Vliv církve na sociální vztahy mezi Romy v dané komunitě a Romy a neromským obyvatelstvem v dané lokalitě První studie se zabývá působením Svědků Jehovových a jejich vlivem na romskou komunitu. Náboženské společenství Svědků Jehovových přistupuje ke všem lidem bez rozdílu rasy a sociální příslušnosti a používá stejnou strategii vůči všem lidem[Lucie 1] . V současné době tvoří Romové asi 10% všech příslušníků Svědků Jehovových na Slovensku. Získávání nových členů mezi Romy je možná snazší proto, že Romové jsou otevřenější debatám o Bohu a víře než většinová společnost. Romští Svědci Jehovovi výrazným způsobem mění svůj hodnotový systém a sociální struktury a opouštějí některé tradice. Společenství Svědků Jehovových působí jako silný stmelující prvek, protože nabízí přesně definovaný, uniformní a pečlivě kontrolovaný soubor pravidel a učení, které je pevně stanovené a srozumitelné, což vede k sociálnímu uspokojení v komunitě. Předávání víry prostřednictvím starších a zkušenějších působí jako silný psychologický prvek, kdy nov[INS: ý :INS] [DEL: á :DEL] člen má pocit, že se o něj někdo zajímá a je mu nápomocný. Myslím si, že působení Svědků Jehovových má mezi Romy pozitivní vliv na nekonfliktní způsob života. I když na druhé straně může příslušnost k Jehovistům vyvolávat další stigmatizaci.[INS: [Lucie 2] :INS] Druhá studie se zabývá konfliktem uvnitř romské kolonie Plavecký Štvrtok na západním Slovensku. Kolonie se skládá ze dvou částí – tradiční skupina (uzavřená, konzervativní) a progresivní skupina (otevřená, dynamická). Obě skupiny se liší způsobem života, tradicemi i vztahem k víře. Otevřený násilný konflikt se vyostřil poté, co v kolonii začal působit sbor Slovo života. Tento sbor patří do charismatických hnutí, které jsou založeny na osobním kontaktu s Bohem a vlastními osobitými projevy vyjadřování úcty a chvály. Jejich shromáždění jsou spojena s teatrálními prvky (uzdravování, zpěvy, osobní svěděctví,…). Tato stránka může být pro Romy přitažlivá, protože to odpovídá jejich mentalitě.[INS: [Lucie 3] :INS] Sbor způsobil v romské kolonii velké pozdvižení. Příslušníci první a druhé skupiny se postavili proti sobě [INS: [Lucie 4] :INS] (někteří členové druhé skupiny se stali členy Slova života), vzájemně se slovně i fyzicky napadali, označovali se za vyznavače ďábla. Slovo života působí v obci dál, ale obyvatelé kolonie na shromáždění nechodí a vyznavači tohoto hnutí se rekrutují z vedlejších obcí. ________________________________ [Lucie 1]Důležité bude nicméně to, jak je tento aspekt reálně naplňován v konkrétním společenství. [Lucie 2]Toto je důležitý postřeh. Dovedla byste říci, v jakém smyslu? A stejně tak, jak by mohla účast Romů na náb. Životě svědků Jehovových přispívat ke stigmatizaci Romů nesvědků. Řekla bych, že jisté měřítka jako je např. měřítko hygieny atd. Může sloužit obecně v argumentaci svědků i Romů samotných (kteří tyto měřítka přijmou) pro posouzení toho, jak se Romové svědci odlišují od Romů nesvědků. Může to být součástí argumentace, která se týká kvalitativní proměny Romů tím, že jsou teď svědkové. Tímto však nevylučuju to, že je to tak opravdu lidmi vnímáno. Jde jen o to, že tento zažitý stereotyp o nečistotě Romů přijímají do svého způsobu argumentace ohledně proměn Romů jakožto svědků. Zajímavé na tom je pak to, proč, jak a za jakých podmínek tuto argumentaci přijímají samotní Romové a co to právě způsobuje dál v rámci vztahů mezi Romy. [Lucie 3]A přesto se mnoho Romů proti tomuto způsobu prožívání víry staví. Tady chci jen upozornit na to, aby se nezjednodušovalo propojení mezi Romy a letničními a charismatickými skupinami prostřednictvím mentality a prožitku. Určitě má tento aspekt prožitku svou důležitou roli, ale neměl by se stávat jediným měřítkem pro posouzení tohoto složitého sociálního jevu. [Lucie 4]Spíše je otázka, jak působení náb. Skupiny Slovo života přispělo ke konfliktu, který byl v obci přítomný již před příchodem této skupiny.