P44: 32_muz_VS.rtf Path: D:\david stary kompl\instal\atlas_rozhovory_program2\AT...\32_muz_VS.rtf Media: RICHTEXT Printed: 2014-04-03T00:04:57 By: Super From HU: HUSA_kodovane_v1 HU-Path: [D:\david stary kompl\instal\atlas_rozho...\HUSA_kodovane_v1.hpr5] Codes: 14 Memos: 0 Quotations: 41 Families: muži DUS muži studenti Comment: Date: 03.04.14 P44: 32_muz_VS.rtf Page: 1/5 Mgr. MAREK JAVORA 1979 Humanitní environmentalistika  FSS MU Jak trávíš volný čas? To je záludná otázka... Zvykl jsem si nerozlišovat čas na volný a  nevolný, je jenom jeden, takže neznám odpověď asi na tuto  otázku. Tak třeba, pokud máš volný večer, tak se rozhodneš udělat co? Většinou to spíš vyplývá ze situace, ne že bych třeba aktivně vybíral  já, to musí být nějaký tipy třeba…a…pak se snažím třeba  zakomponovat do toho co už…co se děje, co budou dělat známí  nebo já případně někomu řeknu, například po nějakých hospodách.  hospodách. Ale je pravda, že já jsem večer většinou v práci, takže to je… Jaké místo v tvém životě zaujímá kultura, potažmo divadlo? No, myslím si, že kultura zaujímá jako poměrně důležité místo v  mém životě. Jak se v něm tedy projevuje? Já sám cítí potřebu mít kontakt s tím co se děje na poli filmu,  divadla, literatury.. a hlavně se to děje nějak spontánně, že se  dostávám do toho kontaktu tak, že….že se stýkám s lidma, který v  tom jsou nějak…jako…aktivně zapojení. Takže mě ty kontakty, co  se týče kultury, přicházejí prakticky samy. A co se  tedy týče divadla? Tak s divadlem se stýkám prakticky od svého dětství  aktivně…hrávali jsme nějaká představení v rámci skautu a potom  na školách, když jsem studoval v Praze, tak jsem byl aktivním  členem Divadelní společnosti doktora Krásy, pod vedení režiséra  Petra Lanty jsme dělali řadu velmi zajímavých představení….velmi  alternativních. Nooo…pak divadlo v rámci nějakých školních  besídek a teď co jsem v Brně zpátky, tak už asi jen jako divák. Co Tě k divadlu přivedlo, když jsi byl malý…byli to třeba rodiče,  jak to ve velké většině případů bývá? Noo…tak asi nějaké okolnosti, okolnosti toho, že třeba někdo přišel  a řekl, že se udělá nějaké představení ‐ jakoby to dětský…že  budeme inscenovat nějakou pohádku nebo báji. Nebo ještě na  táborech…to bylo spoustu….spoustu aktivit, které byly v podstatě  jako divadelní představení, kde jsme vystupovali. Většinou to byly nějaké pohádky nebo nějaký úkol, který byl součástí třeba  celotáborové hry. Vzpomeneš si, kdy jsi začal divadlo navštěvovat jako divák? To bylo….co si pamatuju jakoby jedno z úplně prvních představení,  tak to bylo Pták Ohnivák a Liška Ryška, v  Mahenově divadle. A to  bylo třeba tak v roce 87… A to jsi tam šel se školou? Ne ne, s rodiči. Chodívali jste často, když jste byli malí? Chodívali jsme velmi zřídka. Je fakt, že tohle je jediný představení,  sebestylizace důvody výběru: doporučení pasivita sebeobhajoba sebeidentifikace sebestylizace sebestylizace sebestylizace Date: 03.04.14 P44: 32_muz_VS.rtf Page: 2/5 který si pamatuju, že jsme byli s rodiči. Oni pak spíš chodili na  představení, který my jsme dělali. A odkdy asi jsi začal do divadla chodit sám? Noo, myslím, že na gymplu…to jsme si pořídili předplatný do  Marty. To byl takový důležitý moment. To považuji za zlatý věk, zlatý věk Marty. Na ty představení jsme  chodili