RUŠTINA PRO POKROČILÉ LEKCE 18 BE30nÁCHOCTI>, COTPÝ3HHHECTBO, HHTErPÁIÍHfl 3PÝ5KBA BEPHÁ HE JIÉCTbK), A nPÁBflOÄ H HÉCTLK) 3a«áMH OOH1 rieperoBÓpw o ccwjíáHHH OpraHroánHii OôteHHHeHHBix HáirHH Bejrácb Mexný rocynápcTBaMH aHraróuiepoBCKOÄ KoaMinra eme b xófle bohlhm. B hió-He 1945 róaa b CaH-$paHinicKO nogmicáimeM YcTáBa2 OOH 3aBepiiníJiacb KoiicpepéHirHH rocy^ápcTB-yMpeflÓTejieä3 OOH. C cáMoro ocHOBáHHJi OpraHH3áqH3i OôteflUHCHHtix HárruĚ nocxáBHJia népe« coôóň MHÓro bwcókmx, GjiaropófiHMX h BceoÔ-béMJiioiHHX n&iei. B npeáMÔyjie YcTáBa npoB03rJiamánacb raáBHaH uejib opraHroáuini - môáBiiTb rpajrýinee4 noKOJiérae ot ôéjucTBHH bcmhm. HaMewca uéjiwô pan jrpyráx ijéjieä: - yTBepAÉTb Bépy b ocHOBHbie npaBá HejioBéKa, b páBeHCTBO npaB óonburáx n Niáibix Háinrä; - o6ecné*um> cnpaBeR.iHBOCTb h co6jnojiéHne5 Me;«nyHapón;Horo npáBa. npáBO Bcex Hapó«OB Ha caMOonpeReJiéHHe6, Ha nenpHKOCHOBéHHocTb7 Teppn-TÓpHH rocyflápci'B, HeBMeuiáTejibCTBO b hx BHýTpeHHHe Rejiá; - co^éňcTBOBaTb8 couHáJitHOMj' nporpéccy h ynyimémm ycjiÓBHft *iÍ3Hh npH ôónbineň CBOôójie ... Bo BpéMa npá3AH0BanHH iWTHAecHTMJiéTHH OOH b 1999-om ropy TeHCpájib-Hbiň ceKpeTápb npH3Bán npejTCTaBHTeiieä CTpaH-yqácTHim9 npoBecra cne-iniájibHyio céccHK)10 reHepánbHOH accaMÔJiéw, r-jje 6m pemájica Bonpóc ycrpa-Hémra yrpÓ3M (pHHáHCOBoro ôamcpÓTCTBa OOH. Ee flonr roctht Torflá ipex c noJiOBHHOfl MHJumápMOB ÄÓJiJiapoB n npoao.itacáeT pacni. ... ■ 264 ■ BE30nACH0CTb, C O T P y fl H H H E C T B O , ÍA H T E r P A U, H 3 B HacTOJriqee BpéMH cpHHaHcápyíOTCH MHÓrne MHpoTBÓpnecKHe MeponpnáTHH b pasjiá^Hbix pcrHÓrrax caMJÍMH crpáHaMH-yMácTHiriiaMB OOH. OOH bcS »ce HBJíáeTca jtjih mhóthx hóbmx h Máubix rocyjiápcTB Básmoň rapáHTHeH hx coxpaHémw. Ho He Káacjryro CTpaHý OHá CTpaxýer11 ot pa3Bána h arpéccHH. fléaTeabHOCTb OOH aajieKÓ He HcqépnbiBaeTCä nojíHTÓqecKHMH npo6jiéMaMH n MHpoTBÓpHecKHMH onepáqHHMH. Tenépb b ee KOHijéninno bxóhht peniérae rjioôajibHbix npoÔJiéM: coxpaHéHHe OKpyxáioiu,eä cpejná. 6opb6á C 60Jlé3HHMH, C HapKÓTHKaMH, C MHOrOHHCJICHHblMH STHHHeCKHMH KOHtpJIHKTaMH H yrpÓ30H HÓBOľO peJIIirHÓ3HOrO d)yHTíaMeHTa.!IH3Ma. OOH BKJiioHáeT b ceôá MHÓrne cneqHa;ra3HpoBaHHbie óprara,i - ot Me^y-HapónHoro aréHTCTBa no áTOMHoä SHépruH 30 BepxÓBHoro KOMEUcápa OOH no nejiáM ôéxemieB12, bópiomctbo KOTÓporo noMonió inôeacáTb13 rojró^Hoň CMépTH MHJIflHÓHaM JHOfléH. BceMHpHaH OpraHH3áľ(Hfl 3,ipaBOOOXpaHéHJT5I h fléTCKoro (pÓH^a cnacjiá ot 6oné3HeĚ RecsÍTKii mhjijihóhob jiiofléft. OTpánnoe14 «BJiéinie nocjiéjrHHX flHeň - pc3KHH pócT b^Hámta HenpaBH-TejTKCTBCHhbix opraHB3áij;hě, OKá3biBaiomHX conéHCTBiie b ryMaJorrápHbix 3áMbicaax OOH. (no xypti. „HÓBOE BPÉMH") 'OSN - Organizace spojených národů, 2Charta OSN. 'zakládající stát, "budoucí, příští, 'dodržování, 6sebeurčení, 'nedotknutelnost, 5napomáhat, 'ličastická země, '"mimořádné zasedání, "jistit před čím, zajišťovat, 2uprchlíci, 13vyhnout se něčemu, "radostný, potěšitelný Cvičení k Textu 1. Hasoeúnie cáMbie z/iáeHbie npÚHu,unbt MewdyHapódhbLX omnoiuénuä, BKAwnáfi oóopóm péuu: .ímo, KOHénno, ne edÚHcmeeHHbiů npúmym ... 2. Cocmdebme pe3ioMé cmarnbú. 