Dle mého názoru z textu Tomáše Hrustiče jasně vyplývá vzájemná soudržnost Romů s Neromy, i Romů mezi sebou navzájem v rámci Svědků Jehovových. Romové zde nalézají to, co jinde nalézají jen s obtížemi a to je rovnost. Je možné, že právě proto je pro ně připojení se k Svědkům Jehovovým tak atraktivní, nesetkají se tam s předsudky a nevraživostí. Naopak jsou přijati bez rozdílu pleti, či sociálního postavení, což může pozitivně ovlivnit jejich další vztahy s širší společností, protože jim to dává možnost zapojit se do společnosti na stejné úrovni jako majorita. V tomto případě tedy vliv církve působí jednoznačně pozitivně.[Lucie 1] To samé se ovšem nedá říct v případě případové studie Tatiany Podolinské. Značnou roli zde dozajista bude hrát dlouhotrvající nevraživost mezi dvěma znepřátelenými stranami romské komunity, a tak v momentě, kdy se na scéně objevuje hnutí Slovo Života, které je zprvu pozitivně přijato progresivní skupinou, skupina tradiční jej naopak využívá jako důvod k hanobení nepřítele a osočuje znepřátelenou skupinu ze sektářství. Jakmile se však nenaplní očekávání progresivní skupiny (vidina podpory finanční a autoritativní ze strany kazatele Juříčka) rychle se od hnutí odvrací a zavrhuje jej. V očích tradiční skupiny toto hnutí mírně stoupá, ale stále na něj má spíše negativní náhled. Objevuje se však další strana, a to rodina Malackých, která Slovo Života neodmítá, naopak se nenápadně začíná přiklánět na jeho stranu. Dalo by se říci, že vstup hnutí Slova Života mezi znesvářené strany romské kolonie nadobro potvrdil náboženský aspekt vzájemného soupeření. Majoritní společnost v úzkém kontaktu s touto kolonií se dělí na dvě skupiny, první, jež není s romskou kolonií v kontaktu a převládají v ní obecně rozšířené předsudky o Romech a druhá, které je naopak v kontaktu bezprostředním, a která vidí situaci střízlivěji. [Lucie 2] Zdroje: Hrustič, Tomáš, My nemáme rozdielov - Diskurz o etnicite a identite rómskych a nerómskych svedkov Jehovových na východnom Slovensku, Romano Džaniben, Jevend 2010, 27-43. Podolinská, Tatiana, Boh medzi vojnovými plotmi – Náboženská polarizácia v rómskej kolónii v Plaveckom Štvrtku, in: Kováč, Milan – Mann, Arne (ed.), Boh všetko vidí – Duchovný svet Rómov na Slovensku, Bratislava: Chronos 2002, 147-175 ________________________________ [Lucie 1]Zkuste se zamyslet nad tím, co Hrustič píše o tzv. zdvojování stigmatu Romů, kteří se účastní náboženského života svědků, ve vnímání některých neromů. V tomto ohledu je sociální status Romů ve vnímání některých neromů ještě ještě více prohlubován. Současně Hrustič hovoří o tom, že zlepšení sociálního statutu některých Romů vedlo k tomu, že si nebyli schopni najít partnera v nejbližším romském okolí – což by mohlo být v rozporu s tím, co píšete o zlepšování vztahů mezi Romy samotnými. [Lucie 2]A jaký pro vás z toho plyne závěr z těchto dvou odlišných situací?