MASARYKOVA UNIVERZITA FILOZOFICKÁ FAKULTA Ústav religionistiky Komentář: Etnicita Romů Romská religiozita BRNO 2014 14. března 2014 Jan Kadič, učo: 399518 Romská religiozita je hlavně založena na rituálech a pověrčivých představách[Lucie 1] . Romové mají základní předávané praktiky, které se předávají po generace. Ty jsou postupně ovlivněny situací v oblasti, ve které se Romové nacházejí, a náboženskou praxí v této oblasti. Hlavní náboženská praxe Romů [INS: je :INS] založená na přechodových rituálech jako jsou narození, manželství a smrt. Každá změna stavu se slaví s celou komunitou, která má základ v etnické povaze Romů[INS: [Lucie 2] :INS] . Postoj k ostatním náboženským praxím je záležitostí aktuální potřeby komunity[INS: [Lucie 3] :INS] , přičemž například část náboženské praxe křesťanů považují za zbytečnou a neúčastní se jí. Praxe, kterou texty popisují, jako koledování apod. se zase Romové zhostili velmi pozitivně a takovéto chování zavání prospěchářským zneužívání některých lidových obyčejů[INS: [Lucie 4] :INS] přesto, že je vítaná u ostatního obyvatelstva. Zakořeněný strach z nadpřirozena nutí Romy k úctě k mnoha jevům. Úcta k zemřelým a strach z duchů je jednou z hlavních [INS: prvků :INS] [DEL: částí :DEL] romské religiozity, ze té také pochází úcta ke křesťanskému Bohu[INS: [Lucie 5] :INS] . Největší úctě mezi Romy i chudším obyvatelstvem se těší Panna Marie, která jakožto dárkyně života[INS: [Lucie 6] :INS] . U Romů lze předpokládat návaznost na indické bohyně[INS: [Lucie 7] :INS] , což podle mého názoru nemusí mít nutně návaznost na romský indický původ.[INS: [Lucie 8] :INS] Praktikování věštění a různého předpovídání je hodně ovlivněno vírou v křesťanství[INS: [Lucie 9] :INS] , kterou pak může mít za následek potlačení i ostatní praxe předávané mezi Romy. Základem je strach něco provést špatného a tím se znelíbit Bohu či duchům, kteří by pak trestali hříšníka, proto se Romové striktně drží dál od toho, co je špatné podle jejich přesvědčení. [INS: Text je napsaný :INS] [INS: trochu zmateně, proto je obtížné jej číst. Navíc se v něm objevuje řada nejasností. Předložil jste v textu několik ne zcela podložených :INS] [INS: tvrzení. První věc se týká vyjasňování významu pojmů, které používáte. Čtenáři musí být jasné, jak pracujete s pojmy, které používáte. Jedině pak nebude text vyvolávat více otázek než odpovědí. Druhá věc je, že nevím, jak vámi předložen :INS] [INS: á tvrzení souvisí s problémem etnicky podmíněného postoje Romů k náboženství. Explicitně jste nikde tato tvrzení s řešením tohoto problému nepropojil. Berte to jako radu do psaní jakéhokoliv akademického textu. :INS] [INS: Váš text budí pouze určitý dojem, což ale není cílem. Nešlo o to dospět k jasnému stanovisku, ale pokoušet se :INS] [INS: téma problematizovat na základě literatury. Tedy text A se mi jeví v této otázce takto, zatímco text B takto atd. :INS] [DEL: :DEL] Zdroj: Nečas, Ctibor, Romové na Moravě a ve Slezsku (1740-1945), Brno: Matice Moravská 2005, 225-227. Daniel, Bartoloměj, Vzpomínka na Vánoce, in: Manuš, Erika (ed.), Jdeme dlouhou cestou, Praha: Arbor Vitae 1998, 213-214. Lacková, Elena, Narodila jsem pod šťastnou hvězdou, Praha: Triáda 2010, 62-66, 72-76. ________________________________ [Lucie 1]Vždy je dobré objasňovat, proč volíte pojmy, které používáte, v jakém významu je používáte. Např. slovo pověrčivost má četné konotace a může být pro čtenáře dosti zavádějící. A současně pokud argumentujete, že víra Romů je pověrčivá, objasníte význam tohoto slova, pak je ještě nutné opřít vaše argumenty o nějaké zdroje – ve vašem případě by to měla být literatura, kterou jste četli. Pokud máte data z terénu, pak samozřejmě tato data. Atd. [Lucie 2]Takové tvrzení je poněkud odvážné. Jednak není jasné, co myslíte komunitou a pak, jak dospíváte k etnickému základu komunity. Takové tvrzení je nutné zase opřít o nějaká data. [Lucie 3]Znovu zde používáte pojem komunita. K tomu bych jen na zamyšlení dodala – je možné koncentraci Romů v českých městech v rámci tzv. Sociálně vyloučených lokalit považovat za komunitu? Kdo v těchto lokalitách bydlí? Samozřejmě tato diskuze se odvíjí od toho, jak definujete komunitu, což je nutné čtenáři vyjasnit, aby věděl, na co případně může regovat nebo jak může chápat souvislosti toho, co popisujete. [Lucie 4]V textu by také mělo být jasné, jesti je to váš názor nebo názor, který chcete demonstrovat a nějak s ním pracovat. [Lucie 5]Tady mi není jasná poslední část věty – neobjasňujete souvislost mezi těmito jevy. [Lucie 6]Dávejte si pozor na formulace vět. Třeba zde máte špatnou vazbu. Věta vypadá jako nedokončená. [Lucie 7]Na základě čeho lze předpokládat takovou návaznost? Znovu, musíte vaše tvrzení něčím podkládat. Jinak jsou zavádějící a pro čtenáře nepochopitelné. [Lucie 8]Tuto větu také moc nechápu. Podle vás Romové nějakým způsobem ve své úctě k Panně Marii navazují na úctu k indickým bohyním. Ale na druhou stranu tuto návzanost nespojujete s jejich indickým původem. Pak je tedy otázka, odkud by se tato vaše předpokládaná návaznost na indické bohyně vzala? [Lucie 9]V jakém smyslu ovlivňuje křesťanství praktiky věštění a předpovídání budoucnosti? A jakou to má souvislost s otázkou etnicky podmíněného postoje Romů k náboženství?