3. Ilpueedúme npuMép MeponpuÁmuR OOH, npesebináůno 6Ómhozo, eecbMÚ 3HaHÚme.ibHOzo. Tematická slovní zásoba 1. Mezinárodní organizace. MeaKjiyHapóflHbie opraHH3án,HH. Opraiiioámia organizace: WHÉCKO - O. 06t.ej(HHeHHWx Hánuň no BonpócaM oópínoiíáiiHH. navKii h Ky.ibTýpw UNESCO - O. spojených národů. ■ 265 ■ L18 RUŠTINA PRO POKROČILÉ pro výchovu, vědu a kulturu; OBCE - O. no 6e3onácHOCTH h coTpvjnniHecTBy b EBpóne OBSE - O. pro bezpečnost a spolupráci v Evropě; H)HHCÉ - MciKfly-HapóffHbiň jjéľCKHH , oxcxánBaxb m. hájit nu, ynpóiHXb, yKpcnnxb m. upevnit m.; nanpn>KeHHOCTb, 7, napětí: pa3pHjráxb h. uvolnit n., paipáaKa n. uvolněnín.; ycxás, xápraa základní listina, charta, stanovy, řád, statut; BbifleJiHTb aénbrH H3 (polila přidělovat peníze z fondu; nÓJib30BaxbCH rpán-TUMii b nÓMomb (n&wj) využívat granty na pomoc (čemu). AumooRÁtNí Cvičení 1. Po přeptání na časový údaj vyjádřete obavu výrazem KáK 6m HaM, fleňcTBHTejibHO, He ... jen abychom opravdu ne ... ÝTpeHHee 3aceffáHHe HaiHHáeTca b 9 ^acóB. CMOTpáTe, He ono3fláHTe! fleneráinia npHÔMBáeT b Hafane cjié-^ytoBneô nefléjiH. CMOTpáTe. He 3a-6ýj(bTe 06 ítom! O xófle neperoBÓpoB 6ýjryr cooômáTb no páfluo ýTpoM. CMOTpÓTe, ne npo-rrycTÚTe! BenépHee 3acep;áHHe HaiHHáeTca b 15 nacÓB 30 MHH)T. CMOTpHTe, He nepenýTaíÍTe! OTHěTHbiň HOKnáfi Hájo cnaTb k koh-uý Mécana. CMorpÚTc, He 3a6ýnbTe! B HéBflTb? KáK 6h HaM, 3eftcTBÓ-rejtbHo, ne ono3fláib! B Ha^iájie cjié^yiomeů He^éjiH? KáK 6bi HaM, fleĚCTBÓTejibHO. He 3a6b'iTb! ÝTpOM? KáK 6hl HaM, fleĚCTBHTeJlbHO, He nponycTÚTb! B 15 nacÓB 30 mhhyt? KáK óbi HaM, ^eňcTBHTejibHO, He neperrýTaTb! K KOHný Mécíiua? KáK 6u HaM, aea- CTBHTejlbHO, He 3a6bITb! . -, . i ' . . ss. 267 L18 RUŠTINA PRO POKROČILÉ E E 3 O n AC H O CT b , C O T P Y A H H H E C T B O , H H T E f P A U M 8 2. Vyjádřete zdvořilostní prosbu. Užijte nonpocHTb ... byl byste tak laskav .. rionpocHTe rocno^ráa TleTpÓBa nojj-roTÓBHTb tékct coriiaméHHa. OôpaTHTecb k rociio>Ké MrHáTbeBoň c npócbôoô nonroTÓBHTb tckct nprOBÓpa. OôpaxHTecb k rocnoAHHy EcppéMOBy C IipÓCbÔOH npHHHTb yHáCTHC b chm- nÓ3KyMe. ľlonpocHTe rocnoxý HÓBaKOBV co-CTáBHTb cnácoK aejieráioB Ha koh-cpepéHUHio. OôpaTtÍTecb k rocnofliÍHy Hóbot-HOMy c npócbôoji nepeBecTíí npoTO-kóji 3acefláHHH. konstrukci móxcho Bac TocnojtiÍH TleTpÓB, MÓ5KHO Bac nonpo-CHTb nojiroTÓBHTb TeKCT corjiaujéHHa? Tocnoacá HraáTbeBa, mójkho Bac no-npOCHTb nOÍDľOTÓBHTb TeKCT floroBÓpa? ToCIlOrtlÍH EcppéMOB, MÓXCHO BaC IIO- npocáTb iipHiisÍTb yiácnae b CHMnó3- HyMC? rociioxá HóBaKOBa, móxcho Bac 110-npocHTb cocTáBHTb oihcok aejieráTOB Ha KOHCpepéHUHK)? ľOCnORÉH HÓBOTHbIŽ, MÓXHO BaC iioiipocŔTb nepeBecTií npoTOKÓJi 3ace- 3. Návrh kategoricky zamítněte užitím konstrukce hh b KÓeM cjiýnae v žádném případě. He JiýHuie obrno 6w otjioxótIj uepeioBÓpbi Ha kohóh, Mécaua? He cjiénoBano 6u ociáBHTb žtot BOnpÓC OTKpÚTblM? A He jrýHme ďm.io 6w nepeHecTH OHepeflHÓe 3acefláHHe na cjiéflyrouniH roff? A He jiýHHie óbi.io 6bi bmhth H3 COCTáBa KOMHTéTa? A He cjiéAOBaJio 6bi HaM OTKa3árbca OT ynáCTHH b KOHCpepéHITHH? Hh b KÓeM cnýHae! Hx Henb3á 0TK.nánbiBaTb! Híí b KÓeM cnýíae! Eró Hejib3á OCTaB-THTb OTKpbITbIM! Hh b KÓeM cjiýnac! Eró Hejib3á nepeHOCHTb! Hu b KÓeM cuýHae! He.nb3» BbixojnÍTb! Hh b KÓeM cjiýnae! Hejib3á 0TKá3bi-BaTbca! 