P54: 22_zena_SS2.rtf Path: D:\david stary kompl\instal\atlas_rozhovory_program2\A...\22_zena_SS2.rtf Media: RICHTEXT Printed: 2014-04-03T00:06:43 By: Super From HU: HUSA_kodovane_v1 HU-Path: [D:\david stary kompl\instal\atlas_rozho...\HUSA_kodovane_v1.hpr5] Codes: 16 Memos: 0 Quotations: 43 Families: ženy HADI studenti ženy Comment: Date: 03.04.14 P54: 22_zena_SS2.rtf Page: 1/9 Protokol pro zápis kvalitativního dotázníku Číslo Datum 14. 2. 2011 Skupina divadla HaDi Vaše jméno Lucie Zátrapová Demografické údaje o respondentovi Věk 22 Pohlaví žena Studium středoškolské Povolání studentka filmové vědy Poznámky Přepis rozhovoru 1) Jak trávíte svůj volný čas? Ve svém volném čase, jakožto student, navštěvuji kina, divadla, koncerty a kulturní akce. 2) Přitahuje Vás více kino či divadlo? To se jednoznačně nedá říci, ale jelikož studuji filmovou vědu, tak nejspíše kino. Ale do divadla chodím také často a ráda. Do divadla chodím už déle a není to pro mě tak častá aktivita jako kino, takže mě teď divadlo hodně přitahuje. 3) Divadlo tedy pro Vás znamená něco mimořádné? Kino je spíš tedy pracovní záležitost? Date: 03.04.14 P54: 22_zena_SS2.rtf Page: 2/9 Ano, přesně tak. Divadlo je pro mě něco mimořádného. 4) Takže na kino se díváte spíše jako praktik než na divadlo? Ano, přesně tak. Přece jen to kino navštěvuji a navštěvovala jsem víckrát. Pro mě to už není žádná událost. 5) Takže divadlo pojíte s nějakou událostí? Ano. 6) S jakou? Když jdete do divadla, bere to jako oslavu nebo nějak podobně? Takhle zase ne, že bych si divadlo dávala za odměnu. Tak jednou za měsíc, v poslední době i víckrát si do divadla zajdu. 7) A proč teď chodíte častěji? Mám kamarádku, která pracuje v divadle, studuje divadelní vědu a kvůli tomu teď chodím do divadla častěji. 8) Pomáhá Vám divadlo i v některých rozlišovacích věcech u filmu? Určitě. Film vychází z divadla a hodně se ze začátku srovnával s divadlem. Sice jsem zjistila, že nejsem schopná analyzovat divadlo tak, jak film, ale jsou věci, které jsou podobné. Byla jsem i na filmových adaptacích, které pak byly převzaty na divadlo. A tak, když sleduji nějakou inscenaci, tak si představuji, jak by to vypadalo v tom kině a sleduji, jak si herci poradili s různými věcmi, které jdou ve filmu úplně jednoduše udělat. V divadle to tak jednoduché není. 9) Dává Vám divadlo pocit větší živosti, protože jsou tam živí herci? V divadle je ten kontakt živější. V divadle herci komunikují s diváky. Ve filmu samozřejmě také, ale ne v takové míře. 10) Viděli jste už někdy natáčení filmu? Jak herec „komunikuje“ atd. Jelikož jsem točila krátký film s divadelním hercem, tak jsem viděla, že on je zvyklý hrát lineárně a nepřerušovaně. My jsme ho pořád přerušovali a říkali jsme mu, kam má přijít, že už dál nesmí chodit atd. Byl z toho docela zmatený, takže je jasné, že herci v divadle fungují jinak. 