n cena p., ii>ró 1 naw n. (n. co CKiíflKoň) p. se slevou; n.iaBÚpoBarb (noé3jiKy) plánovat; 3aKa3áľb (nyTěBKy) objednat si; ópoim-poBan. rezervovať, nn.iáqnuaTb iipeÓMBáiutc platit, hradit pobyt; oópariÍTbCH (3a cnpáBKoá) požádat (o informaci): (xpópMHTb npomícky zařídit přihlášku k pobytu; o5mciimti> léiibi h vyměnit peníze; Ky;já jboiihti. (b áiccxpeHHbrx cný-uastx) kam telefonovat: cnpáBKH (o 3a6bTTblx Bemáx, 06 yTépKHHbix noKy-Méffrax) informace; iipormb norónbi předpověď počasí; bboob (TaxcÉ) objednávka; Kpá/Ka krádež; ipaoejK, m loupežil. Vybavení na cestu. JJopóacHoe CHapHxcéHHe. ľla.iáTKa. ž stan; pniKiáK batoh; cuá.'ibHbiii mcuiók, cnájibHHK hovor, spací pytel; pacKjiaprýniKa hovor, skládací postel, lehátko; HajjyBHÓň MaTpác, m nafukovací matrace; ocenilo, s přikrývka; óaň^ápKa. ž kajak; kotciók kotlík; 126 m TypacTHiecKaa n níxKa. ž cestovní vařič; cyxóé cniipr tuhý líh; cpouápb. m lampa, svítilna; Kiípxa m.apa; áľjiac aBTOMOÓn;ibHi.ix j;opór autoatlas; nyTeBO^HTejib (no My3éw, 110 BbicxaBKe h t. průvodce, cnpáBOiHHK informační seznam, přehled; H/irní no Kapře jít podle mapy; 3a6jiyaHTbCH zabloudit; nepeHoieBŽTb prenocovať, iioĽíáimrh, pa36iŕrb nanánty postavit stan; 3aaKéqb KOCTěp zapálit táborák; jíiAiirá.iKa zapalovač; cnáiKH zápalky. Audioorální Cvičení 1. V odpovědi potvrďte obě možnosti. Užijte konstrukci ecrt..., ecrt h ...jsou ... i... Eimé™ b „CajiÓH ÓTflbixa" floporue EcTb ztopoříte, ecTb h jieioěBbie. hjih aeměBbie? IlO IIOHMOCKÓBbK) nOé3JTKH KOpÓTKJie EcTb KOpÓTKHe, eCTb H JtJIHTCJIMILie. hjih jiJiHTejibHbie? 3arpaHH^Hbie noČ3jj,Kii cneuiiajiH3H-poBaHHbie hjih HecneuHajnoiípo- BaHHbie? MapmpýTbi rrpejyiarároxcH cxaH-flápTHbie hjih TeMaTHMecKHe? SKCKýpcHH Bbi npeirjraráeTe aBTÓSycHbie hjih neniexóaHbie? EcTb cneuHajiH3HpoBaHHbie, ecTb h HecneitHaJiH3HpoBairjibic. Ecrb craHnápTHbie, ecTb H TeMaTHHCCKHe. EcTb aBTÓôycHbie, ecTb h neuiexÓAHbie. 2. Vyjádřete nezúčastněný postoj ke sdělovanému záměru. Užijte výraz tiy h htó 5Ke, nycrb ... budiž, tak ať... JlánTeBbi coonpáioTca b Kpyró no Bójire. Uom, coôapáexra jiótom b Typnoxóji. Hy h mó xe, nycTb éjiyT b Kpyró. Hy h ixó ace, nycTb h/jčt b rypnoxéjj. Cbm onáTb npócHTca b najiáxoHHbiťí Hy h htó xe, nycxb érieT b narepb. EáôyniKe xoxéjiocb 6w noéxaxb Ha Kypópx. Crén; nojiy^iHJi nyréBKy b caHaTÓpHĚ. najiaT04HHH