4. Vyjádřete překvapení konstrukcí Káx »ce TaK? Jak to? V odpovědi užijte výraz Ben.b nrjenTioJiaránocb, mo ...a uveďte protikladný časový údaj. CoBemámie aréH-rcTBa coctoótch KáK xce TaK? Benb npenno.iaráJiocb, n nocjiéHHHe jihh Mécaua. hto b népBbie %m Mécaua. KoH(bepéHu,na accouHáHHK co3bi-náeTca b Koirné róji;a. CnMnÓ3HyM OTKpÓeTCH bo BTOpÓft nojtoBHHe jnM. Céccna reHepájibHoň AccaMÓJién Ha3Haqáe'rca Ha nocnéjtmoio nefléjíK) Mécaua. 3acertáHHe Kommccmh saKÓHwrca nócjie oôéna. KáK xce TaK? Be^b npeHno.iara.iocb, hto b HanájTe rófla. KáK xce TaK? Beflb npejrnojiaráJiocb, *rro b népBoň nojiOBHHe jjHa. KáK xce TaK? Benb npenxrojiarájiocb, hto na népByio Hen,é.ito Mécaua. KáK xe T3K? Beflb npenno.iará.iocb, HTO £0 oóčjia. Lexikální Cvičení 1. Vazby v závorkách přeložte a doplňte do vět. *-0 1. B HiOHe 1945 rona b CaH-OpaHHHCKO ... (podepsat Chartu OSN). 2. BcKope YcTaB OOH, noflnHcaHHbiň rocyflapcTBaMH-yHpenHTejiaMH,... (vstoupit v platnost). 3. OcHOBHbie nonoKemiH YcraBa OOH ... (mít plamost) flo Hamnx^neů. 4. Co3jiaHHe OOH ... (být výsledkem) neperoBopoB MOKjry rocynapcTBaMH aHTHI'HTJiepOBCKOH K03JIHĽ(HH em;ě' BO Bpe.Ma BTOpOÍÍ MHpOBOÍÍ BOHHbI. 5. nepBoro aBrycra 1975 ro^a b Xc.ibCHHKH ... (podepsat Závěrečný akt) CoBeuiaHHa o 6e3onacHocTH h coipy^HH^ecrBe b EBpone. 6. B YcTaBe OOH TopxecTBeHHO ... (vyhlásit právo) HaponoB SopoTbca 3a HaitHOHajibHoe caMO-onpeflejieHHe. 7. TjiaBHaa 3aflaHa OOH ... (sjednotit národy) b ue.iax peuieHHa raoóajibHbix npoójieM. 8. He Ka>Kflyio cTpaiiy OOH mohcct ... (pojistit před čím) arpeccHH 3KCTpe.MH3Ma h ot TeppopH3Ma. 9. BceMitpHaa OpraHH3at(Ha 3npaBO0xpaHeHH5i ... (zachránit před čím) 6ojie3Heil h cMepra necaTKH mhjiotohob .irofleň. 10. Cobct Be3onacHOCTH OOH ... (obhajovat principy) He- npHKOCHOBeUHOCTH TeppHTOpHH TOCyflapCTB H HeBMemaTe.lbCTBa B HX BHyT- peHHHe nejia. 11. OpHa H3 qejieň OOH - ... (napomáhat) couHaibHOMy nporpeccy. 2. Určete význam slov MHpHbiň, MHpoBÓň, BceMiípHbiii ir—0 v následujících slovních spojeních a tvořte věty. MHpnbiii: saioiioiHTb m. jioroBop. najiaHHTb m. corrpynHHHecTBo, yciaHOBHTb m. oôcTaHOBKy, ocymecTBJíaTb upaHumibi m. cocyiuecxBOKaHUH, b m. ycjioBHax, m. nojiHTHKa, m. nejioBeK; 268 269 L18 RUŠTINA PRO POKROČILE B E 3 0 n A C H O C T b , C O T P y fl H H H E C T B O , M H T E ľ P A L| H H ivmpoBoň: cxpcMHTbCH k m. rocnojicTBy, ycTaHOBHTb m. peKopu, paixenb u. BofiHy, noBjíHATb Ha m. oôJumecrBeHHoe MHeirae, peuiaTb b m. MacniTaôe, C06bITH5I M. BajKIIOCTH, M. pblHOK, M. KpH3HC, S3HK M. 3HaHeHH5ľ, BCCMIipHblň: npH06peCTH B. H3BeCTH0CTb, B. HCTOpHH, HMeTb B. 3HaHeHMe, opraHH30Barb b. (bopyM. Q—tr 3. Všimnete si vazeb s přídavnými jmény a k českým výrazům (dole) volte vhodně ruské ekvivalenty: iiHocrpaHHMii: H3biK, HHTepBeHiíHH, jíHTepaTypa, non.jj,aHHbiií, cryneHT, Typn3M, rocy^apcTBO, MnHHCTepcTBo HHOCTpaHHbix neji; 3apySe%Hbiň: cTpaHa, rocrb, nenarb, nepe^ana, raseTa, acypHaji; 3arpaHHiHbiä: nacnopT, KOMaHJiHpoBKa, MO.ua, noe3^Ka; bhciuhhii: MmiiicTepcTBO BHeumeÉ TOproBJíií, nojíHTHKa, ptraoK; HMiiopTHbiä: TOBap, oôopyflOBaHHe; pyccKBcä: s3mk, nanna, o6bmaä, koctiom, necHH, cica3Ka; poccHHCKHň: Game, pbiHOK, arcHTCTBO. opôirrajibHaa cTaHirna, KOCMOiiaBraica, rocynapcTBo; MeMcayHapoaHwii: 6aHK, areHTCTBO, neHTp, iipoeKT, oômch, coTpyřtmriecTBO, Koiirpecc, neHb, npaBo, o63op; zahraniční: tisk, ministerstvo věcí, ministerstvo obchodu, host; cizí, zahraniční: státní príslušník, zboží, jazyk, služební cesta, pas, vysílání, trh, student; ruský: zvyk, orbitálni stanice, národní kroj, stát, trh, tradice, písně, banka; mezinárodní: kongres, výměna studentů, právo, středisko. 