11) Co Vás na divadle zaujalo nebo zajímá nejvíce? Nejvíce mě zajímá právě ta komunikace s publikem, protože u filmu tohle není. 12) Máte radši experimentální a alternativní divadla nebo divadlo jako společenská událost sebeidentifikace sebeidentifikace hodnocení na základě zkušenosti znalost předlohy spolupřítomnost živost jako klad spolupřítomnost živost jako klad Date: 03.04.14 P54: 22_zena_SS2.rtf Page: 3/9 městská, kamenná divadla? Nemůžu říci, že bych měla něco radši, já mám ráda obojí. Ono to není jen o té komunikaci s diváky, ale člověk na divadle pořádně vidí, jak herci hrají. Když se něco nepovede, tak probíhají pokusy o improvizaci a když některé představení vidíme po několikáté tak víme, že to tak nemělo být. Každé představení je jiné, ale film je pořád stejný. 13) Co se týče brněnských divadle, jaké divadla jste zde navštívila? Hodně často jsem chodila do Městského divadla, byla jsem v Janáčkově divadle, v Buranteatru, v HaDivadle, v Huse na provázku a v G-Studiu, když ještě bývalo na Stadionu. Teď úplně nevím, co se s ním stalo. 14) Takže máte celkem dobrý přehled o divadle v Brně. Ano. 15) Které divadlo je momentálně Vaše nejoblíbenější? Oblíbené divadlo teď nemám vyloženě jenom jedno. Dříve jsem často chodívala do Městského divadla Brno, ale teď už to není úplně ono. Teď bych řekla, že mám oblíbené divadlo Buranteatr. 16) A proč už MdB není Vaše oblíbené? Oni se teď dle mého hodně zaměřili na muzikály a ten humor je tam hodně tlačený, aby se opravdu smálo celé publikum. Herci jsou tam perfektní, jak mají udělané kostýmy a scénu, nad tím člověk žasně, ale už to není ono. Když to má být např. komedie, tak už to není vtipné a je vidět, že tu komiku tlačí hodně na sílu. 17) Takže problém vidíte spíše v režisérské pozici? Ano, i ve scénáristech a v dramaturzích, kteří tu hru upravují. Už to prostě není ono. 18) A proč jste se v poslední době ztotožnili s Buranteatrem? Možná právě proto, že se zde setkávám s jinými druhy her, než byly v MdB. Je to pro mě úplně něco jiného a na rozdíl od HaDivadla jsem zde ještě nenarazila na nějaké depresivní témata. V HaDivadle jsem byla na Idiotech a to byla hodně těžké a bylo to těžké i strávit. Tak asi kvůli tomu, že je to úplně jiné, než MdB. V Buranteatru je podstatně méně herců, jde vidět, že dekorace jsou chudší, ale momentálně je to pro mě zajímavější. 19) Tím, že jsou ty scény chudší, vytváří to ve Vás dojem alternativního divadla nebo jenom to, že nemají peníze? spolupřítomnost živost jako klad hodnocení na základě zkušenos hodnocení na základě zkušenosti Date: 03.04.14 P54: 22_zena_SS2.rtf Page: 4/9 Myslím, že roli hraje obojí. Ale výhoda chudších dekorací je to, že musíte zapojit svoji fantazii a v tom já problém nemám. V Městském divadle to má člověk hodně naservírované a nemá prostor pro svoji představivost. 20) Když je to v MdB tak naservírované, proč si myslíte, že tam stále chodí hodně lidí? Možná právě kvůli tomu, že to lidem tak servírují. Co jsem se tak dívala kolem sebe, tak tam chodí hodně studenti středních škol, kteří se možná s experimentálním divadlem ještě nesetkali. Vidím tam také lidé v předdůchodovém a důchodovém věku, kterým by třeba experimentální scéna nic neříkala. Jdou spíše na hry MdB, kde člověk může vypnout. Samozřejmě ne všechny hry v MdB jsou takové. 21) Takže chodíte do divadla spíše přemýšlet než vypnout? Ano, taky. Jak kdy. 22) Která poslední inscenace Vás nejvíce zaujala? Mě se hodně líbila Amazonie od Buranů. 