Jiarepb. Hy a htó xe, nycTb érieT Ha KypópT. Hy h qxó xe, nycxb éj^eT b canaxópiQi. M 127 L8 RUŠTINA PRO POKROČILÉ 3. Na konstatování reagujte přeptáním. Užijte obrat 3Háwr 3KCKýpCH5I ... TaK H He COCTOájiaCb? BoTaniriecKHÉ can; 6mji saKpbÍT. My3éň no noHejiéJibfflfKaM ne pa6ó-Taex. B 30onápKe 6hw KapaHTHH. Iloé3flKy no rópopty H3-3a mioxóň nOrÓRbl OTMeHHJlH. Tanepéa yxcé néjiMH Mécau, m peMÓHTe. 3HáTIHT, 3KCKýpCHH B ÔOTaHH^eCKHH can; Tax h He cocroáJiacbV 3Há^iHT, SKCKýpcna b My3éi TaK h He cocToáracb? 3Háwr, SKCKýpcna e 3O0nápK TaK h He cocroánacb? 3HáHHT, noé3HKa no rópoay TaK n He cocToájiacb? 3Háwr, 3KCKýpcíKi b rarepéio TaK h He cocroáJiacb? 4. Na sdělení reagujte vyjádřením obdivu. Užijte výraz bot sto na ve významu to ale bylo ... Podle smyslu užijte vhodně slova noé3jiKa, nyTeiiiécTBHe, SKCKýpcna, Mapinpýr, nporýjiKa. npeRCTaBnáenib, IlBanÓBbi stoh 3HMÓH é3flH.TH B ÓTCiyCK B TáTpbI. Tm cjibiniaji, HÓBara iryreinécTBO-Bajin no eBponéňcKEM crpáHaM. ToBOpflT, rieTpÓBW nOCMOTpéjlH KápjiniTeftH. rionýMaňTe, ceMbá HÓBOTHbix Cbé3ňnaa no nyTěBKC b CyxýMH -TÔHJiHCH - EpeBáH. IlpejiCTaBJíáeinb, MU coBepímÍjra BejiocMiiéjíHbiä Typ no OioBáKHH. Lexikální Cvičení Bot sto na! HHrepécHaa, HäBépHO, 6bĽiá noé3flKa. Bot sto na! HHTepécHoe, HaBépHo, SbiJio nyTemécTBne. Box 3T0 na! IÍHTepécHaa, HanépHO, ÔbIJlá SKCKýpCHH. Bot sto na! IiHTepécnbiň, HaBépHo, 6uji MapmpýT. Bot žto na! HirrepécHbíM, HaBépHo, 6bra Typ. 1. Doplňte věty a tvořte podle nich obdobně. 1. JleTOM Mbi noôbmajiH b IXpHÔajrTHKe, 3aropajin nbímaJiH cbokhm Mop-ckhm KynajiHCb ... n KaTajincb Ha .... 2. IIpoinjibíM jictom Mbi nyTeuiecTBO-Bajin no BoeHHO-rpy3HncKoň nopore, noRHHMajrncb jnoôoBanncb oaeac-HbiMH BocxnmajiHCb ... n cnycKanncb c rop. 3. OceHbio mm coBepumra ■ 128 ■ OTflblX. nyTEUlECTBUfl KpyH3 no Bouře Ha KOMdpopTaôejibHOM Teruioxone, ocTanaBJínBajiHCb ocMaTpHBajmcneflHJin 3a ... 4. BecHoň mm e3niurH b Kapejinio, ôpojrajín xonnjra ... h oTflMxann .... 2. Uveďte výrazy s opačným významem a užijte je ve větách. W"""0 OraycK Hananca; noĚTH b OTnycK; coKparaTb oTnycK; onepeiHoo oTnycK; KopoTKaa noe33Ka. 3. Věcně obměňujte vyznačená slova ve větách. Mope BocxmnaeT TypncroB. TypncTbi BocxnmaioTca (BocropraioTca) MopeM. Mope npHBOflHT b BOCTopr TypncroB. Typncrbi b BocTopre (b BocxmneHm) ot MOpa. TypncTM npHxonaT b Bocropr npn BHne Mopa. 4. Podle cvič. 3 utvořte obdobné věty vyjadřující obdiv a nadšení. Užijte výrazů: njieHHTejibHbie CKaJiM TaTp; Moiyrne CHeaoibie BepmHHbi KaBKa3a; 6ec-KpaňHee na3ypHoe Mope; OHapoBaTejibHaa 6epě30Baa poma; BeJiHnecTBeimaa naHopaiia ropona; noKoparonnie CBoeň KpacoToň ropHbie 03epa; nncTbie pyMbH; ropHbie nopora. 