ruští na pro pokročilé cboižictba xapaktepa. ľ! o B e fl e H H e M e íl o b e k a LEKCE 11 CBÓHCTBA XAPAKTEPA. IIOBEgÉHHE HEJIOBÉKA JľJErKÓ JJFY3Éft HAftTÉ, flA TPÝrjpO COXPAHHTb MeHH npHrjiacójiH Ha HOBOcéjibe Hpéna: Ámm HMiroBiia, npejjcTáBbTe ce6é, neipÓBbi npHniacHJiM Mená Ha HOBocéJibeM A. H.: Bot n npeicpácHo! 3HáHHT, noňaeM BMécre! Hpéna: BaM jierKÓ CKa3áTb - npeicpáciio! Ho Korflá orní MeHá npHniacKJiH, a npHinná b TaKÓe ... A. M.: ... saMemáTejibCTBO2? Hpéna: J\a, bot hmchho: 3aMeuiáTejiBCTBO. Ilo othoiiičhhjo ko mhb ohh 6mjih BCerflá T3K AOÔptl, MTO MH6 He XOTéilOCb O&ÚRCľh HX CHCEM 0TKá30M3. Ho TJOÍfTH b rÓCTH b MaJI03HaKÓMbIH /JOM 3JjeCb, B MOCKBé, Ha k TOMý >Ke Ha HOBOcéjibe! 3to ptá MeHá CBásaHO c tčucŕmh npoôjiéMaMH -a He 3Háio HHKaKÓx npáBHJi, KaK ce6á BecTií b TaKÓM cjiýnae, Bce áTO fljia MeHá hóbo h HenpHBbÍHHO. A. K: HpéHa, TÓJibKO hc BOJiHýňTecb! HoBocéJibe y Hac, pýccKux, - što ónenb Becejibiä, inýMHbiň npá3flHHK, Ha KOTÓpbrä npHrJiamátOTca Bce ppy3i»5Í xo3áeB KBapTÉpbi, yerpáHBaeTca méflpoe yroméHHe. Hpéna: Bot ároro-TO, ÁHHa HBáHOBHa, a 6ÓJibrae Bceró 6oibcb! 9l óneHb MHÓro cjibiuiajia o pýccKOM rocrenpHMMCTBe, o pýccKoä Rýme, a a, bw 3HáeTe, - nócjie onepánjm h hojdkhí co6;nonáTb flHéľy. Bejib écm. a He 6ýsy HHTb h ecrb, to sto MÓaseT noKaaáTbca xosáeBaM 6ecrráKTHbiM! A. H: Écjih Bbi He MÓxeTe HHTb bhhó, to móíkho 0TKa3áTbca ot Heró, ho HÓKHyrbca4 c xo3áeBaMH bh fiojDKHBi o6a3áTCHbHO - y Hac TaK npHiia-to. Hto ace KacáeTca ejná, to Ha CTOJié HenpéMeHHO 6ýaeT ttó-hh-6ynb jnieranecKoe. Hpéna: Bbi MeHá HeMHÓro ycnoKÓHjiH, ÁHHa HBáHOBHa. Ho y MeHá ecTb eme OfláH Bonpóc: mto KynHTb b noflápoK HOBOcenaM5? Hey,nó6HO xt. m/ttíí b rócTH c nycTb'iMH pyxáMH, a TeM Ôónee no TaKÓMy aTý'iaio. A. H: Torná KynÓTe HBeTb'i! He KaKÓH-HHÔyjib ôojibiuýmHH 6yKéT, a flocľáTOHHO HécKOJibKo rjiajmÓJiycoB. HpéHa: Ho UBerá caMÓ co6óä pa3yMéeTca. MHe 6h xoTéjiocb npcnoflHCc-thď hm eine ^tó-Hii6yAb, *itó6h Btipa3HTb xopómee k hhm oTHomé- HHe. A X He 3HÉK) HH HX BKýca, HH HHTepČCOB. A. H: ä 3HáK>, HTO HBáH 4>ěAOpOBHH - CTpáCTHblfi KO.TJieKiniOHép, oh co6h- páeT rpaMriJiacTHHKH. Kyniŕre eaý „Jlýmryio coHáTy" BeTxÓBeHa - oh aaBHÓ o hch MenTáeT. A EKaTepiÍHe AueKcéeBHe noflapÚTe pyxw „K)6h;iéäHbie" - sto eě jiioÔHMbie. Hpéna: Ho Miie K&aceTca, mto aapÚTb TaKHe Béiini KaK jt/xií, rrýflpy Mano3Ha- KÓMbiM jTióflaM — He óneHb jtvióctho. A. H.: fla, Bbi npáBbi. 513a6b'uia, hto bm Máno 3HaKÓMM. Torgá KynáTe Kpa- CHByio Kopó6Ky KOHcpéT. Bo-népBwx, xéHiuHHw JiróSaT no;iáKO- MHTbca7, a bo-BTopúx, KOHcpéTbi Bcerflá MÓryT npHrofliÍTbca. Hpéna: ÁHHa HBáHOBHa, cnacáôo BaM 3a Bce ára coBéľbi. 3HáiHT, B boc- KpecéHbe, Ha Hosocéjibe y neľpÓBbix! JIp CBHnáHHa! 