23) Co se Vám na ni líbilo? Jednak to mělo blízko k filmu, protože se tam řeší natáčení seriálů a také se mi tam líbily ty linie a jejich oddělení. Linie toho herce a linie té herečky ze seriálu, které se pak spojily a i přes to alternativní divadlo se herec musel vrátit zpátky, protože mu nic jiného nezbývalo a ty linie se zase pak spojily. Bylo to zároveň představení k zamyšlení i se člověk občas zasmál. 24) Dokázala byste přirovnat Buranteatr k jinému divadlu v Brně nebo si myslíte, že jde svým směrem? Já bych ho přirovnala k HaDivadlu, ale v HaDivadle jsem nebyla mockrát. V HaDivadle taky moc dekorací nemají a docela často mají hry s vážnou tématikou jako u Buranů. Ale nejsem si jistá, neprošla jsem natolik všemi divadly, abych to dokázala porovnat a přirovnat. 25) Na čem jste byla v HaDivadle? Na Idiotech a na Marx Bros. 26) A které se Vám líbilo více? Marx Bros. 27) Proč? Obdivovala jsem ty herce, protože neustále poskakovali, chodili, lítali, dělali kotrmelce. Takže to muselo být hrozně náročné. Líbilo se mi to více možná i kvůli tomu, že jsem s Marx Bros. měla více společného než s Idiotama. Idioti je i sebestylizace vžitá představa emocionální výpoveď Lessing sebeobhajoba emocionální výpoveď Date: 03.04.14 P54: 22_zena_SS2.rtf Page: 5/9 film od Triera, který byl předělaný na divadlo. Já jsem ten film předtím neviděla, takže jsem možná k tomu neměla takový vztah. To představení Idiotů bylo navíc hodně depresivní a lidé si tam hodně ubližovali, což se mi nelíbilo. Marx Bros. pro mě byly v tomto případě přijatelnější. 28) Takže vážnější a velmi psychologické hry Vás moc nezajímají? Moc ne. 29) Takže HaDivadlo není úplně Váš šálek kávy? Netroufla bych si tohle říct po dvou shlédnutých hrách. Něco, co by se mi líbilo a více mi vyhovovalo by se třeba našlo. 30) Na představení Idiotů jste byla s někým? Ano. 31) A jak to představení vnímal on/ona? My jsme oba odcházeli poměrně v depresi, což bylo nejspíše i účelem toho představení. Takže si myslím, že jsme na to reagovali dost podobně. Netvrdím, že by ta hra byla špatná, naopak herci byli vynikající a dopadlo to tak, jak mělo. 32) Po tom, co jste v HaDivadle viděli, myslíte si, že je založeno na hereckých výkonech nebo na čem si myslíte, že je založené? Myslím si, že je opravdu hodně založené na hereckých výkonech a na repertoáru her. Nejsem si jistá, ale mám pocit, že s nimi spolupracuje Arnošt Goldflam. A to je oproti jiných divadlům plus pro HaDivadlo, že mají svoje hry, které pro ně Goldflam napíše a tudíž mají k dispozici lepší látku. 33) Takže si myslíte, že je pro HaDivadlo lepší když mají někoho, kdo jim píše hry na tělo? Netvrdím, že je to lepší, ale je to zajímavější. 34) Co se týče návštěvníků HaDivadla. Jaká je podle Vás věková hranice diváků a jak byste charakterizovala diváka v HaDivadle? Řekla bych, že do HaDivadla chodí nejvíce studenti VŠ. Věková hranice se podle mého pohybuje od 20 do 40 nebo 45 let. Je to úplně něco jiného oproti Městskému divadlu. 