4. Výchozí repliky v audioordlních cvičeních 1.-4. volně rozšiřujte, např.: výchozí informaci flejierauna npnSbiBacT b Hanajie cjienyromeň neflejiH doplňujte takto: B cocTaB jtejierainra bxojj,ht ... Bo raaBe fleneraiuro ctoht ... fleneraaiw 6yř(eT npeĎbiBarb ... DiaBy nejieraitHH itohmct ... JJ,ejierau,H>i iioce-rHi ... atd. 5. V odpovědi na otázky rozepište zkratky (viz TSZ) a volně doplňujte, např. YcTaB OOH ... - oto CBoero pojra nemiocTb, Benb H3BecTH0, mto ... Tvořte obdobné otázky. 1. HHTepecyeTecb jih tu YcraBOM OOH? 2. 3Haeie jih bm YcTaB EC? 3. Bce jih co6;nof(aioT npHHUHnbi MOK? 4. H3BecrHbi jih HopMaTHBbi jjeHTejibHocrH CHr? 5. Bce jih 3HawT Kohcthtjtutío HP? 6. Přeložte. *~~0 A. 1. Národy celého světa požadují uskutečnění zásad OSN. 2. Základním posláním Rady Evropy je pomáhat při výměně zkušeností v rozvoji ekonomiky. 3. Rovnoprávnost a respektování národních zájmů pomáhá členským zemím mezinárodních organizací řešit nejsložitější problémy současného ekonomického rozvoje a mezinárodní dělby práce. 4. Stále se jedná o tom, že OBSE má sloužit jako základna pro architekturu evropské bezpečnosti. 5. Představitelé západních plynárenských společností uzavřeli s příslušnými českými podniky zahraničního obchodu dohodu o tranzitu plynu přes území SNS a ČR. B. 1. Kdy byla podepsána smlouva Ruska, Ukrajiny a Slovenska o prodeji zařízení textilní továrny? 2. Sdělte, kdy skončilo zasedání stálé komise pro radiotech-nický průmysl. 3. Zahraniční firmy mají zájem na pořádání výstav průmyslových výrobků v různých zemích. 4. Je možné uvést řadu příkladů potvrzujících mezinárodní spolupráci na úseku výroby a obchodu. 5. V dnešních novinách bylo uveřejněno komuniké o jednáních vedoucích představitelů našich států. 6. Víte, že v roce 2001 oslavil Mezinárodní dětský fond OSN (UNICEF) své 55. výročí? Vyjadřování prostorových okolností Věty místní Určení místa děje se vyjadřuje vztažným příslovcem r/je. V hlavní větě bývají příslovce TaM, Tyiia, orrýiia, OTOBCiófly odevšad, Be3iré (Eró HCKájiH (Ta\i), rjte eró Hé 6mjio. Mojiojj,e>Kb cTpeMHTca rýna, r/te co3n;aěTCH HÓBoe). ................. 270 271 L18 RUŠTINA PRO POKROČILÉ Určení směru děje se vyjadřuje vztažným příslovcem Kyjjá (Ohh Táiace yéxaJiH Ha (pecraBáJib jptóoBoň Mý3biKii, Ky/já ci>e3>Kájiacb MO.ioflcacb bcch CTpaHbl). Určení v ý c h o d i s k a děj e se vyj adřuje vztažným příslovcem OTKýna (Ohh bhuijih H3-3a yrjiá, OTKýna hx hhktó He oacnfláji). V hlavní větě bývají příslovce TaM, Tyaá, OTTýfla, Be3jré, OTOBctóny, Bcrójry všude. Libovolnost, zevšeobecnění prostorové charakteristiky průběhu děje se vyjadřuje připojením částice hh ke vztažným příslovcím: rae hh kdekoli, Kyjjá bh kamkoli, omýw m odkudkoli (Kyna hh nocMÓTpHiub, Betony rópm>ie xpeÔTw). Předložkové výrazy s významem prostorovým v / na jakém aarn> b ľlpáre; cHflCTb Ha cTýjie; paccráBHTb no KÓMHaTe; místě? croHTb uocpe/uí KÓMHaTti; ctohtí. 