Klíčová aktivita 12: Terénní výzkum I. Etnokulturní tradice hostýnského Záhoří Návodné otázky pro výzkum lokální a regionální identity moravského Záhoří · Identifikace respondenta: pochází z regionu; pochází z jiné oblasti, ale zde žije (uvést orientační počet let délky jeho pobytu), je zde pouze na krátkodobém pobytu (návštěva, pracovní povinnosti). · Jak se nazývá oblast, v níž respondent žije? Od čeho byl název odvozen? Je-li užíváno v názvu vedle podstatného jména i přídavné jméno, identifikovat: příčinu jeho užití, od čeho bylo odvozeno. · Užívá respondent tento název v běžné komunikaci? · Setkává se respondent s užíváním tohoto názvu v běžném životě (uvést)? · Jak lze tuto oblast přibližně zeměpisně vymezit (pomocí katastrů hraničních obcí, přírodních útvarů – řeky, hory)? · S jakými etnografickými regiony sousedí (uvést název sousedního regionu, případně přibližné vymezení hraniční linie)? · Náleží do vymezeného regionu i města v okolí (Kelč, Hranice na Moravě, Lipník nad Bečvou, Dřevohostice, Bystřice pod Hostýnem). Dají se definovat důvody, proč ano / ne? · Lze říci, že k některému ze sousedních regionů má sledovaná oblast blížeji než k jinému (uvést důvody)? · Existuje nějaké další dělení regionu na menší okrsky / subregiony (uvést název, přibližné geografické vymezení). Jsou známy okolnosti jejich vzniku, na základě čeho jsou vymezovány? Jsou užívána i pro jejich obyvatele samostatné pojmenování? · Dají se vyjmenovat některé konkrétní charakteristické prvky tradiční kultury, které přispívají k specifičnosti sledovaného regionu a napomáhají k výraznému (jednoznačnému) odlišení sousedních regionů (jsou pak považovány za typicky záhorské)? · Jak se sami nazývají obyvatelé sledované oblasti? · Má národopisná oblast, v níž respondent žije, ještě vlastní nářečí nebo dnes už převládá hovorová (spisovná) čeština? · Existují snahy o udržení povědomí či pozůstatků tradiční kultury sledované národopisné oblasti? Jaké aktivity / nástroje přispívají k utužování povědomí o regionu, příslušnosti k němu? · Uplatňuje nějak respondent povědomí o existenci regionu, jeho názvu, specifických rysech i ve svém bezprostředním okolí (např. podání informací dětem, vnukům, záležitost bezprostřední osvěty). · Přispívá k osvětě o existenci etnografického regionu a jeho další propagaci činnost některých jednotlivců, organizací, institucí (uvést, lokalizovat, charakterizovat)? · Jsou známy nějaké přezdívky obyvatel celého regionu nebo některých menších okrsků či konkrétních obcí, na základě čeho vznikly (identifikovat i případný podtext)? Užívají je pouze obyvatelé jiných lokalit pro pojmenování obyvatel dané obce, nebo se s ním identifikují pouze / také obyvatelé dané obce (důvody)? · Odkud čerpal / čerpá respondent informace o názvu regionu, jeho rozsahu, specifičnostech? Má povědomí např., o osobnostech, které přispěly k známosti regionu, poznání jeho kulturních specifik?