Komentář k 2. úkolu – Královcová Náboženství lidstvo provází již od počátku, tj. od pohanských dob. Téměř každá náboženská tradice alespoň částečně čerpá z rituálů pohanských. Křesťanské Velikonoce jsou v době, kdy pohané slavili příchod jara a Vánoce zase probíhají v období zimního slunovratu. To znamená, že náboženské tradice, které známe v dnešní době, jsou jakousi „transformací“ těch pohanských. [INS: :INS] [INS: Zde je několik problémů – tím, že používáte slovo pohanské, vlastně :INS] [INS: sama vymezujete geograficky prostor, o kterém se bavíte. Tímto prostorem jsou oblasti, kde se později ukotvilo zejména křesťanství jako hlavní náboženská tradice. Proto není vhodné zevšeobecňovat :INS] [INS: vaše tvrzení na celé lidstvo – protože slovo pohan vychází z určité tradice a např. pro asijské země není až tak relevantní. Druhý pro :INS] [INS: blém je pak se samotným pojmem. Tím, že byl a je ze strany církve (zejména katolické) používán k označení těch, co nejsou součástí křesťanské tradice, nese si tento pojem hodnotící konotace, které není možné přenášet do akademických textů. Proto je lépe hovořit o tradicích předkřesťanských. :INS] [INS: :INS] U Romů lze nalézt podobný postoj k náboženství jako u Indů k buddhismu, stejně jako postoj Evropanů ke křesťanství. Indové také chodí do chrámů jen zřídka, oltáře v chrámech jim doma vynahrazují jejich vlastně vytvořené.[INS: [Lucie 1] :INS] Ale není tento trend i v Evropě mezi „gádži“? Nechodí stále více Evropanů do kostela jen na velké svátky nebo na pohřby a svatby? [INS: [Lucie 2] :INS] Další podobnost mezi Romy a Indy[INS: [Lucie 3] :INS] spatřujeme ve víře v posmrtný život a v návrat nespokojených duchů zpět mezi nás živé, abychom jim pomohli najít zpět klid, nebo aby nás mohli varovat před nebezpečím[INS: [Lucie 4] :INS] . V křesťanské víře je jasně stanoveno, že se duše nevrací zpět na zem, jde buď do pekla, do očistce, nebo do nebe. Zvěsti o spatření ducha zemřelého jsou považovány za pověry, jelikož návrat duše zpět na zem je zázrak, kterého byl schopen jen Ježíš, a právě toto je bráno za základní dogma křesťanské víry. Proč tedy i věrní křesťané provádí bizar[INS: d :INS] ní[INS: [Lucie 5] :INS] rituály, aby se ochránili před duchy? Z těchto konkrétních případů usuzuji, že přístup každého jednotlivce k náboženství je podmíněn nejen jeho etnikem nebo národností, ale hlavně vlastním a osobitým naturelem, skrz který si upravuje a ohýbá jak pojetí náboženství, tak i tradic. Některé věci vypouští a druhé naopak upřednostňuje, a to platí jak u Evropanů, tak u Romů. [INS: :INS] [INS: :INS] [INS: :INS] [INS: Ve va :INS] [INS: šem textu je problém v tom, že používáte pojmy, které nevysvětlujete a nebo že dáváte do souvislosti některé věci, ale zase tuto souvislost neobjasňujete. Pro čtenáře je pak velmi těžké pochopit odkud se všechny tyto pojmy a souvislosti berou. :INS] [INS: Navíc pokud nejsou jasné významy, se kterými pracujete, snadno se stane, že bude dezinterpretováno to, co píšete. Tzn., že čtenář si vytvoří vlastní významy. :INS] [INS: Pokud se v rámci akademického textu pokoušíme hodnotit, je nutné vyjasnit jaké jsou měřítka a rámce tohoto hodnocení, znovu – je to proto, aby čtenář věděl a chápal všechny souvislosti :INS] [INS: a nemohlo dojít k dezinterpretaci. :INS] ________________________________ [Lucie 1]V této větě je opět několik problémů. Plošné srovnání postojů Indů k buddhismu, Evropanů ke křesťanství a přenesení těchto postojů na Romy je velmi komplikované. Asi tuším, co jste tím chtěla říci, nicméně formulace této věty je nešťastná. [Lucie 2]Opět generalizace postojů na celou Evropu není šťastná. Stejně jako nelze generalizovat postoje Romů napříč Evropou, ani napříč jedním státem, možná ani napříč jedním městem. [Lucie 3]Vlastně ani z textu není jasné, proč celý problém etnicky podmíněného postoje Romů k náboženství spojujete s postojem Indů k náboženství. Tuto souvislost musíte uvést, jinak text působí zmateně. [Lucie 4]Uplně přesně nevím, kde jste tuto souvislost našla. Představy Romů o návratu mrtvých jsou srovnatelné s představami venkovského obyvatelstva v Evropě v 19. a 20. století, resp. Jsou těmito představami ovlivněny. [Lucie 5]V jakém ohledu jsou rituály bizardní? Zde nějak hodnotíte určitou podobu. Nicméně musí být jasné, v rámci jakého měřítka je hodnotíte. Bizardní v rámci čeho?