1 oslava nového bytu,2přijít do rozpaků,3 odmítnuti, 4přiťuknout si,5majitel nového bytu.6 dát, darovat, 7 mlsat Cvičení k Textu 1. nepecKá3bi6aa codepjfcánue rnéKcma, KOMMtmnúpyůme noeedénue déůcmeyiou{ux auu, dua.ióza. Ynompeoúme znazó/iu: cooômáTb, yijHB-náTbca, npenJiaráTb, npHxoflHTb b 3aMemáTejTbCTBo, oôtacHáTb, Bwpa-acáib HeyBépeHHocTb, BO.iHOBáTbca, ycnoKáHBaTb, ^aBáTb cobót, coMteBáTbca, noflTBepacfláTb, ÔJiaroaapÓTb. 2. Hcxodá m noeedénuM béucmeyiowfxx m% eúcKoncume ceoSjméwue 06 ux xapánmepe. ynompeôúme ooopómu: MHe KájKeTca; cpá3y bhaho (noHáT-HO), HTO; no OTHOHléHHK) k; ito KacáeTca... 3. npodó.axume xapaicmepúcmuKy npucýmcmeyK/utezo Hejioeétca (cpuKmúe-nozo), Komópbiii na noeocé/ibe nónb3yemca MOÔÚAbHWCOM (cámosbiM mesieqjÓHOM) - cm. mencm duKmánma „MoôíuibHasi nopádonnocmb". 164 165 Lll RUŠTINA PRO POKROČILÉ CBOi/ICTBA XAPAKTEPA. ľlOBEflEHUE HEJIOBEKA Tematická slovní zásoba 1. Povahové vlastnosti. CBÓňcTBa xapáKTepa. Bcjihko;(viuhi>ih (-ne) velkorysý, šlechetný; róp,u.m (-octi.) hrdý, statečný; ipýcrafciů (-b) smutný; aoôpojrýuiHbiťí (-ne) dobrosrdečný; jjóôpbiu (-OTá) hodný laskavý, dobrý; aoBepqnBbrä (-octí.) důvěřivý; 3á6oTJTHBbiH (-oCTb) starostlivý; náMKHyTMH (-ocTb) uzavřený; 3acTCHHHBwň (-OCTb) ostýchavý; JiácKOBbrá (-OCTb) něžný, milující; jiio6é3Hbiii (-ocTb) laskavý, prívetivý; jno6o3HaTejibUbiů (-octb) zvídavý; .iioôonbiTHWH (-ctbo) zvědavý; mhjimh milý sympatický; MOJrmTHBbrii (-OCTb) mlčenlivý; yiíÍikiiií (-ocTb) mírnépovahy; o6aáTe.ibHbrä (-OCTb) okouzlující; ocTpoýMHbm (-ne) vtipný, duchaplný; nocjiéjroBaTejibHbni (-ocTb) důsledný; upMHUMiialibHbiů (-oci'b) zásadový; paccéHHHbrä(-ocTb) roztržitý; póSkhh (-ocTb) nesmělý; cnoKÓHHbrá klidný, mírný; •iécTHbiH (-ocrb) poctivý, čestný; ;imÓ5íuhú íhi.iií (-ocrb), TmecjiáBHbiň (-ne) ješitný, domýšlivý; 6ecrrpHHUHn-hmh (-OCTb) bezzásadový; 6ojitjmbmh (-OCTb) upovídaný, hanl. žvanivý; Bcubuib-iiibmíí (-ocTb) prchlivý, vznetlivý; BbicoKOMcpHbifi (-uc), 3anóc«iHBMH (-OCTb) povýšený, nafoukaný; xáfffam (-OCTb) na >ito, «o ieró, k teyfý chtivý čeho, lakomý, hrabivý; -jaSbiBMiiBMii (-OCTb) zapomnětlivý; 3JionáMHTHbiů (-ctbo) nezapomínající urážku; KanpH3HbiH rozmarný, náladový; KouápHbiií (-ctbo) zákerný, úskočný; paBHOjrýniHbiň (-ne) lhostejný; pa3BH3Hbrň (-ocTb) Mačkovitý, nevázaný; caiwoyBépenHMH (-ocTb) sebejistý, sebevědomý; CKýHHbiň nudný; yjKácHbní hrozný, děsný. 2. Člověk ve vztahu k jiným, k práci. H e.i o Bé k b oTHoméHHH k HpyrHM, k iiéjiy. BcacjiiiBMÚ (-ocTb) zdvořilý; Bcpiibiú (-ocrb) věrný, oddaný; BiiHMáTeibHbiH (-ocTb) pozorný; rocTenpnHMHbiä (-ctbo) pohostinný; 3pý*ecKHŔ, ^ipjbKHbrä přátelský, družný; HaaéxHbrá (-ocrb) spolehlivý; o6mHTerabHbiii (-OCTb) společenský; op;umápiibiií všední, obyčejný; OTKpoBeHHbiH (-ocrb) upřímný, otevřený; OTSbiBiHBbié (-ocTb) soucitný laskavý; npHBéT.iHBbiž (-ocTb) přívětivý; caMOKpHTHHHMH (-ocrb) sebekritický; caépjKanHbiH (-ocrb) zdrženlivý; chhcxo-HíÍTeJibHbiH (-ocrb) shovívavý, mírný; MejioBéiHbiů (-ocrb) lidský, humánní; HVTKHH (-ocTb) citlivý, taktní; rpýSbiň (-ocrb) hrubý; 3aBHCTJiHBbrií (-ocrb) závistivý; xecrÓKHH (-ocn>) krutý; KopwCTHbiii (KopbiCTomóÔHe) zištný; .THneMépHbiň (-ne) licoměrný, pokrytec- ■ 166 ■ ký; iKiiäíi ľiKľ.i.iir (-ocrb) vlezlý; Hár.ibiá (-ocrb) drzý; HacMéuijiHBMH (-ocrb) pos-měvačný, uštěpačný; hcbmhociími.m (-OCTb) nesnesitelný; He;m>Ópo>KCJiá'i e.;ibiibiii (-ocTb) nepřejícný, nepřátelský, zaujatý; HcjoiícpniiBuň (-He) nedůvěřivý; ooiuihbmh (-ocrb) urážlivý; peBHiÍBbiH (-ocrb) žárlivý; y Heró Txxejibrä xapáKrep nesnášenlivý; TpyciiiÍBbiň (-OCTb) zbabělý; aroHCTHHecKHH, 3ronc-THHHbiH (3roH3M) sobecký; xiÍTpbiň (-ocTb) vychytralý; míiuhwii (-ocrb) dravý; ue;ioRÓň (-HTOCTb). lé.ibHbiii praktický, dovedný, šikovný, pracovitý; jthciibu-jiHEuápoBaHHbiH (-OCTb) ukázněný; oópajónamíbni (-ocrb) vzdělaný; óiu.iniwrt (Bpan) zkušený; npe;uipiiiÍM>iuBbiii (-ocrb) podnikavý; TajiáiiT.iHBbiH (-OCTb) nadaný; rpy^o.noÓHKbrft (-ne) pracovitý, pilný; Tpyaocnocóóuwii (-ocrb) práceschopný, 3. Jednání, chování, vystupování. ľloBefléHne. Becni ce6á (npii.iií'ino, nenpímyac^eHno) chovat se (slušně, nenuceně); oiHociiii.cn k KOMý Kaií chovat se vůči komu jak, oGpaiiiárbcn c KeM K-dw jednat s kým, zacházet s kým jat, i op iiíti.csi kcm, qeiw být hrdý na koho, co; jiioôiŕrb milovat; w;a*á i u. upit marsá ti> ion óhhc rna ctít, uznávat přednosti; nemí n. cenit si, vážit si; oííO/Káib zbožňovat; Boiwitiuán.oi kcm, hcm být nadšen kým, čím, obdivovat se komu, čemu; .iouepsíxi. důvěřovat; coiýBCTBOBaTb komj' soucítit s kým; npomáTb Koró odpouštět komu; Bo.nioBíÍTbťsi znepokojovat se; CKpÓMHU-•raTb být příliš skromný; nryTHTb žertovat; ocTpoýMHHiaTb být vtipný; *a.io-Bati.cíí stěžovat si; iukú i,oiian> závidět, iic-iiaitií (t-Tb nenávidět, 3Jiín i.cji zlobit se; npejupárb Koró pohrdat kým; oôiixáTb urážet: CMeaTbca Hai kcm vysmívat se komu; pcnuo-BaTb Koró, k komj' žárlit na koho; in.ičiiiiľiaTi. o kom, KJieseTáTb Ha Koró pomlouvat koho; 3a3iiaBárbCH népe^ KeM povyšovat se nad koho; n04xa.Tn.Mim-iaTb hovor, napěn KeM podlézat, pochlebovat komu. Audioorální Cvičení 1. Vyjádřete zevšeobecnění obsahu výchozí repliky. Užijte výraz oh BooSmé ... on je vůbec ... Elo othouióhhk) k apyriÍM OHá Kaor- OHá BooSmé 3JionáM3THaa. 3a 3JionáMHTHa. Tlo OTHoméHHKi k fléVry oh imorná Oh Boo6mé 3a6ÚBHHBbiň. SaSblBHHB. ... _____. 167 Lil RUŠTINA PRO POKROČILÉ K MOJIOnťiSCH CTapHKH HHorjiá 6bl-BálOT HeAOBépMHBbl. K cboíím KOJiJiéraM oh ôbiBáex 3a- BHCTJIHB. Cpejp iioňpýr OHá HácTo Ben,eT ce6á caMoyBépcHHO. 