MASTcz– záznamový list Jméno pacienta Rodné číslo Věk Bydliště Vzdělání ZŠ SŠ VŠ Lateralita P L A NO: Datum vzniku fatických poruch anartrie, dysartrie, apraxie, agnozie, nově vzniklé poruchy zraku, hemiparéza PHK Jméno investigátora I. a II. vyš. Před NO: mateřský jazyk ČJ jiný vývojové poruchy stav kognitivních, jazykových a řečových funkcí sluch zrak - brýle na čtení používá ano ne perseverace, automatizmy, echolálie, agramatizmy, neologizmy, parafázie sémantické fonemické, anomie, … Datum vyšetření I. a II. vyš. INDEX PRODUKCE 50 INDEX ROZUMĚNÍ 50 1. Automatická řeč 10 6. Rozumění alternativním otázkám 20 2. Pojmenování 10 7. Rozumění slovu- Identifikace objektů 10 3. Opakování 10 8. Rozumění verbální instrukci 10 4. Fluence při popisu 10 9. Rozumění čtené instrukci 10 NORMY CELKOVÝ JAZYKOVÝ INDEX ZŠ a SŠ vzdělání > 93 VŠ vzdělání věk do 60 let > 98 VŠ vzdělání věk nad 60 let > 96 INDEX PRODUKCE > 45 = 50 > 49 INDEX ROZUMĚNÍ > 46 > 48 > 47 5. Psaní na diktát 10 CELKOVÝ JAZYKOVÝ INDEX 100 max. I. II. 1. Automatická řeč (2 body: správně, 0 bodů: nesprávně, skóre 0 - 10) 10 Počítejte po jedné do deseti (nápověda „jedna“ nutná - skóre 1 bod) (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10) 2 Vyjmenujte po sobě dny v týdnu (nápověda „pondělí“ nutná - skóre 1 bod) (pondělí, úterý, středa, čtvrtek, pátek, sobota, neděle) 2 Dokončete následující přísloví: Jablko nepadá daleko od … (stromu.) 2 Dokončete následující přísloví: Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až … (se ucho utrhne.) 2 Dokončete následující přísloví: Jak se do lesa volá, tak … (se z lesa ozývá.) 2 2. Pojmenování (2 body: správně, 1 bod: nápověda nutná, 0 bodů: nesprávně, skóre 0 -10): Ukažte objekt a zeptejte se: „Co je to?“ Časový limit pro pojmenování jednoho stimulu bez nápovědy 5 s. 10 Klíče brada tužka malíček hodinky 3. Opakování „Opakujte přesně to co řeknu:“ (2 body: začne v limitu 5 s a zopakuje správně, 0bodů: nesprávně, skóre 0 - 10). Zakryjte si ústa. 10 Dort skříňka vizitka 6 Vedle velkého železného stolu. 2 Bylo by se tu třpytilo slunce na jezerní hladině. 2 4. Fluence při popisu fotografie: ukažte fotografii po dobu 10 s, přitom řekněte: „Ukáži vám fotku, prohlédněte si ji a nyní mi řekněte vše, co se děje na obrázku, mluvte prosím, dokud neřeknu dost. Začněte teď.“ Od zahájení mluvené produkce začněte měřit 10 s během kterých zapište všechny srozumitelné výrazy nebo proveďte nahrávku a poté ji vyhodnoťte. Počítejte srozumitelné výrazy včetně neologizmů např. „To tedy nevím …krak …no vluk sení …tady“ produkce osmi výrazů = 5 bodů; (0 až 5 výrazů = 0 bodů, 6 až 10 výrazů = 5 bodů, 11 a více výrazů = 10 bodů) 10 I.vyš. počet srozumitelných výrazů: záznam produkce: Informační hodnota sdělení: II.vyš. počet srozumitelných výrazů: záznam produkce: Informační hodnota sdělení: max. I. II. 5. Psaní na diktát (2 body: správně, 1 bod: jedna chyba, 0 bodů: nesprávně, skóre subtestu 0 - 10) „Napište slova, která vám budu diktovat.“ 10 řve mrzne čtvrtka útočiště 8 „Nyní napište větu:“ (nejprve přečtěte celou větu a poté dvě a dvě slova z věty diktujte) Naše broskvoň již plodí. 2 6. Rozumění alternativním otázkám „Budu se vás ptát, prosím odpovídejte ano nebo ne.“ (2 body: správně, 0 bodů: nesprávně, skóre subtestu 0 - 20) Provedení správných reakcí musí být pohotové, do pěti sekund, neopakujte zadání instrukce, mluvte hlasitě a zřetelně. 20 Jmenujete se Novák/ová? (uveďte jiné příjmení, než je správné příjmení pacienta/ky) 2 ne Jmenujete se …? (uveďte správné příjmení pacienta/ky) 2 ano Bydlíte v Praze? (uveďte jiné místo, než to, ve kterém žije) 2 ne Bydlíte ...? (uveďte správné místo) 2 ano Ukazuji vám čelo? (vyšetřující se dotýká ucha) 2 ne Máte na hlavě klobouk? 2 ne Je kráva větší než koza? 2 ano Přichází podzim po zimě? 2 ne Je snídaně dříve než oběd? 2 ano Oblékáte si nejdříve kabát a potom košili? 2 ne 7. Rozumění slovu - identifikace objektů: předložíme uvedené objekty a vyšetřovaný je vždy pouze 1x vyzván, aby ukázal jmenovaný objekt: „Ukažte kde je:“ (2 body: správně, 0 bodů: nesprávně, skóre subtestu 0 - 10) Provedení správných reakcí musí být pohotové, do pěti sekund, neopakujte zadání instrukce. 10 Vidlička bonbón knoflík kámen papír 8. Rozumění mluvené instrukci „Udělejte, co vám řeknu!“ (2 body: správně, 0 bodů: nesprávně, skóre subtestu 0 - 10) Pouze 1x zadaná instrukce. Provedení správných reakcí musí být pohotové, do pěti sekund, neopakujte zadání instrukce, mluvte hlasitě a zřetelně. 10 Ukažte na vaši bradu! 2 Otevřete ústa! 2 Ukažte vaší levou rukou vaše pravé oko! (x Ukažte vaší pravou rukou vaše levé oko!) 2 Ukažte na podlahu a potom na váš nos! 2 Dříve než otevřete ústa, dotkněte se ucha! 2 9. Rozumění čtené instrukci „Udělejte, co je tady napsáno!“ (2 body: správně, 0 bodů: nesprávně, skóre subtestu 0 – 10) Pacient si přečte instrukci pouze 1x. Provedení správných reakcí musí být pohotové, do pěti sekund. 10 Zamávejte rukou. 2 Zatněte pěst. 2 Ukažte rukou na podlahu a potom na strop. 2 Položte vaši levou ruku na vaše pravé rameno. (x Položte vaši pravou ruku na vaše levé rameno.) 2 Než se podíváte na okno, dotkněte se vašeho levého ucha. 2 Poznámky MASTcz – záznamový list