často…myslím, že to vycházelo tak jednou měsíčně. Říkáš na střední škole…to Ti bylo asi kolik let? Na střední ano…přibližně v 17 letech. Od té doby jsi už chodíval sám? Od té doby vždycky chodívám tak, že prostě když se naskytne  nějaká příležitost….nebo spíš, když mám tip na něco. Ne že bych  aktivně vyhledával představení a sledoval to. Většinou je to tak, že  někdo řekne, že to třeba stojí za to nebo… mě tam opravdu  samotnýho něco dovede…já nevím, třeba že něco čtu nebo že… Čteš recenze? Recenze na něco tu a tam…spíš nahodile….Není to prostě tak, že  bych to sledoval, jakože bych sledoval divadelní problematiku  nějak souvisle.  Takže vlastně záleží na té společnosti, se kterou do divadla jdeš… Tak! A stalo se ti někdy, že jsi byl třeba s někým domluvený na večer  do divadla a on ti to na poslední chvíli odřekl…zrušíš divadlo nebo  tam i přesto půjdeš? Půjdu tam. Ovlivní tvůj výběr představení, na které chceš do divadla zajít,  přítomnost nějaké tvé známé, oblíbené herecké osoby? Nebo  třeba režisér? Ne!…myslím, že ne….myslíš to jako tak, že kdyby tam v tom  představení hrála nějaká hvězdička, jako jestli by mě to ovlivnilo?  (Ano) No, tak to myslím, že nee..je možný, že jako reálně jo, ale teď v  tuto chvíli říkám, že ne. Jsou spíš představení, který bych možná  upřednostňoval podle toho, jaká je možnost se tam dostat. Že se  mi třeba může stát, že vím, že je to jakože vytížený a že teď je třeba  nějaká možnost na to představení vyrazit. Říkal jsi, že dáš tedy spíše na doporučení, takže když ti nějaký  známý řekne, že tady toto představení je dobré, tak na něho  půjdeš? Tak na to myslím a možná na to půjdu taky, ale nesmí to být nějaký jako úplný průser asi. Ale poslední dobou mám pocit, že se začínají  rýsovat někteří autoři, u kterých mám pocit, že ten jejich rukopis je  tak známej, že bych je nemusel jako vyhledávat. To je případ třeba Morávka. (režisér Vladimír Morávek pozn. Redakce)Jakože bych  vyhledával Morávkova představení tak to asi ne. Takže na novou Rusalku asi nepůjdeš, že? Na novou Rusalku asi určitě nepůjdu. O té jsem slyšel a stačila mi recenze na ŽítBrno. :) důvody výběru: škola sebestylizace důvody výběru: doporučení pasivita sebeobhajoba sebeobhajoba důraz na režii Date: 03.04.14 P44: 32_muz_VS.rtf Page: 3/5 Zpět k tématu… Takhle aby to nevyznělo, že je to jako můj neoblíbenej režisér, spíš  takhle…vím co od něj mám čekat… Spíš ti to nějak nevyhovuje… NO….jako nevyhovuje, spíš mě to jako nestrhne,mám pocit, že jsou  tam některý věci který se opakujou a samozřejmě….mám dojem,  že je potřeba hledat jakoby nový autory, kteří ty věci uchopí prostě  nějak jinak. Protože dneska jsou prostě určitý trendy, co se  používaj a představení současný jsou strašně uřvaný, třeba na můj  vkus….což si myslím, že je zbytečné.  Vím, že občas, když jsem sledoval nějaký třeba televizní…jak se  jmenuje…týdeník Divadlo žije, tak akorát jsem si uvědomil jakoby  problematiku menších scén, které my nevidíme třeba, kde  nepochybně jsou velmi zajímavý představení, akorát my se tam  nedostanem, že jo. Nebo prostě nejsme takoví fandové, abychom  jezdili na ta představení po republice, abych se podíval na to, co hraje třeba v Hradci Králové třeba.Ale může se stát, že jo. Máš vyloženě nějaký typ divadla, který preferuješ? Divadelní společnost doktora Krásy :) Zaměř se prosím na Brno.:) Na Brno? Tak můžu to říct spíš podle toho, který nepreferuju.  