2. Vyjádřete vztah ke své osobě. Xo3ácBa óieHt jiio6é3Hbie juórh. Xo3áťiKa - óxieHb cHHCxoflÓTejibHaa JKÓHmUHa. KaMHHCKHe - BblCOKOMépHbie .HÓflH. rj^HpéKTOp - BHHMáTejIbUMJl HĚJIOBéK. Bépa neTpÓBHa - 0T3biBHHBaa xéH-nniHa. Ohh Booôiqé HejioBépiHBbie. Oh BOOÔmé 3aBHCTJIHBbIH. OHá Booômé caMoyBéperaaH. 3,a, no oTHoniémno ko MHe ohm Bcer-«á Jiio6é3Hbi. fla, no OTHoméHino ko mhc ohž Bcer- flá chhcxo^HTejIbHa. fla, no OTHoméHHio ko mhď ohh Bcer- j\á BMĽOKOMépHbl. fla, no OTHOinéHHK) ko mhc oh Bcerflá BHHMáTeJieH. fla, no OTHoméHHio ko MHe ohš Bcer- flá OXSblBHHBa. 3. Potvrďte souhlas výrazem áTO BépHo máte pravdu, to je pravda. Podle významu slovesne' vazby volte příslušné'pňdavne'jme'no. IleTpÓBbi xiácTo npHDraaraáiOT rocTéi. Mpa jik>6ht nocMeáTbCH Has ApynÍMn. HBáH rierpÓBH^ OTHÓCHTC5I k fípyVŘM CO BHHMáHHeM. K)pa HHKOMý hc npBepáex. Bojiójia oTJiiraáeTCH npHHininná-ib- HOCTbK). HÚHa BaĽHJibeBHa b rocxáx BCě Bpé- Mfl MOjraÍT. 3to BépHO, IleTpÓBM BOOÔnié rocTe- IipHHMHbl. 3to Béprio, Hpa BOOÔiné HacMénuiHBa. 3to BépHO, HBáH ITeTpÓBHH BOOÔmé BHHMáTejieH. 3to BépHO, K)pa Booômé HenoBépHHB. 3xo BépHO, Bojiófla Boodmé npHmni-nHáneH. 3to BépHO, HÉHa BacrábeBHa boo6-iné MOJTia-nÓBa. 4. Vyjádřete námitku. Užijte výraz pá3Be He ... cožpak ne ... Tm He cnocóôeH nepxáxb ce6á ite-npHHyacjteHHO? Pá3Be a He nepxý ceôá HenpHHyx- flěHHO? CBOI/ICTBA XAPAKTEPA. nOBEflEHME M E JI O B E K A Pá3Re a He OTHonrýcb k HeS c yBaxé- HHCM? Tbi He MÓaKeuib oTHOcáTbca k Heä c yBa>KéHHeM? Tu He vMéenib Becní ceôá cnépacaHHO? Pá3Be a He Beřrý ceôá cflépaKamro? Tbi He b cocToáHHH BecTH ceôá cno- Pá3Be a He Bejrý ce6á cnoKÓňno? KÓHHO? Tbi ne yMéeuib ornocHXbca k npyrňM Pá3Be a He oxHowýcb k apyrrá no-no-npýacecKH? -jippKecKu? 1. Doplňte vhodně do vět vynechané výrazy: npHBecTH »"—O b 3aMeraaTejibCTBo, pacxepaxbca, oôpa^oBaTbca, oÔHjteTb, myxHTb, ocTpoyMHBraaxb, npnrjiacHTb Koro, noKa3aTbca HeBocnrtxaHHbíM, BOjiHOBaxbca. Tvořte samostatné obdobné věty. 1. IleTpoBbi ... cbohx flpy3eň Ha HOBoee.xbe. 2. Y3HaB, hto k naM HeoaoiflaHHO npHejryx tocth, mm ... 3. c Hb3hom IiexpoBHqeM Bcerjja Bečelo, oh jikdohx ... 4. Mhc He xoTenocb ... ero cbohm 0XKa3OM. 5. BoraTWM noflapKOM bm Moxexe ... xo3aĚKy flOMa. 6. Ecjih bm nocxoaHHO SyAere nepeÔHsaxb roBopaujero, Moacexe ... 7. Ohh noMoryxBaM, He cjiejryex yBepaio Bac. 2. K přídavným jménům uveďte podstatná jména (viz tematická slovní zásoba) a užijte je v kladných i záporných větách s obraty: (djin riezo, neě) xapaKmepm (um) ceoůcmeeuHO (ezo, eé, ux) u,eHHm (3a nmo); (oh, ona) omaimaemca. (wm). BejiHKOflynmbiH, 3a6oTitHBbiĚ, jiK)6o3HaxejibHMň, npmmunnajibHbrä, aMÔH- njI03HbIĚ, BblCOKOMepHbIH, 3aH0eqfHBbIH, iKaHHblň, KOBapHblH. 06nXHTeJIbHWĚ, 0T3bIB1HBbIĚ, >KeCTOKHH. JlHqeMepHblíí. OÔHflHHBblH, peBHHBMH, npeflnpHHMMH-Bblä, XpyflOJlIOÔHBblH, HeCTHblH. 