EMOCE “teorie” TEORIE EMOCÍ Teoretické modely řeší vzájemné vztahy mezi kognitivními, prožitkovými, fyziologickými a behaviorálními složkami emocí. Dva pohledy: psychosomatická odezva na významné vnější podněty citové prožitky jsou výsledkem vnitřního duševního dění KONCEPCE fyziologické kognitivní evoluční psychodynamické somatické situační neurobiologické FYZIOLOGICKÉ TEORIE EMOCÍ Hippokrates (460 - 377 př.n.l.) Galenos (130 - 201) Pojetí nemoci jakožto nerovnováhy čtyř základních tělesných šťáv: černé žluče (melos), žluté žluče (chole), krve (sanguis) a slizu (flegma) ... a byly identifikovány čtyřmi základními živly 
 (voda, země, vzduch, oheň). Flegmatik - stabilní introvert
 Je obezřetný, rozvážný, spolehlivý, smířlivý, mírumilovný, vyrovnaný, klidný, lhostejný, umí se ovládat. Cholerik - labilní extrovert
 Je nedůtklivý, neklidný, útočný, vznětlivý, vrtkavý, impulzivní, spolehlivý a stálý ve svých názorech a životních hodnotách. Sangvinik - stabilní extrovert
 Je společenský, přístupný, činorodý, veselý, bezstarostný, živě reagující, nenucený, čilý, hovorný a optimista. Melancholik - labilní introvert
 Je tichý, přecitlivělý, nespolečenský, vážný, rezervovaný, pesimistický, rigidní, úzkostlivý a plachý. CH. DARVIN, VÝRAZ EMOCÍ U ČLOVĚKA A ZVÍŘAT zklamaný a rozmrzelý šimpanz JAMES-LANGOVA TEORIE EMOCÍ William James (1842 - 1910) /v roce 1884/ Carl Georg Lange (1834 - 1900) /v roce 1887/ JAMES-LANGOVA TEORIE EMOCÍ “Tělesné změny bezprostředně navazují na vnímání vzrušujících událostí a ... naše pociťování výskytu těchto tělesných změn je emoce. Zdravý rozum říká, že nemáme-li štěstí, jsme smutní a pláčeme; potkáme-li medvěda, bojíme se a utíkáme... Hypotéza, kterou tady obhajuji, říká, že toto pořadí je nesprávné ... Mnohem rozumnější je tvrzení, že cítíme lítost, protože pláčeme, zlobíme se, protože do něčeho bušíme a bojíme se, protože se třeseme. W. James JAMES-LANGOVA TEORIE EMOCÍ Podnět vyvolávající emoci vede přímo k fyziologickým změnám a chování a tyto události teprve vyvolají prožitek emoce. STRACH Walter Cannon
 (1871-1945) JAMES-LANGOVA TEORIE EMOCÍ KRITIKA zvířata s přeťatými nervovýma drahami si uchovala normální emoční reakce fyziologická odezva u různých emocí si je velmi podobná, člověk tak nedokáže rozlišit emoce pouze na základě senzorických údajů (strach a vztek) vnitřní orgány reagují na činnost ANS poměrně pomalu, okamžitá reakce na specifická podnět by nebyla možná uměle vyvolané fyziologické vzrušení (injekce adrenalinu) vede k pocítění tělesné excitace (arousal), leč subjekt neprožívá konkrétní emoci CANNON-BARDOVA TEORIE EMOCÍ V roce 1925 zformuloval vlastní teorii, kterou později doplnil jeho student Philip Bard. Philip Bard
 (1898-1977) Podnět vyvolávající emoci aktivuje thalamus, který vysílá signály současně - do mozkové kůry, což vede k prožitku emoce, - do vnitřních orgánů, což vede k fyziologické aktivaci - do kosterních svalů a vyvolá tak chování. CANNON-BARDOVA TEORIE EMOCÍ NEBOLI STRACH SCHACHTER - SINGEROVA TEORIE EMOCÍ Schachterova a Singerova 2-faktorová teorie Máme prožitek emoce, pokud jsou přítomny 2 faktory: cítíme fyziologickou aktivaci a interpretujeme ji jako určitou emoci na základě situace, ve které se právě nacházíme. Stanley Schachter
 (1922-1997) Jerome E. Singer
 (1934–2010)
