MACABRE! aneb Tajemství loňských státnic Studenti odkládají prázdné lahve od piva a přerušují hru Aktivit, protože Johnny vypadl zpoza dveří se sekerou v hlavě. Vyměňují si vystrašené pohledy, zatímco scénu dokresluje rozčilený zvuk houslí a za oknem číhá vrah… Možná si přeci jen neměli tu chatu pronajímat. To je klišé. Studenti se nemohou shodnout na tom, zda lze racionální cestou změnit své morální intuice. Souhlasí, že obětovat jednoho a zachránit tím deset jiných je rozumné, ale hodili by tlustého muže pod koleje jedoucího vlaku? Je věta „štěstí je dobré“ tautologická? A za jakých okolností je morálně přípustné sníst svého psa? To je taky klišé. Klišé jsou uklidňující, proto je lidé mají tak rádi. V knihách, ve filmech, při cestě do práce… i ve filosofii. A když se klišé z naturalistické etiky spojí s klišé(mi) z naturalistických hororů – vznikne MACABRE!, nová hra Kočovné filosofické divadelní společnosti! Je to hra o krvi, strachu a samoúčelné brutalitě, páchané na studentech filosofie. Ovšem též je to hra o morálních dilematech, distribuci viny a o empirických zákoutích etiky. Je to nefalšované divadelní filosofické gore-slasher giallo. Je to šestákový horor od Universalu. Je to něco, co uteklo Lovecraftovi ze snu! Vrazi, žháři, psychopati! Monstra, vlkodlaci, Kant! Pravá umělá krev! Dramatický hudební doprovod! Důvěrně známé, jenže naruby! Je to klišé! Účinkují (volné role na začátku JS2014): Hlavní role: Frederik ♂/♀ Frederik toho ve hře nijak mnoho nenamluví a když otevře pusu, zpravidla fňuká. Aby to nevypadalo, že je jen do počtu, musí na sebe upozorňovat jinak – a přitom dost nenápadně na to, aby se do pozornosti nevnucoval. Frederik je outsider a své uplatnění najde jako doplněk progresivnějších postav. Je to melancholický nýmand, který nemůže uvěřit svému štěstí, že si může hrát s cool dětmi, a tak se snaží, aby nic nepokazil. Takže je takový podřízený, nápadně zdvořilý, opatrný. Studentům nahrává, úzkostlivě se snaží vyhýbat konfliktům s nimi. Na povely reaguje první, když vzdoruje, dělá to omluvně. Nemá tedy kdovíjak pevnou páteř a měl by to dát najevo i svými gesty a držením těla. Dalším jeho prominentním rysem je zbabělost. Všeho se bojí, ve všem čuje nebezpečí. Při každém hlasitějším zvuku se postrašeně krčí, či přímo zalézá pod stůl. Stále kolem sebe hází nervózní pohledy, nedovede se skutečně uvolnit. Jeho strach hraničí s paranoiou a neurotizuje jej. Frederik tak nemá daleko k různým tikům a jiným bizarním projevům. Je však třeba zdůraznit, že nehledě na to, že je Frederik nesebevědomý, podlézavý otloukánek, loser, zbabělec a fňukna, je to kladná postava. V obecenstvu musí vzbuzovat lítost, nikoliv odpor. Nesmí to tedy s tím kňouráním přehánět, aby nebyl protivný. Vedlejší role: Hugo ♂/♀ Je zajímavé, že téměř každá adaptace příběhu Viktora Frankensteina obsahuje postavu pološíleného hrbatého sluhy jménem Igor. Inu, Hugo je Igor. Zdánlivě (i když nepotvrzeně) sociopatický majordomus Johannova domu, jehož role se vyčerpává především v kulhání, šíleném chichotání a prorokování blízké smrti všech hlavních postav. Je to zlovolný, potměšilý