3. Vyjadřujte opačnou vlastnost podle vzoru. n~"0 Vzor: Mbi Bce 3HaeM, qxo oh oneHb ^oopbiň. HaoÔopoT, oh ohchb 3jioě. - BecěJibiĚ, BexjiHBbiĚ, cMejibiň, MarKaŘ. oômnxejibHbiH, CKpoMHbiň, c^ep-xaHHbiž; - 3aMKHyTbiň, saHocqHBbiH, poSKHĚ, CKy^iHHH, rpy6biH, acecTOKHň, Bcnbijib- MHBblH. 168 169 Lil RUŠTINA PRO POKROČILÉ 4. Všimněte si konstrukcí vyjadřujících kladné a záporné expresivní hodnocení. Obměňujte je s využitím tematické slovní zásoby. 1. Kaicaa: OHa oHapoBaTejibHaa! 2. Ho KneH, cnocó6eH, totób ap. se pojí s infinitivem (Oh totób BaM noMÓ^b), - jestliže se přídavné jméno typu bmcókhh, HeBHCÓKHH. HeBejiHKHH, CTápwH, MOJion;óh ap. pojí s podstatným jménem pocT, roná (Oh hcbmcók pócTOM. Oh erap rojtáMH, ho móhoji jryruóž). Mluvnická Cvičení 1. Zdůvodněte užití jmenného tvaru přídavných jmen. 1. IToflo6Hoe oSxacHeHHe He hobo. 2. Hejib3a 3a6wBaTb 06 ycJioBHax, ynéT ko-Topwx o6»3aTejieH. 3. Ot Tóro, HaacomKO yno6aa h (pyHicuHOHajikHa rrocojib-Haa napia h bch MeSejib, 3aBHCHT 3flopoBbe aeTeň. 4. To, hto H3Becrao o hSm, otchb HHTepccHO, ho hc p;oKa3aHO. 5. IlepBbm JiHTepaTypHbiřr Tpp Maňn IIjih- 171 Lil RUŠTINA PRO POKROČILÉ CBOŕíCTBA XAPAKTEPA, n 0 B E fl E H M E 4EJ10BEKA ceiiKoň aBTOÔHorparpHHeH, BecbMa OTKpoBCHeH h HCOXHAaimo HHTepeceH. 6. c tohkh 3peHHa npaKTHHecKoro npmieHeHíM He Bce HHTcpecHO h nojie3HO. 7.5\. yBepeH, hto 3th BbiBonbi yôenHTenbHbi. 8. BauiH npeÄJioxeHHa dpaKTHHec- KH He HOBbl. 9. BeCKOHeHeH, HO H3MCpHM KOCMOC. 10. IlOHH HeBeJIHKH pOCTOM. O-"* 2. Dosadte podle smyslu vhodná prídavná jména v příslušném tvaru: 3aHHTepecoBaHHMÔ, crapHHHbiň, KpacHBMá, HeBbicoKHH, nocTynHbiň. jno6e3-Hbifí, rocreiipHHMHbiň, crapbiň, mojio^oh, HenpaBAono,uo6HbiH, 6ecnoJieJHbiií, CKJIOHHbM. 1. 3T0 OHeHB ... H ... X03HHH. 2. Mbl BCe ... B TOM, MTOÔbl 3K3aMeHbI KOHHBĽTHCb ycneuiHO. 3. HoBbie otkphthh cTaiiH npaKTHraecKH ... BceMy lejioBenecTBy. 4. HeKOTopwe jhohh ... npeyBejiHHHBaTb MaJieŕniiHe ne^ocraTKH. 5. Oh ... ro-saMH, ho ... aymoH. 6. To, hto o hcm roBOpsrr, um ksmcctch ... 7. MocKBa ... h ... ropofl. 8. Oh óhji ... počtom. 9. BnpaKTmecKOM oTHOiuemm pe3yjibTaTbi HCCJiejIOBaHHH ... q—k 3. Na základě slovních spojení tvořte a doplňujte věty se složenými a jmennými tvary přídavných jmen. Ve druhé větě vyjádřete dásledkový vztah spojkou nooTOMy. Vzor: HHHa pacceaHHas yneHHua. OHa cjihihkom (oneHb, noBOľľbHo) pacceaHHa h iiosTOMy y Hee nnoxaa ycueBaeMOCTb. PoÔKaH fleBo^iKa; oÔHíHTe.itHbiií Ma;ibHHK; npHHHHnHajibHbiH nejiOBeK; Becejibiž coôeceflHHK; cKVHHasf KHHra; BcnbUbHHBbiň napeHb; sacTeHHHBaa ReBVIHKa; OTKpOBeHHbIH MOJIOflOŮ HCTOBeíC; 3aMKHyTbIĚ HCJIOBCK. 0~~ir 4. Doplňte do vět složené a jmenné tvary přídavných jmen. Všimněte si užití tvaru přídavného jména po zájmenu T3K a TaKOĚ. BOKJlHBblfi, MHJIblíí, BHHMaTeJIbHLIH, flo6pbIÍÍ, JIOBepHHBbIH, OÔHflHHBblH, rpy-6bIH, CaMOJIIOfíHBbIH. 1. Hropb raK hto e\iy HHiimero enoBa Hejib3K cKa3aTb. 2. Oh raKOH hto ero JierKO oĎManyTb. 