 SCHACHTER - SINGEROVA TEORIE EMOCÍ STRACH “Děsivý pes” SCHACHTER - SINGEROVA TEORIE EMOCÍ - EXPERIMENT “Zkoumané osoby se účastní pokusu se zrakovým vnímáním.” Dostanou injekci látky označované jako “SUPROXIN” což je dle vysvětlení vitamín zlepšující vidění (ve skutečnosti se jedná o adrenalin nebo solný roztok). Během chvíle evokuje fyziologickou excitaci - zejména bušení srdce, pocení dlaní, nepravidelné dýchání, třes rukou a zčervenání tváří. První nezávislá proměnná: úroveň fyziologické aktivace SCHACHTER - SINGEROVA TEORIE EMOCÍ - EXPERIMENT • skupina správně informovaných - vedlejší účinky bušení srdce ... • skupina dezinformovaných - vedlejší účinky strnulost a svědění • skupina neinformovaných - žádné informace Druhá nezávislá proměnná: informace o účincích injekce SCHACHTER - SINGEROVA TEORIE EMOCÍ - EXPERIMENT • euforické podmínky - vedeni k označení fyziologických změn jako štěstí ... • dysforicke podmínky - vedeni k označení fyziologických změn jako hněv .... Třetí nezávislá proměnná: situační podmínky pomocník experimentátora představený jako “další pokusná osoba” SCHACHTER - SINGEROVA TEORIE EMOCÍ - EXPERIMENT • Největší účinek u skupiny dezinformovaných osob a to jak euforických tak dysforických podmínkách. • U skupiny neinformovaných osob byl vliv situace jen o málo menší něž u dezinformovaných. • U správně informovaných osob došlo jen k velmi malému ovlivnění jejich nálady v souladu s chováním spolupracovníka. Všechny zkoumané osoby pak popisovali svůj citový stav Výsledky: SCHACHTER - SINGEROVA TEORIE EMOCÍ - EXPERIMENT • Výsledky nebyli tak jasné jak doufali experimentátoři. • Injekce adrenalinu nevedla ke zvýšení intenzity emocionálního stavu. • Mezi ZO, které dostali injekci adrenalinu resp. fyziologického roztoku nebyl v podstatě rozdíl. • Výsledky lze tedy vysvětli i “nakažlivostí” citových prožitků v kombinaci s kognitivní interpretací příčin fyziologické aktivace. SCHACHTER - SINGEROVA TEORIE EMOCÍ - EXPERIMENT • Při replikačních pokusech se nepodařilo dosáhnout stejných výsledků (při adrenalinové excitaci spíše negativní pocity). • Z výzkumu byli vyloučeni jedinci se slabou reakcí na adrenalin. • Nebyla sledována výchozí nálada osob před experimentem. • Problematika etiky výzkumu ... Kritika experimentu: EXPERIMENT D. DUTTONA • vzorek: muži 18 -35 • úkol: přejít po mostě • dřevěný 3m široký • 1.5 široký, 140m dlouhý, 70m vysoko • atraktivní asistentka požádala o několik odpovědí a vytvoření příběhu k dvojznačnému obrázku ženy • telefonní kontakt Výsledek: signifikantně více výroků se sexuálním obsahem a tel. kontakt ... KOGNITIVNÍ TEORIE EMOCÍ Kognitivní teorie emocí hledají odpověď na otázku, zda myšlení (resp. řeč) ovlivňuje citové prožívání. 
 K rozvoji těchto teorii významně přispěla M. Arnoldová, podle které se na vzniku citových prožitků podílí kognitivní interpretace smyslových podnětů přicházejících do mozkové kůry. Emoce chápe jako pociťovanou tendenci k akci. ABC TEORIE ALBERTA ELISE “Člověka neznepokojují věci sami sobě, ale jeho mínění o nich” Epiktetos Albert Ellise
 (1913-2007) A - activating events (aktivující události) B - beliefs (systém postojů a přesvědčení) C - consequences (emoční důsledky) LAZARUSOVA KOGNITIVNÍ TEORIE Positivní a negativní zhodnocení vyvolá jak fyziologickou aktivaci, tak prožitek emoce. Richard Lazarus
 (1922-2002) Na základě „kognitivního zhodnocení“ se rozhodneme, zda je situace pozitivní, negativní nebo neutrální. LAZARUSOVA KOGNITIVNÍ TEORIE 1. Rychlé primární hodnocení: Jsou položeny otázky typu: Je všechno v pořádku? nebo Jsem v potížích?