Nepreferuju Mahenovo divadlo v Brně, jako Národní divadlo v  Brně.. Myslíš činohru ND Brno? Ano, činohru. Respektive…nejsem tak naladěnej, abych tam na  něco šel. Pokud někam chodím, tak je to Husa na Provázku a DUS. Což je trochu paradoxní ne, když tam pracuje převážně… Ano Morávek, to je :) Spíš..asi menší scény. Mám kolem sebe lidi,  kteří dělají divadlo …řekněme menších forem, takže i představení  jejich třeba. Bohužel ti neřeknu ale název. Třeba se mi líbí  představení, která tady v Brně dělá divadlo Feste. Myslím, že oni  jdou trochu jiným směrem, než jde většina divadel. Nooo…v Martě jsem dlouho nebyl. Při posledních návštěvách jsem  z toho byl trošku jako…rozpačitej….a vzpomínal jsem na starý časy  Marty… Ještě do Reduty třeba nechodím…tam jsem byl jednou jedinkrát a  to bylo proto, že tam hrál kamarád představení pro děti, který pak záhy skončilo..protože to rodiče nějak neunesli.  Zmiňoval jsi DUS, vzpomeneš si, kdy jsi ho poprvé navštívil? Poprvé DUS? No….v řádu tak třeba pěti let. Před pěti lety bych tak tipl, ale nevím..nevím to jistě.  Co to bylo za představení? Bylo to představení V poli mnoho bylin stojí moji známé Jany  Frankové a dokonce jsem na tom by několikrát. To bylo asi poprvé,  co jsem ten prostor viděl. A od té doby chodíš do těchto prostor nějak pravidelněji? Pravidelněji ne. To je stejný případ jako jsem říkal před chvíli. Je to  otázka nějakých tipů třeba nebo…tak. sebeobhajoba sebestylizace sebestylizace hodnocení na základě zkušenosti sebestylizace sebeobhajoba sebeidentifikace sebeidentifikace vžitá představa sebeidentifikace sebeidentifikace důvody výběru: doporučení Date: 03.04.14 P44: 32_muz_VS.rtf Page: 4/5 Moc jsem toho jako neviděl….Viděl jsem Šamhorodský proces,  dvakrát, a…tu Kytici dvakrát. No  to je v podstatě všechno. Pak  možná ještě co tam byly nějaký akce, ale to si nejsem jistý, jestli je  to akce DUS…třeba Malé divadlo Kjógénu. No a jak na Tebe tedy prostředí DUS působí? Myslíš si, že  takovýto malý prostor je pro divadlo pozitivum nebo negativum? Tak myslím, že je to hlavně otázka toho, jak ho ten režisér nebo ten  člověk, co to dělá využije. Zatím, co jsem tam viděl, si myslím, že to  bylo ideální. A taky si myslím, že je to dobrý v tom, že je to malý.  Mám raději menší prostory, menší scény. Proč? Tak…protože mám rád malý věci. Protože je tam asi mnohem lepší  kontakt s tím předstvením a je tam jiná atmosféra zkrátka..než  když půjdu třeba do Městskýho divadla. Taky proto, že je to  mnohem komerční, tne rozměr je mnohem méně komerční než u  Mrštíků třeba. Myslíš si, že DUS je divadlem elitářským? Vyhrazeným pro určitou  skupinu diváků? Neřekl bych, že je to elitářský, ani bych neřek naplno, že by dělali  představení proto, aby dělali divadlo, protože jako vždycky musíš  řešit otázku finanční na to, aby tam ti lidi prostě přišli. Pak se totiž  může stát, to co se třeba děje teď na Vinohradech nebo kde…aby  se zkrátka nestalo, že tam  ty lidi nebudou chodit, přestože tam  budou představení, který v očích těch autorů budou skvělý, ale   nepřijdou tam lidi. Co si myslíš o dramaturgii DUS? No, jsou i tací, kteří to nemají rádi. Protože chtějí, by se dělal divadelní kus...aby ten divadelní kus vycházel, z tý divadelní  předlohy. A ne, z literární předlohy…převedené do divadelní  podoby.  