Zakódovaný svět Desky vzácných paravánů nechává Coco barbarsky příčně[P1] přeříznout a poté si je připevní na zeď jako tapetu… Se jménem Coco Chanel je dovoleno vše. Není snad zajímavější nahlížet na drzé gesto, spočívající v přetváření věcí, aby mohly být použity jinak, jako na počínající odpoutání se od hodnoty věcí[P2] ? Jediná hodnota předmětů, kterou Coco uznává, je jejich smysl. Ve svém osobním světě Coco strpí jen předměty, které promlouvají. K srdci, ke vzpomínce, ke kořenům. Ale ať promlouvají! Ptá se jich dokonce i na budoucnost, jak prozrazují křišťálové koule v salónu nebo tarotová karta [P3] zapomenutá na psacím stole. Lépe se pochopí málo[P4] místa vyhrazeného pro tvůrce stylu Art deco. S výjimkou páru kubistických krbových zarážek od Lipchitze, konzoly od Franka a lustru od Iriba není přítomno žádné ze jmen dekorativního umění, která se objevila na světových výstavách v letech 1925 a 1937. Moc jí nezáleží na tom, aby byl její interiér zařízen podle módy. Nemá potřebu vlastnit díla těch umělců, které má ráda samy o sobě[P5] . A i když Coco nemá ráda dveře a dělá všechno možné pro to, aby se na ně zapomnělo, nedělá to snad kvůli tomu, aby lépe zachytila[P6] všechny Picassy[P7] , Stravinsky[P8] , Cocteauy, Lifary, Reverdy, v kontaktu s nimiž se její talent utváří? Žena a umění Nebylo tomu tak odjakživa, role Coco Chanel jako mecenáše je nejméně známá. Uměla být velkorysá a bezprostřední k mnoha umělcům, jejichž talent rozpoznala dávno před tím, než se jejich jména objevila na čestném místě v umění 20. století. 20. léta 20. století byla léta otevřenosti. S velkoknížetem Dimitrijem Pavlovičem Romanovem po svém boku prožívala Coco ruské období. Tím bude poznamenaná nejen její tvorba, pokud uvážíme, za co jí vděčí hudba a balet. Její finanční podpora Stravinskému a Ďagilevovi na reprízu Svěcení jara – jehož premiéra v roce 1913 vyvolala pohoršení – s jedinou podmínkou „nikdy o tom nemluvit,“ zachránila hlavní dílo století. velmi dobré! Správně pochopeno, chyby drobné B ________________________________ [P1]možná spíš podélně nebo jen „odříznout“ [P2]velmi správně pochopeno [P3]zde lépe mn.č. [P4]jasnější by bylo :“nedostatek [P5]neobvyklé, možná lépe „pro ně samé“ [P6]lépe: „udržela/ nepustila pryč“ [P7]ty ... [P8]Stravinské – zde skloňujeme „slovansky“