5. Přeložte. «~~0 A. 1. Turistika je v mnoha zemích hlavní sférou podnikání. 2. Katalogy cestovních kanceláří nabízejí nejrůznější druhy zájezdů jednodivcům i skupinám turistů. 3. Turisté se ubytovávají v hotelích nebo ve studentských kolejích, v turistických základnách, ve stanových táborech, mototuristé v kempinku nebo v motelu. 4. Služby cestovních kanceláří se dynamicky rozvíjejí. B. 1. Nemohu se dočkat dovolené - tentokrát pojedu s naším turistickým oddílem do hor, budeme žít ve stanovém táboře a chodit na dlouhé výlety. 2. Do naší turistické základny na břehu přehrady už odjela nákladní auta se stany, desítkami spacích pytlů, s nafukovacími matracemi, nádobím, vařiči a jiným turistickým vybavením. 3. Před motoristickým zájezdem do ciziny je nutno si opatřit mapu, naplánovat si trasu, zjistit, kde jsou kempinky, čerpací stanice a autoservis. 129 L8 RUŠTINA PRO POKROČILÉ Stupňování přídavných jmen a příslovcí tvořených od přídavných jmen Tvary 2. a 3. stupně tvoří jen přídavná jména a příslovce s významem jakostním. Jednoduché tvary 2. stupně se tvoří příponami: -ee především od přídavných jmen odvozených (ciacT.iHBee, HHTepéc- Hee, pájiocTHee) a od -eň hovor, některých neodvozených (HOBee, CMejiée, Bece.iée, upaMée) -e především od přídavných jmen se základem zakončeným na r, x, n;, t, ct (floporóň - aopčoKe, cyxón - cýme, MOJioflófl - MOJičúKe, ooráTbiň - 6oráie, npocTÓž - rrpóme) a s příponou na -k- (-ok-, -eK-), která se jednak zachovává (jiěraifi - jiói ne), jednak odsouvá (péflKHŮ - péxe, KOpÓTKHH - KOpÓHe, 6JIH3KHH - SjIÉKe, BblCÓKHŮ - BÚme) -me několik přídavných jmen (tóhkhh - TÓHbme, nójinoí - sójibme, MájiMĚ - MéHtrae, crápbiíí - crápuie) a příslovce flaneKÓ -Hajáme, páHO - páHHne ap. Poznámky Nepravidelné tvary 2. stupně tvoří rjiy6ÓKHH - raýSxce, cJiájpoiH - cnáme, aeniěBHH -neméBJíe, njioxóá - xý»ce, xopómnň - jrýnine. Složené tvary 2. stupně se tvoří s pomocným slovem 6óJiee / Mériee: 6ójiee / MeHee HHTepéCHMH (HHTepéCHo) rrpocTÓĚ (npócTo) KpémtHH (xpériEo) npHátHbTň (rrpHáTHo) 130 I OTflblX. nyt EWECTBľlfl Přídavná jména s příponami -ck- (TOBápnmeciaiů), -ob- / -eB- (aejioBÓň, 6oe-bóh), některá s příponami -H-, -ji-, -K- (páHHHH, 3aropéai>iH, KpáTKHii, flép3KHň) tvoří jen složené tvary 2. stupně. Jednoduché tvary 3. stupně se tvoří příponami: -eiiiniiít HHTepécHbiň - raTepécHeňranä, ooráTbiň - óoraTéôniHH, npocróĚ - IipOCTéřlElHH -aůuiHŮ přídavná jména se základem na k, r, x rjiySÓKHH - rjiy6oHáinnHH, CTpórmi - crpoxáňuiHĚ, téxhž - THffláťnUHH Složené tvary 3. stupně se tvoří s pomocným slovem cáMbifi nebo HaiiSÓJiee: CaiMMH HanSójiee HHTepéCHbIH SoráTbiH irpocróá Význam 3. stupně mají tvary 2. stupně se zájmeny Bceró, Bcex (Eró paôóia jiýmue Bcex). Předmět srovnání Předmět srovnání v 2. stupni se vyjadřuje 2. pádem jen při tvarech jednoduchých (Oná Mojióace MeHá), - vazbou se spojkou neiw při tvarech jednoduchých i složených (Oh CTápme, hcm a. Hx npoéKT 6ÓJice HHTepécHbifl, h&m Ham), - vazbou s předložkovým výrazem no cpuBiiémuo. b cpaBiiémui (ľlo cpaBHé- HHK) C BáMH OHa BbUJMflHT CTápute). Předmět srovnání v 3. stupni se vyjadřuje vazbami s předložkami H3, cpe;uí, Meamy (Oh cáMbiň cuocóÔHbiH H3 Hámero Kjtácca / cpejjá Hac). ■ 131 L8 ! RUŠTINA PRO POKROČILÉ Míra vlastnosti Míra vlastnosti ve 2. stupni se vyjadřuje - vazbou 4. pádu s předložkou Ha (OHá Ha nsrrb jict MOJióace eró), - vazbou v 7. pádu při číslovkách (Ohh xmýr jifiyui STaxáMH Bbinie), - příslovci ropa ?jio, HaMHÓro, HecpaBiiémio s významem vyšší míry (ropá3flo npóine, HaMHÓro yMHée, HecpasHémio Jiýmae), - příslovci HécKOJibKO, nyTb a výrazem no bo3mÓ3khocth s významem menší míry (HécKOJitKO nonpóÔHee, qyr-b ,ieméBiie, no bo3MÓxhocth Táme), - předponou no- (naň nocnáme trochu sladší čaj, K)6K.a nojiJiimHéc trochu delší sukně). Míra vlastnosti ve 3. stupni se vyjadřuje - jednoduchými tvary bez předmětu srovnání (3to npocTéämee peuiémie. To je velice jednoduché řešení), - předponou mu- při tvaru jednoduchém: HaHTajiáHTJiroemiiHH yneHÉK nejna-danější žák (mezi ostatními), - pomocným slovem cáiviuň s jednoduchým tvarem (cáMbie MéoTKae, MejibHáň-iuae 3aMeHáHna co nejpodrobnéjšípřipomínky). Poznámky 1. Tvary jivmiiihíi, xý^nnm, ci ápiimii. mjuí.uiihíi, búcihhh, hhhiihh mohou mít podle kontextu význam 2. i 3. stupně (3tot copT nás JiýtnuiH. Tento druh čaje je lepší n. nej lepší). Někdy tyto tvary mohou mít samostatné věcné významy (HH3inee / Bwcmee ofipa30BánHe základní/ vysokoškolské vzdělání, MJiánnnnt / cráprami coTpýjnmK hodnostně nižší a vyšší pracovník). 