3. floicrop Hb3hob TaKoň Taxon ... nenoBeK! 4. Oh TaK ... n TniecjiaBen, hto ne npHHHMaeT KpitTHKy. 5. HenoHHTHO. noMeMy OH C TOBapHmaMH TaK a C pOJIHTe;i5rMH T3K ... 6. X03HeBa T3K HTO HM HH ■ 172 ■ i b HěM He OTKaxenib. 7. Bce ômjih ko MHe TaK TaK hto HacTpoeHHc y Mera noMHHJiocb. 8. Y m& t3khc ... raa3a h Taxas ... yjibiôKa. 9. Moa aoHb TaK 1itonoBepHT Juo6oMy oôcmaHHK). 10. npoaaBiirHiibi b hobom Mara3íÍHe TaK... c noKynaTejTHMH.' 5. Přeložte. 1. Jsem vám tak vděčna za dobrý vztah k mému synovi. 2. Experimenty s drogami jsou nebezpečné a často tragické. 3. Cesta do ciziny je pro nás příliš drahá, pojedeme raději do našich hor. 4. Proč jim nevěříte? Jsou to zásadoví, pracovití a spolehliví lidé. 5. Pro léčení drogové závislostí jsou neméně důležité rehabilitační programy. 6. Kabát je ti krátký a úzký v ramenou, nekupuj ho. 7. Ulice starého města jsou pro dopravu úzké. 8. Jak je krásná její něžná, svěží tvář! 9. Jsem si jist, že váš syn je na vysokohorskou turistiku ještě malý a slabý. Cynpyrn BqrjT 3a cobctom H HanpaBJíHiocb no anpecy - CaHKT-IIeTep6ypr, yjiniia Py6HimrreHHa, hom 25. IJejib y MeHst noBOJibHO HéTKaa1: y3HaTb, xax paóOTaeT KOHcyjibTainw no BonpocaM ccMeítHoři aonim, h 3aTe\i nonpoČHO paccKa3aTb 06 stom. B HeÔojibmoH KOMHaTe, rne npncvTCTByeT 15 -17 hcjiobck, Mononbie jhorh cjiyniaiOT jickhhio. Te\ia eě - ncHxojrorHH cynpy>KecKHX2 OTHomeHHň. HeHa- BH3HHBO JieKTOp BeflěT pa3ľOBOp O TOM, HTO TaKOe TOpjlOCTÍ., JÍOCTOHHCTBO, peBHOCTb. ToBOpHT O HeH36e«HOCTH3 nCHXOJIOrHHeCKHX XpyflHOCTeH, OCOĎeHHO b Hanaiie cynpyíKecTBa, n o tom, KaKHMH nyraME hjtth, htoSbi hx npeo^ojicTb4. KoHeMHO, MOJIOaOXěHM5 H CSMH 3HaK)T, HanpHMep, MTO XOpOIUO OblBaTb Ha BbicTaBKax, b Tearpax. IIo Bpnfl jih Bce noHMMaíOT, hto Baxno npa 3tom o6Me-HHBaTbca BnenaTneHKaMH, oôcy^HTb yBHjennoe. nocnopHTb - HMeHHO tzk CKJianbiBaiOTCH oTHomcHHH Mearfly cynpyraMH6. Hmchho TaK nosBJíaeTCH npHBMHKa k coAepxaTejibHOH7 ôecejie, a BMecTe c Heň - npotpujiaKTHKa CKyKH ceMeňHoň xh3hh. KOHeMHO, M0JlOJt0>KěHbI H C3MH nOHHMaBDT, HTO HVBCTBO, KOTOpoe CB»3aJIO ABOMX, Hy>KHO ôepeHb. Ho ôonbuniHCTBO BnepBbie cnMinaT, KaKyio BaxHyio po.ib npn 3tom HrpawT ceMeÄHbie TpaflHiaui - npa3,n;HHKH nepBOH BCTpeMH, roiioBmHHbi CBa^bôbi ... A KaK MHoro MoryT CKa3aTb nonapKH He cpopMajib-Hbie, yTHJiHTapHbie h yx, 6e3yaioBHo, He ca\in neHbra BMecTo npe3eHTa: 173 Lil RUŠTINA PRO POKROČILÉ „Kyna, mto HyxHo ..." Penb vt]\er o nonapKax co 3HaneHHeM, nxoôbi ômjio bhji-ho: He paBHOHyiuHbiň nejioBeK ero cjiejiaji - Jiioôaimiň. HejioBeK, HMeiomHň onbiT ccmchhoh >kh3hh, 3iiaex: ne TaK ysc pen™ b Heň cnopbi h ccopbi, ho coBce.vi He o6H3axenbHo Bejryx ohh k cepbě3HOMy pasjiaxy. Mojiontie xe He Bcerjra roTOBbt k B03MO>KHOMy KOHcpJíHKxy h, tcor^a oh cjiy-naexca, curraioT