3a / népejj ruKácpoM; (kde) cTOHTb c3áj(H (no3ajní) / Buepefflá rpýrabi za /před skupinou; HaxoflHTbca Hafl / nofl ctojióm; croáTb y oKHá; jiáqa aoji IleTepôýproM u Petrohradu; cnijéTfe y nocréjra u / vedle postele; soiTb ókojio BOKíá;ia u nádraží; HaxoflÉTbca BHyrpá 3jTáHna v / uvnitř budovy; flopóra Méatjry jjómom h peKÓň; croáTb iipÓTHB Bxófla proti vchodu Poznámka V některých případech se v ruštine a češtině rozdílně užívají předložky b / na, např. yrfTbca b yHHBepcHTéTe na univerzitě; paôóTaTb b MHHHCTépcTBe na ministerstvu; Ha TpáHcnopTe v dopravě, Ha npoH3BÓj(CTBe ve výrobě, Ha panno v rozhlase, na TejieBÄneHHH v televizi, OTflHxáTb b Kpwwtý na Krymu ap. k jakému noéxaTt na íor; nop,oÍTH k oiarý; nocTáBHTb nou ctoji; noBé- rnístu? cim. naa ctojióm nad stůl; nocTáBHTb népea KpécjioM před (kam) křeslo; nocráBHTb MéiKjry KpécjiaMH mezi křesla; cecTb Ha CTyji; aoéxaTi jro B0K3áJia až k nádraží; ocpÚTbcsi 3a flépeBO z jakého chhti> c tojtobh; npHéxaxb H3 óraycKa z dovolene'; BepHýTbca místa? c 3aBÓRa; otohth ot OKHá; BÚJiesTH H3-no;n KpOBára zpod (odkud) postele B F 3 OH A C H O C T b , C O T P y fl H M M E C T B 0 . M H T Ľ ' P A U V\ ■R jakým éxait no moccé; npojrapáTbca ckbo3i> TOJiný skrz dav, davem; místem? jropóra Mépe3 .tec skrz les, lesem; npoHTH mhmo HÓMa kolem (kudy) domu od jakého do jakého místa? (odkud kam) xoHÉTb H3 Mara3HHa b Mara3HH z obchodu do obchodu; éxaTt ot imóiuajui flo BOK3ájia od /z náměstí k nádraží; xojriÍTb ot ojmoró k flpyrÓMy; crrycKáibCír c TpéTtero o-vaztá na BTopóä Mluvnická Cvičení *-0 1. Předložkovou vazbu s významem místu vhodně zaměňujte příslovcem TaM, orryfla ap. Vzor:B yray KOMHaTbi, rse ctoht khjdkhmh uncach h Kpecjio. Mbi noMecTHM TOpuiep. - TaM, r^e ctoht khh3chhh mKadp h Kpecjio, mm noMecTHM Topmep. 1. C 6amHH, rfle mm ctohjih, Sbiji BH/teH Becb ropoa. 2. C Sojimidlm yBaxeHHeM BcrpenajiH KopojieBy bo Bcex crpaHax, rne OHa Haxoamiacb c odpHUHaJibHMM bh3htom. 3. flejTerauna BHeniHCToproBoro o6T>ejj,írHCHHH c aapojtpoMa HanpaBHJiacb b cTapHHHtiH ocoShsk. rjje noMeuiaeTCH MnHHcrepcTBO BHeuiHeň TOproB.iH. 4. nepefl 3aaHiieM, rjte sace/tam npejj,CTaBHTejin CoBeTa EBponbi, cyTpa TOJirtHJiHCb KoppecnoH#eHTbi ra3eT h cpoTorpacbbi. 5. H3-3a pySexa, r«e racTpojinpyeT cííMcpoHimecKHH opKecrp HP, nocjie ero BMCTynjieima npHmjio cooSmeHHe o SjíecTsrmeM ycnexe. 2. Po sobě následující věty spojte do souvětí. tt~0 Vzor: JIbdôjik) ryjiaTb b HameM cagy. TaM Majio Hapojry. - H jiio6.iio ryjiflTb TaM, rne Majio Hapojty. 1. HoBbie npoMHmiteHHMe 06-beKTM CTposiTca b boctomhmx paäoHax CTpaHM. B nocjiejiHHe HecHTOJieraa TaM 6hjih oÔHapyxeHbi KpynHbie MecropoxcaeHHH nojie3Hbix HCKOiiaeMbix. 2. Kojiohhm jipMOHCTpaHTOB HanpaBJíaiOTCH Ha neH-Tpa.TJ>Hyio miomaab. TaM nocie JteMOHCTparj,hh cocroHTca mhthhf. 3. 3Kcne-nEinM Btiexajia b ojihh H3 paňoHOB CnSupH. reojioro-pa3Bejio*iHbiH neiiTp HanpaBíiJi Tyaa yxe HecKOJibKO reojiorHnecKHx naprai. 4. Mhoto TypucroB--HHOcrpaHiieB moucho yBHfleTb b crapHHHbix pyccKax ropo^ax. TaM ecTb ■ 272 H ■ . - ■ : ■ " ■ ' . ■ ■■ 273 L18 RUŠTINA PRO POKRO ČILÉ 3aMenaxe:ibHMe apxHxeKTypHbie naMaTHHKH ctapHHH. 5. HecKOjrbKo ÄHeä Ha3afl mw BepHy.iHCb c rora. Oxxyua mm nocnajin BaM Heacojibico otkpwtok c bh^aMH npeKpacHbix kwkhhx MecT. 6. TypncTbi ocxaHOBHJiHCb b rocxHturqe ,.MocKBa'\ Hauie 6ropo nyxeuiecxBtni sarjpoHupoBavio TaM juta hhx HOMepa. 7. rpynna BbiexaJia Ha aKCKypcmo b ropona 3ojioxoro icojibiia. Tyaa esjím MHOio JuoÔHTeJieii ^peBHeň apxHXCKxypbi; Ta.