2. České výrazy s významem omezení vlastnosti se překládají do ruštiny volně, např. menší chlapec MájikMioc HeBMcóKoro pócra; chudší dítě peôeHOK H3 HeooráTOH ceMió ap. Mluvnická Cvičení Q—nr 1. Na základě uvedených výrazů tvořte volně věty s příslovci ve tvaru 2. stupně. Vhodně užijte jednoduché' neho opisné' tvary. 1. PaccKa3aTb coôpaniiiHMCH o noe3nice (no,npo6HO, rrpocTO, noHflTHo, Hocryrrao); OTBeiaTb Ha Borrpoc (yBepeimo, rrpaBHJibHo, rpoMKO, xoponio); wraTb tckct (rpoMKO. thxo, ôbicTpo, MejyieHHo, BHHMaTejitHo); paôoTaTb Hap iipoĎJieMoú (ne-jieycTpeMjiěHHO, HanpjDKěHHO, ynopHO, jiočpocoBecTHO, cHCTeMaranecKH); ôece^OBaTb c coipymniKaMH (nojrro, nacro, oacHBJíeHHO, cepbě3H0, OTKpoBeHHo). ■ 132 ■ OTflblX. nyTELJECTBMfl 2. V záporné odpovědi užijte 2. stupeň přídavného jména neho příslovce s opačným významem. Věty doplňujte zesilujícími příslovci ropá3ao, HaMHÓro, necpaBHČHHO a oslabujícími příslovci HéCKOJlMCO, HyTb. Vzor: Tenépb bw c hhm BCTpenáeTecb náme? - HeT, ropá3,up pé«e. 1. Oh JKHBěT ÓJiKSKe k ropoiry, neM bh? 2. IlyTěBKa Ha BaÔKan HemeBjíe, neM 3a rpaHHiry? 3. KaK Bbi nyMaere, oHa crapme ero? 4. C Typ6a3bi bw BcpHyjiHcb no3xe, neM mm? 5. Bama TypHCTHHecKaít rpynna MeHtnie, neši b npomnoM ro-jry? 6. 06cjiy*cHBaHHe OTHbixaramHX Tenepb xyxe? 7. Ha B3Mopi>e bbi ceóa HyBCTByeTe Jiynrne, teM b ropax? 8. B KOMaHflnpoBKy bbi orapaBnaeTecb paHb-me, neM h? 9.3Ta flopora bsm KaxceTes fljrairflee? 3. Přídavná jména užijte ve 2. a 3. stupni. Vzor: Mbi bzu noKaxceM HHTepecHbie Mecra 6o.iee (caMbic) HHTepecHwe Mecra - Mecra noHHTepecHee. 1. B stom rojry a Btďôpan HHTepecHbil MapurpyT. 2. JSjih Hanrax mojioumx coTpynHHKOB sto cjiOjKHbiá Borrpoc. 3. Mbi xoTCTtH 6bi yn;o6Hyio KOMHaiy. 4. fljM OTjrbixa Hyaoio BbiôpaTb y^aTHbiů ce30H. 5. CnoftTe Becéjiyio necuro. 6. HaM HyxceH tohhhh nepeBOfl rryTeBOjrHTejw. 7. Ä xoiy KyrmTb Hane>Km>iH cnpaBoTnmK. 8. Hano ycTaHOBHTb crporaň Kompojib 3a 3arpa3HHTe;iHMH OKpy-xaiomeH cpe^bi. 9. Hac HHTepecyioT ApeBHHe naMHTHHKH. 10. Ha paóory b HayHHO-iiccjiejioBaTejibCKini HHCTHryT npHHHMaioTca onwTHbie paôoTHHKH. 