Etnicky podmíněný postoj Romů k náboženství Myslím si, že je obtížné vyjádřit konkrétní etnickou podmíněnost postoje Romů k náboženství. Neznáme totiž projevy duchovní kultury Romů v jejich původní pravlasti, pouze na základě hypotézy (která ale není všeobecně přijímaná) o jejich indickém původu dovozujeme spojitost s buddhismem a indickým kastovním systémem. Romské etnikum se od většinové společnosti odlišuje určitými typickými projevy[Lucie 1] – nevázanost, předvádění (exhibicionismus), muzikálnost, rodinná soudržnost a pospolitost v rámci komunity (ale naopak uzavřenost vůči okolí), praktikování typických rituálů (např. úcta a klanění se přírodním silám, výklad snů, víra v muly). Přístup Romů ke křesťanství je výsledkem několik století trvajícího soužití s křesťanským obyvatelstvem Evropy. Pravděpodobně docházelo k vzájemnému prolínání a obohacování obou duchovních kultur. Někdy není možné odlišit, co je původní a co je převzaté. Některé tradice jsou omezeny pouze na menší teritorium (region), jak je patrné ze svědectví o dvou odlišných pohřebních zvyklostech na Slovensku a v Čechách. Pro romskou společnost je možná typický laxní přístup k návštěvám mší a dodržování církevních svátků a zvyků. Účast na pouti znamenala pro Romy především příležitost k setkání široké rodiny a známých, k navázání kontaktů a k výměně informací a náboženský charakter p[DEL: p :DEL] outí byl upozaděn. [INS: :INS] [INS: Myslím, že se vám podařilo odpovědět na otázku celkem dobře a stručně. :INS] [INS: Mám k tomu pouze jeden komentář, který by vám mohl pomoci podívat se na věc ještě z jiného úhlu. Jinak si ale dobře uvědomujete podmíněnost některých jevů :INS] [INS: . Možná jen v rámci struktury textu mi není jasný poslední odstavec, který tam logicky trochu vyčnívá. :INS] ________________________________ [Lucie 1]V tomto bodě bych upozornila na to, že je dobré se ptát na to, kdo tuto typifikaci vytváří. Z jakého úhlu pohledu jsou tyto prvky a kým považovány za typické prvky romské kultury. V mnoha ohledech nám odpověď na tuto otázku umožní s těmito typifikacemi lépe pracovat a nepovažovat je za nějaké stálé prvky, o které je možné se opřít, ale spíše za dynamické kategorie, které slouží určitým cílům.