S tím já problém třeba ne. Nepřijde ti, že DUS má na repertoáru především dramata s  vážnou tematikou? Já nepatřím k těm, kteří touží po nějakých komediích a  nepředpokládám, když přijdu do divadla, že se budu bavit. Takže i  kdyby ta volba těch témat byla vážná, tak mě to nějak  nevadí.Neovlivní mě to v tom, jestli bych tam chodil nebo nechodil. Zajímavé použití slova bavit…neočekáváš, že  se budeš bavit, když  přijdeš do divadla… Tak jo, to divadlo si myslím, že když je ta hra zajímavě udělaná, tak  ten autor v podstatě často  neopomene tam hodit nějakou pasáž,  která to odlehčí, i kdyby to bylo nějaká prkotina, která je 5 ti  vteřinová. Že jo, když jdu na komedii, tak je to možná ještě  náročnější, aby to…aby se člověk zasmál, než když půjdu na nějaký  drama.  Vraťme se k tomu, co jsi v DUS viděl ‐ tedy Šamhorodský proces.  Můžeš mi říct, jak toto představení na tebe zapůsobilo? Velmi slině na mne zapůsobilo. Je to téma, který mě vezme  emocionální výpoveď sebeidentifikace důraz na atmosféru spolupřítomnost vžitá představa vžitá představa sebeidentifikace Lessing sebeidentifikace sebestyliza emocionální výpoveď Date: 03.04.14 P44: 32_muz_VS.rtf Page: 5/5 kdykoliv. Výkony…tak já jsem na tom byl dvakrát. Podruhé mi to  přišlo delší, trošku, protože jsem jakoby věděl…poprvý jsem ted  dost jako zíral. A co se týče hereckých výkonů…tak….neviděl bych  tam žádný….teď vzpomínám, co by mi tam jako vadilo nebo  tak…myslím že dobrý. Nemám tam nikoho, kdo by m přišel jakože  slabý jo…ale myslím, že zahraný to bylo fakt dobře.  Máš nějaké oblíbené herce v DUS? Hele nemám. Jenom Osgood je oblíbený :) (pozn. Mazák ‐ hraje v  MdB v Sugar postavu hraběte Osgooda) Pak samozřejmě toho hlavního (Ladislav Kolář)…ten mi trošku  přišel, že hraje stejně….že nebyl jakoby…no…když jsem to viděl  poprvý, tak se mi to možná líbilo víc. Prostě jsem měl pocit, že už  některý věci má jakoby nacvičený. Co si myslíš o dostupnosti DUS, je snadné se tam dostat? Jo. Myslím, že jo, ale to hodnotím podle toho, co jsem tam vždycky byl. Možná je to proto, že jsem lístky sháněl s lehkým předstihem. Jednou snad, jsme chtěli jít a to vím, že bylo úplně plný…když jsem  to kupoval těsně před představením. Takže když se to řeší pár dní  předem, tak je to v pohodě.  Myslíš si, že o DUS je zájem? Je zájem! Nepochybně. A je o něm vědět? Myslíš, že je jeho propagace dostačující? Uvědomuješ si třeba, když jsem po městě, že vidíš plakáty na  DUS? Jo. Vidím.  Takže Tě zaujmou?  No…ne, že by mě to zaujalo, ale spíš je to problém týhletý scény v tom, že ona musí mít svý diváky, není to prostě takový to, že tě  sejme nějaký plakát, jako co je třeba trendy. DUS není trendy. Je to  spíš pro lidi, co už ví, co můžou očekávat od tohodle stylu divadla, a  ví, že můžou čekat něco jinýho, než co vidí…u Mrštíků.  Ale když to  sleduju, tak vím, co to je…tak mi nedělá problém ten plakát najít ať  vím, co tam dávají.  Díváš se třeba někdy na net, na jejich stránky? Ne, výjimečně. Ale projíždím si, když jdu ten program co tam je.  Myslíš si, že do budoucna by mohl počet tvých návštěv v DUS  vzrůst? Myslím, že ne výrazně.  Děkuji za rozhovor. Rádo se stalo.  vžitá představa sebeidentifikace ZAJÍMAV