NI01_04 Úvod do studia nizozemské literatury Mgr. Martina Veliká, pátek 9:10–10:45 Cíle předmětu Cílem předmětu je, aby studenti získali přehled o základních evropských literárněvědných přístupech a disciplínách, osvojí si nizozemskou literární terminologii a zorientují se v některých důležitých směrech v nizozemské literatuře. Významnými tématy budou podstata literatury a její funkce, literární provoz, recepce a literární kánon. Ve druhé části semestru je kladen důraz na praktickou analýzu lyrických a epických textů, tedy na využití poznatků z versologie a naratologie. Osnova ñ I. Úvod. ñ II. Roman Jakobson, Poetická funkce. ñ III. Ruský formalismus. ñ IV. Strukturalismus, Pražský lingvistický kroužek. ñ V. Fenomenologie, hermeneutika. ñ VI. Recepční estetika. ñ VII. Poststrukturalismus 1 (dekonstrukce). ñ VIII. Poststrukturalismus 2 (gender studies, postkoloniální kritika). ñ IX. Literární sociologie. ñ X. Naratologie – praktická analýza 1. ñ XI. Naratologie – praktická analýza 2. ñ XII. Versologie – analýza lyrického textu. Literatura ñ GERA, J. - SNELLER, A.: Inleiding literatuurgeschiedenis voor de internationale neerlandistiek. Hilversum, 2010. ñ GORP, Hendrik van. Lexicon van literaire termen :stromingen en genres, theoretische begrippen, retorische procédés en stijlfiguren. 4. volledig herz. druk. Groningen: Wolters-Noordhoff, 1993. ñ HRABÁK, J.: Poetika. Praha 1973, 1977. ñ HRABÁK, J. – ŠTĚPÁNEK, V.: Úvod do teorie literatury. Praha 1987. ñ HRABÁK, J.: Úvod do teorie verše. Praha 1978, 1986. ñ LUXEMBURG, Jan van, Willem G. WESTSTEIJN a Mieke BAL. Inleiding in de literatuurwetenschap. 7de druk. Muidenberg: Dick Coutinho, 1992. ñ PAVELKA, J. – POSPÍŠIL, I.: Slovník epoch, směrů, skupin a manifestů. Brno 1993. ñ POSPÍŠIL, I.: Základní okruhy filologické a literárněvědné metodologie a teorie (elementy, materiály, úvahy, pojetí, texty). Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, Filozofická fakulta, Trnava 2010. ñ RIMMON-KENAN, S.: Poetika vyprávění. Brno, 2001. Výukové metody 1 hodina přenáška + 1 hodina seminář - individuální a skupinová práce Metody hodnocení kolokvium bude uděleno na základě ñ domácí přípravy (četba zadaných textů) a aktivní účasti v hodině ñ odevzdání literární analýzy zadaného díla ñ ústní zkoušky