skřet, ovšem svou antipatii vůči hrdinům hry maskuje (nijak úspěšně) podlézavostí a hranou servilitou. Elvíra ♀ Elvíra je jediná skutečně nevinná postava ve hře. Je to něžná duše, čisté srdce, cudný kvítek. Protože však byla zrozena v incestu, považuje se za nečistou zrůdu a skrývá svou tvář za masku. Je plachá, tragická, melancholická, osamělá, ale neposkvrněná a celkově k zulíbání. Druhé housle ♂/♀ Dovede si snad někdo představit horor, v němž nezaburácí housle vždy, když vyskočí kostlivec ze skříně? Druhé housle jsou dramatický hudební doprovod, který v klíčové momenty hry vyleze na scénu, aby podtrhl děj. Jsou poněkud trigger-happy a rozpustile spouští svůj recitál při každé příležitosti, čímž poněkud iritují hrající postavy. Ten, kdo bude hrát Druhé housle, se bude muset naučit nejenom vyluzovat na tento nástroj ty správné zvuky (no znáte přece všichni tu slavnou sprchovou scénu z Hitchcockova Psycha, ne?), ale také přitom všemožně skotačit. Konkurzní texty: FREDERIK: (Frederik zadeklamuje následující – či jakýkoliv jiný – text. V souladu s charakteristikou postavy jednou jako zamindrákovaný neurotický loser, podruhé jako schizofrenik, který celý život vidí duchy a slyší hlasy a už mu z toho pohrabává.) „Podívejte se, já jsem jim říkal: Nejezte to ovoce, budou z toho jen maléry. Ale oni ne. Mně by ani tak nevadilo, kdyby si jednou kousli, dvakrát, ale oni si z toho udělali marmeládu! A pak, když jsem jim dal celou zemi, tak pořád jen brblali. Dej nám i tohle, dej nám tamto. Chtěli jste to, tak jsem vám dal deset věcí, které musíte dodržovat. A kam to vedlo?Tak jsem si řekl: To né, na to se vám můžu.“ HUGO: (Hugo servíruje otrávenou večeři) Hugo: „Heh-heh. Podává se večeře… Ujišťuji vás, že na ni do smrti nezapomenete! Je přímo… smrtelně dobrá! Heh-heh!“ Norman: „Oh, pan Hugo. To byl fofr.“ Hugo: „Pháááne…“ Norman: „Děkuji, já nemám hlad.“ Zklamaný Hugo se přesune k Frederikovi. Hugo: „Pháááne…“ Vyděšený Frederik zakvičí a uteče na druhou stranu místnosti. Hugo jej chvilku pronásleduje kolem stolu, pak přejde už dost nesvůj k Lawrencovi. Hugo: „Pháááne?“ Lawrence (přísně): „Co to je?“ Hugo: „Překvapení… heh-heh!“ Lawrence: „To je maso?“ Hugo: „Samozřejmě.“ (Hugo zůstane stát s potměšilým úsměvem šíleného vraha vrženým do obecenstva) ELVÍRA: (Elvíra čelí obvinění z vraždy svého otce) Elvíra: „Já nejsem vrah… Ach, já jej nezabila.“ Rosemary: „A věřit bychom tomu měli proč?“ Elvíra: „Protože…“ ztěžka usedne vedle Hugovy mrtvoly „On je můj otec! Ach!“ zhroutí se pláčem. Norman: „Otec?“ Pohlédne na Lawrence, ten pokrčí rameny. Frederik: „Nevěřte jí! Jestli je zdejší, proč tady straší v masce?“ Elvíra: „Protože… jsem nečisté dítě! Zrodila jsem se v incestu a tak skrývám před světem svou… ohyzdnou tvář!“ DRUHÉ HOUSLE: Housle mají poměrně volnou ruku, ovšem aby splnily naděje do nich vkládané, musí mít představitel/ka cit pro děj a talent na tvůrčí rozvíjení svého úkolu. Na konkurzu může aspoň část těchto požadavků předvést zvládnutím houslových motivů z následující ukázky: http://www.youtube.com/watch?v=u0lVU_FUM5k , v ideálním případě s doprovodným pohybem po pódiu.