4. Doplňte podle smyslu výchozí věty příslušné sloveso. Vzor: no-MoeMy, 3Ta icmra oneHb HHTepecHaa. B caMOM nejie, HHrepecHee 3T0Ů khhth a ne wrau. 1. Bce CHHTaiOT, *rro stot KOMnbWTep oneHb xopomnH. 2. no mhchhio HHOcrpaHiteB, sto leuiCKoe ójiioho oqeHb BKycHoe. 3. no-MoeMy, stot aHeKflOT oneHb ocTpoyMHbíH. 4. YBepaio Bac, sth nacw oněm. fleměBbie. 5. IloBepbTe, 3tot MaTepnaji o^eHb KpacHBbiň. 6. ToBopaT, stot KOHbHK oneHb KpeiiKMĚ. 7. Bce cmraiOT, hto sto Mecro jijih oTjiJbixa oněm. njioxoe. 8. KaaceTCH, 3TO caMbiž KopoTKHH nyTb k peKe. 9. no-MoeMy, sto oneHb JiérKaa paóota. TT-0 T-0 133 L8 RUŠTINA PRO POKROČILÉ OTflblX. nyTELUECTBHfl Q—w 5. Vyvraťte obsah uvedených vět. Vzor: Bepa h HaRH ORHnaKOBoro B03pacTa. - HeT, Bepa cTapme Hajm nebo Hct, Bepa CTapine, ^eM Hana. 1. Cok h JiHMOHaa bw nojiywe 3a Ty xe n,eHy. 2. TeMiieparypa B03jryxa B^epa h ceroflHa Ta xe. 3. HeHa craporo h HOBoro ra/jamci cjioBapa oflHa h Ta xce. 4. Y MeHa TaKaa xe KBaprapa, KaK h y Bac. 5. Hropb h BjiajtHMHp onmiaKOBO-ro pocTa. 6. ÍÍHa c 3hhoh ouhoto B03pacra. 7. 06a naiceTa BecaT oflHHaKOBO. 8. ABTOMOĎHJlb H nOe3fl flOCTHTaiOT OflHHaKOBOH CKOpOCTH. 0~-K 6. Preložte. 1. Olga odpovídá na otázky rychleji než ry. 2. Mluvíš rusky mnohem lépe než já. 3. Kyjev je větší než Praha. 4. Druhou část knihy si přečtěte trochu pozorněji. 5. Metro je mnohem rychlejší než tramvaj. 6. Náš byt je menší, je však mnohem útulnější a světlejší než váš. 7. Druhý úkol je jednodušší, a proto lehčí. 8. Náš spolupracovník složil zkoušku nejlépe. 9. Absolventi dnešních škol mají mnohem lepší znalosti o počítačích než absolventi v minulém století. 10. Toto řešení je nej-jednodušší a přitom je přesnější než ostatní. 1L Počítač plní nejsložitější intelektuální funkce mnohem rychleji než člověk. 12. Říká se, že na světě není milejšího přítele, než je kniha. Ha Bejiocane^e no Bceiviy CBeTy 3a naTL jieT, b ojtHHOwy, 6e3 cpHHaHcoBoft noOTepxKH, He 3Haa hh oflHoro HHOCTpaHHoro Ji3HKa, xyfloxHHK BiiajiHcnaB KeTOB o6-bexaji Ha oôbih-hom Bejiocanene BOKpyr EBponbi h AcppHKH. H nponojDKaeT exaTb ... C npoBHaHTOM 6bino TpyAHO, h BjiaflucjiaB chjibho noxy^en. Ho b EBpone e\ry nacTo Be3Jio - pHcoBajr nopTpeTbi na ruiomajiírx napoca, PHMa, Maflpíma, npofiaBaji hx, noKynaJi mojioko, xjieô, KapTomKy ... TexHHKa nojiyncHiM bh3 co BpeMCHeM CTajia hcm-to Bpo^e ero „Hoyxay". EMy noMoraJiH h