\i mo>kho yBHaeTb MHO»cecxBO yiIHKaiILHUX naMHTHHKOB CTapHHbI. 0~tt 3. Z uvedených vět po sobě následujících utvořte souvětí s vedlejší větou místní, s významem zevšeobecnění. Vzor: ľpyíina TypHcroB nocemia MHoro 3apyôe>KHbix crpaH. H noBctofly ohh Haxo^HJiM MHoro HHxepecHoro h yRHBHxejibHoro. - Tne 6h hh noôbmajia rpynna xypHcroB, noBciony OHa naxojrHJia mhofo HHTepecHoro n ynnBHTejibHoro. 1. ríocne KaHHKyji yHamneca B03BpamaioxcH ro noxoflOB, Jiarepeň h c aKCKyp- CHH. OtOBCK)/V/ OHH IipMB03>lT MHOľO BnCHaTJICHHM. 2. B HCKOTOpblX CTpaHax paÔOTaioT HCiucKHe cnenaaJiHCTbi. Bcioay xoponio ox3biBaioxc5r 06 hx npocpeccHOHajibHbix w jrejioBbix KanecxBax. 3. H3 mhohix rocyaapcxB npHe3»caioT b Haniy CTpaHy tocth. Be3^e y Hac hx Ten.no Bcipenaiox. 4. 3xot neBeq racxpoJiapoBaJi bo MHorax ropoitax. Ero Koimepxbi Be3fle nojib30Bajracb ôonbuiHM ycnexoM. Ot 4. Na základě užitíantonymických sloves obměňte příslušné předložkové vazby s opačným významem. Vzor. Hanin aBTOTypucrbi noexanH Kyna-TO noa Cmojichck. - Hanin aBTOTypHCTbi npHexa.™ oxK.y,u,a-xo 113-nofl CMOjreHCKa. 1. B BuxoflHoň ReHb aBXo6ycbi nepenojmeHM: >khtcjth ropona e#yx Ha rrporyjiKy 3a ropou. 2. CamiTapbi iiojio>khjm paHeHoro Ha hochľikh. 3. Ilofl 3eMJiK), b maxxy, cnycKa.XH xexHHuecicoe oôopynoBairne. 4. CaMOJiex, Koxopuit aocxaBHJi reoJioraM 3anacbi npoflOBOjibCTBira h cHapscKemie, npn3eMJiiijicsi Ha jicchom aapoApoMe. 5. K aapoapovry noatexajiH aBTOMOÔHJiH c HjieHaMH aejieraipni, KOTOpan OTnpaBjíMacb Ha 3aceaamie. 6. Tpyíma cnenHajincxoB 110 BbipamHBa-hhk) xjioraca yexajia b HH30Bba BojirH, r^e pa3BOjiHT Jiy^mniň copxoBoň xjionoK. 7. Ha MOKjryHapoflHbiň ciiMno3HyM noexajin h Hanm cneiniajiHcxbi. 8. Korfla Mbi cajtHJincb 3a ctoji, h 3aMeTrai, mto He XBaxaeT BnxTopa. ■ 274 ■ E E 3 0 n A C H O CT b , C 0 T P y fl H H H E C T B O , M H T E [ P A U, M fl 5. Přeložte. n—0 1. Cestou z letiště delegace projížděla ulicemi slavnostně ozdobeného města. 2. Přešli jsme kolem budovy a nikdo z nás si nevšiml jejího zvláštního vzhledu. 3. Všichni přítomní v sále se dívali tam, kde mluvil řečník. 4. Stále více je těch lidí, kteří rádi jezdí na rekreaci tam, kde je neruší hluk města. 5. Ať jsme se obrátili o pomoc kamkoli, odevšad jsme dostávali záporné odpovědi. 6. Kde byla dříve nevyužitá půda, tam nyní roste obilí a brambory. I \ Mimu rápiuiíi homoiui, H3 HHfpop.MáuHH IIocójibcxBa PecnýGjiHKH Eejiapýcb B HP o Mestyry-HapóflHOM coxpýfliiHHecTBe 110 npeopoJiéiraio1 nocjic^cxBHit2 nepHÓObi.ibCKon Kaxacxpócpbi, nponcniétt.uieĚ b 1986 r.: Ilócjie HepHt')GwjibCKoro B3pbÍBa3 SÓJiee 70 npouéHXOB paanoaKTHBHbix ocágKOB4 Bbinajio na ôejiopýccKyio TcppnxópHKD. Yniépô5, HaHeceHHbiíí Kaxac-TpóipOH PB b pacTiěTe Ha 30-^é.thhh nepiíofl ee npeoflonéHHH, onéimBaexca b 235 MJipfl. jiojXji. CIHA. riocjiéitCTBHH MepHÓ6biJia nponojixáioT 3axpárHRaxb6 Bce cqbépbi ^CH3He/téaxejibHocxH7 nocxpaflájBmHx pernÓHOB h rocynápcxBa b IléjXOM. OpraHH3ámieň 06T>eflHHěHHbix Hánnří Kaxacxpócba na HA3C (HepHÓ-obuibCKaa áiOMHan sneKTpocTáHU,HJ[) irpH3HaHa TpaHcrpaHHHHOH, HMétomeň 6eciipeu;eaéimibiů no cbohm pajmoaKOJiorTÍ-HecKiLM nocjiéAcxBiiHM rjioôájibHbiň n perHOHá.ibHbiH xapáKxep. Pe30jnónHHMH cčcchh reHepájimoô accaMÔJién OOH 3aKpen:ieHbi dpýHKHHH KaTa.iH3áxopa h KoopaHHáTopa MescflyHa-póflHoro „HcpHÓôbLXbCKoro" coxpý;iini4ecrBa, a TeHepáJibHOMy ceKpeTapió OOH peKOMeH/jÓBaHo npoflCĽKáxb Técnoe coTpýflHEraecxBo c KoMHCcneň EBponéžcKHX CoóômecxB h apyriŕMH perHOHá.ibHHMH opraimsánnaMH. Cxpaxénia ao.i^cHá Ga3HpoBaTbca Ha npoBeaéHHH nocnéaoBaTejibHoro8 coxpýaHHHecxBa b xenéime Bxopóro RccaTHJiéxHH. 