Komentář č. 3 Petr Ondrák Komentované texty: · Hrustič, Tomáš, My nemáme rozdielov - Diskurz o etnicite a identite rómskych a nerómskych svedkov Jehovových na východnom Slovensku, Romano Džaniben, Jevend 2010, s. 27-43. · Podolinská, Tatiana, Boh medzi vojnovými plotmi – Náboženská polarizácia v rómskej kolónii v Plaveckom Štvrtku, in: Kováč, Milna – Mann, Arne (ed.), Boh všetko vidí – Duchovný svet Rómov na Slovensku, Bratislava: Chronos 2002, s. 147-175. Příslušnost k církvi ovlivňuje sociální vztahy Romů v obou komentovaných textech. Podolinská se ve svém textu zabývá romskou komunitou rozdělenou na dva vzájemně nepřátelské tábory. Pro každý z těchto táborů je pak typické jiné náboženské vyznání (a přístup k tomuto vyznání). Ačkoliv tento rozdíl pravděpodobně nestál na počátku probíhajícího konfliktu, podle autorky přispěl k jeho vyhrocení.[1] Podobný případ popisuje ve svém textu Hrustič, když píše, že se romští Svědkové Jehovovi vymezují vůči jiným Romům, kteří žijí v nedaleké segregované osadě.[2] Příslušnost k církvi tak podle mého názoru slouží Romům k sebeidentifikaci a sjednocení v rámci určité společnosti. Především ale umožňuje vymezovat se vůči ostatním skupinám, které s nimi náboženskou příslušnost nesdílí.[Lucie 1] Toto vymezení je pak obzvlášť patrné v textu Podolinské, když oba tábory obviňují ten druhý z uctívání Satana. Úplně opačný efekt na sociální vztahy má příslušnost k církvi, pokud se jedná o vztahy mezi Romy a neromy, a pokud jde zároveň o příslušnost k nějaké netradiční (tím myslím nekatolické) církvi. Podle Hrustiče začal[DEL: y :DEL] [INS: i :INS] být Romové, kteří konvertovali k Svědkům Jehovovým, vnímáni většinovou společností kladněji.[3][INS: [Lucie 2] :INS] Podolinská pak popisuje změnu ze strany Romů. Zatímco tradiční (katolický) tábor vnímá neromskou majoritu negativně,[4] v progresivním táboře (který se vůči katolické církvi vymezuje) je majorita vnímána převážně pozitivně.[5] To platí do takové míry, že tento tábor přejímá i systémy hodnot „bílé“ majority.[INS: [Lucie 3] :INS] ________________________________ [1] Tatiana Podolinská, Boh medzi vojnovými plotmi – Náboženská polarizácia v rómskej kolónii v Plaveckom Štvrtku, in: Kováč, Milna – Mann, Arne (ed.), Boh všetko vidí – Duchovný svet Rómov na Slovensku, Bratislava: Chronos 2002, s. 161. [2] Tomáš Hrustič, My nemáme rozdielov - Diskurz o etnicite a identite rómskych a nerómskych svedkov Jehovových na východnom Slovensku, Romano Džaniben, Jevend 2010, s. 37. [3] Ibid., s. 32. [4] T. Podolinská, Boh medzi vojnovými plotmi..., s. 159. [5] Ibid., s. 160. ________________________________ [Lucie 1]Důležité je, že jim to pomáhá se identifikovat i na jiných než náboženských úrovních identity. [Lucie 2]Hrustič myslím ale hovoří i o problému tzv. Dvojí stigmatizace. [Lucie 3]Do jaké míry se mohlo podespat to, že skupina Bučanských, která ještě před příchodem Slova žiovta byla v konfliktu s tzv. Čtvrteckými a pak se ke Slovu života přidala, na upevnění tradic u Čtvrteckých. Tedy to, že se skupina Bučanských přidala ke Slovu života a začala se chovat podle pravidel této náb. Skupiny, přispělo k mnohem výraznějšímu přimknutí se Čtvrteckých k tomu, co považují za své tradice, aby prokázali výrazný rozdíl.