Michaela Přibylová 426322 RLB83/P Etnicky podmíněný postoj Romů k náboženství. Názory na vztah Romů k víře se různí. Někteří autoři spojují náboženství Romů s budhismem[Lucie 1] , který pravděpodobně Romové vyznávali před svým odchodem z Indie. Veřejnost se domnívá, že Romové mají své osobité náboženství nebo je víra Romů jen formální, tedy zištná, že potřebují pokřtít své dítě, pochovat zemřelého, a že do kostela nechodí a neplní jiné zvyky, které jsou například s křesťanstvím provázané[Lucie 2] . Dle mého názoru jsou Romové věřící. Základem mé teze je, že Romové převážně fungují jako rodina, mají velice silné rodinné vazby, ojediněle se stává, že by Rom umíral bez podpory svých bližních, jako je tomu bohužel u většiny českých obyvatel obvyklé[Lucie 3] . V nemocnicích se málokdy setkáváme s tím, že by rodina nechala svého člena na dožití v nemocničním prostředí, což je mi velice sympatické. Ostatně i časté návštěvy celé romské rodiny v nemocnicích jsou obvyklé, stejně tak i jiná podpora rodiny. Právě rodinné sounáležitosti pomáhá podle mě víra.[Lucie 4] Zároveň je důležité si uvědomit, že definovat vztah Romů k víře není jednoznačně možné, všichni Romové nejsou věřící nebo nevěří ve stejného Boha. Záleží na více faktorech, například na ekonomickém prostředí, na státu, kde žijí a také na tom, zda žijí v izolovaných romských osadách a podobně. Názory veřejnosti na vztah Romů k náboženství, v našich končinách ke křesťanství, jsou dány také ustálenými stereotypy. Romové navštěvují kostel velmi málo (křest, Vánoce, Velikonoce). Právě kvůli malé docházce do kostela, neznalosti modliteb a dalších kompetencí, které jsou v křesťanství zvykem, je považuje majoritní společnost za neopravdové křesťany. Avšak dle mého názoru Romové chápou křesťanství v daleko širším smyslu než křesťané. Náboženství i víra jsou pro ně způsobem života, často koresponduje s náboženstvím majoritní společnosti.[Lucie 5] Například v romštině je Bůh “o Del“ a Romové s ním komunikují trochu jiným způsobem než křesťané, tedy formou proseb a chvalozpěvů[Lucie 6] . Ostatně zpěv patří k jejich kultuře.[Lucie 7] Romové věří v nějakou vyšší sílu, jež je přesahuje. Romové také věří v sílu jejich duše, která přesahuje tělo. Věří v duše zesnulých příbuzných a přátel. Dle Romů se i jejich duše vracejí mezi živé. Jak uvádí mnohé prameny, někteří Romové věří ve své vlastní božstvo, jiní věří v našich podmínkách převážně v křesťanství. [INS: V mnoha bodech jste dobře vyjádřila problematičnost definování víry či religiozity Romů. Na závěr jste mohla ještě text nějak shrnout. V postranních komentářích :INS] [INS: jsem některé nejasnosti v textu okomentovala, pokusila se ukázat, jak byste se mohla nad problémem ještě zamyslet a také jak je dobré postupovat v psaní akademického textu tak, aby čtenář nemusel tápat a domýšlet si, co jste :INS] [INS: měla na mysli, když jste napsala určitou větu. :INS] ________________________________ [Lucie 1]Spíše s hinduistickými představami. [Lucie 2]Dokázala byste říci, co stojí v pozadí takového pohledu? Na čem se takové vnímání zakládá? [Lucie 3]Zde bych byla opatrnější v té paušalizaci. Je zřejmé, že Romové se opírají o velmi široké a často silné rodinné vzaby. Nicméně tím, že vymezíte tento rys na základě vztahu s českou většinou, u které je to naopak, dopouštíte se několika věcí. Jednak trochu uměle v tomto případě vytváříte opozitní kategorie Romové – Češi. V druhém případě paušalizujete zkušenost této jedné trochu umělě vytvořené skupiny Čechů. [Lucie 4]V jakém smyslu? Bylo by dobré takové tvrzení podpořit nějakou argumentací opřenou o zdroje – např. literatura, kterou jste četli, vlastní poznatky z terénu atd. [Lucie 5]Tato věta je trochu zmateně napsaná. Není mi jasné, co s čím koresponduje. [Lucie 6]I neromští křesťané formulují prosebné modlitby a chvalozpěvy. Možná jste chtěla vyjádřit něco jiného. [Lucie 7]Stejně jako k mnoha dalším kulturám. Jestli má toto sdělení objasňovat nějaká specifika, pak byste jej měla více rozvést. V opačném případě není jasný význam této věty a takto o samotě stojící vybízí spíše k stereotypizujícímu pohledu, že romská kultura je definovaná zpěvem.