0»CHfláexcH onpeaejiéHMe9 irpHopHxéTOB B néJie OKa3ánHH nÓMoniH, Biaironáa HÓBbie rpópMbi coxpýa-HHHecTBa (He TÓJibKo ryMaHHTápHaa nÓMoutb, ho h B3aHMOBb'iro;iHoe okohomhmcckoc coxpýaHHHecxBO b nocTpaaáBuiMX ox KaTacTpórbbi peraÓHax). 'překonání, ^následek, 3výbach, 4srážky, spad, 5škoda, 'dotýkat se čeho, 'život, životní funkce, "důsledný, 'stanovení 275 L18 RUŠTINA PRO POKROČILÉ 5E30n ACHOCTb, C OT P y fl H H M E C T B O , M H T E ľ P A L| H a ITporpáMMa „KyjibTýpa Miípa" Cpeaá MHÓacecTBa HaýnHbix, o6pa30BáTejibHbix h Ky.itTýpHbix nporpáMM KDHÉCKO ocó6eiinoe BneHaxjiéHiie BbBbiBáeT eě yqácxHe b peKOHcrpýKinm RoJihiiióro TeáTpa, 3pMHiáxa, PoccMckoh rocynápcTBeimoň ôHÔJiHOTéKH ... npÉHsrrafl KDHÉCKO cxpaTerÓHecKaa nporpáMMa „Kyjibxýpa Mapa" - áxo nÓHCK1 cor.iaraéHHŽ MČacny npHBépxeHuaMH pa3JiiŕniHX nojiirxÉHecKHx npii-cTpácTHH2 n penárai, nyTb k BceóSmeů rpáMOTHOCTW, JtocxýnHOCXH HHxeji.ncKTyájibHbix 30CTHJKéHnň miaHéxbi. OTMenáeTca paríb I0HECKO B pa3BHTHM MHCpOpMáľHKH, eě nOflJtépaCKa MeiKflyHapÓrJHblX HHdWpMaiTHÓHHblX oÔMénoB, flHCTaimnómioro o6y*iéHHH, noiryjiapH3áinía KyiibTýpHbix HéHHOcreň MHpOBÓrO 3HaMéHH». Poccria aKTHBHO ynácxByeT b 3THX npoéKTax. TaK, HácTbK) MHorooôemá-íomeá3 nporpáMMH „náMaxb Mtípa" craHÓBHTca npoéKT „náMaxb Pocchh". Eró HHHiflHáTop - PoccáůcKaa rocyaápcxBeHHaa ÔHÔJinoTéKa - y>Ké noAroTÓBH-na KOMnáKT-aucK. b kotópom Hcnó.ib30BaHa yHHKánbHaa mnjiéKiraa cpónflOB. (77o za3. „Ky/ibtnýpa") 'hledáni, 2vášeň. zaujatost, 3velmi slibný Cvičení k Doplňkovému Textu Q—-w 1. Všimněte si vazeb s přídavnými jmény flpyMCHbiň. apyacecKHH, npyacecxBeH-Hbiů. Přeložte je do češtiny a užijte ve větách. AppKHbiň: KOJUicKTHB, rpynna, CMex, aiuiORHCMeHTM, pa6oTa; ,ipy>KccKHii: coBex, npHBex, Bcrpeia, Sečena, upněM, BH3HX, oómch mhchhhmh, noMOiub, cBa3H (Mesgjy jj,py3baMn), oxHomeiuia (Me>Kay .xioabMH), noacejiaHHH (jnoneň flpyr Apyry), B3aiiMonoHHMaHHe (Mexjry jhoai>mh), oScxaHOBKa (cpeflH jitoaeň, coTpyflHHKOB); SpyaKecTBeHHMň: oxHomeHna (Me>Kny CTpaHaMH), CBH3H (Me>Kjry rocynap-CTBaMH), cxpaHbi, rocynapcxBa, noMOHXb (o^hoě cxpaHH Apyroň cxpaHe), o6cT3HOBKa (b oxHomeHHax Me:*cn;y rocynapcTBaMn), nojiHxmca, mhcchh, cOTpyffHHMecTBO (rocyAapcxB, CTpaH, HapoAOB). 2. Cdéjiaůme 3aK.iwHČuue ctnaméů. YnompeSjíÁúme oóopómbi: cnényex noflMepKHýxb, ocxaHOBHXbcs Ha..., npwBecTií npHMép toto, KaK..., méJiaTb 3aKJiiOHéHHe u m. d. 3. Zpracujte referát na téma lekce „Bezpečnost, spolupráce, integrace" na základě všech textä i vlastních zkušeností. Použijte vhodně výrazy: a) K uvedení tématu: TTpejtMexoM cooômeHHfl aBnaexca tcmoh Bbicxy-miemia 6yneT ...; b rJ0KJia,ae ôyayx 3aTpoHyTbi Bonpocbi b) k rozvíjení tématu: flajiee aienyeT o6paTHTb BHHMaime cJiejxyKiirHM BonpocoM HBJíaexcH ...; cieflyex eru,ě ynoMsíHyTb c) k shrnutí: m3 CKa3aHHoro BbiTeKaeT b 3aK.iioHeHHe cnenycT CKa3axb (noflMepKHyTb) 3aKaH4MBaa Bbicxyiuiemie, c nojiHbíM ocHOBaHiieM a Mory cica3aTb ... Situační