MecTHwe BJiac-th, h norpamrauiKH, n conyBCTByroiune1. B XopBaTíffl nyTemecTBHe npoxoflmo non rpoxoT crpeabÔH. TepniaHira ocrajiacb b naMsrra KaK crpaHa npeKpacHbix aopor n npeBocxojrHO opramoo-BaHHoro jTBHJKeHHH. rojniaHijHJi MynHJia nocTOflHHbíMH AOxjtstMH h BeTpaMH. HcnaHHH noTpacajia BOJiuieĎHoii KpacoTOH... ■ 134 IlepenpaBHBniHCb Ha AcppMKaHCKHH kohthhcht, nyTemecTBeHHHK agran BCTpCTH C 3K30THMeCKHMH JTHKJIMH XHBOTHblMH. HO .... B KeHHH, B HITa6-KBap- Ttipe nporpaMMbi OraHH3araiH 06T>eflHHé'HHbrx Hairmí no oKpyxaioiiieŕí cpe^e (TOHEn)2, BejiocmieflHCTy ycrpOHJiH pajrynnrtiH ripnéM3 ... H3 Hajäpoôn oh ye-xan yxe b CTaTyce rryTemecTBeHK^a-HccjieflOBaTejia4 nofl naTpoHaxeM lOHEIl. Ceitaac KeTOB KpyTHT ne,n,ajin BejiocHnena nje-TO nocpejna SapxaHOB5 ApaBHHCKOH nycTMHH6. Ero KoneHiiuft nyHKT - Pno-ffc-2KaHefipo, KOTopbiH oh CMHTaeT caMOĚ naJieKOH ot pokoro CaHKT-ITeTep6ypra reorpacpiroecKoft tohkom. Ho HTo6bi äocthhb nejiH, eivry npHsěTca ripeoHo.ieTi. paccToaHHe Sojiee 150 tbicsih khjiomctpob no inocceirabíM h npocejioHHM.vi jioporaM7 Ä3HH h JlaTHHCKoů A_MepHKH. Ha sto yv^ěi JieT naTb - He Meiibme! (Uo ycypn. „CnymHUK") 1 sympatizující,2 program OSN pro životní prostředí,3 srdečné uvítání, přijetí, 4 badatel, 5 písečný přesyp, barchan, 6 Arabská poušť,7 silnice a neupravené cesty Cvičení k Doplňkovému Textu 1. ílepecKOMÚme codepncámie om 1-ozo nuu,á. Ynompeoúme eupcacémifi: He Mory He BcnÓMHHTb, rrpeflCTáBbTe ceôé, KaK bu 3Háeie, «é:io B tom. 2. Vyhledejte ruské ekvivalenty českých výrazů v příručním slovníku a formulujte ti—0 dotazy ohledně dovolené. Dostat pracovní dovolenou; čerpat řádnou dovolenou; příští dovolená; pořadí v poskytování dovolených; schválení grafikonu dovolených; prodloužit dovolenou; dovolené se mohou poskytovat v jakoukoli roční dobu; mít právo na dovolenou. 3. Slovo nopaaoK může vystupovat jako součást složené předložky b nopá,n,Ke Meró. Užívá se obvykle v úředním jazyce. 1. B3aHMHbiá o6ineH CTyfleHTaMH ocymecTBjíHeTca Ha ycjioBEax, ycraHOBneH-Hbix b nopaHKe corjTauieHHa. 2. GraTba nvOJimcyeTca b nopa^Ke oôcyxmeHHH. 3. B nopjmKe caMOKpHTHKH cjieptyeT CKa3aTb o HenocraTKax b paôoTe Typ(bnp-Mbi. 4. B nopajiKe HCKJiroMeHHH bu MOJKeTe B3HTb paGoTy Ha ao.M. 5. PemeHHe 6yř(eT npHHHTO b nopa^Ke TaiÍHoro rojiocoBaniur. 