ero HenonpaBHMoů ôejioň. Cjiobom, na nepBož jickhhh MOJiop;bie nocTHraioT raaBHoe, o hSm hm npeflcroHT noMHHTb Bce roHH cynpyjKecTBa: ôpaic8 - hc hto-to CTaTHHHoe, pa3 Ha Bceraa 3ajiaHHoe. Ha pa3Hbix 3Tanax oh npHoGpexaex HOBbie Kpactcn. Bxopaa jieioura npoBOjnrrcfl b flByx irpyntx ayjrHxopiiíix - oxflejibHo ruia wryjK-iihh h fljw xeHiirHH. OTKpbiTHÔ fljiH ceôa MOJiojrbie ĽrymaTenH ne.iaiOT 3jiecb emě 6onbHie. TIoTOMy hto penb wji&r o rapMQBHH, hhthmhíix othoihchhhx cynpyroB. Bpa™ yÔexaeHbi, hto caMbrä paciroocxpaHěHHbm'' cjiynaě, Kor^a cynpyra HejíOBOJibHbi jrpyr rrpyroM, - sto kojijih3H5i, Bbi3BaHHaa oÔbiKHOBerrHbiM hcbc-xecTBOM o6ohx b Bonpocax hhthmhoh íkh3hh. B pe3y;ibTaxe cynpyrH ro^aimi MynaiOTca, He noHHMaa, oxnero ohh hoctohhho pa3apajKeHbi. JI1060H nejiOBeK, >KejiaK>mHH nanyHHXb coBeT, o6pamaexcfl k rrexypHoň h cooômaex cyrb10 CBoett npoSjieMM. Hame Bcero pa3roBop npoHcxojnrr no •rejiecpoHy. ^eacypHaa onpenejiHeT, okom cneipajiHCT HyaceH b flamioM cjiy-nae, h HasHanaeT Ha npHěM k npocbeccopy. H ynax 3aecb bchtam, Ka3ajiocb 6bi, npocTbiM - Kax b ncHxojiorHMecKOM h (pH3HOJiorHHecKOM nnaHe nyMaxb, 3a6o-THTtca npyr o npyre. BeuiaM npocTbiM, ho xaoM HeoôxojiHMbiM. KoHcy.ibTaHHsi - yxe BnoJiHe »ai3Heciioco6HbiH, r^yHKnHOHMpyroriiHft opraHH3M. Bot noHCMy ciojia HjryT nncbína, ejjyr íkhtcjih npyrax ropofioB HaôpaTtcH onuxa. (ľlo Z03. „Hedejín") ' jasný.2 manželský,3 nevyhnutelnost, 4 překonat,5 novomanželé. ° manželé.' obsažný, zajímavý,s manželství, sňatek,9 rozšířený, :o podstata Cvičení k Doplňkovému Textu 1. Na základě textu a tematické slovní zásoby popište vlastnosti a chování nutne'pro vytváření harmonických vztahů mezi manželi (rodiči a dětmi, spolupracovníky). 2. Napište dotaz do předmanželské poradny, jak řešit problémy vaší přítelkyně (přítele). BBH||i|iBC^H^Krni^^p^ Situační výrazy Písemné pozvání. IIhci>mciiiioc ripiHiauiciine. Při přátelském vztahu k zvanému má písemné pozvání obvykle tuto podobu: Jlpporán Jléna! IIpm.unuáe\i xe6á npiiéxaii, k HaM Ha RBe HejiéjiH. Bce 6ýflyx páflbí onáxb xeQá yBííjieTb. CooÔhih xóiHyio fláxy TBoeró npHC3fla. C BpýacecKHM npHBéxovi 5Ih h ÉBa HÓBaKH. Při oficiálním vztahu k zvanému se po oslovení uvádí účel, lhůta a podmínky pozvání: yBaiKáeMbiíi: npoqbéccop! OprKOMHxéx npurjiauiáer Bac iipnuúri. ynácTiie b KOHq)epéHiinH (cmmó3HyMe) KOTÓpaa cocxoiíxca c 12-oro no 16-oe an-péjiH ceró ropa. Bce paexó^u, CBásaHHwe c BánuiM iipeôtiBáHHeM, 3a hck.xio-qéHHeM nopóacHbix, Oepěx na ce6á npHraaináioíHaH cxopoHá. ripócHM coo6-HíHTb oprKOMHTéxy cpéjrcxBO xpáHcnopxa a xó^nyio fláxy Báuiero npn6MXHH. C yBaxéHHeM... Při úředním styku mívá pozvánka následující podobu: ílHpéKxop 3aBÓ?;a npócHx Bac nsÚTbca 17-oro Hoaôpá c. r. b 10 nacÓB yrpá k HeMý b KaÔHHéx (npócHT Bac óbiTb y neró; npiir.iamáex Bac k ce5é). Pozvánky na akce organizací se obvykle stylizují takto: YBaíKáeMbie KOJinéra! 