výrazy Vybídnutí. ripcuiOÄČHae. Vybídnutí nebo návrh se nejčastěji vyjadřuje tázacími konstrukcemi He xoTáxe -tu bm (He xoTéjra 5bi bh; Móíkho; Morý jih bum; Móxex Obixb, HaM) + infinitiv slovesa. Např.: He xoxéjiH 6bi Bbi cocráBuxb naM KOMnárono h noHTií c HáMH B Kacpé? Morý jih a Baiw npejyrcwoÍTb MáxuKy KÓ(pe? Móxex 6htl, HaM CXORHXb B KHHÓ? Oficiální zdvořilostní odstín mají otázkové konstrukce Pa3peniHxe / no3-BÓ.ibi e / Bw pajpeuiirre / Bbi no3BÓ.iHTe + infinitiv slovesa. Např.: Bil no3BÓ-jiHTe npoBOfliíTb Bac? Odstín doporučení mají vybízecí konstrukce Xopomó 6w (Henjióxo 6bi) + infinitiv slovesa. Např.: Xopomó 6u BirecTH H3MeHéHHa euiě iio oócy^éima npoéKTa. Na vybídnutí odpovídáme kladně: Cnacó6o (Bnaroflapió Bac) s možným doplněním výrazů oxótho (c yflOBÓJibcxBHeM, c páflocrbio) a BOcnónb3yiocb BáiiiHM npeirjiosKéHHeM, npaMý Báme npeii.xoacéHHe ap., nebo záporně: Cnacií6o (BjiaroaapK) Bac) s doplněním obratů ooiócb, hto He CMorý ... (ÓHeHb coaca-néio, ho a ä 6bi óneHt xoTén, ho a He yBépeH ... ap.). Komunikativní Cvičení 1. MHdDopMÚpyůme o AieotcdyHapódHoů. opzaHU3áifuu (no eáuie.uy eúôopy): 1. Ha3BáHHe h HasHatéHHe. 2. Ha tcaioáx rpópyMax BbicTynáex. 3. Pe3y.xb-xáxbi fléaTenbHocTH. 276 277 L18 RUŠTINA PRO POKROČILÉ 2. Ilpoaedúine ôecédy „3a Kpýz.ibuu cmojiÓM." na méMy: „^íeró nocTárJio HenoBéHecTBO b MHpHtie róflbí b HaýKe, b skohómhkc, b cnópre h t. ä." 3. B KäKÓM EeponéůcKUM Coíb3e eu xoménu 5u xunib? 4. KaKÚe npoôjiéMbi peiuáem EeponéůcKuů CoiÓ3 na dánHOM amáne? 3mo u eáiuu npoônéMbi? 5. ripueedúme npuMép z/io6ájibHbix npuÔJiéM edúnozo, uede/iÚMozo MÚpa. 6. Kuk ebi npedcmae/iňeme ceôéMup 6e3 ôapbépoe, Eepóny 6e3 ôapbépoe? 7. EaponéiicKoe zpaxdtÍHcmeo bom. jiwiée dpyzúx zpaxdáncme? 8. B KaKÓM 3apy6éMHOM úsiu MexdyHapóÔHOM Meponpuňmuu 6bi npuHUMá/iu ynácmue? OňHH B riOJIE HE BÓHH 278 LEKCE 19 ÝPOBEHb 5KH3HM. COIXHÁJIbHOE OBECnÉqEHHE HE B flEHtrAX CHÁCTbE BecnjiáTHoe aaun>e: ikhmó unie hi.iió um B GbiBiueM CCCP ocHOBHýK) nacTb hóboh sch-ióh miómaflH cocraBJíáOT ROMá, nocTpóeHHbie 3a cněT rocyaápcTBa. nojjaBJíáiomee 6ojii>hihhctbó HOBOce.ioB uojiynáiíH KBaprapbi npaKTHHecKH ôecnjiárno, 6e3 KaKÉx-JiHÔo BT>e3flHtIX B3HÓCOB1 HJIH IIJláTM2. KBapTÉpHaS HJláTa B3HMájiaCb3 TÓJIbTCO 3a >KH- nýio iuiómajjt, Tor^á KaK KýXHH. iipHxibKHe, Kopaaópw, BCTpóeHHbie nncacpM, BáHHbie, TyajiéTbi h npÓTHe noflcóÓHbie noMeméHHH4 hc onjiáHHBanucb. JJjw 5ojibinóá rpýinibi HacejiéHHH (y^mrejiéů, Bpaiéô, BoeHHocnýxaupíx h np.) Sb'uiH BBejjeHbi jibrÓTbi5 h ckhjjkm6 b onjiáTe aouiruiómanH h KOMMyHájibHMX ycjiýr - 3a BÓjjy, KaHajiH3ái^Hřo, oxomiéHiie, ropánee BOAocHaGxéHHe7, nónb30BaHHe rá30M h t. n. C v^Stom8 ároro ó6in,ne pacxóflbí ceMbá na oruiáTy KBapTápbi He npeBbimáJiH 4-5 npouéHTOB ee óôiiihx ijoxóaob. ToCynápCTBO nOOa(pájI09 HHflHBHMyájIbHOe JKHJIÉmHOe CTpOHTCJIbCTBO. B HáCTHOCTH, flJM npHOÔpeTéHHH10 KOOnepaTHBHOH KBapTHpbl flOCTáTOMHO 6hjio BHecTH ókojio 40 % ee ctóhmocth11, a Ha ocTajibKbie 60 % rocyjjápcTBO npeflocxaBJMJio aojirocpÓHHbiĚ xpe^HT12. (Ilo xypn. „Kyjibmýpa uMU3Hb") Ceiiraác b Mocoé B03BÓnaTca13 iíénwe cépim aomób c flecflTHKÓMHaTHMMH KBapTÓpaMH cpéjíHeň njiómajop>k> b 550 kb. m. FIoaóÔHbix SJíHTápHbix CTpóeK b MocKBé HeMHÓro. rioKýnKa fláace cáMoů CKpÓMHoň KBapTÉpbi ceĚraác Májio 279 L19