Michaela Přibylová 426322 RLB83/P Vliv církve na sociální vztahy Každý z předložených textů poukazuje na odlišný přístup a vliv církví na členy daných lokalit. V devadesátých letech, díky pádu komunistického režimu, došlo k rozšíření náboženství známého jako Svědci Jehovovy. V současné době jsou zástupci Svědků Jehovových i z řad Romů, jedná se už o třetí generaci [INS: r :INS] [DEL: R :DEL] omské menšiny. Tato generace Romů je již socializována v rodinném prostředí, jedná se tedy o poměrně stabilní záležitost. Toto náboženství má mnoho pravidel a klade důraz na striktní dodržování daných zásad, na druhou stranu je vysoce tolerantní k sociálnímu statusu a etnickém původu svých členů. Svědci Jehovovy, (dále jen SJ), se zdají být navenek homogenní skupinou bez jakékoli hierarchie, tomu je přizpůsobeno i oslovování mezi členy náboženského hnutí – sestro, bratře, ve skutečnosti jde o propracovaný hierarchický systém po celém světě. SJ jsou mnohdy přijímání u [INS: r :INS] [DEL: R :DEL] omských obyvatel vstřícněji než u majority, jelikož se Romové rádi baví o Bohu. Vztah SJ k Romům je tedy neutrální. SJ nedělají rozdíly mezi Romy a majoritou. Oslovují své potencionální stoupence stejným způsobem a využívají k tomu stejné či minimálně modifikované strategie. Právě díky základní tezi tohoto náboženství[INS: [Lucie 1] :INS] jsou Romové vnímáni s úctou a pokorou jako právoplatní členové církve. Bohužel i v tomto společenství existují jisté předsudky a stereotypy, které byly v textu zmíněny, jako například, že Romové mají problém s dodržování základních hygienických návyků a podobně.[INS: [Lucie 2] :INS] Někteří Romové našli v církvi oporu díky špatným zkušenostem z katolické církve, kdy byli terčem různých narážek. Na základě současných výzkumů SJ stírají etnickou identitu svých členů a kladou důraz na univerzální společenství SJ. Tudíž si tedy myslím, že romská komunita a majoritní společnost jsou si v rámci SJ rovni. Přijímají stejné hodnoty, které je ovlivňují v rámci jejich civilních životů. Ve slovenské obci Plaveckom Štvrtku působí náboženské hnutí Slovo života. Slovo života působí v několika státech po celém světě. V Plaveckom Štvrtku se nachází romská kolonie, která je rozdělena na dvě části. Důvodem rozdělení jsou špatné rodinné vztahy. V současné době se toto hnutí nachází v rámci romské kolonie. První část kolonie – Čtvrtečtí, má negativní vztah k bílím občanům a inklinují ke katolické církvi. Jsou tedy zastánci tradičního náboženství.[INS: [Lucie 3] :INS] Zatímco druhá část kolonie – Bučanští se začlenili mezi obyvatele Plavkovského Čtvrtku. Mezi Bučanskými se rozšířilo hnutí, známe jako Slovo života. Problémy v kolonií na základě rodinných rozepří, jiném vnímání hodnot a uznávání odlišných náboženství, mají široký charakter, jež bude problematické vyřešit. ________________________________ [Lucie 1]Spíše náboženské skupiny. Když napíšete náboženství, tak to vyznívá, že SJ mají nějaké své náboženství, sami se nicméně považují za křesťany, a proto jsou součástí celosvětového proudu křesťanství se všemi jeho církvemi, denominacemi atd. [Lucie 2]Řekla bych, že jisté měřítka jako je právě měřítko hygieny atd. Může sloužit obecně v argumentaci svědků i Romů samotných (kteří tyto měřítka přijmou) pro posouzení toho, jak se Romové svědci odlišují od Romů nesvědků. Může to být součástí argumentace, která se týká kvalitativní proměny Romů tím, že jsou teď svědkové. Tímto však nevylučuju to, že je to tak opravdu lidmi vnímáno. Jde jen o to, že tento zažitý stereotyp o nečistotě Romů přijímají do svého způsobu argumentace ohledně proměn Romů jakožto svědků. Zajímavé na tom je pak to, proč, jak a za jakých podmínek tuto argumentaci přijímají samotní Romové a co to právě způsobuje dál v rámci vztahů mezi Romy. [Lucie 3]Do jaké míry se mohlo podespat to, že skupina Bučanských, která ještě před příchodem Slova žiovta byla v konfliktu s tzv. Čtvrteckými a pak se ke Slovu života přidala, na upevnění tradic u Čtvrteckých. Tedy to, že se skupina Bučanských přidala ke Slovu života a začala se chovat podle pravidel této náb. Skupiny, přispělo k mnohem výraznějšímu přimknutí se Čtvrteckých k tomu, co považují za své tradice, aby prokázali výrazný rozdíl.