35) Starší lidi tam moc nechodí? Mám pocit, že se tam výjimečně objeví. Těžko říct, když jsem tam byla pouze na dvou hrách. sebeobhajoba divadlo jako emocionální prožit sebeobhajoba sebeobhajoba vžitá představa sebeobhajoba Date: 03.04.14 P54: 22_zena_SS2.rtf Page: 6/9 36) Co se týče kamenných divadel a alternativních scén, dokázala byste říci, zda tu existují nějaké konvence ohledně oblečení? Do kamenných divadel chodí lidé hodně formálně a slušně slušně oblečeni. V alternativní scéně se na to oblečení tolik nedbá. Tam lidé chodí v tom, co běžně nosí. 37) Myslíte si, že to může nějak herce urazit? Já si myslím, že herci v alternativních divadlech s tím počítají a je jim to jedno, v jakém oblečení tam lidé sedí. Důležité je, že mají pro koho hrát a že jim diváci tleskají. 38) Říkala jste, že jste byla i v Huse na provázku. Jaký je podle Vás rozdíl mezi Husou a HaDivadlem? V Huse jsem byla pouze na jednom představení a to už je velmi dávno, takže nevím, zda bych tyto divadla zvládla porovnat. Byla jsem na hodně malé scéně a už si skoro nevzpomínám, na čem jsem byla. Takže asi nebudu schopná je porovnat. 39) Chodíte i do nějakých divadel mimo Brno? Jinde v divadle než v Brně jsem nebyla. Byla jsem ovšem na hostování nějakého divadelního souboru z Čech v rámci Divadelního světa. Ale že bych byla v nějakém divadle mimo Brno, tak to ne. 40) Co se týče toho, že studujete filmovou vědu. Zajímavý Vás tedy více inscenace, které mají s filmem něco společného? Vyloženě je nevyhledávám, ale když už se něco takového najde, tak je to pro mě určitě zajímavější díky tomu, že znám nějaký ten kontext. Takže taková hra mi určitě dává něco víc. 41) Sháníte si informace o představení, než na něj jdete? V případě Idiotů tomu tak bylo. To jsem si zjišťovala o čem je film, abych věděla, do čeho jdu. 42) Stává se Vám to stále nebo jenom příležitostně? Většinou se podívám na co jdu. 43) Viděla jste nějakou hru, která Vás hodně zklamala? Určitě ano, ale já si teď nevzpomenu na název. 44) A ve kterém divadle ta hra byla? Bylo to Divadlo Feste a hra Mimořádné události. Já jsem vůbec nepochopila, o čem to mělo celé být. 45) Zklamalo Vás tedy z toho důvodu, že jste to nepochopila? Ano, přesně tak. Já mám pocit, že to nepochopilo více vžitá představa vžitá představa sebeobhajoba znalost předlohy sebeidentifikace Date: 03.04.14 P54: 22_zena_SS2.rtf Page: 7/9 lidí. Abych řekla pravdu, tak před touto hrou jsem si žádné informace nezjišťovala. 46) Herecké výkony v této hře byly jaké? Herecké výkony byly perfektní. 47) Spíše recepce byla špatná? Ano, opravdu to byla komplikovaná a těžká hra. 48) Můžete mi jmenovat nějakou hru, která se Vám dosud nejvíce líbila? Byla to hra Amazonie a v MdB Ptákoviny podle Aristofana. Výpravně ty Ptákoviny byly vyřešeny moc hezky a mělo to myšlenku. 49) Dokázaly byste je porovnat? Nevím jak přesně bych porovnávala tyto naprosto dvě odlišné věci. 50) Právě kvůli tomu, že jsou tak odlišné by mě zajímalo, proč právě tyhle dvě hry Vás tak zaujaly? O té Amazonii jsem vlastně už říkala, co se mi na ní líbilo. V Ptákovinách byly fantastické kostýmy a herci měli úžasné ptačí pohyby. Navíc ta hra měla myšlenku, že ti volní ptáci jsou uvěznění diktátorem a ztrácí svoji svobodu. Nechávali konec vydechnout, jak se říká a člověk měl možnost se nad tím zamyslet. 51) Takže máte ráda i otevřené konce? I to mám ráda, ano. 52) Co všechno si na jevišti všímáte? Všímám si dekorací, kostýmů, hereckých výkonů a pokud tam mají nějaké audiovizuální prvky, tak těch si také nejde nevšimnout. Ještě je zajímavé nasvícení, ale tomu já až tak nerozumím. 