18-oro OKTHÔpá 2003 rófla coctohxch coSpánae npoq)coK)3HOH opraHH3áirjHH HHcxwTýxa. Ŕrk3 Bcex hor o6a3áxejibHa. KONnJNIKATIVNl CVIČENÍ 1. Hzpá:„yzadáůme!" Odún onpedejiňem ceóůcmeaxapiKrnepa u onúcu-eaem noeedémie óčinezo 3HaicÓMOzo, a ocmcuibHÚe yzádbieawm, o kom uděm penb. 2. PaccKOMÚme o ceóůcrneux Hejuteéxa, k KomópoMy omnócumcn mucrk „y'uezó Auuib uécKOAbKo nopÓKoe", ccbuiásicb na cmucji néiucKux u3penéHuů: 1. Dělá všechno na dlouhé lokte. 2. Kam vítr, tam plášť. 3. Hází flintu do žita. 4. Mlátí prázdnou slámu. 5. Mele páté přes deváté. 3. AtiKČma: Omeémbme Ha eonpóc, kokům dóJixeH 6umb coepeMéHHbiú mvm (-au učená) no ommumaao: 1. k xceHé (k Myxy), k fléxHM; 2. k flOMániHeMy xo35ÍiicTBy; 3. k npyráM .xióflaM; 4. k pa5ÓTe. 4. He ympáneno nu e náuie epéMH nonúmut o moM, nmo yMécmno, npÚHHmo, o moM, nmo ne/iňemcsi cmúcaom HéuiCKOŮ nocAÓounu „S poctivostí nejdál dojdeš"? 174 ... 175 Lil r RUŠTINA PRO POKROČILÉ 5. Ilo3dpá6bme MOJiodoxcenoe, ccbuiáxcb m codepxánue nocaóeuu, e ypÓKe. 6. PaccKCDKÚme, m nmo (ne) ufinnm némcKiix xoKKeúcmoe, nezó ne xea-máem mhózum óojié/ibu^uKaM u eooomé mo/iodbiM jikôhm u dcbtce nOXlĽlblM. 7. B kukúx ŠKcmpeHHbix cjiýnanx eu ne cmozjiú coôjiwdámb npáeujia npwiÚHHozo noeedéHun? 8. Peazúpyume na oô-bnejiéuue: „OmKpbieáe.m omdejiénue MexdyHapódnoú mopzóeoú ipúpuu. IlpuznarnáeM k compýdHunecmey cepbé3Hux Jimbéú, yjuéioufux paôómamb amocmoAmejibHO. Tipu omeémcmeennoM omm-luénuu k padáme zapaHmúpoean eucÓKUů 3ápa6omoK". 9. KaKÚM ebi npedcmaejiáeme ceôÁ e 70 nem! 10. Hmo H6JiáemcH nýniuuM cpédcmeoM oôw,éHUň? TeneaKpún? KoMObémep? Pa3zoeóp „no ôvuióm"? 11. Bbi coznácHbi c xapanmepúcmuícoä „uóebix pýccKiix"? (Cm. buKmánm 17) 12. Hmo bom oôúhho (ue) HpáeumcH e UHtnepebW c meécrnubíMU nepcÓHOMU e npécce u dpyzúx cpédcmeax uHCK0X03áňcTBeHHbie yróflba1,19% - ojiéHM náCTÔmixa, 19% - ripónae 3éMira) Orojrinja - Mocraá (8,8 mjih. hciobék) Pocchh pacnojióaceHa Ha boctókc EBpónbi h céBepe Á3hh. HaHôáibinaa npoTJDKěHHocrb - 4 júamn KHJioMéTpoB. HaHÔÓJibmafl nrapHHá - 9 Tbic. km. Pocchh OMi.iitiíeicM MopÁMH CéBepHoro JlenoBHToro OKeáHa (BápeHneBO, Béjioe, KápcKoe, JláirreBbix, BocTÓHHo-CHÔápcKoe, HyKÓxcKoe), MopjÍMH Tiíxoro OKeáHa (BépHHroBo, OxÓTCKoe, HnÓHCKoe) h MopÁMH ATjiaHTífaccKoro OKeáHa (BajiTHHCKoe, 4epHoe, A3ÓBCKoe). rocy^ápcTBeHHaH rpaHiíua Ha céBepo-3ánafle - c HopBérHeň n HHJiáHHHeô. Ha 3ánane - c nójiwueň, 3crÓHneft, JláTBHefi, JIhtbóh h Eenapýcbio. Ha K>ro-3ánafle - c YRpalÍHOH. Ha róre - c rpý3Heň, AscpôaiínacáHOM, Ka3axcTáHOM. Ha róro-BocTÓKe - c KnráeM, MoHrójineň h KHflP. Cáiwbie ;i.nÍHUbie pČKii Jléiia 4 400 km HpTb'ira 4 248 km EHHcéá 4 102 km 06b Bójira AMýp 177 3 650 km 3 530 km 2 824 km . ■ . L12-0