135 L8 RUŠTINA PRO POKROČILÉ Situační výrazy Blahopřání. no3flpaBJiéime. Nejobvyklejším způsobem vyjádření blahopřání je formule Ilo3^paBJiáio (Bac, Te6á) c ... Blahopřeji k ... Často se sloveso vypouští: C Hóbmm ró«OM!, C aněM pojKAémta! Zobecnený výraz C npáj;in«kOM! se v den príslušného svátku užívá velmi široce i jako pozdrav. Na blahopřání se odpovídá Cnaciíóo (3a iio33.paB.,iémie). Vzájemné blahopřání se vyjadřuje výrazy H Bac n03.1paB.1a10, C iipáimiiKOM Bac ró*e, H Bac V oficiální situaci se užívá výraz Pa3pewÚTe (uo3BÓ.ibTe) no3;roáBHTb Bac c ... Dovolte, abych vám blahopřál k ... Emocionálně výraznější jsou výrazy Topanó (cep^éino, ot Bceň jryniá, 01 Bceró cépma, úcRpeune) no3;ipaB.i>íio c ... Blahopřání určené shromáždění se doprovází uvítací formulí floporáe Apy3i»á. ÍIpHBéTCTByiO H II033paB.lHH> Bac C ... (rOflOBUBÍHOH OCBOÔOJKfléHHK Bámeň CTpaHw). Komunikativní Cvičeni 1. Pacacaxúme, kcik eu coôupáemecb e órnnycK e páznoe epéMH zoba. Kaicýto edý, obéxby eu eo3bMěme c coôóu? (IJoemopúme ypÓK 6, 7 u nocJióeuifbL) 2. JJozoeápueaůmecb c nobpýzoů, dpýzou, dpy3bÁMU o noésbue. OnpedeAÚme Mécmo, Mapmpým, eud mpáncnopnia. JJozoeápueaumecb o Mécme u epéjnenu eempénu. 3. Coo6w,úme Ko.iJiéze o nojioMÚme.abHbix (ompm^ámeMMbix) cmoponóx paôómbt mypKH3HH. ElpHBblHHMM MBJléHHeM JlM ŔpáH HBJlálOTCH CnOpTIÍBHbie C0CTH3áHIW CpC^Ú jieľéií mKó.ibHoro h riáíKe abnrKÓJibHoro BÓ3pacra. A b TaKÚx roponáx, Kax CyprýT h IIoKanň, nnx MaJtMinéá1 npKHsóřiaT oouteroponcKiíe cnapTaKHájibi. TpajiimiiÓHHbie copeMOBámta Ha npÓ3bi2 „3ojiOTáa máňôa3", „KóxaHbiň Msra", „Eéaaa jiaabá"'/„BecéJiwň ne.ibrbMH", „MimÓBKa5 ióhkix", n&KHue rÓHKH6 „dapTýioT bob!" npnBJíeKáioT Káacflbrä rofl BCě ôÓJibme neTéň n nojt- pÓCTKOB. B ÓKpyre npoxc^JtT copeBHOBáHHa Ha népBeHŽMBo Pocchh no 6ÓKcy cpe^H aBTOHÓMHbix OKpyýrÓB, teinnHOHáT Pocchh no Hau;H0Há^i.HMM BÓjtaM cnópTa. CoBMécTHO z OTRéjiaMH con;HájibHOH 3amHTbi Hace.iéHHx h HpyraMH opraHH3ánHHM!i npoBÓHSTCH pa3niŕqHi>ie cnopTíÍBHwe npá3ÄHHKH, b KOTÓpbix MÓrvT npHtiáTfc-y^iácTHe Bce xejiáioiinie. fleHCTBHTejibHO, TaKÚe npá3AHHKH He npoxónaT ôeccjiénHO. Ohií co3flaiÓT xopómee HacTpoéHHe7, npnjiaiÓT fíóflpocTH h b KOHéHHOM HTÓre cnocóôcTByiOT8 yKpen.iénmo 3flopÓBba. HeCOMHÓHHO9, peaJIH30BáTb «eBÍÍ3 „B 3JtOpÓBOM Téjie - 3fl0pÓBbIH jryx" B03-MÓ»aHO, TÓJIbKO OpraHH30BáB fleHCTBHTejTbHO MáCCOBOe fpH3KynbTýpH0e 3BH- 137 L9