53) Navštěvujete divadla kvůli nějakým konkrétním hercům? V Městském divadle to tak opravdu bylo, že jsem si vybírala hry kvůli konkrétním hercům. 54) A proč si myslíte, že to tak bylo? Podle Vás ti herci byly dobří? Většinou hry, které jsem s těmi herci viděla mě nezklamaly. Umí opravdu dobře hrát a mají svoje charizma, takže jsem na ně chodila ráda. 55) Jsou i režiséři, které máte ráda? sebeobhajoba emocionální výpoveď sebeobhajoba Lessing emocionální výpoveď Lessing sebeobhajoba důraz na interpreta herec záruka kvality emocionální výpoveď Date: 03.04.14 P54: 22_zena_SS2.rtf Page: 8/9 V divadle jsem režiséry zatím moc neřešila. Na ně jsem moc nehleděla. 56) Řekla jste, že Vaše kamarádka studuje divadelní vědu. Ovlivňuje Vás to nějak skrz vnímání divadla? Zjistila jsem, že ano. Jednak díky ní chodím do divadla častěji a potom, když si o představení povídáme, tak vidím její pohled na to divadlo. I ona studuje filmovou vědu, takže můj pohled chápe, ale z pohledu divadelníka mi některé věci vysvětlí, které já nezachytím nebo je nechápu. 57) Takže Vám to něco dává. Každopádně. 58) Už jste od ní něco pochytila, co se týče toho vnímání? Myslím si, že ještě úplně ne. 59) Takže se považujete za začátečníka v recepci divadla? Ano. 60) Myslíte si ale, že byste představení vnímali stejně s tou kamarádkou a např. s Vaší babičkou? Já si myslím, že ano. Rodinný příslušníci by mě nejspíše tolik neovlivňovali. 61) Takže by to nebylo na jiné úrovni, co se Vás týče? Myslím, že ne. 62) Byla jste v Brně i v Národním divadle? Byla jsem v Janáčkově divadle, což vlastně patří pod Národní divadlo. 63) Co jste tam viděla? I v Mahenově divadle jsem byla, ale co jsem viděla v Janáčkově divadle, to už si nevzpomenu, to už je dávno. Co jsem viděla v Mahenově divadle, to už si také nevzpomenu, ale bylo to celkem nedávno. 64) A bylo to dobré představení? Čekala jsem od toho něco více, už jsem viděla lepší věci. 65) Co Vás na tom nezaujalo nebo zklamalo? Přišlo mě zajímavý, že scéna byla poměrně holá. Ne, že by herci hráli špatně, ale ten prostor, ve kterém se pohybovali mi nevyhovoval. 66) Takže se hodně zaměřujete na scénografii? V této hře jsem z toho prostoru neměla opravdu dobrý názorová konfrontace sebeobhajoba sebeobhajoba prvek očekávání - prvek zklamání sebeobhajoba emocionální výpoveď Date: 03.04.14 P54: 22_zena_SS2.rtf Page: 9/9 pocit. Nedokázala jsem se toho pocitu zbavit po celé představení. 67) Když vidíte nějakou složitější hru, stává se Vám často, že ji nepochopíte nebo se to stává jen zřídka? Teď se mi to asi stává častěji, protože navštěvuji složitější hry. Po shlédnutí hry Mimořádné věci jsem zjistila, že některé věci opravdu nechápu a nechápu je i s odstupem času. 68) A jak je to ve filmu? I film se dá udělat takovým způsobem, že se nedá jen tak jednoduše pochopit. Vedou se o tom dlouhé diskuze, jako např. v případě Davida Linche, který je v tomto poměrně známý. U něj se tvrdí, že schválně některé věci ještě více komplikuje, aby diváci tak snadno nepochopili. Takže se dají najít i filmy, které se nedají jen tak lehce pochopit. 69) Nepomáhá Vám tedy recepce filmu při pochopení složitějších divadelních her? Je to možné, ale při Mimořádných událostech mi to moc nepomohlo. sebeobhajoba sebestylizace