BUDOVÁNI 2 E L E Z N!C N A MORAVE A PUTOVÁNI CHUDINY ZA FRACI läJB, 17. dubna Viliky vysnam pro roivljfijicl sc průmysl mE-ia doprava. Zatímco primysi-iavU v^rew munuUVUjrnlho období vpisčila JoitS sc ídteufiavosi dopravou silni£nS vyvolal přecliod ke ítrojovô vclkavýrobř, ktorá potřebovali. pr«pr»-vovaí velkí množství výrobků a surovin, převrat v dopravních poměrech. Moravský publlcisu KarsS Smldak ukázal .píknS, jak mocna podnicovaia juvfä moravských iclemic od roku 1830 roivoj průmvslováho podnikáni a vjrllíu masu rprololariiovoního venkovského i mřsiskrho obyvalclstvi. i nŕhoi pocházel! budovatelé niiiíeh prvních Jdexnlc. Itteini dráhy. Dopis Karia Smidka. dotougný o Brně 27. tíutma mí.otii-:i'iý v Kvitech, národním sd&ooiilitit pro Česky. Moravany a Sloaůk-y, rtínllev IHHh Jí J " U-- Na konci měsíce tohoto začaly >práce ku zhotovení hati1 na železnou dráhu z Brna do Vídni potrebné, na místech s Brnem bezprostředné stýkajících. Jíš před mnoha dny viděli sme na silnicích našeho hlavního města houfy potulujících se dělníků, všeobecnou na sebe ■pozornost zfcruzujlclch. Jsouť to větším dilem synové a dcery našich hor, jichžto• divokoromantické masy nahý sotva život jim poskytnout! mohou, a táhnou k jihu, opatřeni jsouce -potravou pro (příští dny:.jedním nebo dvěma hrncemi. by při-každé příhodě venku pod Čistým nebem svůj s-ůl hned rozbiti mohli. Někteří z nich maji s sebou též kosu, doufajíce v pomezních moravských a rakouských krajech ji upotřebili. Nejvíce jích zanoprázdnôno bude hotovením železné dráhv brněnské, pozdější však .příchozí táhnou odtud důle, ~7— m i uslyževša o vídeňsko-rábské železné dráze, a doufají tamtéž hojného výdělku dobyti. Za příčinou odkupovaní gxuntO byloí hatění posud jen skrovných sil vynaložením možné; zaneprázdněno jest tody nyní jun několik set dělníků, kdežto/ jak doslýcháme, jích ve vůkolních krajinách as 2 000 roztroušeno jest, na první pokynutí Sekajících, kde by rýčem a kolečkami zaopatřeni v rady vstoupili a k vyvedení díla dopomohli, díla, které moc peněžná k nej-mocnějšl zbraní našeho století povznese a použije, železným kruhem takořka svět spou-tatf. Zkoumáte! mravů a mravního stupně nalezne mezi těmito dělníky mnohonásobné látky k rozjímání. Zajistí nikde,Jinde jak v tomto stoku tak rozmanitých lonenúv, bídu 1 bodrou mysl chudého, jeho mravní spoustu i jeho cnosti, jeho slabost 1 sílu v najrozmanitejších potazích a tvářnostech .pozorovat! lze' není. Zde se Cech bratří se Slezákem, Hanák s Uhrem, měšťan s venkovanem, děti, starci, děvčata a ženy v rozličných krojoch zajímavý nám podávají obraz, který co příspěvek k historii vzdělanosti a mravnosti'našeho národa zachován býtť zasluhuje.' Zakládání železných drah čili železnic jost v našich společenských zábavách. Jako jindy ipovětřl, vchodem ku každé skoro rozprávce. Každý se všemožně snaží vytknout! nového užitku, jakového by pro kupce, průmyslníky a společenský život vůbec ze založení Jich očekávat! lzelo. Naši bohatl kapitalista chystají se k společnému boji, k rychlejšímu rozmnoženi svého jmění prohlédaJIce, zamýšlejí vystavět! nové fabriky, domy, hospody aj., a ježto železná dráha k samým zdem městským dosahovali bude. zakupují sobě za velké peníze grunty k novým stavbám, u železnice stát! majícím. K tomu též oučelu prodalo město několik gruntů na někdejších městských hradbách u Ferdinand-ské brány a domy tyto musejí ve dvou letech vystavěny byli, Tato řada domů. poskytujících nejrozkošněji! vyhlídku do 'kra -jiny, od našich předkův právě „rájem" nazvané a až k Pálavským horám se rozprostírající, náležet! bude zajisté k nejkrásnějším budovám našeho hlavního města. Někteří ze průmyslníků bázlivým okem pohlížet! budou na pokroky železné dráhy, ale nepravé, neb máme za to, že v přirozenosti každého zdokonaleného vynálezu technického založeno jost, řemeslníkům nová výživy zřídla otevřití, sem tam povstalé převraty brzce urovnat! a ke shodnějším útvarům do-véstl. — Spojeni Brna s Prahou zláštnlho užitku přineslo by pro průmysl moravský a přejeme, by záměr tento co nejdříve se uskutečnil. 239 Jen Slovan vlast! naší, jemuž popřáno nebylo, v, jiných jak od Boha mu původně -udělených formách sebe zdělat!, zůstam-při tak ohromných pokrocích iprůmyseSstva v pozadí, zláSC co se užitku pro rozumový a mravní život odtud vyplývajícího týká. Jemu za nedostatkem přiměřeného vychován! nemožno jest i jen počátky technického zdělání sobě zosobit!; onť pouze tě lesnou "práč! vykonávat! bude: bude hatě dělati, železné drážky kovaťi, doly a pah"rbky"„'úrqvnavstl a ;,a dosti levnou mzdu dráhu svým potom a kupcovým penízem zhotovenou pilně střo-žiti, aby na ní jiný parní mocí se vezoucí bez úrazu o pohodlně domů se dostal! Karel SrriSďjk > Häspy,