 výsledkem může být hodnocení: pozitivní, negativní, neutrální
 Na primární hodnocení navazují vyrovnávací, zvládací strategie (coping) Emoční vzrušení vzniká na základě subjektivního posouzení významu vnějších podnětů. A to ve dvou etapách: 2. Sekundární hodnocení: volba konkrétních postupů jak situaci zvládnout, anticipace vývoje při použití vybraných strategii. Vznikají specifické emoce. LAZARUSOVA KOGNITIVNÍ TEORIE EXPERIMENT • První skupina bez slovního doprovodu • Druhá skupina - zdůraznění bolesti a utrpení chlapců • Třetí skupina - výklad je zaměřen na snížení dojmu bolestivosti obřízky • Čtvrtá skupina s intelektuálním výkladem důležitost těchto rituálů Univerzitní studenti sledují videonahrávku antropologický film s krvavými detaily iniciačního rituálu dospívajících chlapců (obřízka) U všech osob je zaznamenávána tepová frekvence a el. vodivost kůže Výsledky dle očekávání je nejvyšší fyziologická aktivace u skupiny 2. HYPOTÉZA ZPĚTNÉ VAZBY Z VÝRAZU TVÁŘE Svaly tváře vysílají signály do mozku, který identifikuje emoci, kterou prožíváme a zároveň zintenzívní tento prožitek. Pohyb obličeje tak může ovlivnit emocionální zážitek. Volné projevení emocí navenek tyto emoci umocňuje. Naopak potlačení vnějších projevů emocí naše emoce zmírňuje. Dokonce dokážeme emoce v mysli vyvolat jejich předstíráním. Odmítněme projevit vášně a ony se vytratí. HYPOTÉZA ZPĚTNÉ VAZBY Z VÝRAZU TVÁŘE INHIBITING AND FACILITATING CONDITIONS OF THE HUMAN SMILE: A NONOBTRUSIVE TEST OF THE FACIAL FEEDBACK HYPOTHESIS. STRACK F Jak zvládnou metodologický problém? Krycí příběh - obtížnost uchopení bez použití rukou Držení pera ústy kdy se aktivují vymezené svalové skupiny Vyplnění dotazníku v této “poloze” Cílový úkol testu - hodnocení “zábavné” kresby BOTULOTOXIN TEORIE EMOCÍ Současné názory: Emoce a kognice jsou propojeny, ale ne vždy je k vyvolání emoce potřeba vnější podnět Kognice může předcházet a vyvolávat emoce Emoce se ale mohou objevit i bez kognitivního hodnocení (např. fobie) DVĚ CESTY K EMOCI Hodnocení Událost Emoční 
 odezva Fyziologická aktivace Výraz, chování Subjektivní prožitek DVĚ DIMENZE EMOCÍ Pozitivní valence Negativní valence Vysoká aktivace Nízká aktivace příjemné
 uvolnění radost smutek strach
 hněv Zoofobie-strach z některých druhů zvířat ! agrizoofobie – strach z divokých zvířat ailurofobie (felinofobia) – strach z koček arachnofobie – strach z pavouků batrachofobie – strach z žab entomofobie – strach z hmyzu equinofobie – strach z koní helmintofobie – strach z brouků kynofobie – strach ze psů ofidofobie – strach z hadů ornitofobie nebo awizofobie – strach z ptáků reptilliofobie – strach z plazů rodentofobie – strach z hlodavců galeofobie – strach ze žraloků Fobie týkající se životního prostředí ! aerofobie – strach ze vzduchu (vítr, průvan, silný proud vzduchu) antofobie – strach z květin arsonofobie – strach z ohně blanchofobie – strach ze sněhu brontofobie – strach z bouřky hydrofobie – odpor k pití vody mykofobie – odpor k houbám ovofobie – strach z vajec nyktofobie – strach ze tmy akrofobie – strach z výšek aquafobie – strach z vody Fobie týkající se nemocí aidsfobie – strach z nakažení virusem HIV akarofobie – strach z roztočů, obzvlášť z těch, kteří způsobují svědění algofobie – strach z bolesti amathofobie – strach z prachu bakteriofobie – strach z bakterií dysmorfofobie (DMF) – strach z deformace těla emetofobie – strach ze zvracení hemofobie – strach z krve ( z pohledu na ni ) maniafobie (agateophobia, dementophobia) – strach z psychické nemoci, z šílenství mizofobie – strach ze špíny nozofobie – strach z nemoci rytifobie – strach z vrásek syfilidofobie – strach z onemocnění syfilis tanatofobie – strach ze smrti ( také ze všeho jehož následky by mohly končit smrtí ) tokofobie – strach z těhotenství a porodu traumatofobie – strach ze zranění trypanofobie – strach z injekcí wenerofobie – strach z vnitřních nemocí Fobie z různých cestovních prostředků ! cyberfobie – strach z technických, mechanických prostředků dromofobie – strach z cestování amaxofobie – strach z řízení auta aviofobie – strach z létání letadlem nautofobie – strach z plavby lodí siderodromofobie – strach z jízdy vlakem gefyrofobie – strach z mostů, přecházení mostu basifobie – strach z chození stasifobie – strach ze stání Jiné fobie (z předmětů a jiných podivuhodných věcí...) ! aichmofobie – strach z ostrých předmětů aulofobie – strach z hudebních nástrojů hytewafobie – strach z vůní pekkatofobie – strach ze spáchání hříchu triskaidekafobie – strach z čísla 13 Heksakosjoiheksekontaheksafobie – strach z čísla 666 genufobie – strach z kolen pupafobie – strach z panenek coulrofobie – strach z klaunů Fobie z osob a pocitů, které by ve vás mohly vyvolat ! gamofobie – strach z uzavření manželství homofobie – strach z homosexuálů xenofobie – strach z cizích lidí nekrofobie – strach z mrtvých gimnofobie – strach z nahoty sexsofobie – strach z opačného pohlaví : androfobie – strach z mužů gynefobie – strach z žen kaligynefobie – strach z krásných žen transfobie – strach z osob převlečených za osobu opačného pohlaví pedofobie – strach z dětí kleptofobie – strach z okradení koitofobie – strach ze sexuálního styku iatrofobie – strach z návštěv u lékaře odontofobie – strach ze zubaře Fobie z různých míst ! glassofobie – strach z vystoupení na veřejných místech hypsofobie – strach ze spadnutí do propasti klaustrofobie – strach z uzavřených prostorů tafefobie – strach z pohřbení zaživa technofobie – strach z techniky agorafobie– strach z otevřených prostorů (louka, tělocvična, hala...)  KONEC